Thomas Est Amoureux (2000)

Alternatieve titel: Thomas in Love

België / Frankrijk
Komedie / Sciencefiction

geregisseerd door Pierre-Paul Renders
met Benoît Verhaert, Aylin Yay en Magali Pinglaut

Thomas is tweeëndertig jaar en lijdt al een tijdje aan acute agorafobie. Acht jaar lang is hij zijn huis niet meer uit geweest, en hij laat ook niemand binnen. Zijn enige contact met de buitenwereld is de computer, die een beeld- en geluidsverbinding met de rest van de wereld tot stand brengt. De verzekeringsmaatschappij regelt bijna alle aspecten van Thomas' leven, van het repareren van zijn stofzuigrobot tot en met zijn geestelijke welzijn. Thomas is bijna gelukkig met dit vreemde kluizenaarsleven. Op zijn computer heeft hij Clara, een rondborstig cybervriendinnetje, maar daar raakt hij een beetje op uitgekeken. Dan meldt zijn verzekeringsmaatschappij dat hij in aanmerking komt voor de diensten van prostituées die speciaal zijn opgeleid voor het verzorgen van mentaal gehandicapten. Tegelijkertijd wordt hij door zijn psychiater aangemeld bij een internet-datingclub. Allerlei 'echte' vrouwen melden zich op zijn beeldscherm. Maar Thomas wil gewoon met rust gelaten worden.

kappeuter (moderator)
Zeer originele en grappige film en de vormgeving is oogstrelend.
De film heeft een hilarisch begin; Thomas heeft cybersex met z'n virtuele vriendin.
Ik moest er ontzettend om lachen.

Wel een leuke film. Grappig: Je ziet "Monsieur Thomas Thomas" (bijna) niet in de film, alleen zijn computerscherm.

kappeuter (moderator)
Wat hebben maar weinig mensen deze film gezien. Aanrader mensen!

Lijkt me inderdaad erg leuk, binnenkort ff huren.

En, inmiddels gezien ?

Ik zat laatst nog te denken aan dit verhaaltje, maar ik was de titel vergeten.
Zal nog 's op zoek gaan.

kos schreef:

Zal nog 's op zoek gaan.
Nou ja zeg, mis ik 'm gewoon

het is ook een hele leuk film als je frans verstaat;

sydney
BoOgie_p.I.m.P schreef:

het is ook een hele leuk film als je frans verstaat;

Tegenwoordig ondertitelen ze ook films.

ja leuk filmpje! erg verrassend kado voor mijn verjaardag!!

avatar van E V
E V
Heel origineel uitgangspunt en uitwerking ervan.

avatar van BlueJudaskiss
Fucking Amal was zo'n film. 8 Femmes was zo'n film. En dit was zo'n film, een film die me totaal verrastte en me weer helemaal blij maakte. Heerlijk filmpje, dat, inderdaad, veel te weinig mensen kennen. Futuristisch, komisch, romantisch. Zonder dat ik echt heb hoeven lachen een hilarische komedie. Prachtig. 4*

avatar van centurion81
Vond dit een prima film, leuke invalshoek en werkt wel ergens naartoe, toch de dialogen wel erg langdradig af en toe en had al heel lang het idee dat het een bepaalde kant opging. Wel verrassende film, kon er goed naar kijken maar heeft met toch niet echt weten te pakken.

avatar van Ralfke
Erg leuk uitgangspunt voor een film en ook prima uitgewerkt. Verrassende rolprent.

Ik heb hem net gezien, en ik ben zo in de war...
Ik heb een stuk(je) gemist, en hem Thomas niet gezien en dit ergert mij heel erg. Wel héél apart, moet ik bekenen. Alleen... ik weet niet, ik heb er een naar gevoel aan overgehouden. Misschien moet ik hem binnenkort huren en nog eens bekijken, dit is niks.

avatar van Zwammer
Aparte film. Het ene moment dacht ik: waar ben ik aan begonnen. Terwijl ik het soms ook bij vlagen geniaal verzonnen vond. Het idee is leuk en origineel, de uitwerking is naar mijn mening wat minder. 3*

Leuk idee.

Ook wel grappig uitgewerkt. Jammer alleen dat de decors té goedkoop en té "cyberwereld in een film" ogen. Dit geeft de film vaak een nogal wat dommige uitstraling.

Maar verder vond ik het idee wel grappig. Je volgt een hoofdpersonage die je eigenlijk de hele film lang niet ziet, enkel hoort (klagen en zagen). Qua kleurgebruik was de film nog wel alleraardist verder, maar veel filmische sterktepunten zijn er verder niet.

Heb er wel om kunnen glimlachen. Wat anders, aardige variatie, maar nét iets te goedkoop algemeen om echt goed te worden. 3*

avatar van Mochizuki Rokuro
Onderhond schreef:
Leuk idee.

Gekeken naar aanleiding van de 2000-awards vermoed ik Zou heel goed kunnen wat je schrijft dat het erg goedkoop oogt, maar het uitgangspunt vind ik dermate 'anders' dan anders dat ik het een tikkie meer dan alleraardigst zou willen noemen.

Le Scalaphandre et le Papillon over het locked-in syndrom kent ook zo'n uitgangpunt met een vertelling vanuit het personage.

Eigenlijk een film die ik al erg lang had liggen. Komt gewoon een beetje toevallig uit

Vind het uitgangspunt zeker "anders dan anders", maar niet zo dat het mij meteen geweldig aanspreekt. Daarmee faalt de uitvoering een beetje om het echt tot iets speciaals te maken.

originele film, aanradertje om te kijken

avatar van Noodless
Sowieso een originele film met een leuk, interessant gegeven. Ook de manier van filmen sprak me aan : mooi kleurgebruik en het hoofdpersonage dat je de hele film niet ziet.
Helaas gaat het wel na een tijdje vervelen en biedt het verhaal veel van hetzelfde.
Het wordt naarmate de film vordert minder boeiend. Leuk om toch eens te zien. 5/10

avatar van Shinobi
Erg originele film, ook omdat je de hoofdpersoon de gehele film niet ziet. Maar je hoort wel hoe hij over bepaalde dingen denkt en zich voelt. Als kijker ga je toch meeleven met de hem en kan je je zelfs ook (bijna) inleven.

Verder erg artistiek moet ik zeggen ook vanwege het kleurgebruik en de futuristische setting.

Alleen jammer dat je als kijker niet te weten komt wat er met Eva gebeurt en met Thomas op het einde als hij eenmaal zijn huis verlaat. Maar aan de andere kant past het wel bij zo een film, het staat open ter interpretatie voor de kijker.

3,5 Sterren.

avatar van david bohm
Inderdaad een originele film die ook onderhoudend is en waarvan ik wilde weten hoe het verhaal verder zou gaan. Door de opzet wel wat saai en langdradig bij tijden en echt grappig vind ik het allemaal niet.
Aardig.

Aardige film over een man die al jarenlang zijn appartement niet heeft verlaten. Een origineel gegeven waarbij we het hoofdpersonage niet te zien krijgen (slechts zijn stem en het beeldscherm waar hij naar kijkt). Het verhaal mist een beetje een richting en blijft te oppervlakkig om te kunnen boeien. Zeker op het begin een aantal vermakelijke scenes.