menu

Film / Genres en landen / De Belgische film

zoeken in:
Nou ja het Nederlandse Wolf kreeg wel meer aandacht denk ik, waarschijnlijk ook een betere film. Alle Nederlandse titels die je noemt heb ik (nog) niet gezien, maar ik weet dat ze er zijn. Je ziet in veel landen wel een overdreven kritische houding tegenover de eigen cinema. Hoe vaak zie je wel niet een Portugees klagen over hun pretentieuze saaie kunstfilms? Russen lijken daarentegen ook over hun cinema wel nationalistisch te zijn.

McSavah schreef:
Nou ja het Nederlandse Wolf kreeg wel meer aandacht denk ik, waarschijnlijk ook een betere film. Alle Nederlandse titels die je noemt heb ik (nog) niet gezien, maar ik weet dat ze er zijn. Je ziet in veel landen wel een overdreven kritische houding tegenover de eigen cinema. Hoe vaak zie je wel niet een Portugees klagen over hun pretentieuze saaie kunstfilms? Russen lijken daarentegen ook over hun cinema wel nationalistisch te zijn.

Ik bedoelde natuurlijk welp, zelfde dier ander levensstatus , gelukkig kon ik de edit knop nog gebruiken. Klopt maar Nederland steekt er altijd wat bovenuit voor mij en Portugal heeft een voorkeur voor heel saaie sociale drama's natuurlijk, ook al zit daar veel leuks tussen.

Welp wilde ik nog wel een keer zien, doordat de combinatie van België en horror altijd goed klinkt.

Met de beste wil van de wereld kun je The Paradise Suite en Supernova geen pareltjes noemen. Of moeten we van jou van iedere Nederlandse 'arthousefilm' houden?

Malick schreef:
Met de beste wil van de wereld kun je The Paradise Suite en Supernova geen pareltjes noemen. Of moeten we van jou van iedere Nederlandse 'arthousefilm' houden?

Tjah iedereen heeft zijn mening, daarom zijn wij een film beoordeel site. Ik vond Supernova en Paradise Suite beide heel erg goed(dikke 4*en van mij kant ) en dat is mijn oordeel over die films. Verder zeg ik niet dat er van iedere Nederlandse arthouse film gehouden moet worden(er zit genoeg vreselijke troep tussen) maar dat de runs in bioscopen nogal minimaal en kort zijn. Om dit aantonen trek ik er 3 uit die ik erg goed vond en een nogal minimale run hadden. Mag toch ?

Nee, want twee ervan is vreselijke troep.

Malick schreef:
Nee, want twee ervan is vreselijke troep.

Zeg de man die Tree of Life wat ik vind vreselijke troep vind op een 5* heeft staan . Maar genoeg moddergegooi en geslowchat, terug naar het zomergasten topic.

kappeuter (crew)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/412000/412250.200.jpg?cb=1483474081

Vlaamse film heeft moeilijk 2016 achter de rug | Film | De Morgen - demorgen.be
De Vlaamse films lokten vorig jaar iets meer dan 1,8 miljoen mensen naar de cinema. Dat zijn er een half miljoen minder dan een jaar eerder. De Premier van Erik Van Looy was de populairste film.

Opvallend ook: hoewel iedereen streaming als de toekomst ziet, werden er wel meer dvd's en blu-rays van Vlaamse films verkocht. In 2016 werden er 208.553 schijfjes verkocht, met de tweede Kampioenen-film als absolute topper. In 2015 werden er 138.922 verkocht.

kappeuter schreef:
Opvallend ook: hoewel iedereen streaming als de toekomst ziet, werden er wel meer dvd's en blu-rays van Vlaamse films verkocht. In 2016 werden er 208.553 schijfjes verkocht, met de tweede Kampioenen-film als absolute topper. In 2015 werden er 138.922 verkocht.
Is dat voor een groot deel niet te wijten aan het feit dat De Kampioenen eerder een ouder publiek aantrekt. Zijn er toevallig effectieve cijfers per film dat je weet?

Of nog wat simpeler: doordat FC de Kampioenen 2 en Safety First in 2015 in de bios uitkwamen was 2015 een beter jaar voor vlaamse films in de bios dan 2016. Doordat ze in 2016 op schijf uitkwamen was 2016 een beter jaar voor vlaamse films op schijf dan 2015.

kappeuter (crew)
Metalfist schreef:
Is dat voor een groot deel niet te wijten aan het feit dat De Kampioenen eerder een ouder publiek aantrekt.

