ad
  • 141.610 films
  • 6.846 series
  • 20.798 seizoenen
  • 468.515 acteurs
  • 285.142 gebruikers
  • 8.173.833 stemmen

De Aziatische film

zoeken in:

kalashnikovboy

• 83 berichten
  • 0 stemmen

Zijn er onder ons ook liefhebbers van aziatische films?

Lijkt me sterk als dat niet zo is, aangezien ik bij sommige Aziatsiche films wel positieve reacties zie.

Misschien leuk om een algemeen topic te hebben over Aziatische films.

Mijn laatste Aziatische film die ik heb gezien is Waterboys.

Ik vondt deze film erg grappig en had eigenlijks nog nooit echt een Japanse komedie gezien. De film zal bij veel mensen waarschijnlijk al snel afgestempeld worden als flauw, maar ik vond de films erg vermakelijk.

Ik ben van plan de volgende films binnenkort te gaan zien.

- 2009 Lost Memories - Zuid Korea

- Daai Cheung Foo (Men Suddenly in Black) - Hong Kong

- Hinokio - Japan

- Ikiru - Japan

- Jisatsu Sakuru (Suicide Circle) - Japan

- Ôdishon (Audition) - Japan

Halcyon

• 9922 berichten
  • 0 stemmen

Heb al een paar keer een poging ondernomen maar ik vind Aziatische cinema over het algemeen toch wat ontoegankelijk, op martial arts na dan met Hero als uitschieter.

Reinbo

• 70661 berichten
  • 0 stemmen

Het kost effe wat moeite (Ik had een film of ruim 10 nodig om de acteurs en actrices uit elkaar te houden), maar dan heeft de Aziaatische film veel meer te bieden dat de Hollywood film, waar ze tegenwoordig niet verder komen dan remakes, vervolgfilms of de zoveelste concept movie, compleet met (op middle-America shopping mall getest) vast patroon met happy end.

Hollywood kende zijn hoogtij dagen in de jaren 70 toen de regisseurs de vrijheid kregen zelf verhalen te kiezen en die op hun manier te vertellen. Dat komt daar onder de creatief lege studio excecutives die alle touwtjes in ghanden hebben en de steeds groter wordende studio druk om geld te verdienen niet meer voor.

Maar gelukkig nog wel in Azie, waar regisseurs als Ki-Duk, Park, Kitano, Mikke, Ishii, Tsukamoto, e.v.a nog alle ruimte krijgen om films te maken zoals zij dat willen..... met vaak verfrissende en schitterende resultaten.

Hollywood is dood en Azië is booming, het vraagt een kleine investering om er aan te wennen, maar neem het van mij aan (En ik heb heel veel films gezien en jaren in de filmindustrie gewerkt), de Aziatische (en ook de onafhankelijke Amerikaanse en de Europeese) cinema is veel interesanter dan 99 % van wat uit Hollywood komt en ons via een monopolie op de distributie en marketing campagnes die vaak meer kosten dan de film, door de strot geduwd worden.

Met andere woorden; in Azie is de auteurscinema nog spring levend.

el-diego

• 71 berichten
  • 87 stemmen

ik hou wel van aziatische films.

Vooral de martial arts films zijn van zeer goede kwaliteit.

neem nou als voorbeeld de gevechten uit ong bak die zijn echt meesterlijk.

verder zijn films als battle royale en oldboy ook zeer goed.

Martin Van K

• 9050 berichten
  • 4326 stemmen

Reinbo schreef:

de Aziatische (en ook de onafhankelijke Amerikaanse en de Europeese) cinema is veel interesanter dan 99 % van wat uit Hollywood komt en ons via een monopolie op de distributie en marketing campagnes die vaak meer kosten dan de film, door de strot geduwd worden.

Dat vind ik ook!

