• 12.883 nieuwsartikelen
  • 168.853 films
  • 11.058 series
  • 31.703 seizoenen
  • 628.871 acteurs
  • 196.076 gebruikers
  • 9.175.646 stemmen

De betere dvd zaken & import vs nl dvd's

zoeken in:

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Mug schreef:

Niet alle informatie klopt op het internet. Deze Paradiso dvd-versie van Wages of Fear is de gevreesde ingekleurde film.

Schandalige release. En er wel zwart-wit stills en zwart-wit trailer bij doen. Moet niet gekker worden. Destijds teruggestuurd en toen kreeg ik ook nog een vrij vreemd mailtje waarin ze me min of meer aanspoorden er toch maar voor te gaan, aangezien dit de enige manier was om de komende tijd aan de film te kunnen komen. Pfff.

Mochizuki Rokuro

• 18926 berichten
  • 15496 stemmen

Ramon K schreef:

De kwaliteit van de Ozu box is trouwens ook grotendeels teleurstellend,

Criterion, misschien wat duurder, maar dan heb je ook wat.

Bedoel je de Ozu box van Total of van Criterion met de slechte kwaliteit? Ik heb ze beide in huis, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik ze beide niet bekeken heb, omdat ik de titels al kende. Tijd-tijd-tijd.

Ga ervan uit dat de Criterion ook goed is, en die was voor Criterion begrippen ook nog betaalbaar....

Ramon K schreef:

Op de Leone's na is er haast geen spaghettiwestern te krijgen (Django en Trinity hebben beeldratio-fouten, Keoma verkeerde filmhoes).

Ook voor spaghetti geef ik je helemaal gelijk! Ik kijk al mijn Corbucci's op de Duitse TV, want anders is het zoeken met een lichtje...

Mochizuki Rokuro

• 18926 berichten
  • 15496 stemmen

Ehm... trouwens. Gezien recente discussies....

We kunnen dit topic beter "wat is dat toch met de (betere? NL-se) DVD labels?" noemen dan de betere DVD zaken. Of beide

kappeuter (crew films)

• 74259 berichten
  • 5914 stemmen

Nederland heeft bijvoorbeeld van een grote klassieker als Citizen Kane ongeveer de lelijkste release ter wereld.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Bedoel je de Ozu box van Total

Yep. Vooral Late Spring. Wat een ellende. De Criterions zijn fantastisch, maar de nieuwe Eclipse- Box is niet geheel state-of-the-art. Toch ga ik die aanschaffen, alleen al voor Early Spring. Verder heb ik twee boxen van Tartan, die qua kwaliteit een beetje schipperen tussen de nl releases en Criterion. Eerste box van Tartan is trouwens wel een teleurstelling naar verluid.

Ik denk trouwens dat ongeveer 50% van mijn collectie uit titels bestaat die niet (of niet-fatsoenlijk) in Nederland te verkrijgen zijn dus daarom die vastberadenheid in deze discussie.

Mochizuki Rokuro

• 18926 berichten
  • 15496 stemmen

Maar het originele Ozu materiaal is ook niet je-dat. Als de bron niet goed is, is er ook van de print niet veel meer te maken natuurlijk, tenzij een investering. En dat zie ik NL-se labels niet doen.

Wat ik niet begrijp is dat er zoveel releases zijn, terwijl met 1 release en een boel ondertitel opties een veel groter bereik is. Is dat alelen rechten kwestie? Waarom is er een Ozu van Criterion, van Tartan, van Total, van diverse Fransen etc. Toch zonde!

Eureka! is ook meestal fraai, maar ook daar had ik pas een lelijk bekraste Twenty Four Eyes wat echt storend was. Bij Ozu is er nergens aan de beeldratio geknoeid toch?

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Echt waar kapp, beeld is erbarmelijk. Je moet die uit de VS hebben.

kijk

kijk

kijk

kijk

Ik weet wel een heel klein beetje waar ik over praat (ik heb 'm zelf trouwens ook nog niet vervangen). De nieuwe UK versie (universal meen ik) is ook goed.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Maar het originele Ozu materiaal is ook niet je-dat. Als de bron niet goed is, is er ook van de print niet veel meer te maken natuurlijk, tenzij een investering. En dat zie ik NL-se labels niet doen.

