• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.913 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.959 gebruikers
  • 9.370.054 stemmen

De Belgische film

zoeken in:

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

All Stars kijk eens aan, nog nooit van gehoord. Je bedoeld dus dat Team spirit een remake is van deze film zeker? Want In Oranje is ook een Nederlandse film...

Inderdaad, een remake van een Hollandse film... Eerlijk gezegd: In de Belgische videotheken kom je eigenlijk toch niet zo heel veel Nederlandse films tegen. Zo heb ik nog nergens Off Screen zien staan...

Maar whatever: zijn er dan zoveel remakes de laatste jaren van Nederlandse films? Meer dan omgekeerd? Daar was ik me alleszinds niet van bewust, als het echt zo is...

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Zoveel remakes van Nederlandse films heeft men in Vlaanderen nu toch ook weer niet? Het klinkt net alsof er tientallen remakes zijn, terwijl het slechts om een handvol prenten gaat.

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Welja, dat dacht ik ook...

phone home

• 180 berichten
  • 444 stemmen

toch moet hoe dan ok iedereen bijvoorbeeld eens de film "meisje" gaan zien. Twee jaar terug of zo. Prachtfilm.

Doet beetje denken aan britse "kitchen sink drama"

Topacteurs ook. Vlaamse acteurs zijn vaak top. Nederlandse acteurs zitten ook zat toppers onder. Alleen moeten mensen wennen aan films in Nederlandse taal soms... raar eigenlijk.

mister blonde

• 12693 berichten
  • 5825 stemmen

Wouter schreef:

Alsof er zoveel gemaakt worden. Is Zaak Alzheimer beter dan Lek, bijv?

Lek is beter. of om een andere NL misdaadfilm te noemen: van God Los is ook beter.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Twee remakes in een paar jaar vind ik best veel als je weet dat ze maar een paar films per jaar maken.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

phone home schreef:

toch moet hoe dan ok iedereen bijvoorbeeld eens de film "meisje" gaan zien. Twee jaar terug of zo. Prachtfilm.

Paar stukken gezien en ik was niet overtuigd. Maar misschien heb ik ongelijk. Anyway, Nederland maakt soms toch ook mooie films?

Het gaat me te ver om het Vlaamse systeem te idealiseren op basis van 1 film. Overigens is die film ook met Nederlands geld gemaakt.

Fred Neil

• 251 berichten
  • 188 stemmen

Bij de slegte ligt nu een boek over de belgische film.

Daar staan een hele hoop films in van de jaren 30 tot nu.

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

mister blonde schreef:

Lek is beter. of om een andere NL misdaadfilm te noemen: van God Los is ook beter.

Volgens u misschien, maar ik ben zeker dat er daar heel veel niet akkoord zullen mee gaan.

Quido

• 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Fred Neil schreef:

Bij de slegte ligt nu een boek over de belgische film. Daar staan een hele hoop films in van de jaren 30 tot nu.

In welke stad ? Dat boek zoek ik nl. nog ...

katie morosky

• 1003 berichten
  • 804 stemmen

Nu som ik enkele prachtige Belgische films op die hier nergens in de topic voorkomen: 'Rosie' vond ik een hele mooie Vlaamse film net als 'Manneken Pis'. De Walen kunnen er ook wat van: Jaco Van Dormael mag hier gerust niet vergeten worden.

Fred Neil

• 251 berichten
  • 188 stemmen

ik had hem in Utrecht gezien. Of ze hem ergens anders ook hebben weet ik niet.

Quido

• 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Fred Neil schreef:

ik had hem in Utrecht gezien. Of ze hem ergens anders ook hebben weet ik niet.

Weet je de titel en prijs nog ?

Fred Neil

• 251 berichten
  • 188 stemmen

prijs was 15,- euro.

Titel was: "Belgische film encyclopedie" of zoiets dergelijks

Het was volgens mij een geel boek.

mister blonde

• 12693 berichten
  • 5825 stemmen

speedy23 schreef:

Volgens u misschien, maar ik ben zeker dat er daar heel veel niet akkoord zullen mee gaan.

daar hou ik helemaal niet van. mensen met een andere smaak...

