- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Odes aan Ozu
Odes aan Ozu
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Ben me een beetje in Ozu aan het verdiepen de laatste tijd. Volgens mij is het een filmmaker die veel andere filmmakers heeft beinvloed. In het kader daarvan heb ik al twee films op mijn 'korte termijn "to see" lijstje' gezet:
Cafe Lumiere (2003)
Five (2003)
Maar er zijn er vast nog veel meer. Om het mezelf makkelijk te maken schakel ik graag de hulp van het forum weer in
Alvast dank voor suggesties!
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Ik weet dat Claire Denis' 35 Rhums een ode is.
Bedankt voor de tip trouwens, wil me zelf ook nog steeds eens verder verdiepen in Ozu, fantastisch filmmaker!
Fikret8
-
- 6169 berichten
- 4233 stemmen
De meest Japanse regisseur die typisch Japanse films maakte, althans zo stond hij in zijn tijd bekend.
Wellicht bevatten films van Wim Wenders, Jim Jarmusch, en Martin Scorsese een ode aan Ozu.
Ozu was een inspiratiebron voor veel westerse regisseurs als Wim Wenders, Jim Jarmusch, en Martin Scorsese.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Hier nog een geweldige link met interviews: Ozu's Influence
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Ben me een beetje in Ozu aan het verdiepen de laatste tijd. Volgens mij is het een filmmaker die veel andere filmmakers heeft beinvloed. In het kader daarvan heb ik al twee films op mijn 'korte termijn "to see" lijstje' gezet:
Cafe Lumiere (2003)
Five (2003)
Maar er zijn er vast nog veel meer. Om het mezelf makkelijk te maken schakel ik graag de hulp van het forum weer in
Alvast dank voor suggesties!
Films van Hsiao-hsien Hou .
Een film die Abbas Kiarostami van plan is om te maken in Japan . Zijn laatste film was een ode aan de Italiaanse en Franse meesters als Roberto Rossellini en Robert Bresson . Waarschijnlijk werkt hij aan een trilogie .
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
geweldige respons jongens! dank
35 Rhums en Still Walking staan ook bij me in de kast en die gaan nu zeker op de stapel
zal me ook nog in de rest van de suggesties verdiepen... eerst even een trein halen 
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Kantoku · Banzai! (2007) bevat ook een ode, danwel parodie.
Reint
-
- 151 berichten
- 903 stemmen
Wat duchten jullie van Akermans ''Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles''. Die ligt vrij voor de hand. Dat is qua cinematografie gewoon een (Europese) Ozu.
Oh, en verschillende scenes uit ''Last Days'' van Gus van Sant.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Ik vond Kirschblüten - Hanami (2008) qua thematiek en opzet erg op Ozu films lijken.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Een mix van ode/docu en ...
En ik geloof dat Miike dit ook als tribute had omschreven:
(wat misschien niet eens zo'n gek idee is)