- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Belgische film
De Belgische film
Badalamenti
-
- 23135 berichten
- 3565 stemmen
Film 1 en Wait Until Spring, Bandini 
FinkPloyd
-
- 642 berichten
- 1964 stemmen
De topic-titel 'Belgische' film vind ik persoonlijk niet zo toepasselijk.
De film is hier in dit kleine landje wel degelijk 'opgesplitst' in het Vlaamse Audiovisuele Fonds dat opgericht werd in 2002 en de Waalse tegenganger, het onafhankelijke beeldfiliaal van de SRIW, de Waalse regionale investeringsmaatschappij.
Zeer juist. Bovendien zit er verschil in de manier van filmmaken tussen Vlaanderen en Wallonië.
Grote verschillen tussen Wallonië en Vlaanderen inderdaad. Persoonlijk ben ik toch meer te vinden voor de Waalse film, omdat die meestal toch van meer visie getuigen vind ik. Ook internationaal heeft de Waalse film veel meer succes, vanzelfsprekend vooral in Frankrijk natuurlijk. Films als C'est arrivé près de chez vous, Rosetta, L'enfant, Le huitieme jour, Farinelli, enz. hebben er hoge ogen gegooid, en het is toch niet iedereen gegeven om de gouden palm weg te kapen in Cannes, zeker tweemaal (gebroeders Dardenne).
Naar verluid zijn is het filmmaken in Wallonië ook beter georganiseerd en gestructureerd en zijn de voorzieningen beter (gelezen in een boek over Belgische film, maar herinner me de titel niet meer). De Vlamingen zijn de laatste jaren aan een kleine inhaalbeweging bezig lijkt het toch.
latrat
-
- 264 berichten
- 580 stemmen
Het voordeel van Antwerpenaar te zijn, is dat veel films dichter bij ons staan door het dialectgebruik. Buiten Antwerpen en in Nederland is dat niet even verstaanbaar, waardoor uitdrukkingen, accenten, Antwerpse gebruiken enzo. Verschillende scenes komen zo bekend voor omdat m'n Antwerpen regelmatig neemt voor opnames (Any way the wind blows, Hel van Tanger, Blueberry Hill, Zware Jongens, Team Spirit, Zaak Alzheimer, ...)
Haa, die antwerp-pride. Grappig. Antwerps is heel erg verstaanbaar, ook buiten de landsgrenzen hoor.
Nuja, Is 'De laatste Zomer' hier al vermeld? Geweldig filmpje, en mét Gents accent.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Het is blijkbaar een mes dat langs twee kanten snijdt. Antwerpse films en tv-programma's zullen minder snel ondertitelt worden op tv. Wij denken gewoon dat iedereen deze wereldtaal machtig is.
Anderzijds denken wij natuurlijk dat het voor iedereen verstaanbaar is, en zullen er ongetwijfeld uitdrukkingen en termen zijn die voor niet-Antwerpenaren soms onduidelijk zijn.
Veel Vlaamse acteurs komen uit Antwerpen en we hebben het geluk dat de beste Belgische acteur Jan Decleir uit onze stad komt. Maar er zijn genoeg andere dialecten als Ex Drummer of Steve + Sky.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Veel Vlaamse acteurs komen uit Antwerpen en we hebben het geluk dat de beste Belgische acteur Jan Decleir uit onze stad komt.
Tot zover ik weet komt Jan Decleir nog altijd uit Niel. Of is het omdat de Antwerpenaren denken dat de helft van Vlaanderen uit Antwerpen bestaat?... 
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Tot zover ik weet komt Jan Decleir nog altijd uit Niel. Of is het omdat de Antwerpenaren denken dat de helft van Vlaanderen uit Antwerpen bestaat?... 
Hij heeft er gestudeerd en is er als acteur groot geworden. Ik zie hem nu nog regelmatig hier in Antwerpen rondlopen. Hij heeft in de jaren '90 trouwens nog lang les gegeven aan Studio Herman Teirlinck. Met Antwerpse acteurs bedoel ik vooral de lichting die via Studio Herman Teirlinck komt (Hubert Damen, Ben Van Ostade, Frank Aendenboom, Ronny Waterschoot, Bert André, Gène Bervoets, Dirk Roofthooft, Luk Wyns, Lucas Van den Eynde, Koen De Bouw, Stany Crets, Wim Opbrouck, Veerle Dobbelaere, Tom Van Landuyt, ...) waarvan een groot deel nu nog les geeft op dezelfde school die samen met het toneelhuis van Dora van der Groen samengegaan is.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Hij heeft er gestudeerd en is er als acteur groot geworden. Ik zie hem nu nog regelmatig hier in Antwerpen rondlopen.
Maar dat maakt hem nog geen Antwerpenaar hé...