Wellicht ja. Klinkt wel plausibel inderdaad. De meeste mensen zullen toch niet zoveel dvd's meer kopen.
Zijn er toevallig effectieve cijfers per film dat je weet?

Die cijfers moet het Vlaams Audiovisueel Fonds ongetwijfeld wel hebben. Wellicht kun je die opvragen bij ze.

kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=6H6S2AYbjyg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Hollywood aan de Schelde (2018)

kappeuter (crew)

https://www.youtube.com/watch?v=LPgrGNKTckA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

The Best of Dorien B. (2019) - vanaf 14 november in de Nederlandse bioscopen

kappeuter (crew)

https://www.youtube.com/watch?v=OeNJadvAjyI

The Barefoot Emperor (2019) - vanaf 28 mei 2020 in Nederland in de bioscoop

kappeuter (crew)

https://www.youtube.com/watch?v=d1GHWrZnj6c

Muidhond (2019) - vanaf 30 januari in Nederland in de bioscoop

kappeuter (crew)
Net als in NL ging het bij onze zuiderburen in 2019 ook niet zo goed met de populariteit van de eigen films:

Vlaamse film kent (alweer) teleurstellend jaar in de bioscoop | De Morgen

De Morgen schreef:
Na het succesjaar 2018 kent de Vlaamse filmsector in 2019 een zware terugval. De nieuwe FC De Kampioenen-film werd op een weekend tijd de best bezochte film van het afgelopen jaar, en daar waren amper 131.500 bezoekers voor nodig. Ter vergelijking: Patser haalde een jaar eerder 366.113 toeschouwers.
Het bioscoopbezoek is in tien jaar tijd enorm veranderd, dankzij streaming, piraterij en steeds duurdere bioscooptickets. “Een film die net niet goed genoeg was, lokte toen nog kijkers”, zegt Provoost. “Maar vandaag is net goed niet goed genoeg. Waar mensen nog de verplaatsing voor doen, zijn de must-sees en evenementiële films die ze samen willen beleven of waar ze achteraf over willen nakaarten.”
De Kampioenen-regisseur Jan Verheyen staat dat bij. “Als je op Netflix naar een middelmatige film kijkt, denk je: ach, morgen beter. Maar wanneer je naar de bioscoop gaat, 10,30 euro betaalt voor een ticket, 40 cent om pipi te doen, 2,5 euro voor een flesje water en dan een middelmatige film ziet: dan voel je je bekocht. Die mensen gaan een half jaar niet meer naar de bioscoop. We zullen als makers dus ons stinkende best moeten doen om films te draaien waarvoor mensen zich willen verplaatsen, én blij zijn dat ze geweest zijn.”

Film Pegasus (moderator)
Ik ga gewoonlijk met mijn broer en zus een Vlaamse film zien, maar voorbije jaar hebben we helaas niets gezien. Er was niet echt een film waar we naar uitkeken. Torpedo kreeg wat tegenwind en dan had je nog De Patrick en Trio. Nog geen oordeel, maar het zijn geen films waar ik meteen voor recht spring. In 2018 heb ik enkel Girl gezien. Toen had je nog wel iets met Niet Schieten en Patser. Wie kan zich Coureur en Kursk nog herinneren? Het kabbelt momenteel wat met de Belgische film.

Hoe staat het met de Duitstalige Belgische films? Dat constante hokjesdenken en grenzen afbakenen heb je niets aan. Zag dit jaar ruim tien Belgische speelfilms en documentaires en met Ceres van Janet van den Brand, Hellhole + Ghost Tropic van Bas Devos en Le jeune Ahmed van de Dardennes begin ik echt langzaam jaloers te worden op jullie.

Qua Nederlandse speelfilms en documentaires zag ik het dubbele en kom ik slechts tot één aanrader: Nu Verandert er Langzaam Iets van Menna Laura Meijer.

Film Pegasus (moderator)
Ik ken geen enkele Duitstalige Belgische film. En dat is eigenlijk geen wonder, er wonen nog geen 80.000 mensen in de Duitstalige Gemeenschap van België. Het moet al lukken dat je daar een sterke regisseur hebt die dan ook nog eens in het Duits wil filmen. Je moet dan wel naar het buitenland kijken, in tegenstelling tot de Vlamingen of de Walen.

