- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Welke talen spreken de MM-users?
Welke talen spreken de MM-users?
Goodfella_90
-
- 10407 berichten
- 2595 stemmen
U heeft er ongetwijfeld ervaring mee. 
niethie
-
- 7319 berichten
- 7239 stemmen
Is het dan echt zo'n schande als je Engels niet helemaal vloeiend is? Ik versta het prima, ook geen problemen met films zonder subs, maar als er in de stad een toerist op me afstapt die de weg vraagt begin ik te stotteren als een gek en wat er dan uit m'n bek komt klinkt voor geen meter. Loop dus liever door om mezelf de ''humiliation'' te besparen... Verder zou ik graag Frans leren, en/of Japans, ook ERG interessant!
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Nederlands (moedertaal)
Duits
Engels
Frans
(in deze volgorde)
Leviwosc
-
- 883 berichten
- 335 stemmen
Toch een hoop mensen die toch een taal noteren terwijl ze slechts een paar woordjes kennen. Dan kan ik er ook nog wel een stuk of 5 toevoegen.
Ik zie dat veel mensen Japans willen leren maar volgens mij beseft men niet wat voor ongelooflijk complexe taal dit is! Je leert het niet tijdens een weekje vakantie in Japan.
Japans wordt geschreven met 3 verschillende karaktersets tegelijk. Hiragana, Katakana en Kanji. Dit vereist ongelooflijk veel studie! Daar ben je letterlijk jaren mee bezig. Tevens kent het Japans geen meervoudsvormen, zijn er meerdere niveaus van formaliteit en spreken mannen met een ander vocabulaire dan vrouwen. De uitspraak is zeker een uitdaging daar Japanners de klemtoon anders leggen dan wij in het Nederlands. Het vereist bijzonder veel oefening, grammaticaal inzicht en discipline om Japans te leren!
Ik kies dan liever voor het Mandarijn Chinees.
U-96
-
- 11875 berichten
- 2062 stemmen
Hmmm. Wat een hoop talen hier.
Uiteraard spreek ik keurig ABN en verder kan ik Engels goed spreken en verstaan. Duits kan ik lichtelijk verstaan en af en toe spreek ik een beetje Spaans.
Eigenlijk dus alleen Nederlands en Engels.
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
Ik zie dat veel mensen Japans willen leren maar volgens mij beseft men niet wat voor ongelooflijk complexe taal dit is!
[...]
Vind Kantonees overigens een veel leukere taal dan Mandarijn.
BlueVelvet
-
- 1316 berichten
- 785 stemmen
Is het dan echt zo'n schande als je Engels niet helemaal vloeiend is?
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
1. Fries (moedertaal)
2. Nederlands (uitstekend)
3. Engels (uitstekend)
4. Duits (goed)
5. Spaans (basaal, wordt steeds beter)
6. Frans (basaal, wordt steeds minder)
Verder nog wat toerisme-talen. Spaans en Frans spreken en lezen is niet zo'n probleem, maar als mensen staccato terug beginnen praten wordt het lastiger. De 4 bovenste talen hebben niet al te veel geheimen voor me. De taal die ik graag nog zou willen leren is Italiaans.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4688 stemmen
Mijn Engels was degelijk totdat ik een half jaar in Estland heb gespendeerd. Daar studeerde ik in het Engels en in 90% van de vrije tijd werd er Engels gesproken. Zelfs nu spreek ik nog dagelijks Engels wegens mijn studie (Master in European Studies) aangezien dit gekoppeld gaat aan Engelse hoorcolleges en een 60-tal buitenlandse studenten.
Verder in dit topic geen enkele taal toegevoegd waar ik maar enkele woorden/zinnetjes van ken. Dan zou Turks, Ests, Italiaans, Spaans,... er ook nog wel bij kunnen. Russisch staat wat 'on hold' momenteel aangezien mijn prioriteit nu volledig naar het Litouws gaat. Door een berg aan schoolwerk, is dat echter ook naar de achtergrond verschoven.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4688 stemmen
Frans spreken en lezen is niet zo'n probleem, maar als mensen staccato terug beginnen praten wordt het lastiger.
