- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Welke talen spreken de MM-users?
Welke talen spreken de MM-users?
Wolfenstein
-
- 96 berichten
- 0 stemmen
Nederlands (moedertaal)
Engels (uitstekend)
Duits (goed)
Frans (matig)
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2534 stemmen
- Arabisch (wat Marokkanen, Egypten, Syriërs, Saudi-Arabië, etc. verstaan of ook spreken)
- Armeens
- Nederlands
- Engels
- Duits
Typfout. Geen Armeens, maar Aramees.
movierobert
-
- 168 berichten
- 1829 stemmen
Aramees, dus een van de weinige volgens wiki, leuk
Nederlands(moedertaal)
En alles wat er op lijkt ja dat verstaat iedereen wel aardig toch.
Nedersaksisch (Plat proaten) maar ik ben geen boer, ik spreek normaal nederlands.
Duits(Mijn achternaam is het nog steeds) Ik versta het goed en spreek het minder.
Engels goed kan een gesprek voeren, maar moet er wel even inkomen.
Castiliaans(Spaans)Ben ik aan het leren
Castalaans(Dat spreekt men nou hier, dus pak ik ook wel wat van mee)
Is er trouwens hier iemand die bargoens spreekt of een andere aparte taal
movierobert
-
- 168 berichten
- 1829 stemmen
Aramees raakte er zelf van in de war
maar dat spreek ik dus niet maar minotaures
BenicioDelToro
-
- 4178 berichten
- 1391 stemmen
Nederlands (moedertaal)
Engels (goed tot uitstekend)
Duits (redelijk)
Frans (begrijpen beter dan spreken)
West-Fries (streektaal, zeker niet vloeiend!)
Papiaments (moedertaal van schoonvader)
Zweeds (klein beetje)
Sranang (klein beetje)
BlueVelvet
-
- 1316 berichten
- 785 stemmen
Castiliaans(Spaans)Ben ik aan het leren
Castalaans(Dat spreekt men nou hier, dus pak ik ook wel wat van mee)
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
Zijn er mensen hier die Hebreeuws spreken? Zelf ga ik daar binnen een maandje mee aan de slag (cursus) en mocht de interesse genoeg zijn wil ik daarna de taal op een goed niveau afsluiten.
kos
-
- 46685 berichten
- 8843 stemmen
Waarom Hebreeuws? Lijkt me alleen handig als het iets met je achtergrond te maken heeft.
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
Zijn er mensen hier die Hebreeuws spreken? Zelf ga ik daar binnen een maandje mee aan de slag (cursus) en mocht de interesse genoeg zijn wil ik daarna de taal op een goed niveau afsluiten.
Ik wil begin komend jaar in Israël gaan wonen en dan zal ik vanzelfsprekend ook de taal moeten leren. Ben nu bezig met het in orde maken van alle paperassen, dus ik heb nog geen duidelijkheid over een vertrekdatum. Ik ben overigens van mening dat je een taal het beste in het land zelf kan leren, daarom volg ik geen cursus vooraf of zo. Ik heb dat geprobeerd met Spaans een paar jaar terug, maar dat schoot niet echt op. Ik mis de discipline en het talent (bepaald geen talenknobbel) om een taal zomaar even op te pikken. Als er dan geen druk achter staat, krijg ik het niet voor mekaar. Engels heb ik ook pas goed geleerd toen ik door mijn afstudeerstage bij Pepsi werd gedwongen alle conversatie (e-mail, telefoon etc.) in het Engels te doen. Daarvoor was het huilen met de pet op.
soom
-
- 24919 berichten
- 2751 stemmen
Ik wil begin komend jaar in Israël gaan wonen en dan zal ik vanzelfsprekend ook de taal moeten leren.
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
Ik ben maatschappelijk een beetje vastgelopen. Het leven in Nederland vind ik bijzonder saai en het enige vooruitzicht dat ik heb (als ik naar bv. vrienden, kennissen of familie kijk) is een duffe kantoorbaan, een treurige doorzonwoning, een geldverslindende vriendin en een jengelend kind. Boring dus. Ik wil voordat ik bejaard ben nog wat avontuur beleven en dat kan hier niet. Ik ben ook nooit op stage/studie in het buitenland geweest, altijd spijt van gehad. Israël ligt in het Midden-Oosten en daar gebeurd altijd wel wat. Ik ben er bovendien al eerder geweest en sta ideologisch achter het land. De mensen zijn aardig en het land stikt van de cultuur. Het is misschien een sprong in het diepe en sommige mensen zullen het vast een idioot plan vinden, maar daar trek ik me niks van aan.