Klopt. Jammer.

Good Morning van Total is trouwens wel vrij goed meen ik. Ach ja, ik heb vernomen dat HD en Blue Ray het zonder regiosplitsing gaan doen. Weet iemand of dit waar is? Zou een uitkomst zijn.

Mochizuki Rokuro

• 18926 berichten
  • 15496 stemmen

Ramon K schreef:

Good Morning van Total is trouwens wel vrij goed meen ik.

Dat is volgens mij waar. Dat is de enige die ik wel uit mijn eigen collectie gekeken heb bedenk ik nu. Geluid is niet het sterkste in die tijd.

Zowel de Naruse-, Mizoguchi- als Ozu-kopiën die ik ooit in het Filmmuseum zag (toch zo'n 20 bij elkaar) waren toch merendeel van magere of matige kwaliteit. Maar een oude print in de bios heeft blijkbaar een lagere drempel dan een DVD op een hi-tech installatie thuis. Ook niet helemaal eerlijk. 't Is gewoon oud.

Aangezien je expert bent (ook van Dreyer???)... Hoe is het met de Dreyer transfers. Ik wil Ordet en Vredens Dag zeker ooit een kopen. Jeanne d'Arc ook. Vampyr twijfel ik over. BFI is goed? Maar die is er voor de laatste twee niet meen ik.

Je linkte net naar je site. Zo ver ik kan zien doe je daar niet een eigen statement over de kwaliteit toch?

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Aangezien je expert bent (ook van Dreyer???)...

Nou expert? Ik vergelijk gewoon heel veel online en kan uiteindelijk pas echt oordelen over wat ik zelf in bezit heb. Alle Dreyers van Criterion heb ik in bezit en dat zijn hele goede releases (Jeanne, Ordet, Gertrud, Vredens Dag), van Vampyr weet ik het niet, maar BFI is over het algemeen zeer betrouwbaar.

Je linkte net naar je site. Zo ver ik kan zien doe je daar niet een eigen statement over de kwaliteit toch?

Ik houd daar enkel mijn collectie bij (ean-code), verder niets. Maar de Criterions van Dreyer zijn echt gewoon no-brainers.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

DVDBeaver heeft hier al jaren een top 100 dvd lijst staan. Vrij betrouwbaar. Staan die Dreyers ook in.

starbright boy (moderator films)

• 21815 berichten
  • 4686 stemmen

Ramon K schreef:

Good Morning van Total is trouwens wel vrij goed meen ik. Ach ja, ik heb vernomen dat HD en Blue Ray het zonder regiosplitsing gaan doen. Weet iemand of dit waar is? Zou een uitkomst zijn.

De Good Morning van Total-film benadert de originele kleuren beter dan de Criterion (die ik in dit geval weer heb, maar goed). Die Criterion hoort bij het (korte) rijtje Criterions die niet geweldig zijn.

Overigens: Blu Ray werkt wel met regiocodes, HD DVD op dit moment nog niet. Maar het is allerminst zeker dat dat uiteindelijk niet wordt ingevoerd. Er zijn bovendien nog geen regiovrij (te maken) Blue Ray-spelers. En ik denk dat de kans dat een van beide formaten ooit DVD voorbij gaat streven (en er dus pakweg films van Dreyer op uit gaan komen) nihil is.

Van Vampyr zijn alle nu verkrijgbare releases trouwens (heel erg) slecht. Er is er o.a. een van label Redemption meen ik en dat schijnt een heel erg grote afrader te zijn (beroerd beeld, cuts). Maar Masters of Cinema komt binnenkort met die film, dus dan is dat opgelost.