Hier net omgekeerd. Als iemand tegen mij in het Frans begint, versta ik hem zonder problemen. Lezen valt ook wel mee. Heb gisteren nog een Koreaanse film gekeken met enkel Franse ondertitels en dat viel heel goed mee. Zelf uit je woorden komen in real-life bleek echter een pak moeilijker.
soom
-
- 24919 berichten
- 2751 stemmen
Is dit niet iets voor het grote Taaltopic?
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Zo'n topic kan natuurlijk ook reuze handig zijn als je iemand zoekt met een specifieke taal kennis.
Toch een hoop mensen die toch een taal noteren terwijl ze slechts een paar woordjes kennen. Dan kan ik er ook nog wel een stuk of 5 toevoegen.
Weet je wat zo lastig is van echt vreemde talen (dus buiten de gangbare Europese talen), dat je het zo weinig hoort.
Ik heb ruim een jaar les gehad in het Bahasa Indonesia (een van de eenvoudigste talen die er bestaan volgens mij) en in Indonesië kon ik mij daar best basaal mee redden en gesprekken (mits niet in dialect) goed volgen. Maar ik heb het nu al weer een jaar of 3 nauwelijks gebruikt en het zakt erg snel weg, als ik weer die kant op ga moet ik echt weer een paar maanden van te voren starten met oefeningetjes maken om enigszins weer op niveau te komen.
maxcomthrilla
-
- 15578 berichten
- 2842 stemmen
Nederlands ( Moedertaal )
Engels ( Vloeiend )
Duits ( verstaan prima, spreken redelijk )
En ik ben pas weer begonnen met de cursus: Spaans voor beginners, inmiddels aanbelandt bij deel 2. En aangezien het langzaam zijn vruchten af begint te werpen, ben ik zeker van plan om daarna ook gewoon Spaans voor halfgevorderden en Spaans voor gevorderden te doorlopen.
Helaas heb ik nooit Frans op de middelbare school gehad. Wie weet, na Spaans.
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2534 stemmen
- Arabisch (wat Marokkanen, Egypten, Syriërs, Saudi-Arabië, etc. verstaan of ook spreken)
- Armeens
- Nederlands
- Engels
- Duits
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3398 stemmen
- Nederlands (moedertaal)
- Engels (uitstekend luisteren, goed spreken)
- New Kids stijl (goed)
- Duits (redelijk)
- Haags (Oh oh Cherso-niveau)
- Frans (slecht, afgesloten met een 8 destijds, maar dat was vooral woordjes stampen, versta er verder geen bal van)
- Bovennatuurlijke taal (slecht)
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Nederlands, Engels, Duits, Italiaans en Frans.
kinjutsu
-
- 1549 berichten
- 2582 stemmen
Ik zie dat veel mensen Japans willen leren maar volgens mij beseft men niet wat voor ongelooflijk complexe taal dit is! Je leert het niet tijdens een weekje vakantie in Japan.
Japans wordt geschreven met 3 verschillende karaktersets tegelijk. Hiragana, Katakana en Kanji. Dit vereist ongelooflijk veel studie! Daar ben je letterlijk jaren mee bezig. Tevens kent het Japans geen meervoudsvormen, zijn er meerdere niveaus van formaliteit en spreken mannen met een ander vocabulaire dan vrouwen. De uitspraak is zeker een uitdaging daar Japanners de klemtoon anders leggen dan wij in het Nederlands. Het vereist bijzonder veel oefening, grammaticaal inzicht en discipline om Japans te leren!
Je kiest niet voor een taal omdat hij makkelijker is dan de andere, toch?
Ik heb in ieder geval wel voor Japans gekozen. Na 2 jaar nog geen spijt, maar zal zeker nog 2 of 3 jaar duren voordat het echt vloeiend is.
