- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Belgische film
De Belgische film
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Aanraders voor wat betreft het apartere en gedurfdere Belgische werk:
- satire met een heerlijke bijpassende zware soundtrack van Arno Hintjens.
- ondanks de onevenwichtigheid een gedurfde film met onalledaagse karakters. Mist helaas de nodige muziek.
- origineel uitgangspunt en visueel ook gedurfd.
Zachery Glass
-
- 575 berichten
- 584 stemmen
- Brussels By Night (Marc Didden): Taxi Driver à la Belgique
- De Man Die Zijn Haar Kort Liet Knippen (André Delvaux): een trip door de geest van een man in nood. Dit zou wel eens één van de relevante films ever zijn in België ooit gemaakt
phone home
-
- 180 berichten
- 444 stemmen
Voortgaande op discussie op de "Simon" pagina: Met "we" bedoel ik mezelf en andere nederl. filmmakers met wie ik er over spreek. Met de laatste opmerking bedoel ik precies wat er staat; de nederl. filmfinanciering is veel meer op formules gericht en minder op originaliteit dan in andere landen (zoals België). Ik bemoei me toevallig met de discussie omdat ik er op attent was gemaakt dat Simon ook in Belgie schijnt te lopen volgens berichten op Moviemeter. Zo kwam ik bij moviemeter, vervolgens bij de berichten en vond het direct sneu dat er zo lullig werdt gedaan over vlaamse film (door vlamingen) Dus ik dacht; ik log even in; Bovengenoemde titels zijn trouwens al reden genoeg "fier" te zijn. E.T.
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
En niet te vergeten de films van Harry Kumel:
Malpertuis
- expressionistisch surrealistisch en weird met een Nederlands gedubde Orson Welles
Daughters of Darkness
- prachtige manieristische film over lesbische vampieren aan de kust van Oostende
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
En een geweldig onderschatte (onterecht compleet neergesabeld in de pers, en hier op MM
) maar naar mijn mening enorm gedurfde film:
The Emperor's Wife van Julien Vreebosch
- ambitieuze en visueel verbluffende film met een erg sober maar zwaar symbolisch verhaal
Aaltra zou naar het schijnt ook geweldig zijn, maar die heb ik nog niet gezien. Is denk ik de enige Belgische film met een cameo van Kaurismaki 
knowledge
-
- 178 berichten
- 0 stemmen
inderdaad allemaal goede titels ... ook nog film 1 , calvaire , bal masquee , Deans , hector , la vie sexuelle des belges 1 en dingen die ik even vergeet op het moment ... voor donkere , pessimistische , cynisch geestige dingen ben je in Belgie meestal op de goede plaats ...
knowledge
-
- 178 berichten
- 0 stemmen
goh tweemaal het woord dingen in 1 relaas ... ik ga slapen 
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Voortgaande op discussie op de "Simon" pagina: Met "we" bedoel ik mezelf en andere nederl. filmmakers met wie ik er over spreek.
Volgens mij overdrijf je een beetje....
Met de laatste opmerking bedoel ik precies wat er staat; de nederl. filmfinanciering is veel meer op formules gericht en minder op originaliteit dan in andere landen (zoals België).
Heb niet het idee dat het in Nederland erger is dan in Belgie.
Ik bemoei me toevallig met de discussie omdat ik er op attent was gemaakt dat Simon ook in Belgie schijnt te lopen volgens berichten op Moviemeter. Zo kwam ik bij moviemeter, vervolgens bij de berichten en vond het direct sneu dat er zo lullig werdt gedaan over vlaamse film (door vlamingen)
Dat is idd nergens voor nodig. Heb er hier een aantal liggen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Als je weet hoeveel moeite het heeft gekost om Any Way the Wind Blows te financieren, lijkt het in België misschien nog zoveel schrijnender dan in Nederland.
Barman kwam naar de Cinemart in Rotterdam om financiers te vinden. Zonder succes en vooral dankzij geld van een private financier is de film toch gemaakt.
De Dardenne broers zijn zo ongeveer de enige constante factor in de Belgische cinema, samen met Deruddere.
Vrijwel alle andere Belgische regisseurs hebben moeite om meer dan 1 of 2 films te maken.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Het is absoluut zo dat er in België een nog beroerdere financieringssituatie was (er wordt aan gewerkt).
Het financieren van een film is overigens altijd gedoe, zeker als je een meer dan minimaal budget wil hebben.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
De topic-titel 'Belgische' film vind ik persoonlijk niet zo toepasselijk.