Menni

• 1762 berichten
  • 0 stemmen

Nogmaals maar 's zo tussendoor even mijn waardering voor Meisje uitspreken, goed moment voor. En Verboden te Zuchten was mijn nummer 1 van een paar jaar terug, mij hoor je niet klagen.

KrisV

• 8061 berichten
  • 1173 stemmen

Wouter schreef:

Paar stukken gezien en ik was niet overtuigd. Maar misschien heb ik ongelijk. Anyway, Nederland maakt soms toch ook mooie films?

Het gaat me te ver om het Vlaamse systeem te idealiseren op basis van 1 film. Overigens is die film ook met Nederlands geld gemaakt.

Je zou toch wel moeten proberen bij het topic te blijven. Het gaat over Belgische films, waarom dan die opmerking ? Het feit dat er aangehaald wordt dat er goede Belgische films zijn doet geen afbreuk aan Nederlandse films. Trouwens, heel wat goede Nederlandse films zijn niet alleen met Belgisch geld, maar zelfs met Belgische acteurs gemaakt (nog belangrijker vlgns mij).

Het feit dat jullie met een 2-tal remakes afkomen, betekent natuurlijk niets. Deze remakes zijn bvb. zeker niet de beste Belgische films.

Daarnaast heb ik onlangs gezien dat men in Nederland bvb. de jeugdreeks 'Spring' kompleet met groep, liedjes en al 'geremaked' heeft. Ook niet iets om trots op te zijn.

Maar goed, door deze reactie ga ik natuurlijk zelf off-topic. Mijn excuses

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Nieuwe site ter promotie van de Vlaamse film:

http://www.vlaamsefilm.be

Met trailers en posters van nieuwee Vlaamse films.

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Dit zou een leuke site kunnen worden. Hopelijk stellen ze zich een beetje 'neutraal' op.

Bernie

• 37 berichten
  • 26 stemmen

Ik vind zeker mijn gading bij de Belgische film: C'est Arrivé Près de Chez Vous, Rosetta, Film 1, La Promesse, 25° en hiver, le fils, Kassablanka ... vind ik goede films.

Mijn lievelingsfilm is trouwens Brussels by night

nummervlinder

• 1463 berichten
  • 365 stemmen

Vroeger, eigenlijk nog niet zo lang geleden , zou ik de Belgische film 'brol' genoemd hebben, maar ik heb nu net Buitenspel gezien en dit was een zeer mooie film, dus heb ik mijn mening herzien. De films van de Nederlanders kunnen er ook vaak wel mee door, ik kan nu niet direct op een titel komen...

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

KrisV schreef:

(quote)

Je zou toch wel moeten proberen bij het topic te blijven.

Ik reageer op iemand anders. Wat is daar mis mee.

Het gaat over Belgische films, waarom dan die opmerking ?

Omdat het ook over Nederlandse films ging.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Ik denk dat Vlaanderen ook kwaliteitsfilms kan afleveren:

Daens

Any way the wind blowes

Vidange Perdue

Zaak Alzheimer

Licht

Hel van Tanger

Iedereen beroemd

Manneken pis

En zelfs komedies als Ad Fundum, Hector en Blueberry Hill vind ik in hun genre zeker niet slecht.

Vergeet ook niet dat we met een enorm kleiner budget zitten. 1 computerfiguurtje in een Hollywoodfilm kost soms evenveel als een Belgische film. En je hebt ook maar een beperkt aantal acteurs om mee te werken. Je kan moeilijk in elke film Jan De Cleir laten spelen...

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

920.524 bioscoopbezoekers voor Vlaamse films in 2006.

Volgens een berekening van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) zijn er in 2006 in België 920.524 bezoekers naar 12 Vlaamse films of coproducties met Vlaanderen (de meeste ook met VAF-subsidie) gaan kijken in de bioscoop. Het meest succes had "Windkracht 10". Dan volgden "De Hel van Tanger" en "K3 en het IJsprinsesje". De 920.524 bezoekers zijn er ruim 300.000 meer dan in 2005.