Het valt mij op dat ik me steeds meer en meer erger aan de films die we uit Hollywood voorgeschoteld krijgen (en ik ben zeker niet de enige). Het ergste van al is dan nog dat veel mensen ook niet verder kijken dan hun neus lang is en die films dan ook beschouwen als het beste wat er te vinden is. Maar gelukkig lijkt er stilaan een ommekeer in de maak. Steeds vaker lees je ook van filmcritici dat het nu wel genoeg geweest is en dat ze ook in Hollywood beseffen dat ze dringend moeten veranderen. daarom ervaar ik het als een positieve trend dat bij de Oscar-uitreiking van dit jaar (toch het grote Hollywood-feest) in de categorie beste film vier films genomineerd waren die gemaakt zijn in de onafhankelijke studio's (op Munich na).

Ik persoonlijk kijk ook steeds meer naar de Aziatische films omdat ik daar wel nog originaliteit en durf in terug vind.

Werwolf

• 4604 berichten
  • 1197 stemmen

Echt absoluut GEEN liefhebber van Aziatische films. Wat die rommel allemaal in de top 250 moet, daar kan ik persoonlijk met mijn hoofd niet bij.

Natuurlijk, smaken verschillen dus er zullen tal van users zijn die deze films wel de moeite waard vinden.

Maar het is echt niet mijn ding, en ik geloof ook niet dat dat het ooit zal worden..

Reinbo

• 70661 berichten
  • 0 stemmen

Werwolf schreef:

Echt absoluut GEEN liefhebber ....

Maar het is echt niet mijn ding, en ik geloof ook niet dat dat het ooit zal worden..

Welke Aziatische films heb je eigenlijk gezien? (Ik kom er geen een tegen bij je stemmen.)

Probeer Old Boy maar, weet bijna zeker dat je die erg goed vindt.

KrisV

• 8061 berichten
  • 1173 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Probeer Old Boy maar, weet bijna zeker dat je die erg goed vindt.

Mee eens. En Infernal Affairs zal je volgens mij ook wel goed vinden.

Onderhond

• 85562 berichten
  • 10106 stemmen

Wel erg ruim natuurlijk, de Aziatische film, maar wel mijn hoekje, zoals de meesten al weten. Kort overzichtje dan maar van de voor mij interessantste landen :

Japan : mijn favoriet, en zoals met de meeste artistieke zaken die uit dat land komen, veel gek gedoe waar grenzen opgezocht en overschreden worden. In schrik contrast daarmee veel subtiele dramas waar beelden spreken en personages vooral zwijgen. Cinema van uitersten.

Hong-Kong : vooral boeiend voor de films van het vorig decennium. Huidige films zijn vaak erg flauwe komedies, en zware martial arts vehikels. Vind het Jet Li werk (en aanverwanten) van de begin jaren 90 toch veel aanlokkelijker. Verder bestaat er geen filmnatie die preutser is.

China : opkomend filmland, met vooral het laatste jaar enkele prachtige genrefilms (met een twist). Naast talloze sociale dramas ook plaats voor wat visuelere cinema. Vooral Zhixi en Curse of Lola waren twee films die mij erg bevielen.

Taiwan : Moeilijk te zeggen, aangezien mijn beeld rust op twee regisseurs, Tsai en Hou. Brengen vooral erg trage cinema. Begint een scene, is die vaak 5 minuten later nog bezig. Weinig editing, veel voyeurisme. Maar wel erg de moeite waard, zeker hun recentere films dan.

Thailand : opkomend filmland, maar dan vooral met wat "makkelijkere" genres. Martial arts werk van Jaa is de nieuwe hype, en verder volgen ze mooi de neo-suspense wave. Vooral Ratanaruang en de Pang broertjes zijn in het oog te houden.

Singapore : zag ik enkel Be With You van, maar was een aangename verrassing. Beetje een melange van de Aziatische cinema, maar een overtuigend filmpje.

--------

Zuid-Korea : en inderdaad, voor wie genoeg heeft van Hollywood is er nu Zuid-Korea. Mooi de fakkel overgenomen, en plegen ze makkelijk evenveel plagiaat als hun Amerikaans voorbeeld. Iets gewaagder, en dus paradijs voor de mensen die Hollywood beu zijn, maar een slap aftreksel van de betere Aziatische cinema elders. Overdramatisch en erg bombastisch. Enkel Ki-duk weet zich te onderscheiden.