Hiragana en Katakana vereisen helemaal niet zo veel studie, na een dag of 2 ken je ze wel. En de hedendaagse Chinese karakters vereisen meer tijd dan Kanji. Het is meer de grammatica wat Japans zo moeilijk maakt.
Leviwosc
-
- 883 berichten
- 335 stemmen
Weet je wat zo lastig is van echt vreemde talen (dus buiten de gangbare Europese talen), dat je het zo weinig hoort.
Ik heb ruim een jaar les gehad in het Bahasa Indonesia (een van de eenvoudigste talen die er bestaan volgens mij) en in Indonesië kon ik mij daar best basaal mee redden en gesprekken (mits niet in dialect) goed volgen. Maar ik heb het nu al weer een jaar of 3 nauwelijks gebruikt en het zakt erg snel weg, als ik weer die kant op ga moet ik echt weer een paar maanden van te voren starten met oefeningetjes maken om enigszins weer op niveau te komen.
Heus ik begrijp je, maar ergens kan ik me niet voorstellen dat jij je Bahasa niet op peil kunt houden. Simpelweg omdat er internet bestaat. Je kunt eenvoudig kranten online lezen in het Bahasa, er zijn tal van chatboxen in het Bahasa. Als je Indonesiërs of Maleizen kent kun je via Skype met elkaar voice chatten. Heel veel muziek in Bahasa is beschikbaar op YouTube. Daarnaast zijn er nog Indonesiërs die hier in Nederland wonen.
Ik doe hetzelfde met het Mandarijn. De meeste Chinezen die hier in Nederland wonen spreken Kantonees i.p.v. Mandarijn. Toch ken ik diverse Chinezen over heel de wereld om mee te oefenen,
Leviwosc
-
- 883 berichten
- 335 stemmen
Je kiest niet voor een taal omdat hij makkelijker is dan de andere, toch?
Ik heb in ieder geval wel voor Japans gekozen. Na 2 jaar nog geen spijt, maar zal zeker nog 2 of 3 jaar duren voordat het echt vloeiend is.
Hiragana en Katakana vereisen helemaal niet zo veel studie, na een dag of 2 ken je ze wel. En de hedendaagse Chinese karakters vereisen meer tijd dan Kanji. Het is meer de grammatica wat Japans zo moeilijk maakt.
Nee, klopt je kiest niet voor een taal omdat deze volgens jou gemakkelijker is. Maar wat ik vaak zie is dat men nogal achteloos meldt Japans te willen leren en ik wil juist duidelijk maken dat het Japans allerminst de taal is die je even snel leert.
Wat het schrift betreft, ik doelde ook vooral op Kanji. Maar toch voordat men Hiragana en Katakana echt goed beheerst ben je volgens mij wel verder dan 2 dagen of je hebt echt een uitzonderlijk talent voor vreemde schriften. Kanji wordt onderschat maar zijn in veel gevallen nauwelijks afwijkend van hanzi en nog erg complex om onder de knie te krijgen.
Respect als het je lukt het straks vloeiend te spreken.
Leviwosc
-
- 883 berichten
- 335 stemmen
- Arabisch (wat Marokkanen, Egypten, Syriërs, Saudi-Arabië, etc. verstaan of ook spreken)
- Armeens
- Nederlands
- Engels
- Duits
Arabisch verschilt nogal qua dialect per land/regio.
Egyptenaren spreken beduidend anders dan Marokkanen en Arabieren spreken weer anders dan Egyptenaren. Welke variant spreek jij of beheers je al die varianten?
kinjutsu
-
- 1549 berichten
- 2582 stemmen
Dankje, ik hoop het ook.
Ik snap helemaal wat je bedoelt, dat ging in Leiden ook zo (waar ik het studeer), meer dan de helft van de mensen die begonnen deden het eigenlijk alleen maar omdat ze veel Japanse films, anime en manga kijken. Als dat je enige motivatie is red je het niet..