Zelfs los van het hokjes denken zijn er nu eenmaal grote verschillen in het Noorden en het Zuiden van België. Dat komt door een deel verschillende culturele achtergrond (zie je ook sterk bij muziek), maar ook door de invloed of net het bereik van het buitenland (Nederland vs Frankrijk).

De subsidieregeling is ook anders, geregeld per gewest. En met veel respect voor de broers Dardenne, als je kijkt naar de kassa moeten ze helaas onderdoen voor de Vlamingen. Met de lijst van Wikipedia is er een top 28 van de meest succesvolle Belgische films ooit. Daarin zie je enkel het tweetalige Girl en Le Huitième Jour, de rest zijn in het Nederlands. Een kassa zegt niets over de kwaliteit, maar meer inkomsten voor de film, wil zeggen dat meer investeerders de weg vinden naar de sector en meer beginnende acteurs en regisseurs kansen krijgen.

De 'kleinere' Belgische films zullen altijd wel een publiek vinden. Maar we hebben toch enkele jaren wat men noemt een 'Vlaamse blockbuster' gekend die zowel veel publiek trok als de critici goed vonden. Je vindt altijd wel een film van Studio 100, Sinterklaas, De Buurtpolitiek, FC De Kampioenen, K3 of iets gelijkaardig. Maar films als Loft, Broken Circle Breakdown, Zaak Alzheimer, Rundskop, Helaasheid der Dingen en meer werden ook goed gewaardeerd. Zo'n film had je het voorbije jaar helaas niet.

Film Pegasus schreef:
De 'kleinere' Belgische films zullen altijd wel een publiek vinden.
Wat bedoel je hier precies mee?

Film Pegasus (moderator)
Malick schreef:
(quote)
Wat bedoel je hier precies mee?

Dat Belgen graag kijken naar producties van eigen bodem, ook al is dat niet massaal. Er gaat nu eenmaal een deel subsidie van de overheid naar de sector zodat die films kan maken wat je misschien wel Belgische arthousefilms kan noemen. Ik denk dan aan titels als D'Ardennen, Adem, Tot Altijd, Belgica, Welp, Black, Home, … Er is zeker een publiek voor en veel cinema's of cultuurcentra programmeren bewust af en toe een Vlaamse film. En de kwaliteit ervan is in veel gevallen best wel goed, België heeft best wat talent in huis. Maar af en toe heb je die iets grotere Vlaamse blockbuster nodig om de Vlaamse film in de picture te houden en financiering in de sector te krijgen.

De 'Vlaamse blockbuster'... hoe bekrompen wil je het hebben

Film Pegasus (moderator)
timmienoelie schreef:
De 'Vlaamse blockbuster'... hoe bekrompen wil je het hebben
Hoe bedoel je? Ik wil daarmee de films uit eigen bodem beschrijven die het helaas vooral heel goed doen in de Vlaamse bioscopen. Omdat we door de taal en nog meer door het fractie aan budget, buiten de grenzen niet goed doen natuurlijk. Uit België is nog geen enkele internationale blockbuster gekomen. Hoogstens enkele arthousefilms die het bij de fans van buitenlandse films niet slecht deden.

Kortom een pleidooi voor de commerciële film want de artistiekere film vindt altijd wel een publiek. Vreemd dat Hoornaert na Resurrection geen subsidie meer ontvangt van het VAF. Waar gaat dat geld dan wel naartoe?

Film Pegasus (moderator)
Malick schreef:
Kortom een pleidooi voor de commerciële film want de artistiekere film vindt altijd wel een publiek. Vreemd dat Hoornaert na Resurrection geen subsidie meer ontvangt van het VAF. Waar gaat dat geld dan wel naartoe?

A Ik geef geen pleidooi voor de commerciële film, in die zin dat daar de subsidies naar toe zouden moeten gaan. Maar je bent naïef dat zonder films die het goed doen aan de kassa, de rest het wel zal redden. Je gaat ook niet naar Rock Werchter als er geen deftige headliners zijn. Ze openen deuren, zijn de affiche van de Vlaamse filmwereld, maar zijn daarom niet de beste films. En hopelijk gaat die aandacht via hen ook naar de kleinere films die een kleiner publiek trekken.

