- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Aziatische film
De Aziatische film
doncorleone
-
- 278 berichten
- 109 stemmen
Bin-Jip lijkt mij interessant. Welke van Kim Ki-Duk zouden jullie nog meer aanraden obv bovenstaande?
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Kitano is helemaal geen andere koek. Veelzijdig regisseur. Probeer van hem Kikujiro, Dolls en Hana-Bi eens. Bin Jip is een goede en zelf ben ik fan van Bad Guy van hem. Maar eigenlijjk zijn al zijn films erg mooi.
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3131 stemmen
Ik ben dan weer fan van The Bow en ook wel The Isle Maar zijn inderdaad allemaal de moeite waard.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Eens met Fikret, Kitano is duidelijk een ander regisseur dan Ki-Duk met zijn ingetogen drama's. Ki-Duk is altijd wel een aanrader, erg toegankelijk ook en altijd goed.
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Kitano is wel wel een andere regisseur dan Ki-Duk, maar dat is ook niet de enige die hij noemt.
Maar ook mooi verzorgde films uit het genre thriller/crime of drama vind ik interessant, mits het maar niet te veel richting horror of absurde comedy gaat!
Lijkt me dat Kitano daar prima aan voldoet, enkel Kikujiro zit qua absurdisme wellicht op het randje, maar Dolls en Hana-Bi zijn toch mooi verzorgd cq crime films.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11969 stemmen
Visueel héél anders (droger) dan populaire Koreaanse films als A Bittersweet Life. Dat daarnaast wat kleurrijke Chinese films genoemd worden geeft toch al aan dat Kitano of Ki-Duk ietwat aan de ruwe kant zou kunnen zijn.
doncorleone
-
- 278 berichten
- 109 stemmen
Bedankt allen voor de tips.
Naast Bin-Jip, leken vooral Shi Gan (Time), vanwege her originele verhaal, en het redelijk recente Bi-mong (Dream) mij mooi o.b.v. de trailers. Ondanks dat ze minder hoog scoren dan anderen.
Het verhaal van The bow lijkt mij ook erg mooi, maar de kale setting lijkt mij wat saaier om te kijken, en dat is vooralsnog niet wat ik zoek (al zou ik 'm zeker in gedachte houden).
Hoewel ik Spring, summer.. fantastisch vond, maar dat kwam ook door de mooie locatie, en de filosofische aspecten het verhaal.
Ik zal nog wat meer trailers kijken.
Of Dolls mijn cup of sake is weet ik nog niet. Wel mooie beelden volgens mij, maar is dit niet een erg pretentieuze en abstracte art film?
neo
-
- 15405 berichten
- 9542 stemmen
Ik heb dit topic eens opnieuw doorgespit en ik vraag nog steeds af of er nu werkelijk geen goed Zuid-Koreaans alternatief is voor Ki- Duk... Ofwel een maker met die met een unieke stempel films weet te maken.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Ja hoor, best wel wat - zit nu alleen niet achter mijn PC met de archiefjes en lijstjes.
Minotaures
-
- 7806 berichten
- 2386 stemmen
Aziatische film
Vooral die met een verhaal over oorlog tijdens de Qing/Ming-dynasty... Ik heb zo enkele geweldige films gezien, waar er erg weinig van teleurstellend waren.
Voor de rest films in de stijl van Ong-Bak, Muay Thai Fighter en Kung Fu Hustle zijn ook erg interessant.
De Amasia collectie is een groep die ik ook strak in de gaten houd. Dit vanwege vele interessante films in de stijl zoals Yip Man en 14 Blades. Een QFC onder de Arthouse die liefhebbers in de gaten moeten houden.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Ik heb dit topic eens opnieuw doorgespit en ik vraag nog steeds af of er nu werkelijk geen goed Zuid-Koreaans alternatief is voor Ki- Duk... Ofwel een maker met die met een unieke stempel films weet te maken.
Inmiddels even een lijstje opgedoken.
'Probleem' met de Koreanen is dat (net als bij Japanners trouwens) het DVD aanbod zich uitsluitend richt (lijkt te richten) op Misdaad en Horror (beide al dan niet 'absurdistisch').
Er zijn een aantal relevante regisseurs die je écht wel auteurs kunt noemen. Die zitten trouwens ook in die misdaad/horror hoek, want daar zit dan ook wel kwaliteit tussen. Al is het zoeken om kaf/koren te scheiden.