De film is hier in dit kleine landje wel degelijk 'opgesplitst' in het Vlaamse Audiovisuele Fonds dat opgericht werd in 2002 en de Waalse tegenganger, het onafhankelijke beeldfiliaal van de SRIW, de Waalse regionale investeringsmaatschappij.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Zeer juist. Bovendien zit er verschil in de manier van filmmaken tussen Vlaanderen en Wallonië.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Zijn de Walen niet zelfs te zien als een soort verlengstuk van de Franse industrie?
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
De Waalse film inderdaad. De Vlamingen zien het veel meer als cultuur. De Vlaamse film is ook veel verbeterd de laatste jaren.
Er is ook een samenwerkingsprojest tussen Vlaanderen en Nederland.
Tijdens het Nederlandse Filmfestival in Utrecht, dat liep van 22 september tot 1 oktober 2004, werd aangekondigd dat het Nederlands Fonds voor de Film en het Vlaams Audiovisuele Fonds structureel gaan samenwerken. Vanaf 2005 beoordelen beide fondsen de ingediende plannen voor Vlaams-Nederlandse en Nederlands-Vlaamse coproducties gezamenlijk. Daartoe werd een gezamenlijke commissie ingesteld. De commissie kan aan drie Vlaamse en aan drie Nederlandse films die in coproductie met het buurland worden gemaakt, een realiseringsbijdrage verlenen van ten hoogste 200.000 euro. De commissie beschikt over een budget van 1.2 miljoen euro.
De commissie zal in haar besluitvorming o.a. rekening houden met een advies van de adviescommissie Lange Speelfilm van het Nederlandse Filmfonds en van het advies dat van de lectoren van het Vlaams Audiovisueel Fonds.
Bron: www.cvn.be
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Met "we" bedoel ik mezelf en andere nederl. filmmakers met wie ik er over spreek.
Er zijn echt genoeg goede Vlaamse films. De reeks 'De Vlaamse Filmkroniek' van het Belgisch Filmarchief zijn me allemaal uitstekend bevallen en ook de meeste titels uit de Vlaamse filmcollectie reeks van Bridge zijn de moeite (meer dan) waard. Over de Vlaamse cinema hoeft net zomin neerbuigend gedaan te worden als over de Nederlandse. Ook daar is geen enkele reden toe.
phone home
-
- 180 berichten
- 444 stemmen
In Nederland is het aantal te verwachten toeschouwers meer een criterium voor financierders dan in welk ander west noord of zuid-europees land ook. ook is er per inwoner minder subsidie dan in welk van die landen ook.
een film als Costa werkte alleen maar omdat Johan N. het echt leuk vindt om dat soort bonte sprookjes te verfilmen. Het komt uit zijn hart. wat je er ook van vindt (ik vond t behoorlijk kundig gemaakt) Hoe dan ook leeft in de Nederl. filmwereld de indruk dat er in België (en alle andere Europese landen) meer op inhoud wordt beoordeeld. Bij toetsing blijkt dit ook terecht. In Nederl. wordt echt op formule beoordeeld en dat levert niet de meest originele films op. De meeste leuke Nederlandse films zijn niet of slechts ten dele uit het officiele circuit gefinancierd. Belgische collegae klagen net als wij over minder geld maar veel minder over de inhoudelijke betutteling.
mister blonde
-
- 12693 berichten
- 5825 stemmen
In Nederland is het aantal te verwachten toeschouwers meer een criterium voor financierders dan in welk ander west noord of zuid-europees land ook.

verdere verhaal
Wouter, Cornelis? of iemand anders met kennis van zaken? volgens mij is een hele hoop info van E.T. simpelweg onjuist.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
In Nederl. wordt echt op formule beoordeeld
Volstrekte nonsens.
Er is de afgelopen 10 jaar steeds meer aandacht gekomen voor publieksfilms, maar zelfs daarin zijn amper formulefilms te vinden.
Als er hier niet op inhoud zou worden beoordeeld, kun je dat toch moeilijk betutteling vinden.
Enneh... Costa! kundig gemaakt? 
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Costa!? Asjeblieft he...