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Goh, beetje haat-liefde verhouding met de Aziatische cinema. Veel meer auteursfilms idd, maar veel brol ertussen (Ringu, Vibrator, Ichi, Beast Cops, Seven Samurai, Casshern...) en een (kleinere) groep goeie films, maar die dan wel fantastisch zijn (Battle Royale, Azumi, Kitano-flicks...). Overigens heeft Azie ook zo hun "Hollywood" (First Option, Downtown Torpedoes, Swiri...) en van kopieerwerk zijn ze evenmin vies als de Amerikanen. Dat ze zo geen remake-overload kennen is gelukkig wel waar.

Enkele nadelen dat ik soms ondervind: rommelige/verwarrende uitwerking, overdreven acting (té wild, te rustig, te emotioneel...), donkere kleuren, povere sfeerschepping.

Positief (soms): vindingrijkheid en originaliteit (zowel in effecten, camerawerk, verhaal...), oog voor details/perfectionisme, liefde voor het vak.

Als het over notoire actiefilms gaat, kies ik voor het pure spul uit hollywood (hoewel het de laatste jaren ook achteruitgaat, en enkele uitzonderingen bv het oude hong kong werk van Woo), voor al de rest mag het liefst ergens anders vandaan komen, maar dat hoeft niet per se Aziatisch te zijn. Als je kwaliteit wil is het gewoon zoekwerk, of het nu uit Duitsland, Indonesie of een of ander Aziatisch land komt. De Aziatische cinema is niet "beter", ze hebben alleen wat meer unieke regisseurs (die dan ook nog eens een extra bijzonder opvallende stijl/films hebben) dan andere werelddelen.

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Mooi overzichtje trouwens, OH. Wat bedoel je met "preuts" ?

Onderhond

• 85562 berichten
  • 10106 stemmen

Weinig harde, sarcastische films, weinig gore, weinig naakt. Veel meer dan een blote rug krijg je meestal niet te zien. Geen stomende seksscenes. Natuurlijk zijn er wel een paar filmpjes te noemen, maar doorgaans allemaal erg proper vermaak.

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Ah, ok merci. Dat is idd wel een beetje zo...

titan

• 1598 berichten
  • 3828 stemmen

Ik heb (bijna) niets met aziatische films. Zelfs de zogenaamde meesterwerken uit die regio komen bij mij doorgaans nooit verder dan 3*. Geef mij maar de Europese film.

Koekebakker

• 2535 berichten
  • 3808 stemmen

Jemig, de hele Aziatische film over een kam??

Mooi overzicht van Onderhond inderdaad. Ben het er ongeveer half mee eens.

Wat betreft Taiwan voor het grootste deel, zelfs. Al vind ik ook de vroege Tsai-films prachtig. En ook Edward Yang mag niet ongenoemd blijven. Ik zag alleen Yi Yi en vond die erg mooi, meerdere van zijn andere films schijnen zeker zo mooi te zijn.

Onderhond noemt China een opkomend filmland, ik denk dat ze wellicht terugkomen uit een 'dipje'. In de jaren '80 en '90 waren er vele vooraanstaande Chinese filmmakers, met als bekendste namen Zhang Yimou (Raise the Red Lantern) en Chen Kaige (Gele Aarde). Van daarvoor ken ik alleen een paar (prachtige) films van Ozu, maar Zhang Yimou en Chen Kaige worden als prominenten uit de 'vijfde generatie' genoemd, dus tussendoor zal er in China ook wel wat moois zijn gemaakt

De meeste recente Chinese films die ik zag vind ik dan weer teleurstellend: te afstandelijk, te soaperig, vaak weinig gestileerd en wel erg sentimenteel. Maar er zijn uitzonderingen. Suzhou River, Devils on the Doorstep en Seventeen Years vond ik erg mooi. Maar ik zie eerder een trend in de films die me niet bevielen dan in dat drietal.

