- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Martial arts films
Martial arts films
Darius
-
- 18 berichten
- 56 stemmen
Ik zou mij graag willen verdiepen in martial arts films, aangezien ik er veel positieve dingen over hoor en nog vrijwel niets van dit genre heb gezien. Kent iemand daarom een film die aan te raden is? En kom aub niet met fighting fish aanzetten
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Een hoop Jet Li films van begin jaren '90. Fong Sai-Yuk, Iron Monkey, Tai Chi Master ...
Qua recentere dingen zijn er vooral Hero en House Of Flying Daggers.
neo
-
- 15405 berichten
- 9542 stemmen
Vergeet niet Ron Smoorenburg in Fighting Fish en Who Am I?
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3151 stemmen
Check inderdaad alles van Bruce Lee maar en de oude Jet Li films. Ook de oude Jackie Chan films zijn erg goed, vooral Drunken Master II, een van de beste martial arts scenes ever in die film.
Crouching Tiger Hidden Dragon is ook aan te raden. En Ong Bak naar het schijnt ook.
En ga aub niet zeuren over een goed verhaal want dat is zeldzaam bij martial arts films. Die dingen uit Hongkong hebben ook nog eens ontzettend domme humor waar je van moet houden en veel wire work.
Flipman
-
- 6396 berichten
- 1069 stemmen
Bruce Lee. Als iemand je zou zeggen dat je gewoonweg geen martial arts film hebt gezien als je niks van Bruce Lee hebt gezien, overdrijft. Maar dan heeft hij/zij niet helemal ongelijk!
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Ja, Iron Monkey is erg cool. Verder ben ik vooral dol op Shaolin films, zoals;
Shaolin Temple (van Cheh Chang - 1976)
The Shaolin Temple (met Jet Li - 1979)
Darius
-
- 18 berichten
- 56 stemmen
Bedankt voor de reacties. Dit is trouwens het eerste topic over kung fu of martial arts. Beetje ondergewaardeerd genre op moviemeter?
Halcyon
-
- 9933 berichten
- 0 stemmen
Mijn kennis van de Aziatische cinema is enorm beperkt, maar de laatste tijd ben ik de typische Martial Art-films meer gaan appreciëren. Vooral de modernere films dan, zoals Zatoichi en Crouching Tiger, Hidden Dragon.
Wat me vooral aanspreekt in zo'n films is het weelderige kleurgebruik en uiteraard de verbluffende gevechten.
Kan iemand mij films aanraden waar je beide elementen + een goed verhaal in terugvindt? En dan liefst films die makkelijk te verkrijgen zijn.
Alvast bedankt
(House of Flying Daggers vond ik een heel pak minder trouwens.)
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3151 stemmen
Hero al gezien? Van de regisseur van HoFD maar met een wat beter verhaal. Wel weer veel erg mooie beelden en goede actiescene's (al vond ik die in HoFD wat beter). Verder kan ik je weinig films aanraden met én schitterende beelden én mooie gevechten, die worden volgens mij niet zo heel erg veel gemaakt. Ik zou zelf ook wel wat van die tips willen anders .
Films met mooie gevechten worden er echter erg veel gemaakt. En niet alleen in China of Japan. Check vooral Ong Bak en Tom Yum Goong uit Thailand met rising star Tony Jaa. Wel alleen kijken als je ook van flink wat lomp bottenbreekwerk houdt. Wat anders dan de zwaardgevechten uit Zatiochi of CTHD.
Halcyon
-
- 9933 berichten
- 0 stemmen
Hero ga ik zeker checken. Had hem nog niet gezien, maar staat wel op m'n lijstje.
el-diego
-
- 71 berichten
- 87 stemmen
Welke je zeker moet zien in mijn ogen zijn:
ong bak
hero
zatoichi
azumi
house of flying daggers
fong sai yuk
drunken master
snake and crane arts of shaolin
fist of legend
Crouching Tiger, Hidden Dragon
en natuurlijk de films van bruce lee.
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
Ik zou juist niet met films als CTHD, HoFD en Hero beginnen.
Veel films in het genre zijn voorspelbaar, aangezien het vuurtje constant opgestookt moet worden om de acrobatische vechtkunsten te tentoonstellen.
De bovengenoemde films zijn vooral drama's met elementen uit het genre.
