- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Slaapfilms
Slaapfilms

Kepslock
-
- 26 berichten
- 145 stemmen
Het klinkt misschien vreemd, maar ik vind het heerlijk om in slaap te vallen als er een film op de achtergrond draait. Niet omdat de film saai is, maar omdat de film een bepaalde sfeer/muziek/stemmen heeft, waarbij je de beelden kunt dromen, en je je dus kunt omdraaien, zonder iets te missen.
Voorbeeld:
De no.1 slaapfilm voor mij is Fight Club. Mede door de voice-over van Edward kan ik de dialogen dromen, bij ieder woord wat gezegd wordt kan ik zo het beeld in me oproepen. Dat is niet het enige, ook doordat de film bijna geheel 'donker' is, geeft dit nog een extra stimulans om in slaap te vallen. Je wordt niet gestoord door fel wit licht wat van het beeldscherm afkomt, zodat je het beeld nog niet hoeft uit te zetten als je nog niet slaapt, en je, als je wilt, toch nog een stuk beeldmateriaal kunt volgen.
Een ander voorbeeld is Taxi Driver. Heerlijk om mezelf nog eens om te draaien als de muziek gespeeld wordt, en DeNiro er rustig doorheen praat.
Bringing Out The Dead is ook zo'n voorbeeld van een donkere voice-over film, met goede muziek en een sfeer om lekker jezelf goed onder de dekens te stoppen.
Maarja, aangezien ik deze films dus al kan 'dromen' bij wijze van, ben ik eigenlijk op zoek naar meer films die in dit rijtje zouden kunnen thuishoren. 3 films per 7 dagen is eigenlijk wel erg weinig, en het vinden van de juiste films is geen gemakkelijk taak, aangezien er zoveel films zijn.
Dus als jij ook een film kent/hebt waarop je heerlijk in slaap kunt vallen (als er al uberhaupt mensen zijn die dit doen), laat het me weten.
(Een voice-over en een donkere sfeer zijn een must )(Een film als Trainspotting werkt helaas niet, te druk en te licht)

Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
...aangezien ik deze films dus al kan 'dromen'
Ik denk dat dit de essentie is van dit enigszins vage topic. Als je lekker slaapt op 'Taxi Driver' heeft dat weinig met het 'lekker slaapgehalte' van deze film te maken, maar meer omdat je hem al 496 keer hebt gezien.

U-96
-
- 11870 berichten
- 1758 stemmen
Raar topic inderdaad. Ik val in ieder geval niet graag in slaap tijdens films, wel of niet gepland.
Wel heb ik regelmatig meegemaakt dat ik de zeer domme keuze nam om een late film vanuit mijn nest te kijken, waarnaar ik rond middernacht wakker wordt (met zapper nog in m'n klauwen) door hevig gehijg van seksreklames en tot de vervelende conclusie kom dat ik de film grotendeels heb gemist.

Rujar
-
- 2871 berichten
- 3816 stemmen
waarnaar ik rond middernacht wakker wordt (met zapper nog in m'n klauwen) door hevig gehijg van seksreklames en tot de vervelende conclusie kom dat ik de film grotendeels heb gemist.
Zeer herkenbaar!

Kepslock
-
- 26 berichten
- 145 stemmen
Ik denk dat dit de essentie is van dit enigszins vage topic. Als je lekker slaapt op 'Taxi Driver' heeft dat weinig met het 'lekker slaapgehalte' van deze film te maken, maar meer omdat je hem al 496 keer hebt gezien.
Het is dus niet zo dat ik er goed op kan slapen omdat ik hem kan dromen, ik kan hem eerder dromen omdat ik er goed op kan slapen.
Het is inderdaad wat vaag ja . Gelukkig zijn er veel vage mensen in dit land, en wellicht zit er iemand tussen die dit 'probleem' ook heeft.

The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik ben nog nooit in slaap gevallen bij een film, dus ik kan je niet helpen.

Ozarklynch
-
- 1317 berichten
- 581 stemmen
Kepslock, ik raad je ten zeerste aan om Irréversible eens te dromen. Een verkwikkende nachtrust toegewenst

moviefreak#1
-
- 14231 berichten
- 18421 stemmen
Hou op. Ik kreeg er al nachtmerries van terwijl ik de film aan het kijken was

Schizonoid
-
- 356 berichten
- 188 stemmen
Eraserhead , lekker om bij donkere sferen en industriele geluiden in slaap te vallen
Klassiekere Films uit de jaren 50/ 60 zoals Easy Rider, de oude james bond films:-) vaak hele mooie filmmuziek....sferen van JB vind ik zowiezo lekker oud, soms kietscherig en "knus" vooral als hij weer een dame heeft verleid.....:-)

jordybeukeboom
-
- 6785 berichten
- 2418 stemmen
The English Patient en Out of Africa zijn wel ideaal om bij in slaap te vallen; wat me bij de 1e ook gelukt is, maar dat lag waarschijnlijk meer aan mijn vermoeidheid

Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Mijn vriendin valt altijd in slaap bij Dune, maar ook bij Star Wars 1, 't zal wl iets met zand en sf te maken hebben...