Buiten deze paden heb je een aantal gevestigde namen, waarvan Lee Chang-dong (ook nog kortstondig minister van cultuur) het meest in het oog springt. Draait toch vrijwel altijd in competitie op buitenlandse festival. Zijn debuut draaide bij de Tigers (won niet meen ik), maar heeft inmiddels al Gouden Palmen gewonnen. Andere festival favoriet (met name Cannes) is Hong Sang-soo (wel ex-Tiger winnaar). Draait ook altijd jaarlijks nog op IFFR. Regisseur met praterige relatiedrama's a la Rohmer, maar een heel eigen stijl en zwier die zowel Iraans (pseudo-documentaire) als typisch Koreaans aandoen (veel drank en onvriendelijkheden). Zelf ben ik erg gecharmeerd (geweest) van Jang Sun-woo, maar die doet niks meer. andere grote namen met status en eigen stijl zijn natuurlijk Park Chan-wook (Oldboy en andere genrefilms op niveau) en Bong Joon-ho. Op IFFR draaiden in de jaren 90 veel Koreaanse films met een eigen auteurssignatuur (Park Ki-yong, Song Il-gon) , maar zoals al gezegd is dat nu moeilijk spontaan te ontdekken.
Als het je specifiek gaat om muziek, moet ik nog even een antwoord schuldig blijven. Even een lijstje van relevante regisseurs wat mij betreft (voor aanvullingen hou ik me aanbevolen):
Bong Joon-ho
Hong Sang-soo
Hur Jin-ho
Im Kwon-taek
Jang Sun-woo
Kim In-shik
Kim Ji-woon
Kim Ki-duk
Lee Chang-dong
Lee Myung-se
Na Hong-jin
Park Chan-wook
Park Cheol-soo
Park Ki-hyeong
Park Ki-yong
Park Kwang-su
Song Il-gon
Dit gaat allemaal over recent cinema (m.u.v. Im Kwon-taek - één van de peetvaders van Koreaanse cinema) Moet zeggen dat de Koreaanse cinema van voor 1990 voor mij onontdekt is. Ken slechts twee film. Het door Scorsese opgepoetste Hanyeo (draaide op IFFR vond het zelf een onbedoeld lachwekkende wraakthriller) en Sonagi.
Er zijn wel Korea experts hier op de site. Legan is volgens mij een liefhebber die buiten het misdaad/horror werk om relatief veel Koreanen ziet/zag en Baggerman ook.
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
Chang-dong Lee en Joon-ho Bong zijn naast Kim Ki-Duk voor mij de namen om in de gaten te houden. Art-House met een vleugje genre.
Meer naar het genre toe zijn Chan-wook Park en Jee-woon Kim inderdaad de grote namen, maar na "Man from Nowhere" ben ik ook wel benieuwd wat Jeong-beom Lee nog meer gaat doen.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Ha Yu zou wel wat voor doncorleone kunnen zijn.
neo
-
- 15405 berichten
- 9542 stemmen
Dank voor de informatie. Ik ben er in het verleden ook achtergekomen dat er veel (waaronder erg goede) genrefilms worden gemaakt. De zoektocht naar filmhuisdrama, waar het mij eigenlijk specifiek om gaat, is echter nogal moeilijk. Nu met enkele namen maar eens aan de slag gaan...
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Misschien kun je in Rotterdam The Day He Arrives van Hong Sang-soo meepikken. Ik neem aan dat hij na 12 films niet ineens wat anders is gaan doen. Weet je meteen hoe dat is.
Baggerman
-
- 10577 berichten
- 7977 stemmen
Oei, mooie samenvatting Mochizuki Rokuro! (ga ik mooi ook gebruik van maken!).
Voor mij is de Koreaanse cinema van voor 1990 ook nog erg obscuur. Van de zeven films die ik zag vond ik Chilsu and Mansu, The Black Republic en vooral het prachtige Sonagi (the Shower) de moeite waard.
Verder mis ik in MR's lijst nog:
Pil-Sung Yim en
Hae-jun Lee (Kimssi Pyoryugi 'Castaway on the Moon' staat in mijn toptien!)