En inderdaad, de laatste jaren is er meer aandacht gekomen voor publieksfilms (zowel in Nederland als België), maar echte formulefilms zijn nog steeds niet zo talrijk. Integendeel: veel Belgische of Nederlandse werken getuigen nog steeds van een grote kundigheid, finesse, originaliteit, gewaagdheid, verfrissing en vooral creativiteit. Kijk bv maar naar de films dat Kappeuter hier eerder al opsomde... En dan heeft ie er nog vele niet opgesomd. Iedereen Beroemd, La huitième Jour... Grote klasse vind ik. (en verre van formulefilms)
phone home
-
- 180 berichten
- 444 stemmen
Met Costa kundig gemaakt bedoel ik een helder vertelde goed gedraaide kinderfilm. De informatie die ik geef klopt trouwens wel. Ik maak al veertien jaar films en heb met de financieringspraktijk in Nederland al jaren te maken en ik ben vaak intensief betrokken geweest bij het overleg over filmbeleid. Ik ken de muren waar je tegen op loopt en ik weet wat de krachten zijn die het filmbeleid hebben gevormd tot wat het nu is. Ook de vergelijkingen met de andere landen zijn dan helaas gesnedemn koek omdat je die met cijfers gestaafde vergelijkingen tot in den treure moet aanwenden.. Het is uiterst saaie en uiteindelijk frustrerende materie. Ik heb besloten om me er maar niet meer mee te bemoeien. Ze zoeken het maar uit verder in Nederland...
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Er lopen er hier meer rond die actief zijn in de filmwereld en die zijn het dus niet (geheel) met je eens. Dat het niet altijd even goed inelkaar zit wat het beleid betreft is duidelijk. Toch heb ik totaal niet de indruk dat er hier enkel op basis van formules financiering wordt verleend.
Een film als Simon of Cloaca, werd daar van te voren van verwacht dat ze het zo goed zouden doen ? Zijn dat films die voldoen aan het beeld van die 'formule' ? Toch echt wel originele scripts die meer diepgang en originaliteit in zich hebben dan de meeste films die gemaakt worden (wereldwijd).
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Hoewel je je af kunt vragen of Simon in dit geval een goed voorbeeld is omdat die uiteindelijk -meen ik- toch voor minder gemaakt is dan 'beoogd'.
Rujar
-
- 2871 berichten
- 3816 stemmen
Hmm ik heb (volgens mij) niet veel Belgische films gezien. Beetje dom want ik heb familie in Belgie wonen. De enige waarvan ik het weet zijn:
- Kassablanka
- De Zaak Alzheimer
Deze films zijn me alleszins meegevallen. Wat zeg ik De Zaak Alzheimer overklast hier de gemiddelde Nederlandse misdaad film.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Met Costa kundig gemaakt bedoel ik een helder vertelde goed gedraaide kinderfilm.
Daar zijn we het dan over oneens.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Ik ook. Volledig het tegenovergestelde van kundig en helder.
phone home
-
- 180 berichten
- 444 stemmen
Smaken verschillen (hoewel Costa natuurlijk niet mijn smaak is) Simon is inderdaad gemaakt voor 40% vh oorspronkelijke budget. Dat betekent; minimale salarissen. Te weinig draaidagen voor het aantal locaties, waardoor voor sobere fotografie is gekozen. 16mm ipv 35mm.
Simon kon niet aan de belastingmaatregel deelnemen omdat de film geen "doelgroeppubliek" had en geen "formule". Daarom was het financiele plaatje niet rond te krijgen. Er is besloten de film in uigeklede vorm toch te draaien. Dat betekend filmen mt hindernissen. maar er zijn wel films met meer hindernissen gemaakt in het verleden. Niet dankzij, maar ondanks die hindernissen werden dat vaak de leukere films. Het Schnitzelparadijs gaat meer bezoekers trekken dan Zwartboek. Ondanks de ongelijke strijd door meer copieen en pr-gelden en gelobby etc etc...
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Ik volg je wel, maar ik heb niet het idee dat het in Vlaanderen zoveel beter gaat. Daar maken ze remakes van Nederlandse films.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Hmm ik heb (volgens mij) niet veel Belgische films gezien. Beetje dom want ik heb familie in Belgie wonen. De enige waarvan ik het weet zijn:
- Kassablanka
- De Zaak Alzheimer
Deze films zijn me alleszins meegevallen. Wat zeg ik De Zaak Alzheimer overklast hier de gemiddelde Nederlandse misdaad film.
Alsof er zoveel gemaakt worden. Is ie beter dan Lek, bijv?
(moet hem nog zien)
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Ik volg je wel, maar ik heb niet het idee dat het in Vlaanderen zoveel beter gaat. Daar maken ze remakes van Nederlandse films.
(ps: de Zaak Alzheimer is iets minder saai dan Lek voor mij)
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8538 stemmen