• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.927 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.977 gebruikers
  • 9.370.543 stemmen

Odes aan Ozu

zoeken in:

beavis

• 6627 berichten
  • 14782 stemmen

Ben me een beetje in Ozu aan het verdiepen de laatste tijd. Volgens mij is het een filmmaker die veel andere filmmakers heeft beinvloed. In het kader daarvan heb ik al twee films op mijn 'korte termijn "to see" lijstje' gezet:

Cafe Lumiere (2003)

Five (2003)

Maar er zijn er vast nog veel meer. Om het mezelf makkelijk te maken schakel ik graag de hulp van het forum weer in Alvast dank voor suggesties!

danuz

• 12935 berichten
  • 0 stemmen

Ik weet dat Claire Denis' 35 Rhums een ode is.

Bedankt voor de tip trouwens, wil me zelf ook nog steeds eens verder verdiepen in Ozu, fantastisch filmmaker!

Fikret8

• 6169 berichten
  • 4233 stemmen

De meest Japanse regisseur die typisch Japanse films maakte, althans zo stond hij in zijn tijd bekend.

Wellicht bevatten films van Wim Wenders, Jim Jarmusch, en Martin Scorsese een ode aan Ozu.

wikipedia schreef:

Ozu was een inspiratiebron voor veel westerse regisseurs als Wim Wenders, Jim Jarmusch, en Martin Scorsese.

danuz

• 12935 berichten
  • 0 stemmen

Hier nog een geweldige link met interviews: Ozu's Influence

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Zie dit artikel voor een aantal films. Still Walking van Kore-eda, Tokyo Sonata van Kurosawa, 35 Rhums van Denis, Cherry Blossoms - Hanami van Dörrie....

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

beavis schreef:

Ben me een beetje in Ozu aan het verdiepen de laatste tijd. Volgens mij is het een filmmaker die veel andere filmmakers heeft beinvloed. In het kader daarvan heb ik al twee films op mijn 'korte termijn "to see" lijstje' gezet:

Cafe Lumiere (2003)

Five (2003)

Maar er zijn er vast nog veel meer. Om het mezelf makkelijk te maken schakel ik graag de hulp van het forum weer in Alvast dank voor suggesties!

Qing mei zhu ma (1985) , het meesterwerk van Edward Yang ! En in mindere mate andere films van Edward Yang , zoals Yi yi (2000) .

Films van Hsiao-hsien Hou .

Een film die Abbas Kiarostami van plan is om te maken in Japan . Zijn laatste film was een ode aan de Italiaanse en Franse meesters als Roberto Rossellini en Robert Bresson . Waarschijnlijk werkt hij aan een trilogie .

beavis

• 6627 berichten
  • 14782 stemmen

geweldige respons jongens! dank

35 Rhums en Still Walking staan ook bij me in de kast en die gaan nu zeker op de stapel

zal me ook nog in de rest van de suggesties verdiepen... eerst even een trein halen

Knisper

• 13038 berichten
  • 1278 stemmen

Kantoku · Banzai! (2007) bevat ook een ode, danwel parodie.

Reint

• 151 berichten
  • 903 stemmen

Wat duchten jullie van Akermans ''Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles''. Die ligt vrij voor de hand. Dat is qua cinematografie gewoon een (Europese) Ozu.

Oh, en verschillende scenes uit ''Last Days'' van Gus van Sant.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Ik vond Kirschblüten - Hanami (2008) qua thematiek en opzet erg op Ozu films lijken.

En Aruitemo Aruitemo (2008)

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Umimachi Diary (2015)

Een mix van ode/docu en ...

Tokyo-Ga (1985)

En ik geloof dat Miike dit ook als tribute had omschreven:

Bijitâ Q (2001)

(wat misschien niet eens zo'n gek idee is)

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.