Voorts wil ik ook nog een lans breken voor een aantal films die te boek staan als jeugdfilm, maar die dit niet zijn en die zeer de moeite van het kijken waard zijn:
Keurosing (2008) Crossing
Annyeong, Hyeonga Hello Brother
Jibeuro (2002) The Way Home
Choseung-dal-gwa Bam-bae The Crescent Moon
Aiseu-keki (2006) Ice Bar
In dit soort films blinken de Koreanen wat mij betreft het meeste uit. Ontzettend goede films die op één of ander manier een verkeerd label hebben gekregen omdat de hoofdrollen door kinderen worden gespeeld en die echt de moeite van het kijken waard zijn. Overigens kunnen de Koreaanse kindsterren over het algemeen prima acteren en zijn ze zelden irritant.
Splendid Film
-
- 3 berichten
- 1 stemmen
In Film > Algemeen > Yamada Film winnen op DVD op BLU-RAY.:
Beste mensen,
Voor mensen die van Aziatische films houden kunnen nu de film Yamada winnen!
Like Yamada op facebook en maak automatisch kans op de BLU-RAY of DVD van deze film!
Er hebben nog maar heel weinig mensen geliked dus de kans is erg groot dat je wint.
dimi303
-
- 3172 berichten
- 3247 stemmen
5 sterren
Maboroshi No Hikari
Hadaka No Shima
4.5 sterren
Ai No Yokan
Bin-jip
Geomi Sup
Kuroi Ame
Linda Linda Linda
Milyang
Nanjing!Nanjing!
Rokugatsu No Hebi
Tengoku To Jigoku
Tonari No Totoro
Wandâfuru Raifu
4 sterren
Ajeossi
Akmaruel Boattda
Aruitemo Aruitemo
Chugyeogja
Dare Mo Shinarai
Gwai Wik
Hwal
Kokuhaku
Mogari No Mori
Okuribito
Oldeuboi
Suna No Onna
Taegukgi Hwinalrimyeo
Treeless Mountain
Ugetsu Monogatari
Yip man
Yurîka
3.5 sterren
Ansatsu
Gururi No Koto
Jianbiangu
Jûsan-nin No Shikaku
Koi No Tsumi
Kûki Ningyô
Kyatapirâ
Madeo
Noruwei No Mori
Saibogujiman Kwenchana
Shutter
Tôkyô Sonata
Ye Che
Yip Man 2: Chung Si Chuen Kei
3 sterren
Bakjwi
Bian Lian
Gang De Qin
Janhgwa, Hongryeon
Ju-on
Ju-on 2
Mang Shan
Narayama Bushiko
Sanxia Haoren
Soom
Yabu No Naka No Koroneko
Yôkai Hanta - Hiruko
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3131 stemmen
Eens even wat leven in dit topic blazen. Een paar films die ik pas heb gezien en wel wat meer aandacht mogen krijgen.
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
Nog niet op MM: Koan de Printemps (2013) - imdb.com
Overigens grotendeels in Frankrijk opgenomen.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11969 stemmen
Leuk interview met Philip Yung, naast wat extra info over May We Chat ook een aantal interessante inzichten wat betreft de filmindustrie in Hong Kong.
Dk2008
-
- 10395 berichten
- 746 stemmen
Ik niet
Heb al een paar keer een poging ondernomen maar ik vind Aziatische cinema over het algemeen toch wat ontoegankelijk, op martial arts na dan met Hero als uitschieter.
Recentelijk een poging ondernomen. Vroeger moest ik er helemaal niets van hebben.
Martial arts boeit me ook niet.
Ook geen interesse in Oosterse oudheid.
Ik kan de acteurs ook niet uit elkaar halen, vooral bij drama is dat lastig. Verder zag ik daar ook wat herhaling van Amerikaanse films. Drama is meestal toch al niets voor mij als dat er nog bijkomt wordt het helemaal moeilijk.
Actiefilms, vanwege stunts, actie, komedie is nog wel te doen.
Jackie Chan scoort als enige echt goed. Jet Li dan nog een beetje. Kan verder niets noemen wat er uit springt.
Halcyon
-
- 9933 berichten
- 0 stemmen
Heb al een paar keer een poging ondernomen maar ik vind Aziatische cinema over het algemeen toch wat ontoegankelijk, op martial arts na dan met Hero als uitschieter.