1. Windkracht 10: Koksijde Rescue: 220.000

2. De Hel van Tanger: 181.030

3. K3 en het IJsprinsesje: 172.906

4. Plop in de stad: 90.000

5. Kruistocht in spijkerbroek: 88.000

6. Piet Piraat en de betoverde kroon: 79.217

7. Du jour au lendemain: 78.909

8. Indigènes: 78.605

9. Dikkenek: 52.220

10. Pom, le poulain: 49.671

11. Dennis van Rita: 39.948

12. Congo River: 38.174

13. Comme t'y es belle: 38.013

14. Vidange perdue: 24.738

15. Mes copines: 19.913

16. Koning van de wereld: 15.910

17. La raison du plus faible: 13.689

18. Knetter: 7.421

19. Fair Play: 5.609

20. La couleur des mots: 3.305

(belga & hln.be)

by_the_way

• 3792 berichten
  • 504 stemmen

Het Schnitzelparadijs gaat meer bezoekers trekken dan Zwartboek.

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Het voordeel van Antwerpenaar te zijn, is dat veel films dichter bij ons staan door het dialectgebruik. Buiten Antwerpen en in Nederland is dat niet even verstaanbaar, waardoor uitdrukkingen, accenten, Antwerpse gebruiken enzo. Verschillende scenes komen zo bekend voor omdat m'n Antwerpen regelmatig neemt voor opnames (Any way the wind blows, Hel van Tanger, Blueberry Hill, Zware Jongens, Team Spirit, Zaak Alzheimer, ...)

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Ik heb de indruk dat Nederlanders veel trotser zijn op de films van hun land dan Belgen over die van hen. Je merkt het heel veel hier op het forum of bij KO's. Films als Soldaat van Oranje, Zwartboek, Simon of zo vallen wel goed in smaak en men komt daar ook voor uit. Terwijl m'n nogal stil doet over Belgische films. Franstalige films gaat nog: Calvaire, C'est arrivé pres de chez vous, l'enfant of hombres complicados mogen blijkbaar wel gezien worden, terwijl Vlaamse films als Daens, Iedereen beroemd, Zaak Alzheimer of Hel van Tanger worden al snel afgeschreven als te commercieel en worden niet als volwaardig beschouwd. Enkel Any way the wind blows kan op wat appreciatie rekenen.

Jammer, want zeker rekening houdende met het lage budget waarmee gewerkt wordt heeft evengoed Vlaanderen z'n pareltjes en klassiekers in de filmgeschiedenis. En acteurs Jan Decleir, Senne Roufaer, Josse de Pauw, Antje de Boeck, Filip Peeters, Jo De Meyere, ... allemaal stuk voor stuk sterke acteurs die toch grote karakterrollen kunnen neerzetten.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Ik denk dat dat een kwestie van perceptie is, en van de demografie van de site. Er zijn sowieso maar weinig Nederlanders die Vlaamse films kijken en omgekeerd.

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Film Pegasus schreef:

Jammer, want zeker rekening houdende met het lage budget waarmee gewerkt wordt heeft evengoed Vlaanderen z'n pareltjes en klassiekers in de filmgeschiedenis. En acteurs Jan Decleir, Senne Roufaer, Josse de Pauw, Antje de Boeck, Filip Peeters, Jo De Meyere, ... allemaal stuk voor stuk sterke acteurs die toch grote karakterrollen kunnen neerzetten.

Daarom wordt er beter gesproken over de 'Vlaamse' film (VAF) en de 'Waalse' film (Fonds Wallimage) . De sponsoring is immers heel verschillend en toegewezen aan de regio's en niet aan de federale regering.

Vlaams Audiovisueel Fonds

Fonds Wallimage

J. Clouseau

• 976 berichten
  • 1073 stemmen

Goeie belgische films:

*Windkracht 10

*De zaak Alzheimer

Ook Koko Flanel vond ik niet mis.

En ook Le huitième jour valt heel goed mee. Maar daar moet je voor zijn.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.