Vergeleken met die prachtige, maar overgestilleerde voorbeelden zijn de vermakelijke films in het genre ontzettend plat.
Afhankelijk van hoe je films waardeert, kan het net zo zijn dat alles na HoFd of Hero, je tegen vindt vallen en afhaakt. [terwijl die verre van representatief zijn]
Als je de westerse omgeving nog niet los kan laten, kun je best wat Hollywood Jackie Chan kijken om aan zijn capriolen te wennen. Dan is de overgang naar zijn Hong Kong films minder moeizaam.
Tegen die tijd is 'cultuurbarriere' geen obstakel meer en kun je Bruce Lee's oeuvre afgaan, zonder je te storen aan de stereotype westerlingen.
De ultieme films vind ik toch wel de films van de Shaw Bros studio's. Je kan die films kwalijk nemen dat ze op elkaar lijken, vaak dezelfde acteurs gebruiken en formulatief zijn;
Voor mij reden genoeg om de ene na de andere DVD te kijken en meteen te genieten vanaf minuut 1, vanwege de herkenbare intriges, relaties tussen figuren en films en vooral de gegarandeerde kwaliteit van de gevechten.
En dan tussendoor CTHD, HoFD of Hero.
Jackie Chan/ Sammo Hung / Yuen Biao:
Wheels on Meals
My Lucky Stars
Magnificent Butcher
The Prodigal Son
Spooky Encounters
Dreadnaught
Cheng Cheh / Shaw Bros:
Five Venoms
Flying Guillotine
All Men Are Brothers
Shaolin Temple
Crippled Avengers
Boxer From Shantung
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Azumi en Zatoichi (Kitano) vond ik goed. Normalerwijze zegt me dat genre nochtans niet zoveel, vooral die oudere niet (beetje eentonig gedoe: altijd maar vuist en voetwerk, veelal matige effecten, weinig inhoud etc) maar deze vielen behoorlijk goed mee. Er zijn wel heel wat leuke mafketels te vinden in dit genre (Ninja the Final Duel, drunken Master of Crippled Masters bv zijn te gek, Kung Fu Hustle zou naar verluidt ook zo'n beetje zijn).
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3131 stemmen
Ik vind Ong-Bak één van de beste fightfilms die ik ooit heb gezien. Niks onmogelijke stunts, touwtjes of koorden, maar gewoon alles 'echt' gedaan.
Wel jammer dat ik Ong-Bak had gekeken en vervolgens iedere Martial Arts film die je erna kijkt erbij verbleekt imo.
Halcyon
-
- 9933 berichten
- 0 stemmen
De Kill Bill serie kon ik wat gevechten betreft ook wel appreciëren. Lekker over the top en bloederig.
Halcyon
-
- 9933 berichten
- 0 stemmen
En ook de oudere films rond "The 18 Bronzemen" herinner ik me nog. Vooral het concept sprak me hier erg aan.
YuLaw16
-
- 605 berichten
- 976 stemmen
Shaw brothers is ideaal. Op www.jemiemedia.com, heb je een nieuw SB-label. Kun je 3 films voor 20 euro kopen. Ik zou zeker een gokje wagen.
N811
-
- 1459 berichten
- 913 stemmen
zatotchi
house of the flying daggers
hero
crouching tiger hidden dragon
Fikret8
-
- 6124 berichten
- 4155 stemmen
In Film > Genres en landen > Moderne Martial Arts films:
Ik ben nog opzoek naar goede arthouse material art / drama films in de trend van Crouchin' Tiger Hidden Dragon, Hero, House Of Flying Daggers en Fearless.
Zijn de films Curse of the Golden Flower, Ye Yan (The Banquet) en Once Upon A Time In China ook een beetje in dezelfde trend? (alle drie nog niet gezien)
En welke films raden jullie mij dan nog meer aan?
J.T.O
-
- 790 berichten
- 1047 stemmen
Lol, ‘t hangt vanaf wat je precies wilt. De films die jij hebt opgenoemd vallen in de wuxia genre met uitzondering op Fearless, dus ik weet niet wat je precies wilt. Curse of the Golden Flower is van Zhang Yimoe en zoals je zelf waarschijnlijk wel heb opgemerkt is hij tevens de maker van Hero en HOFD. Ik heb COTGF in Pathe gezien en hij was zeer te pruimen. The Banquet van Xiaogang Feng richt zich integendeel meer op het verhaal, dus dat is waarschijnlijk dan iets minder voor jou. OUATIC is een Chinese klassieker, één van de beste films van Jet Li. Het is niet te vergelijken met HOFD of COTGF, maar meer met Fearless. Fong Sai Yuk, Shaolin Tempel en OUATIC = Jet Li.