Wat Zuid-Korea betreft heb ik waarschijnlijk andere films gezien dan Onderhond. Ik heb namelijk nog geen bombastische Koreaanse film gezien, alleen maar verstild, gestileerd, gevoelig drama. Ki-duk (die natuurlijk soms ook erg wrang is) springt eruit, maar ook Oasis van Lee Chang-dong vond ik schitterend. En dan schijnt Im Kwon-taek heel veel moois te hebben gemaakt, waarvan ik alleen het oogstrelende Chihwaseon heb gezien. En dan was ik ook nog onder de indruk van de gewaagde, treurvolle low-budget-film Flower Island van Song Il-gon.

Van de meeste Thaise films die ik zag, ben ik geen liefhebber. Vaak vind ik ze te zoet en te melig, te dik aangezet. Uitzonderingen zijn het broeierige Tropical Malady en Last Life in the Universe (maar die laatste vooral om de sublieme cameravoering van Christopher Doyle - en het intrigerende eerste halfuur).

Uit Hongkong heb ik alleen films van Wong Kar-wai (varierend van 'de moeite waard' tot 'ongeevenaarde schoonheid') en John Woo (fantastisch gestileerde actie) gezien.

En wat betreft Japan houd ik over het algemeen alleen van de 'subtiele dramas waar beelden spreken en personages vooral zwijgen', waar OH het over heeft, al vind ik die films soms wat al te sentimenteel. Uitschieter naar boven is Eureka van Aoyama Shinji. Als Onderhonds ene uiterste met het andere wordt gecombineerd, kan ik het wel waarderen (Audition, Hana-Bi), maar met de ranzige actie heb ik niets.

Van de klassieke Japanners heb ik nog maar weinig gezien, maar van de paar films van Kurosawa die ik zag, was ik niet bijzonder onder de indruk. Van Mizoguchi wil ik graag films zien, net als Suna no Onna.

.....Tjonge, misschien beter toch maar landentopics maken in plaats van een heel werelddeel? Er valt ook nog wel het een en ander te vertellen over de cinema uit het Aziatisch deel van de voormalige Sovjet-Unie...

Onderhond

• 85562 berichten
  • 10106 stemmen

Mooi stukje ook Koekebakker. Ik heb me trouwens ook maar tot de essentie gehouden, met het oog op aparte landentopics. ff wat opmerkingen :

* Ozu is Japans . Ben trouwens wel benieuwd naar de Chinese films die jij bedoelt, aangezien ik mij er weinig bij kan voorstellen. Probeer eens een keer Zhixi of Curse Of Lola. Type genrefilm dat toch echt redelijk nieuw is geloof ik. Zhang enzo zijn inderdaad wel bekend, maar dat bedoelde ik dus met "sociale dramas".

* Wat Zuid-Korea betreft, blijkbaar kies je er wel de goeie uit dan . Films als Oldboy, Attack The Gas Station, Dongmakgol, My Sassy Girl ... probeer ze maar eens een keertje, en je zal zien wat ik bedoel met bombastisch

* Japanse subtiele dramas : waar blijft jouw stem bij Tokyo.Sora ?

FisherKing

• 18698 berichten
  • 0 stemmen

Vietnam met Anh Hung Tran als hoofdaanvoerder mis ik nog. Was er ooit een getergerder film gemaakt in Ho Chi Min (Saigon) dan Xich Lo.

mikoz

• 11298 berichten
  • 867 stemmen

Zelf ben ik nog geen grote fan van de ''Aziatische film''.

Vond de films eerst te ontoegankelijk en ook moet je er meer moeite voor doen om een film te zien , maar de laatste tijd begin er zo nu en dan toch aan en ondek ik weer een nieuw gedeelte in de filmindustrie , hier thuis al een paar top titels liggen die ik binnenkort ga kijken.

