- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- MovieMeter User Pics
MovieMeter User Pics
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1718 stemmen
Denk dat de gemiddelde Cambodjaan zich een binnenlandse vlucht niet kan veroorloven, die gaan gewoon in een krakkemikkige bus (wat ik zelf ook vaak genoeg gedaan heb). Ik heb overigens geen binnenlandse vlucht in Cambodja genomen. Ingevlogen vanuit Vietnam en toen met de boot/bus weer terug.
In landen als Cambodja en Indonesië is corruptie aan de orde van de dag maar heb niet het idee dat reisbureautjes daar extra veel vragen als het buitenlandse toeristen betreft. Prijzen van tickets zijn ook niet echt onderhandelbaar heb ik gemerkt dat staat redelijk vast allemaal.
MR APOCALYPSE
-
- 610 berichten
- 0 stemmen
Of De Dromendiefstal.
?
Tayama
-
- 1102 berichten
- 522 stemmen
Hier twee aparte foto's. Vooral in combinatie met elkaar.

Dit was een Duits bierfestival in de hoofdstad van Mongolië, Ulaanbaatar. In deze stad is bijna alles corrupt, al is dat niet overduidelijk voor de toerist. Als toerist betaal je altijd meer voor taxi, eten, drinken, kleren, souvenirs, zelfs binnenlandse vluchten of langdurige auto tochten.
Zelfs voor mijn bier zou ik meer moeten betalen als ik niet wat woorden van hun taal sprak. Maar goed in zulke landen heb je het dan wel over een verschil van 2 eurocent voor elke kilometer met de taxi, of 10 eurocent verschil voor een biertje. Dat is dan 4 eurocent per kilometer, of 80 eurocent voor een liter donker bier! Haha!

Dit is een andere kant van Mongolië. In kleine dorpjes of op het platteland is onderhandelen altijd aan de orde van de dag. Hier moet je dat echter nooit proberen zonder met een lokale inwoner te zijn. Corruptie is best een gevaarlijk resultaat van jaren onderdrukking. Wil niet zeggen dat iedereen om geld vraagt, uiteraard.
Vind het wel interessant te weten hoe dat in de wereld speelt.
-
- 7484 berichten
- 1718 stemmen
Weet niet hoe het in Cambodja zit ken geen inwoners van dat land persoonlijk van Indonesië weet ik het wel, ken een Balinees redelijk goed namelijk. Corruptie is imo vooral iets wat de plaatselijke bevolking parten speelt. Het weggeven van opleidingen, de goede baantjes, de juiste vergunningen, de vette contracten aan de mensen met de juiste contacten en geld. Het zit de ontwikkeling van zo'n land behoorlijk in de weg, kansen zijn niet gelijk en de juiste personen komen niet op de geschikte plek terecht. kwalijke zaak, voor het land en de mensen die er moeten leven.
Voor taxiritjes, ritjes met de bemo, aankopen op de markt, hotelkamers, het inhuren van plaatselijke gidsen etc moet er soms stevig onderhandeld worden maar dat vind ik persoonlijk geen corruptie, eerder een gezonde handelsgeest. Het scheelt overigens veel of je de taal een beetje spreekt of lokale mensen kent inderdaad. Als 'rijke' westerling betaal je gewoon vaak wat meer dan de plaatselijke bevolking maar dat maakt me niet uit, de mensen daar mogen best wat aan mij verdienen zal daar geen boterham minder om eten. Ik ga ook in restaurants niet afdingen op prijzen, als het eten lekker is geef ik liever een fooi. Kom je de dag erop terug hebben ze je tafeltje al gedekt klaar staan en het bier tenminste koud 
Zo hebben we eens onderhandeld met een gids op Flores, die zou ons een week lag met chauffeur en 4WD over het eiland rijden. We hadden in eerste instantie flink afgedongen op de prijs maar aan het eind van de rit waren we zo tevreden dat we hem en zijn chauffeur zo'n dikke fooi hebben gegeven dat het boven zijn oorspronkelijke prijs uitkwam.
Vind het alleen zwaar irritant als ze me als domme toerist gaan behandelen, prijzen moeten wel in verhouding blijven staan uiteindelijk.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Voor de kenners
iets met paddestoelen...
Tayama
-
- 1102 berichten
- 522 stemmen
Interessant, Madecineman, om wat persoonlijke ervaringen te horen.
Persoonlijk heb ik het afgeleerd om fooien of extra geld te geven. Ten eerste bevestigt dit voor hen alleen maar dat toeristen rijk zijn. Natuurlijk, vergelijking is niet mogelijk - maar dat weten alleen wij. Ik heb ook geen geld. En 6 maanden overleven met amper 1500 euro red je niet als je iedereen maar tipt met een paar euro extra.
Daarbij zijn hun zodanig arm dat ze geen nee zeggen. Waarschijnlijk vragen de meeste eerder om nog een beetje dan dat ze je bedanken.
Het enige wat helpt is mensen bedanken, en gewoon duidelijk zijn over het bedrag. Beste blijft om met een lokale bekende te zijn, die weten hoe het werkt en zo betaal je nooit meer dan een ander. Sorry, maar helaas heb ik die ene boterham in mijn tijd te vaak gemist door zulke situaties. Zal mij niet meer gebeuren.
-
- 7484 berichten
- 1718 stemmen
Haha, ja ik ben ook zat het soort rugzaktoeristen dat met zo'n beperkt budget rondreist tegengekomen. Heb er verder respect hoor, dat ze toch doen wat ze willen doen maar het zou voor mij geen manier van reizen zijn. Niet dat ik nu een big-spender ben maar ik ken gasten die een hele dag kwijt zijn om een hotel en een restaurant te zoeken waar ze voor een paar Euro goedkoper kunnen eten en slapen. Teveel gedoe met budgetten en bovendien zonde van de tijd.
Het is ook niet zo dat ik zomaar overal te pas en te onpas rondstrooi met fooien hoor ik verkoop vele malen meer nee dan ja. Als ik iets koop ding ik ook net zo goed af en betaal ik die prijs die afgesproken is. Afdingen hoort erbij en het niet doen bevestigd in hun ogen alleen maar het beeld van een toerist als domme en rijke geldmachine.
Zo heb ik ook vaak problemen met bedelen, het is een lastig dilemma natuurlijk omdat je weet dat de omstandigheden soms inderdaad erg schreiend zijn toch zal ik niet snel iets geven op deze manier. Natuurlijk is het makkelijk praten als westerse toerist maar anders wordt het reizen gewoon onmogelijk en uiteindelijk is dit ook niet de goede manier voor de mensen daar om aan geld te komen.
Aan de andere kant als er een goede dienst bewezen is, een goede service waar ik heel tevreden over ben (lekker eten, goede en deskundige gids) en waar ik zie dat mensen echt hard werken en hun best doen dan mag dat best beloont worden. Ik zeg dan ook altijd heel duidelijk waarom ze het extra geld krijgen en heb eigenlijk nog niet meegemaakt dat er dan nog om extra gevraagd wordt.
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Een foto om Elineloves mee proberen te versieren:

maxcomthrilla
-
- 15580 berichten
- 2855 stemmen
Qua hotels kan je het zo gek maken als je wilt, mij interesseert het bv niets of er een warme douche is ofzo. Ik maak meestal gebruik van middenklasse hotels of guesthouses en mijn belangrijkste eis is schoon beddengoed
Op luxe ben ik niet echt gesteld, hygiëne wel.
Een warme douche is inderdaad niet echt nodig daar in de Tropen. Douchen is sowieso wat overschat daar, aangezien je toch binnen een mum van tijd weer begint te zweten.
Wat betreft het schone beddengoed, je mist echt wat hoor qua cultuur als je niet kennis hebt gemaakt met de plaatselijke bedbugs.
En wat ziet Angkor Wat er mooi uit op je foto!
Linn
-
- 3289 berichten
- 3798 stemmen
Je hebt mazzel want ik heb er vanmiddag in het park een foto van gemaakt. Ben er erg mee in mijn nopjes! OMG... check die kleuren girlfriend!
(afbeelding)
Omg! Ik ben zooo jaloers (en vast niet de enige
) Waar heb je die vandaan?
Leuke foto's Tayama! 
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Ga je haar eens knippen joh. 
sinterklaas
-
- 11820 berichten
- 3320 stemmen
Wat moet Tamara daar wel niet van denken? 
Elineloves
-
- 24071 berichten
- 3632 stemmen
Tamara?
Don zijn vrouw, moeder van zijn kindje. 
Tayama
-
- 1102 berichten
- 522 stemmen
Dat is tegenwoordig echt geen probleem meer, hoor.
Stephan
-
- 7895 berichten
- 1388 stemmen
Misschien heeft Tamara ook wel zo haar ideeën...
Krijg ineens het Bitter Moon - einde voor ogen.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Dat is tegenwoordig echt geen probleem meer, hoor.
Ik dacht al dat ik die chick op die foto van Don Dijkini in Parijs herkende.
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Tamara?

Mag ik u voorstellen? Hier is mijn prachtige vrouw (ok, en ik wilde ook graag op de foto) Tamara:

Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Ga je haar eens knippen joh.
Ik heb ontzettend mooi haar. Ik wil het er wel af halen op zich, want het is soms wat onhandig maar ja..het is wel érg mooi.
kos
-
- 46714 berichten
- 8868 stemmen

Mag ik u voorstellen? Hier is mijn prachtige vrouw (ok, en ik wilde ook graag op de foto) Tamara:
(afbeelding)
.
sinterklaas
-
- 11820 berichten
- 3320 stemmen
Acrobaat Donnie springt blij een gat in de lucht. 
wyatt earp
-
- 5006 berichten
- 2649 stemmen
Ik heb ontzettend mooi haar. Ik wil het er wel af halen op zich, want het is soms wat onhandig maar ja..het is wel érg mooi.
Anatolia
-
- 2666 berichten
- 1511 stemmen
Soms neem je als groep onbewust zulke poses aan, dat je de foto wel zwart-wit moet maken:

Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Dit was tijdens Woodstock?

(afbeelding)

Dit is niet in Nederland, of wel?
Anatolia
-
- 2666 berichten
- 1511 stemmen
Ons eigen mini-Woodstock.
Don Dijk's foto ziet er erg Italiaans uit.
Apollinisch
-
- 21299 berichten
- 0 stemmen
Die foto van DD ken ik. Komt van devianart of niet?