Ik leerde hiragana en katakana terwijl ik in Japan was, dus ik zag het overal om me heen de hele dag lang. Vandaar dat het waarschijnlijk wat sneller ging. Maar als nog, je hebt het vrij snel onder de knie.
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3398 stemmen
Heb opeens geen zin meer om Japans te leren

Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2534 stemmen
Arabisch verschilt nogal qua dialect per land/regio.
Egyptenaren spreken beduidend anders dan Marokkanen en Arabieren spreken weer anders dan Egyptenaren. Welke variant spreek jij of beheers je al die varianten?
Het is allemaal best verschillend, sommige woorden verstaan ze wel, vandaar dat ik heb 'verstaan'.
Ik ken de taal niet 100%, maar spreek en versta het redelijk. Ik heb het over de Irak-Arabische taal (Irakees dus).
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 berichten
- 5066 stemmen
Vind Kantonees overigens een veel leukere taal dan Mandarijn.
Ik ook, mooier van klank ook.
Talen (een beetje) bijleren is zo'n eeuwig goed voornemen. Maar ik zou graag een aantal talen in elk geval een beetje willen verstaan. Spreken en schrijven kost nog veel meer moeite. Helaas zijn de talen die me interesseren vaak niet de eenvoudigste (Aziatische talen vooral). Ik kom niet verder dan Nederlands, vrij goed Engels. Duits kan ik redelijk verstaan, zeker als het geen (bijvoorbeeld Beiers, Oostenrijks of Zwitsers) dialect is. Frans ook nog wel tot op zekere hoogte (niet te snel, duidelijk gearticuleerd. Met moeite en als ik zin heb kan ik ook nog wel lezen in het Frans of Duits, maar schrijven en spreken wordt al veel moeilijker (vooral door verwaarlozing van middelbare schoolkennis). En daarna houdt het buiten een paar woorden en ee half zinnetje wel op.
planet_of_death
-
- 3962 berichten
- 178 stemmen
Nederlands, Engels, beetje Duits, beetje Frans. Nogal standaard dus. 
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Heus ik begrijp je, maar ergens kan ik me niet voorstellen dat jij je Bahasa niet op peil kunt houden. Simpelweg omdat er internet bestaat. Je kunt eenvoudig kranten online lezen in het Bahasa, er zijn tal van chatboxen in het Bahasa. Als je Indonesiërs of Maleizen kent kun je via Skype met elkaar voice chatten. Heel veel muziek in Bahasa is beschikbaar op YouTube. Daarnaast zijn er nog Indonesiërs die hier in Nederland wonen.
Ik doe hetzelfde met het Mandarijn. De meeste Chinezen die hier in Nederland wonen spreken Kantonees i.p.v. Mandarijn. Toch ken ik diverse Chinezen over heel de wereld om mee te oefenen,
Ja, je hebt ook gelijk maar het is dat de noodzaak ontbreekt (althans voor mij). Ik ben zeker niet zo'n taalfreak als jij bent, dus als het niet nodig is om het dagelijks te gebruiken dan doe ik het ook eigenlijk niet. Een echt vreemde taal bijhouden kost veel tijd en moeite en er zijn gewoon te veel zaken die ik leuker vind dan taal uiteindelijk.
Weet zeker dat als ik weer naar Indonesië ga, ik wel weer aan het oefenen sla. Gewoon omdat ik dan een duidelijk doel heb.
TheMajor
-
- 48 berichten
- 0 stemmen
Nederlands (moedertaal)
Duits (tweede taal, goed)
Engels (schrijven best goed, spreken met moeite)
samijo
-
- 151 berichten
- 358 stemmen
hmmm
Engels (moedertaal)
Nederlands
en dat is het. haha,
nee, ik heb ook duits en frans gestudeerd in school, had goede cijfers maar omdat ik heb ze NOOIT gebruikt buiten school weet alleen een paar woordjes nog.
maar ik kan wel hoofd, schouders knie en teen zingen in 3 talen! raar waat je hersens onthoud!