Koekebakker

• 2535 berichten
  • 3808 stemmen

Onderhond schreef:

* Ozu is Japans

: oops :

Probeer eens een keer Zhixi of Curse Of Lola. Type genrefilm dat toch echt redelijk nieuw is geloof ik.

Wie weet... Genrefilms moeten meestal wel heel bijzonder zijn, wil ik ze mooi vinden, maar wat ik bij die films van je las, spreekt me wel aan ja. Ik zal ze onthouden.

* Wat Zuid-Korea betreft, blijkbaar kies je er wel de goeie uit dan . Films als Oldboy, Attack The Gas Station, Dongmakgol, My Sassy Girl ... probeer ze maar eens een keertje, en je zal zien wat ik bedoel met bombastisch

Ah, bedankt. Dat proberen zal ik voorlopig laten Hoewel, Oldboy heeft internationaal zoveel stof doen opwaaien dat ik die alleen daarom al wel eens wil zien.

* Japanse subtiele dramas : waar blijft jouw stem bij Tokyo.Sora ?

Hij staat op mijn 'verlanglijst' - en nu weer wat hoger

@Fisherking: Inderdaad, Tran had ook in mijn lijstje gemoeten. Al zijn drie films vind ik prachtig. Verder ken ik gen Vietnamese films, als ik het goed heb.

bebdn

• 1884 berichten
  • 1140 stemmen

Grote fan

Hongkong: Kar Wai Wong met Fa Yeung Nin Wa, Chong Qing Sen Lin, Duo Luo Tian Shi. visueel top: Ying Xiong.

Japan: Takeshi Kitano Dolls, Kikujirô no Natsu

Akira Kurosawa: Ikiru, Tengoku to Jigoku , Ran...

China: Yimou Zhang : Da Hong Deng Long Gao Gao Gua, Shi Mian Mai Fu, Ju Dou

Taiwan: Ang Lee Wo Hu Cang Long , Yin Shi Nan Nu

Hsiao- hsien Hou : Zui hao de shi guang,Beiqing chengshi, Qianxi manbo.

Alleen jammer dat de oudere films zo moeilijk te vinden zijn.

N811

• 1461 berichten
  • 913 stemmen

ik ken alleen house of the flying dagger, crouching tiger hidden dragon, zatochi en hero.

Maar dankzij jullie ga ik volgende keer wel wat verder zoeken

moviefreak#1

• 14104 berichten
  • 14581 stemmen

Aan je top10 te zien denk ik dat je Oldboy wel eens goed zou kunnen vinden.

dutchtuga

• 16923 berichten
  • 4050 stemmen

Nog niet zo heel lang geleden bekend geraakt met de aziatische cinema.

Het begon allemaal met films als Ringu enzo maar na heel wat kijkbeurten verder besefte ik dat Azïe veel meer te bieden heeft. Japan is het land dat mij het beste heeft geboden tot nu, en dan voornamelijk werk van Takeshi Kitano. Deze man is bij mij uitgegroeid tot een persoonlijk favoriet. Zijn charisma, uitstraling, humor, droogte, geweldig gewoon.

Verder is Miike ook een aangename verrassing geweest. Heeft mij met films als Odishon en Bizita Q bijzonder verrast maar ook met een film als Bird People from China, een compleet ander soort Miike. Daarom ben ik het ook eens met Onderhond dat het een land van uitersten is. Erg goede regisseur die ook aan de lopende band films maakt.

Wat mij voornamelijk trekt in Japanse films is de rust die ze vaak uitstralen, de extremiteit, de erg mooie vrouwen, hoe de natuur in beeld wordt gebracht en de muziek. Soundtracks uit dat land zijn vaak kleine meesterwerkjes. De vaste componist van Kitano, Hisaishi, is hier voor mij het beste voorbeeld van.

Helaas kunnen sommige regisseurs ook enorm doordraven. Had hoge verwachtingen van een Tsukamoto maar die zijn finaal de grond in geboord na het zien van Tetsuo. Dit is voor mij teveel. Een overdosis aan geluid en beweging. Kan ik geen pracht in vinden.