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2534 stemmen
Midden-Oosten, daar gebeurt altijd wat. Zeg dat wel.
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
Waarom Hebreeuws? Lijkt me alleen handig als het iets met je achtergrond te maken heeft.
Om verschillende redenen.
Ik ga volgend jaar naar Israël en gezien mijn interesse voor de cultuur en geschiedenis van het land zou ik graag ook wat van de taal willen leren. Al wijkt mijn interesse en fascinatie wat verder dan Israël wat het Midden-Oosten betreft. Daarnaast vind ik Hebreeuws prachtig klinken.
Verder is werken voor een internationale organisatie of bedrijf na me studie één van m'n keuzes. Mijn oom werkt voor het ICRC en spreekt 6 verschillende talen waaronder vloeiend Arabisch en uitstekend Hebreeuws en handig is het in zijn geval zeker, al is Arabisch dikwijls belangrijker.
PS: laatst toen ik hem sprak (hij verblijft momenteel in Libië) was hij trouwens uitgesproken fel over het buitenlands beleid van Nederland en Rosenthal's blokkering van een gezamenlijke EU-standpunt omtrent Israël. 'great country, shitty government' wist hij zo subtiel Nederland te omschrijven. 
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Van nature Nederlands en Antwaarps (al is het meestal een tussentaaltje). Ik kan me zeker behelpen in het Engels en bvb een film perfect volgen zonder ondertiteling. Verder kan ik me behelpen met Frans. In ons tweetalig land (officiëel 3, maar de Duitstaligen vergeet toch iedereen) leerden we Frans van de basisschool. Maar door het weinig te gebruiken is dat een klein beetje verwaterd. Verder basiskennis van Duits en Latijn. Vooral handig om sommige woorden in vreemde talen soms te herkennen.
kos
-
- 46685 berichten
- 8843 stemmen
PS: laatst toen ik hem sprak (hij verblijft momenteel in Libië) was hij trouwens uitgesproken fel over het buitenlands beleid van Nederland en Rosenthal's blokkering van een gezamenlijke EU-standpunt omtrent Israël. 'great country, shitty government' wist hij zo subtiel Nederland te omschrijven.
Waar hij uiteraard meer dan gelijk in heeft
.
Maar als je naar Israel toegaat lijkt het me inderdaad wel een flinke reden. Al lijkt Hebreeuws me wel erg moelijk om voor een paar maanden te gaan leren.
Wat betreft je werk dan lijkt Arabisch me idd ook wel handiger, al was het maar omdat je dan natuurlijk een veel grotere reikwijdte hebt.
Justice4All
-
- 2152 berichten
- 457 stemmen
Naast Nederlands, Turks en Engels dat ik zo goed als onder de knie heb, ben ik Arabisch taal in Egypte aan het volgen.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1725 stemmen
Nederlands
Engels
Frans
Duits kan ik ook wel lezen (is in feite vrij eenvoudig). En uit zeker Germaanse en Romaanse talen kan ik vaak wel uit de context van een tekst begrijpen wat er gezegd wordt.
Een taal spreken en luisteren vind ik een pak moeilijker. Lezen en schrijven gaat vrij makkelijk.
Wataru
-
- 279 berichten
- 784 stemmen
Nederlands (moedertaal)
Engels
Duits
Japans (zowel spreken als schrijven, ik ben dol op de Japanse cultuur en de geschiedenis)
Daarnaast ben ik bezig met het leren van Portugees, en dan met name de Braziliaanse variant ervan.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Nederlands (zeer goed)
Engels (kan ik me goed in redden, maar zeker niet meer dan dat)
Duits (goed voor in de Kneipe, na 20 bier)
Frans (vakantieniveau)
Spaans (survivalniveau)
En de rest lukt me met handen en voeten ook wel
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2198 stemmen
Nederlands omdat 't m'n moedertaal is. In het Duits kan ik me meer dan uitstekend redden.. En m'n Engels is hopeloos..