Grapje natuurlijk. Het komt omdat ik hem ooit eens - ik dacht op VTM - iets heb horen vertellen over het feit dat hij afkomstig was uit Niel en in zijn jeugd nog speelde aan de oevers van de Rupel, vandaar... 
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Klopt idd, Decleir is geboren in Niel. Zie het maar als een Antwerpse gewoonte dat we het niet zo nauw nemen met de stadsgrenzen en zelfs trots zijn op onze grootheidswaanzin. 
De Klauw
-
- 42 berichten
- 134 stemmen
Niel ligt wel nog altijd in de provincie Antwerpen hé 
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12834 stemmen
De laatste jaren is er een geweldige opleving van gedurfde genrefilms in ons landje. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik ondertussen zelfs al een top 10 kan plaatsen:
Indrukwekkend rijtje bovenaan, waar misschien na herkijk nog wel een 5.0* tussenzweeft. Was er nooit echt over te spreken, maar sinds kort komen er weer mooie en vooral gedurfde films uit België.
Met Small Gods is een goed jaar alweer verzekerd. Net zoals Ex-Drummer dat vorig jaar wist te doen. Zo'n film per jaar en ik ben erg blij;
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3701 stemmen
Nieuwe Mortier en zijn productie maatschappij CCCP
Nice! Zitten wel een paar erg meesterlijke projecten tussen. Kijk alleen al naar 22nd of may! Ook Dimitri Karakatsanis zit er bij die kennelijk een mooie Belgische film af heeft geleverd die ik nog even moet gaan kijken.
Fijn dat we eindelijk van een goede regisseur wat sneller een nieuwe film krijgen!
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12834 stemmen
Las het nieuws ook, geweldig dat nieuwe talenten als Mortier en Karakatsanis meteen aan wat nieuws beginnen. Nu nog Du Welz z'n nieuwe film en heb weer zin in de aankomende Belgische film.
Trouwens verder Linkeroever niet vergeten. Belgisch horror werk visueel verzorgd door broertje Karakatsanis, die ook de visuele kant van Small Gods verzorgde.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3701 stemmen
Indd, toch wel jammer dat we hier (in Nederland) kennelijk alleen maar Alles is Liefde achtige films kunnen verwachten, en wat drama's met Jacob Derwig, Frank Lammers, Fedja van Huêt en Halina Reijn 
Saai!
Maar ach we zijn nu toch 1 europa! 
klute89
-
- 3649 berichten
- 0 stemmen
Een paar mooie belgische films zijn: Taxandria, De Zaak Alzheimer, Iedereen Beroemd en Daens, een prachtige film! 
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Voor het eerst zit er een Belgische film in mn top 10. 
Alhoewel gedeeld natuurlijk (met Nederland en Frankrijk), maar de regisseur is een Belg (en brengt ons rasechte Vlaamse sfeerbeelden), en dat is't belangrijkste.
Ik vind België nog altijd het beste in tragikomedies en menselijke drama's. Le Huitième Jour, Hombres Complicados en (uiteraard) Iedereen Beroemd zijn goeie tot prachtige, aangrijpende films.
Ben ook nog steeds op zoek naar Knockin' On Heaven's Door, al is dat dan weer vooral een film van Duitse makelij. Ik meen hoedanook te herinneren dat ik dat ook een hele mooie film vond, maar vind hem nergens op DVD.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Hallo Belgen,
ik snap niet waarom er zo weinig op jullie film : S.
wordt gestemd.
Kennen jullie die niet?
Hij krijgt matige cijfers nu nog, maar hij is echt heel erg bizar.
Vandaar de lage stemming, te bizar denk ik.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Author: Joep M. Prommenshenckel from Delft, Netherlands
A woman kills her boyfriend and the woman he's sleeping around with after they had sex which she recorded (original). After this she starts to get obsessed with sex and killing, and she gets more excited every time and is going mental while she seeks her own identity.
One of the strongest points of the movie are the extremely offending scenes and trust me they will offend you. The level of controversy is truly amazing.
The negative side of the story is that this movie is somewhat forced, it clearly was designed to be controversial and sometimes it's hard to go along with the story.
The filming is perfect, very dark and regularly uses her personal cam, which greatly adds to the realism of the film (like Blair Witch, only selected scenes). Also the director uses a scene where she drives in a car during the night every time her level of mental behaviour advances. The main character is very well played, Natali Broods shows to have no limits to her acting, she'll do anything and she'll do it well, truly amazing (she needs to work on her English). Also the dialogue is perfectly mixed, very strong humour at the cruelest moments.
This movie is most certainly worth your time. Go watch, I promise you never saw this before and you can't predict how the story will evolve.