Ik zou zeggen dat ik ze allemaal wel kan aanbevelen op Ye Yan na. Als je de films leuk vindt, dan moet je misschien ook de regisseur Tsui Hark (één van de beste geclaimde Chinese regisseur) checken. Zijn films Seven Swords en Zu Warriors moet je ook wel zien als je van deze genre houdt. Voorlopig heb je genoeg te kijken, maar als je meer informatie wilt, stuur me dan gerust een pm of laat het me weten, want zelf ben ik ook een enorme fan op dit gebied. De niet Chinese martial arts die je kan proberen zijn Ong Bak (TH), Samurai Fiction (JP), Musa (KR), Zaitoshi (JP), Red Shadow (JP) en Bushimoo (KR). En sluit de oude Martial Arts niet uit, want daar heb je ook vele toppers zoals Swordman II, Dragon Inn, Dao enz.
Fikret8
-
- 6124 berichten
- 4155 stemmen
De moderne Wire Fu, Wuxia Fiction, SwordPlay films van deze eeuw:
The Matrix (1999)
Crouching Tiger, Hidden Dragon (2000)
Musa (2001)
Hero (2002)
The Matrix Reloaded (2003)
The Matrix Revolutions (2003)
Kill Bill Vol. 1 (2003)
Kill Bill Vol. 2 (2004)
House of Flying Daggers (2004)
Kung Fu Hustle (2004)
Unleashed (2005)
Batman Begins (2005)
Seven Swords (2005)
The Promise (2005)
Fearless (2006)
Curse of the Golden Flower (2006)
The Banquet (2006)
Jade Warrior (2006)
The Forbidden Kingdom (2007)
J.T.O
-
- 790 berichten
- 1047 stemmen
Ik denk niet dat diegene dit nog leest, maar ik wil er ook wat over kwijt
Afhankelijk van wat je wilt zien zou ik zeggen dat Shaw Brothers veel goede films hebben gemaakt. Vaak traditioneel geschapen en hiermee bedoel ik dat vechten meer lijkt op sparren. Veel technieken die mooi ogen en als je daarvan houdt, dan ben je een tijdje zoet met hun films. De films die ik aan iedereen zou aanbevelen zijn dan:
Heroes of East
The Prodical Son
18 Legendary Weapons of China
Martial Club
36th Chamber of Shaolin
Dirty Ho
Shaolin Temple franchise (geen Shaw Brothers productie, maar wel een zeer goede)
Naast dat is Wuxia en Martial Arts geheel onafscheidelijk. Voor diegene die niet weten wat Wuxia is, Wuxia is gewoon de andere kant van de grote martial arts genre met een vleugje mystiek. Dit houdt in dat het hoofdpersonage een soort van (super)held is die zijn eigen pad van gerechtigheid volgt. Naast de standaard verhalen die omcirkelen rond vechtende clans, geesten, goden, magie, heilige wapens, grote en kwaadaardige slechteriken hebben ze allemaal een soort van degelijke moraal: ze moeten het goede van het mens laten zien, dus een soort rolmodel zijn ze eigenlijk. Enkele films die je zeker moet bekijken zijn:
A Chinese Ghost Story I + II + III
Butterfly Sword
Swordman I + II + III
New Dragon Gate Inn
Kung Fu Cult Master
The Blade
Hidden Dragon, Crouching Tiger
Verder heb je ook nog Wire Fu films, dat zijn dan gewoon films waar ze gebruik maken van draden, trampolines en dergelijke om de effecten te vergroten. Dit zie je overigens dan ook terug in Wuxia films, alleen oogt het hier iets realistischer. En het meest opmerkelijke is dat ze de fantasie elementen erbuiten laten. Dus geen sektes of clans zoals in Kung Fu Cult Master. De films die je zou kunnen kijken zijn dan:
Once upon a Time in China I + II + III
Fong Sai-Yuk I + II