AHWA
-
- 16915 berichten
- 0 stemmen
The Good, The Bad & The Ugly. Prachtige film, maar al meerdere keren bij in slaap gevallen.

SuperSideSwipe
-
- 4461 berichten
- 2833 stemmen
Ik ben dol op goede lange films, maar slechte lange films zijn ideaal om in slaap te komen.
The English Patient en Schindlers List spannen de kroon. Maar ik den dat Schindlers List wint omdat je nog sneller in slaap valt door het gebrek aan kleur.
Had gister trouwens moeite om wakker te blijven bij The Usual Suspects. Als je een lange dag hebt is het gewoon teveel om die dialogen te kunnen volgen haha

Angrod_Pallanén
-
- 6688 berichten
- 1042 stemmen
Gone With The Wind was eigenlijk de enige absurt lange film die ik ooit heb gezien (muv LOTR) en daar genoot ik ten volle bij, heb eigenlijk nooit bij een film geslapen, weet nog wel dat ik vroeger (nu nog maar gedeeltes) de hele The Lion King kon mee praten, mijn ouders werden er gek van. Goed genoeg om je anderhalf uur mee zoet te houden. Vooral als je even de tekst kwijt bent.

SuperSideSwipe
-
- 4461 berichten
- 2833 stemmen
Man gister heb ik geprobeert Memento te zien, omdat iedereen hem zo goed vind. En hij leek ook erg knap gemaakt en goed, maar ik ben tot 2x toe in slaap gevallen. Het gaat zooooo sloom allemaal.
Maar goed, een keer als ik heel erg fit ben probeer ik het nogmaals.

BenicioDelToro
-
- 4178 berichten
- 1391 stemmen
Ultieme slaapfilms voor mij zijn The English Patiënt en Dogville. Beide zijn wat mij betreft te langdradig. Kan me niet genoeg boeien...

salvatore
-
- 1936 berichten
- 3025 stemmen
timeline. Ben denk wel 5 x in slaap gevallen voordat ik hem eindelijk gezien had. 1 x zelfs om 10 uur 's ochtends om hem ff snel af te kijken toen viel ik in slaap werd ik 12 uur 's middags weer wakker weer geprobeerd viel ik weer in slaap

mikoz
-
- 11297 berichten
- 867 stemmen
Ultieme slaapfilms voor mij zijn The English Patiënt en Dogville. Beide zijn wat mij betreft te langdradig. Kan me niet genoeg boeien...
Dat is niet zijn vraag.
Het gaat om films die rustgevend zijn en die je goed vind waardoor alles herkanbaaar voorkomt en je het dus wel kan dromen.
De vraag is niet welke films vind je slaapwekkend ..

Schizonoid
-
- 356 berichten
- 188 stemmen
The French Connection 1 & 2 , ook mooi om bij in slaap te sukkelen....

BenicioDelToro
-
- 4178 berichten
- 1391 stemmen
Dat is niet zijn vraag.
Het gaat om films die rustgevend zijn en die je goed vind waardoor alles herkanbaaar voorkomt en je het dus wel kan dromen.
De vraag is niet welke films vind je slaapwekkend ..
Volgens mij beantwoordt iedereen de vraag dan verkeerd Mikoz...

katie morosky
-
- 1003 berichten
- 804 stemmen
Ik vind het leuk om bij komische series in slaap te vallen. Een komedie natuurlijk ook. Ondertussen heb ik banden vol liggen. Val je met een lach in slaap. Fantastisch, toch.

Oishii
-
- 24 berichten
- 84 stemmen
Mijn favoriete snurker: Jaji no Futari (2008)
en ahhh...
Lost in translation slaapt ook heel goed...
En ja: "Het gaat om films die rustgevend zijn en die je goed vind waardoor alles herkenbaaar voorkomt en je het dus wel kan dromen... " , maar dan niet "en je het dus kan dromen" maar "je er dus bij kan dromen"
Ik ga naar bed...
^_^

Donkerwoud
-
- 7854 berichten
- 3419 stemmen
The Godfather. Overigens wilde ik beide keren dat ik in slaap viel eigenlijk kijken, maar die langdradige ellende is zóóóó slaapverwekkend.