menu

Film / Genres en landen / Dogme-95 invloeden

zoeken in:
Ik denk dat die invloed behoorlijk miniem is geweest, eerlijk gezegd.

Nu ben ik pas aMUSEd

Eens met Wouter. Dogme-95 is de zoveelste back-to-basic trend uit de filmhistorie. Dogme-95 is juist een uitvloeisel van het neo-realisme en filmmakers als Pasolini en Bresson...

De eerste post is blijkbaar weggehaald

Anyway, veel blijft er (gelukkig) niet van over. Laten we hopen dat het vooral een tegenreactie geïnspireerd heeft

Ramon K schreef:
Eens met Wouter. Dogme-95 is de zoveelste back-to-basic trend uit de filmhistorie. Dogme-95 is juist een uitvloeisel van het neo-realisme en filmmakers als Pasolini en Bresson...

Dat het de zoveelste is wil nog niet zeggen dat het geen invloed heeft gehad. Misschien heeft het bepaalde regisseurs toch weer anders laten nadenken over het hedendaagse filmmaken. Von Trier noemt het voorbeeld van Kubrick die voor een shot uit Barry Lyndon 20 dagen heeft gewacht op het juiste licht. Wellicht heeft Dogme-95 weer laten zien dat het ook zo kan, naturel, zonder computer.

[aMUSEd heeft inderdaad zijn twee posts verwijderd, waaronder de allereerste]

Wellicht heeft Dogme-95 weer laten zien dat het ook zo kan, naturel, zonder computer.

Wat mij betreft heeft Dogme enkel bewezen dat het zo echt niet kan. Ben dan ook erg blij dat het hele zooitje ondertussen al lang ter ziele gegaan is.

Waar aMUSEd het over had zijn films die geinspireerd zijn door Dogme-95. Ik denk zelf dat de regels van Dogme veel te strak zijn. Het uniform waarover wordt gesproken is dan een keurslijf. Daarom zijn er maar weinig pure Dogme films gemaakt, ook door een grondlegger als Von Trier.

Dat neemt niet weg dat in een non-Dogme-film (jaja) wel invloeden kunnen zitten van Dogme. Ik denk dat er wel regisseurs zijn die films maken in de geest van bepaalde Dogme-regels, hoewel ik ze niet zou kunnen noemen.

Reinbo
Als PR-stunt voor de Deense filmindustrie heeft het gewerkt!

Dat het de zoveelste is wil nog niet zeggen dat het geen invloed heeft gehad.

Kiarostami, Bresson, Satyajit Ray, Pasolini en vooral de italiaanse neo-realistische regisseurs etc. Elke cinemageneratie heeft wel weer een aantal regisseurs dat weer back-to-basic wil. Ik geloof niet dat dat groepje Denen veel invloed heeft gehad op de filmmakers van nu. De genoemde groep wel, ook nu nog.

Komt waarschijnlijk vooral omdat het Dogma-principe maar eenmaal echt geslaagd uitgewerkt is (Festen).

Ik vond Dogville een regelrechte kwelling, maar Festen vind ik inderdaad een goede film. Ik weet niet of ze zo zeer back-to-basic willen, ze zetten zich in iedergeval af tegen de nouvelle vague die vonden dat film kunst was. Volgens de Dogme '95 groep moet film geen kunst meer zijn, iets waar ik het helemaal niet mee eens ben! En blijkbaar komt die boodschap ook niet goed over want alle Lars von Trier fans beschouwen dogville als een kunstwerk.

Dogville is dan ook helemaal geen Dogme film

Maar wel een kunstwerk.

Ik moet toegeven dat ik geen enkele Dogma-film ken, maar volgens mij vinden de aanhangers toch wel meer films 'geslaagd'. Bijvoorbeeld The Idiots van Von Trier. Zie ook de officiele dogme-95 site (www.dogme95.dk).

Maar wat Ramon K zegt klopt misschien wel. Sowieso zullen regisseurs die meer aan de basis staan van het neo-realisme eerder invloed uitoefenen.

Onderhond schreef:
Dogville is dan ook helemaal geen Dogme film

Oke misschien niet het goede voorbeeld..