The movie is definitely a work of art worth watching. However, experienced movie viewers only.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Ik zag van Henderickx enkel Verbrande Brug.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
MAar ik vraag me af of deze film positieve/negatieve aandacht heeft
gehad.
Dit kan toch geen belg ontgaan, temeer het toen schokkend en
vernieuwend was.
Ik vond hem toen te ver over het randje gaan, mijn type film dus.
Mijn partner vond het maar niks, wat ik overigens ook kan begrijpen.
Zou hem graag nog is willen zien. Ondertussen alweer lang geleden.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Ik weet nog dat er destijds inderdaad veel commotie rond was. De film nooit gezien, maar bovenstaande Engelse omschrijving spreekt me nu ook niet meteen aan. Ruikt naar zo'n 'controverse om de controverse' - filmpje.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Juist, ik was benieuwd naar die commotie. Dat kon voor mijn gevoel
niet uitblijven.
Blijft toch vreemd dat jij nu de eerste bent die dit verteld.
Misschien volgen er nog reacties.
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Ik was nog te jong, maar het is alvast een droomcast
. In de film spelen ook nog Jan Decleir, Peter van den Eede, Stijn Van Opstal, Dora van der Groen, Jurgen Delnaet. Ik geloof er niks van dat dit een slechte film is, op een die wil choqueren om te choqueren. Wat er op de poster staat, is ook maar marketing
.
roodkopje
-
- 13 berichten
- 2 stemmen
Ik vrees dat alle Vlaamse films die ik al gezien heb wat bitter zijn, maar hier en daar is er wel een goede bij.
Elk zijn smaak natuurlijk, geen tomaten, neeeeeeeeeeeee, sorry sorry, maar zo denk ik erover.
dada
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Hij is bitter, maar we leven al weer in een andere tijd, dus het zal nu wel meevallen met het choqueren.
Maar nu nog , hoe kom je aan deze film?
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Heb zelf een ex-rental op VSH van die film. Dat ik me er nu al niet meer veel van kan herinneren, zegt misschien genoeg 
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Kwa verhaallijn is het lastig te onthouden meen ik.
Maar toch zal ik hem niet snel vergeten door het wrange thema.
Havoc
-
- 53 berichten
- 28 stemmen
Aan een top 10 kom ik zelfs niet
1. C'est Arrivé près de chez Vous
2. Steve + Sky
3. Dagen zonder Lief
4. De hel van Tanger
5. Aanrijding in Moscou
6. De zaak Alzheimer
7. De Boot naar Spanje (Gaston & Leo in een sublieme film!)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Wat zijn momenteel de Belgische films waar we naar uit kunnen kijken?
Weet niet of dit wat wordt, maar hier heb ik van gehoord:
Heeft Barman nog nieuwe filmplannen?
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Even een overzichtje van wat de Belgen nog kunnen verwachten (dit is wellicht geen volledig overzicht en releasedata zijn voor België)
Adem van Hans Van Nuffel die z'n langspeelfilmdebuut maakt. Gisteren in première gegaan op het Filmfestival van Oostende (sinds gisteren ook 1 stem zie ik , helaas nog geen commentaar), gaat op 8 september voor het grote publiek in première.
Illégal van Olivier Masset-Depasse. Een Belgisch-Luxemburgs-Franse productie. Release: 6 Oktober
Meant to Be van Paul Breuls (The Hessen Affaire). Komt in de zalen op 22/09.
Zot van A. van Jan Verheyen. De Vlaamse remake van Alles is liefde. Half bekend Vlaanderen speelt mee. Komt in oktober in de zalen.
22nd of May van Koen Mortier. Kijk ik persoonlijk wel naar uit. Zal voor ergens in november zijn.
Smoorverliefd van Hilde van Mieghem. Regisseert onder andere haar eigen dochter Marie Vinck in deze film. Release: december
Mega Mindy en het Zwarte Kristal : nog niet op MM. Tja, 't is ook Belgisch en de kindjes zullen deze wellicht massaal gaan zien 
Portable Life Nederlands-Belgische productie van Fleur Boonman (Nederlanders die haar kennen?), met oa Ella-June Henrard (uit Bo) en Rutger Hauer. Wordt verwacht in januari 2011.
Cannibal Zoals de titel al doet vermoeden, een (Franstalige) horrorfilm van Benjamin Viré, die ook z'n debuut maakt. Qua bekende naam speelt Philippe Nahon mee (al speelt hij niet de hoofdrol). Momenteel nog geen releasedatum bekend.
Rundskop van Michaël R. Roskam. Een misdaaddrama over de hormonenmaffia met oa Matthias Schoenaerts (zou naar het schijnt behoorlijk wat moeten aangekomen zijn voor deze rol). Releasedatum onbekend.