Tot slot heb je de rest nog. Eigenlijk kan je wel zien dat je een soort van filmperiodes hebt. Eerst had je de traditionele martial arts films zoals die van Shaw Brothers, vervolgens kreeg je de doorbraak van Bruce Lee. De films waar enkele klappen werden uitgedeeld in plaats van lange gevechten tussen twee personen zoals in de meeste Shaw Brothers films. Bruce Lee wilde laten zien hoe vechten er echt uitzag en dat was dus niet anders dan dat hij liet zien in zijn films. Het is een heel andere martial arts genre om zo even te noemen. Toen hij stierf wilde iedereen hem na-ezelen (Bruceploitation). Dat lukte dus niet op één man na, je gokt het al, de grote man Jackie Chan. Na de grote held, komt de clown, aldus een Chinese gezegde en Jackie Chan liet dat dan zien. Geen gevechten die mooi eruit zien zoals in de films van Shaw Brothers of de Wuxia genre, ook niet de harde martial arts zoals de films van Bruce Lee. Nee, maar gewoon de vechtkomedies zoals Drunken Master was zeer geliefd. Hij creëerde zijn eigen unieke handelsmerk en dat is namelijk vechtkomedies en bizarre stunts. Enkele goede titels:
Drunken Master I + II
Police Story franchise
Wheels on Meals
My Lucky Stars
SPL (niet van Jackie Chan)
The Way of the Dragon
Fist of Fury
Enter the Dragon
Eigenlijk als je al deze films gezien hebt, dan krijg je al een aardig idee wat het allemaal inhoudt. Persoonlijk gezien vind ik de films die hierboven staan in ieder geval de beste in hun genre die ik gezien heb. Ik ben nu nog steeds bezig met het zoeken naar meer goede titels, want er zijn volgens mij zat films die ik nog niet gezien heb. Maar goed, in ieder geval moet je alle films vermijden die in Hollywood zijn gemaakt. Als je dat vergelijkt met hun oude kaliber, dan is Hollywood gewoon puur gif. Uiteraard heb ik het dan over sterren die naar Hollywood zijn gekeerd zoals Jackie Chan of Jet Li. Hollywood degradeert de kwaliteit van de film verschrikkelijk.
zinulzki
-
- 126 berichten
- 639 stemmen
Nog een aanrader: De Streetfighterfilms met Sonny Chiba.
J.T.O
-
- 790 berichten
- 1047 stemmen
In Nederland heb je series zoals GTST of onderweg naar morgen. In Azie (CHN/HKG) zijn zulke filmpjes erg populair. Allemaal wuxia, dus veel vliegen en magische krachten. De special effects zien er nep uit, maar heeft zijn charme en soms is het ook nog best wel indrukwekkend ook. Verder zijn ze ook vaak nog best wel spannend (verslavend!) en zeer entertainment. Vooral door de coole wapens en figuren die daar een rol spelen. Enkele voorbeelden
http://nl.youtube.com/watch?v=Lsg4lrr23d8
http://nl.youtube.com/watch?v=ihOKgm7WKbo (vette aktie)
http://jp.youtube.com/watch?v=ZsIAsWi08tw (mooie ost)
http://nl.youtube.com/watch?v=hR95w-LLih4 (lijkt wel een intro van film, wat een kwaliteit zeg)
N811
-
- 1459 berichten
- 913 stemmen
In Film > Toplijsten en favorieten > mooiste martial art films:
Ik zelf ken er niet zo heel veel en diegene die ik ken zijn de bekende.
Maar waar ik erg genoten van heb zijn:
Hero, Crouching tiger hidden dragon, House of the flying daggers, Zatochi en de Kill Bill serie.
jackie chan
-
- 296 berichten
- 1479 stemmen
Ik werd na deze pagina verwezen.
Een film die ik iedereen aanraad is Police Story | (2 mag) en zeker 3 (met michelle yeah)
Waarom: in die tijd zeer moderne films met beetje hollywoods achtig maar toch 100% actie geen touwtjes maar gewoon Jackie die dit en dat doet.
Verder vraag ik mij af wie mij kan helpen aan de film als the protector twin dragons en police story ||| heeft iemand deze films (Met NL ondertiteling want mn engels is slecht) op VHS en kan die zer op DVD zetten. ik heb de laatste 2 wel op VHS maar die banden zijn van zeer slechte kwaliteit (te vaak gezien) en the protector heb ik tot mijn spijt nog niet gezien:(