- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Nouvelle Violence
Nouvelle Violence

Poison Ivy
-
- 2 berichten
- 0 stemmen
Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk voor 6VWO en ik doe het over de geschiedenis van het gangstergenre. Ik zit nu aan de 80 bladzijdes, waar ik erg trots op ben, maar nu loop ik vast!!! Het is al erg lastig om informatie te vinden, maar voor mijn volgende deelvraag is het helemaal lastig: Hoe wordt er tegenwoordig vorm gegeven aan de gangsterfilm? Hierin wil ik het hebben over o.a. Quentin Tarantino en Nouvelle Violence. Nu is QT niet moeilijk, ben een groot fan, maar om informatie over Nouvelle Violence te vinden is erg lastig. Ik weet natuurlijk wel wat het een beetje inhoudt, maar kunnen jullie, als echte filmfans, mijn misschien helpen??
Wie weet er wat over Nouvelle Violence te vertellen of weet een informatiebron/site?
Alvast bedankt voor de mensen die reageren.
Julia

Onderhond
-
- 87426 berichten
- 12461 stemmen
Na wat gegoogle :
* Resultaten 1 - 10 van circa 826 pagina’s in het Engels voor "nouvelle violence".
* Resultaten 1 - 10 van circa 1.340 pagina’s in het Nederlands voor "nouvelle violence"
"but overzealous film critics were soon writing about a new movement in international cinema quickly dubbed the Nouvelle Violence. As with most of these made-up movements, the nouvelle violence ceased to exist almost as soon as it had been identified. "
Lijkt dus eerder een lokale term met een korte houdbaarheidsdatum. Maar naast Tarantino zijn Ritchie en Kitano nog twee interessante namen om achteraan te gaan. Vooral die laatste gaat op een erg unieke manier om met het gangster/geweld concept.

FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Daarnaast wil ik Ghost Dog van Jarmush, en Van God Los van Kuijpers ook niet onvermeld laten. En The Long Good Friday en Le Samourai mag je niet vergeten, sowieso is Jean-Pierre Melville een icoon in de gangsterwereld.

Poison Ivy
-
- 2 berichten
- 0 stemmen
Heel erg bedankt! Wel jammer dat ik nu niet een lang stuk over nouvelle violence kan schrijven, maar nu weet ik er iig iets meer over, dus ik kan er zeker iets mee.
Ik dacht dat ik een aardige filmfan was, vooral van het gangstergenre, maar ik zie nu dat ik nog echt een groentje ben, dus jullie hulp ik zeker heel fijn.