Donkerwoud
-
- 8660 berichten
- 3940 stemmen
Nederlands (vloeiend)
Engels (academisch light)
Arabisch (redelijk)
Duits (gebrekkig)
Frans (nog gebrekkiger)
de grunt
-
- 4336 berichten
- 1576 stemmen
'academisch light' ben je weer bezig Donkerwoud. Heerlijk.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Nederlands/Engels/Spaans - vloeiend
Frans/Duits - voldoende voor het alledaagse, een telefoongesprek voeren e.d.
Portugees/Italiaans - kan 't lezen, en ik red me wel als het moet (omdat het veel op spaans/frans lijkt).
(Zuid-)Afrikaans is trouwens een heerlijke taal, als je daar op vakantie gaat is dat best grappig en voor Nederlanders best aardig te volgen.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Enkel de talen die we op school leerden:
Nederlands
Engels (redelijk)
Frans (gemiddeld)
Latijn (enkel verstaan)
Nooit een grote talenknobbel geweest. Vind het bovendien spijtig dat ik nooit Duits geleerd heb.
Laatste tijd heb ik veel interesse gekregen in het Arabisch en het Perzisch. Vooral die laatste lijkt me erg moeilijk. Iemand ervaring mee?
(verwijderd)
-
- 1480 berichten
- 0 stemmen
Nederlands, moedertaal.
Engels, studietaal dus vrijwel volledig inmiddels. Met luisteren af en toe nog wat moeite.
Spaans als studievak, inmiddels meer dan een jaar, dus redelijk. Leuke taal wel.
Duits gehaald op de havo, maar nu merendeels al weer vergeten. Geen spijt van, verschrikkelijke taal.
Frans 2 jaartjes gevolgd een aantal jaren terug, heel matig dus, waar ik spijt van heb, prachtige taal.
msLynch
-
- 78 berichten
- 493 stemmen
Nederlands (moedertaal, dus vloeiend)
Ik zou zeggen dat ik in Engels ook zo goed als vloeiend ben, aangezien ik al 2 jaar samenwoon met een Engelsman en dit bijna meer spreek dan Nederlands, haha.
Duits kan ik goed volgen en lezen, beetje spreken (maar vreselijke taal idd)
Frans kan ik redelijk lezen, maar verstaan wat moeizaam en spreken al helemaal niet.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1725 stemmen
Nederlands: moedertaal
Engels: redelijk vloeiend. Ik ga niet zeggen dat ik het perfect beheers, en voor luisteren moet ik toch geconcentreerd zijn. Schrijven en lezen gaat vrij vlot, zeker over onderwerpen die me liggen en indien het niet extreem moeilijk wordt
Frans: Spreken is een pak lastiger. Luisteren ook eerder onnatuurlijk. Schrijven maar vooral lezen zou al een pak beter moeten gaan. Grammatica is een pak lastiger en woordenschat moet soms opgefrist worden. Ik gebruik deze taal gewoon niet erg veel in de praktijk, maar ik zou me wel redden.
Zweeds: Wil ik ook ooit eens de basis van leren.
EW101
-
- 1256 berichten
- 2284 stemmen
Het ligt eraan of je Limburgs een taal noemt of niet. Sommige bronnen zeggen van wel en andere weer niet. (Ik vind van wel)
Er is wel degelijk een groot verschil in intonatie, grammatica en natuurlijk vocabulair.
Ik spreek Midden-Zuid-Limburgs dan. (Waar Nederland op zijn dunst is..
) Het heeft in tegenstelling tot sommige andere dialecten veel sj-klanken.
Daarbij natuurlijk Nederlands.
In buitenlandse talen was ik nooit erg goed (Frans, Duits en Engels) ,maar gelukkig is het nog goedgekomen met mijn Engels.
Kondoro
-
- 11519 berichten
- 2861 stemmen
Nederlands is uiteraard mijn moedertaal, soms met een mooi boers accent er tussen. Engels kan ik spreken in vloeiende zin, typen gaat beter en luisteren gaat het best.
Duits kan ik redelijk, geslaagd met een 7,4 dus ik kan mijn eigen verstaanbaar maken en ik hoor het perfect. Schrijven word een drama
.