10 jaar later moet ik mijn mening toch ernstig bijstellen (eigenlijk 5 jaar later al - vijf jaar geleden dus). Kwestie van de juiste film vinden en zo ontstaat het sneeuwbaleffect.
Dk2008
-
- 10395 berichten
- 746 stemmen
10 jaar later moet ik mijn mening toch ernstig bijstellen (eigenlijk 5 jaar later al - vijf jaar geleden dus). Kwestie van de juiste film vinden en zo ontstaat het sneeuwbaleffect.
Ik denk het niet. Maar fijn voor je dat het voor jou wel toegankelijk is geworden.
Baggerman
-
- 10577 berichten
- 7977 stemmen
Leuk interview met Philip Yung, naast wat extra info over May We Chat ook een aantal interessante inzichten wat betreft de filmindustrie in Hong Kong.
Inderdaad een prima interview! Je stelt goede vragen, Onderhond. 'May We Chat' lijkt me trouwens interessant. Vorige week ben ik thuisgekomen van een vakantie in China en daar natuurlijk tussen alle toeristische perikelen ook nog gezocht naar interessante films. De reis begonnen in Peking en vanuit Shanghai weer vertrokken. In Peking waren wel wat dvd's te vinden in boekhandels, maar ik wilde daar niet de hele reis mee gaan slepen en ik dacht in Shanghai wel meer te kunnen vinden.
Niet dus. Wel "Port of Call" meegenomen, waar ik nu na je interview wel benieuwd naar ben.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11969 stemmen
Ja, die komt er binnenkort ook nog wel eens aan. En al een toezegging op een volgend interview als ik de film goed vind, dus fingers crossed dat het wat wordt!
Baggerman
-
- 10577 berichten
- 7977 stemmen
Het interview stemt me helaas niet erg positief voor de (beschikbaarheid van de) films die ik (en ook jij) vaak leuk vinden. Maar Yung lijkt me wel een doorzetter.
De Chinese verkoper had slechts vier (Groot)-Chinese films en vond de Chinese film helemaal niets. Port of Call vond hij nog wel erg goed. Verder was er helemaal niets te vinden. Alleen Amerikaanse pulp en communistische crap van voor 1980.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11969 stemmen
Goh, May We Chat heb ik toch redelijk eenvoudig kunnen aanschaffen en nu Port of Call toch een hoop prijzen heeft gewonnen in Yung wel gelanceerd denk ik. Vraag is natuurlijk hoe lang hij kan weerstaan aan de commerciële druk van HK
En nu zowat elke HK regisseur naar China trekt komt er in HK misschien wat extra ruimte voor filmers zoals hij? Beetje koffiedik kijken natuurlijk, maar je kan maar hopen. Die situatie rond de HK regisseurs die naar China trekken is mss wel een interessante vraag voor een volgend interview
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11969 stemmen
Nieuwe film van Tsui Hark en Stephen Chow ... trailer is op zich niet zo boeiend, wél erg grappig dat ze na de trailer zelf een beetje ruzie maken over hun eigen werk
Jurado
-
- 203 berichten
- 551 stemmen
Weet iemand een goede site waar ik op de hoogte gehouden wordt van nieuwe Aziatische films?
Heb al een behoorlijk aantal echt hele goede Aziatische films gezien, met name Japan en Korea doen het bij mij erg goed.
Probleem is vaak dat ik de films pas enkele jaren na verschijnen pas te zien krijg.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11969 stemmen
Het klinkt misschien wat cynisch, maar niks zo nuttig dan een gespecialiseerd torrent board. Daar komen de films meteen op wanneer ze in één of andere vorm beschikbaar zijn, dus als je dagelijks de nieuwe toevoegingen afgaat ben je én op de hoogte, én beschikbaarheid is gegarandeerd.
Jurado
-
- 203 berichten
- 551 stemmen
Het klinkt misschien wat cynisch, maar niks zo nuttig dan een gespecialiseerd torrent board. Daar komen de films meteen op wanneer ze in één of andere vorm beschikbaar zijn, dus als je dagelijks de nieuwe toevoegingen afgaat ben je én op de hoogte, én beschikbaarheid is gegarandeerd.
Zoiets als Karagarga bedoel je?
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11969 stemmen
Yup, maar er zijn er ook die zich echt specifiek, 100% richten op Aziatische films (en series).