LaCaméraStylo schreef:
Volgens de Dogme '95 groep moet film geen kunst meer zijn,

Waar las je dat?

Ik citeer een stuk tekst uit de 'eed van zuiverheid' uit het dogme '95 manifest.

Verder zweer ik als regisseur af te zien van persoonlijke smaak! Ik ben niet langer een kunstenaar. Ik zweer af te zien van het creëren van een 'werk', omdat ik het moment belangrijker vind dan het geheel. Mijn uiteindelijke doel is om de waarheid uit mijn karakters en omstandigheden te verdrijven. Ik zweer dat te doen met behulp van alle beschikbare middelen en ten koste van elke vorm van goede smaak en elke esthetische overweging.

There you go

nickdeleuw
Ik heb afgelopen week op school een aantal dogma films gekeken zoals 'the idiots' en 'dogville'.
Ze bevallen me goed! De regels die ze in principe ook aan de dogma-films stellen vind ik ook echt goed.. Toch weten ze op die manier ook prima films te maken! Snap alleen 1 ding in het 'regelement' niet..

Ik zweer mij te onderwerpen aan de volgende regels, opgesteld en bevestigd door Dogma 95:

Opnames dienen op locatie plaats te vinden. Rekwisieten en decors mogen niet worden toegevoegd (als een bepaald rekwisiet noodzakelijk is voor het verhaal, moet een locatie worden gekozen waar dit rekwisiet aanwezig is).
Geluid dient nooit los van de beelden te worden gemaakt, of andersom. (Muziek mag niet worden gebruikt, tenzij aanwezig waar de scène wordt gefilmd.)
De camera dient in de hand te worden gehouden. Elke beweging of fixatie die uit de hand kan worden bereikt is toegestaan. (De film dient niet plaats te vinden waar de camera staat, schieten dient plaats te vinden waar de film plaatsvindt.)
De film dient in kleur te zijn. Speciale belichting is niet toegestaan. (Als er te weinig licht is, moet de scène worden afgebroken of dient een enkele lamp aan de camera te worden bevestigd.)
Optische effecten en filters zijn verboden.
De film mag geen oppervlakkige actie bevatten. (Moorden, wapens etc. dienen niet voor te komen.)
Vervreemding in tijd en plaats is verboden. (Dat wil zeggen dat de film plaatsvindt in het hier en nu.)

Genrefilms zijn niet toegestaan.

Het filmformaat is Academy 35 mm.
De filmregisseur wordt niet genoemd op de aftiteling.
Verder zweer ik als regisseur af te zien van persoonlijke smaak! Ik ben niet langer een kunstenaar. Ik zweer af te zien van het creëren van een 'werk', omdat ik het moment belangrijker vind dan het geheel. Mijn uiteindelijke doel is om de waarheid uit mijn karakters en omstandigheden te verdrijven. Ik zweer dat te doen met behulp van alle beschikbare middelen en ten koste van elke vorm van goede smaak en elke esthetische overweging.
Zo zweer ik mijn EED VAN ZUIVERHEID.

Kopenhagen, maandag 13 maart 1995.

Namens DOGMA 95

Lars von Trier, Thomas Vinterberg

\\
Ze schrijven dat je geen genrefilms mag maken.. Dat kan toch niet?! In principe heeft elke film toch wel een genre.. :S Wie is de wijze die me dat kan uitleggen??

MVG Nick

Reinbo
nickdeleuw schreef:
Ik heb afgelopen week op school een aantal dogma films gekeken zoals 'the idiots' en 'dogville'.

1) Dogville is geen Dogma film, ontsla je leraar maar.
2) Dogme is elitair geleuter
3) Alle Dogma films zijn lelijk en zien er niet uit.
4) De Dogma doctrine is een PR stunt van Von Trier
5) Dogma is mislukt
6) Je hebt aan 5 regels genoeg.

nickdeleuw
oke, dank je haha

Het is wel schrikbarend hoe slecht er wordt lesgegeven, idd.

neo (crew)
En steeds maar weer overtrad de een na de andere Dogme film de regels, ook als slechts miniem.

Ze gaan tegen alle ideeën van de nouvelle vague in, stelletje haters.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:29 uur

geplaatst: vandaag om 22:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.