B Film maken is duur en ook in Vlaanderen wordt het mes gezet in cultuur. Misschien was het dossier van Hoornaert niet sterk genoeg? Misschien heeft de commissie andere keuzes gemaakt?

C Als ik zeg dat de kleinere films wel een publiek vinden, bedoel ik daarmee dat er gelukkig een podium en publiek is in Vlaanderen dat ook duidelijk geniet van die kleine films. Maar ik weet ook wel dat het niet genoeg is en veel van hen de middelen ontbreken om een groter publiek te bereiken. Maar ook hier moet je niet naïef zijn dat we door onze taal meestal beperkt blijven in ons landsgedeelte. Zelfs films in een dialect komen niet altijd bij een groot publiek in een andere provincie is al bewezen. En het cinemapubliek anno 2019 komt nu eenmaal helaas voor de grote popcornfilms.

Tot slot nog even zeggen dat ondanks alles er toch nog geweldige films gemaakt worden in Vlaanderen waar we zeker trots op zijn. Die zogenaamde 'Vlaamse blockbusters' trekken dan wel volk naar de cinema in ons land, dat zijn niet de films waar we mee schitteren in het buitenland. Dat zijn de betere Vlaamse films als Girl, Rundskop, Broken Circle Breakdown, Hasta La Vista, De Helaasheid Der Dingen en zo. En hopelijk mogen we nog veel van die films zien in de toekomst.

Dat rijtje waarmee je besluit heeft natuurlijk niets met uitdagende artistieke cinema te maken. Het zijn juist dat soort makkelijke binnenkoppers waar 'de betere film' zijn bespottelijk brave naam aan dankt.

Óf je gaat eens heerlijk schuddebuiken om de lotgevallen van die walgelijke van bier doordrenkte nepvoetballers, óf je gaat wat Cultuur opsnuiven om een beetje mee te kunnen praten over dat nieuwe plotgericht dramatje dat zo bejubeld wordt. Hoezo, geen voldoening?

Film Pegasus (moderator)
Het is maar waar je voldoening uit haalt.

Geef gerust films die jij ziet als 'artistieke cinema'. Belgische films mogen altijd wat extra in de picture geplaatst worden!

Film Pegasus (moderator)
Wie meer wil weten over de Vlaamse cinema moet de documentaire Hollywood aan de Schelde een keer bekijken. Het geeft een mooi beeld van de Vlaamse filmgeschiedenis. Hoe neergekeken werd op film bij opleidingen, het was nog lager dan theater. Hoe er geijverd werd voor een betere beoordeling en financiering. En ook het verschil tussen de Vlaamse en Waalse cinema. De Franstalige films winnen soms meer prijzen maar trekken amper publiek, terwijl de Vlaamse films over het algemeen meer volk trekken, maar minder in de prijzen vallen. (gemiddeld natuurlijk, want er zijn evengoed prijsbeesten in Vlaanderen). Het grote verschil dat ik al dacht maar in de docu bevestigd werd: Wallonië maakt films voor een publiek uit Frankrijk, Vlaanderen voor de eigen Vlaming. Waardoor die dus ook komt kijken naar de films die er gemaakt worden.

Voorbeeld in de docu is De Zaak Alzheimer, één van de keerpunten in de Vlaamse cinema. In Vlaanderen kwam er 740.000 man naar kijken, in Wallonië trok die film maar 3.000 kijkers. Veel Waalse films zijn zelfs beter bekeken in Vlaanderen dan in het eigen landsgedeelte. Er is blijkbaar een soort culturele muur tussen noord en zuid.

Hmm. Net tien dagen te laat, zie ik. Had die wel willen zien.

Film Pegasus (moderator)
John Milton schreef:
Hmm. Net tien dagen te laat, zie ik. Had die wel willen zien.

Is nog te bekijken op VRT NU.

kappeuter (crew)

https://www.youtube.com/watch?v=TQT5OS7iJ4w

Hellhole (2019) - vanaf 23 januari in Nederland in de bioscoop

Film Pegasus (moderator)
Vertigo: Veerle Baetens' Het smelt-verfilming naar coproductiemarkt Berlinale

De Vlaamse bestseller van schrijfster Lize Spit uit 2015 wordt verfilmd door Veerle Baetens. Ik heb pas het boek nog uitgelezen en ben wel benieuwd naar deze film.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:07 uur

geplaatst: vandaag om 08:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.