Ben verder niet al te bekend met het oudere japanse werk. Heb wat films van Kurosawa gezien maar veel verder komt het niet. Is me wel bevallen maar nergens blijven hangen.

En ik weet niet of het hier al eerder is genoemd maar een ander geweldig fenomeen is natuurlijk Ghibli. Een studio die anime films heeft gemaakt die je zo terugbrengen naar je onschuldige kinderjaren maar toch nog volwassen aandoen. Prachtfilms voor jong en oud, mainstream kijker en filmliefhebbers. Disney mag ophoepelen met zijn kinderachtige prul.

Prachtige en unieke films. De bekendste regisseurs zijn Miyazaki en Takahata. De eerste nog meer dan de tweede. Miyazaki begint volgens velen zijn magic touch kwijt te raken maar ik vind dat ie met zijn laatste film Howls Moving Castle toch weer een erg mooie film op de planken heeft gebracht. Takahata is het meest memorabel om zijn meesterwerk Hotaru No Haka.

Japanners zijn een vreemd volk en dat is te zien in hun films . Als nuchtere europeaan valt hier erg van te genieten. Deze over the topness of droogte kan vaak erg hilarisch zijn.

Voor hun zal het allemaal wel redelijk normaal zijn maar wij zijn toch andere gewend van de overload aan shit dat uit Hollywood komt overvliegen.

Een andere regisseur die mij bijzondere films heeft voorgeschoteld is de zuid koreaan Kim Ki-Duk. Wat een prachtige films zeg, en wat een soundtracks ook. Samaria deed mij het meeste. Een uitzondering tussen al het andere koreaanse werk dat vaak veel te hollwoodaans is. Old Boy is dat bv ook op verhaalgebied maar heb toch wel kunnen genieten van die film.

Kortom; ben al redelijk bekend met de aziatische cinema maar nog lang niet genoeg. Er valt nog veel meer te zien en gelukkig maar.

Onderhond

• 85562 berichten
  • 10106 stemmen

dutchtuga schreef:

Helaas kunnen sommige regisseurs ook enorm doordraven. Had hoge verwachtingen van een Tsukamoto maar die zijn finaal de grond in geboord na het zien van Tetsuo. Dit is voor mij teveel. Een overdosis aan geluid en beweging. Kan ik geen pracht in vinden.

Dan raad ik je toch aan Vital nog een keer te proberen. Je herkent er nog steeds Tsuka's stijl in, maar op een compleet ander niveau. Volgens mij een film waar je best nog wat pracht kan uithalen (al is het maar die fenomale dansscene op het strand).

dutchtuga

• 16923 berichten
  • 4050 stemmen

Is idd een film die ik nog graag eens zou willen zien. Je hebt er al vaker vol lof over gesproken en het is een horrorfilm. Die zijn altijd welkom . Zal nog wel komen. De aziatische (Thaise) film waar ik nog de grootste verwachtingen van heb is trouwens Shutter van Wongpoom.

Onderhond

• 85562 berichten
  • 10106 stemmen

Vital is geen (!) horrorfilm. Mag gewoon als drama (/mystery) geclassificeerd worden. Je doet er dus goed aan je verwachtingen bij te stellen, anders loopt het zeker slecht af

dutchtuga

• 16923 berichten
  • 4050 stemmen

Oh shit, was helemaal in de war met Versus. Mijn excuses. Had ook moeten weten dat die helemaal niet van Tsukamoto is.

moviefreak#1

• 14104 berichten
  • 14581 stemmen

Versus is geweldig

Onderhond

• 85562 berichten
  • 10106 stemmen

Versus zou je wel eens kunnen bevallen ja, hoewel het ook geen volbloed horror is. Denk een soort van Japanse Evil Dead, and then some Stevige scheut humor in ieder geval.

Maar Vital moet je toch ook nog een keer proberen, al is het maar om een wat genuanceerder beeld van Tsukamoto te krijgen

dutchtuga

• 16923 berichten
  • 4050 stemmen

Bedankt voor je tip!

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.