En het probleem met specifiek Japanse titels blijft dat de Japanners allesbehalve zuinig zijn geweest op hun cinema-historie. Bronmateriaal van Japanse films van voor 1960 heeft sowieso bijna altijd een lagere kwaliteit dan de meeste Europese of Amerikaanse films uit die tijd. Van Twenty-Four Eyes zal er nooit een betere release verschijnen, tenzij Criterion de film gaat uitbrengen, want dat is het enige label op aarde die in zulke titels meer kan en wil investeren en zelfs dan zal het er nog lang niet als Casablanca uitzien. Criterion deelt wat ze investeren in hun DVD's dan weer niet met anderen, dus Europese labels kunnen niet van hun werk profiteren (een enkele uitzondering (bijvoorbeeld een recente deal met Paramount) daargelaten).

Ook in de VS en de UK zijn Criterion en Eureka! (en bijvoorbeeld ook (vooral de nieuwere releases van) BFI en nog een paar losse labels) eerder de goeden. Daar heb je ook labels als New Yorker (bijna altijd zwakke transfers), Kino (vaak matig en dat voor bijna net zoveel geld als Criterion), het eerder genoemde Redemption (absolute rotzooiversie van Vampyr en sommige andere titels, lelijkste hoezen op aarde), Water Bearer (die een aantal tot voor kort vrijwel nergens anders leverbare titels van Pasolini hebben, maar wel op heel slechte DVD's). Me onlangs nog ingehouden om niet een Amerikaanse release van de oude versie van Springtime in a Small Town te kopen, omdat de transfer om te huilen schijnt te zijn. En dat terwijl ik de film erg graag wil zien.

Oudere films op DVD kopen is constant rond blijven kijken en DVD-vergelijkingssites en fora door blijven lezen.

Overigens: Als ik naar mijn DVD-collectie kijk dan zie ik dat mijn Nederlandse DVD's vooral goedkoop zijn. DVD's die in Nederland duur zijn hebben meestal in het Buitenland een goedkoper en vaak ook beter alternatief. Ook zijn mijn Nederlandse DVD's relatief vaak Hollywoodfilms, recente films en (als uitzondering) Italiaanse films. Mijn Buitenlandse zijn meestal ouder en uit andere landen.

Ik ga de titel van dit topic veranderen. Lijkt me beter , Iemand een goede suggestie?

Mochizuki Rokuro

• 18926 berichten
  • 15496 stemmen

starbright boy schreef:

Van Vampyr zijn alle nu verkrijgbare releases trouwens (heel erg) slecht. Er is er o.a. een van label Redemption meen ik en dat schijnt een heel erg grote afrader te zijn (beroerd beeld, cuts). Maar Masters of Cinema komt binnenkort met die film, dus dan is dat opgelost.

Vampyr is niet de beste Dreyer. Ik weet niet meer of ik de film op de (Duitse) TV heb gezien of van een VHS-band uit de Rotterdamse bieb. Kan me niet herinneren dat die heel slecht was. Maar goed.

Criterion deelt wat ze investeren in hun DVD's dan weer niet met anderen, dus Europese labels kunnen niet van hun werk profiteren (een enkele uitzondering (bijvoorbeeld een recente deal met Paramount) daargelaten).

OK, hedere uitleg, maar wel jammer.

Kino (vaak matig en dat voor bijna net zoveel geld als Criterion)

Ik heb enkele recente Japanners op Kino, die zijn prima, wel met ingebrande subs. Ik herken de problemen van Ramon K over de ingebrande subs niet.

,Oudere films op DVD kopen is constant rond blijven kijken en DVD-vergelijkingssites en fora door blijven lezen.

Heb al eens met het idee gehad om hier op de regisseursfora info over DVD releases en de kwaliteit ervan te posten. Maar ik ben zeker niet degene die er het meeste van weet en het is ook wel erg veel werk. Misschien toch eens beginnen met mijn 'helden'. Aanvullen kan altijd. Of komt er een ooit apart tabje voor.

Ik ga de titel van dit topic veranderen.

De macht van de moderator is bijna zonder grenzen

Weer bedankt voor de info iedereen.

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

In DVD en VHS > Koop en ruil > Een flink aantal dvd's TE RUIL aangeboden:

Hmm... Die films met engelse subs zijn hier allemaal al met nederlandse subs te vinden (waarom koop je die buitenlandse versies eigenlijk). Zal een beetje moeilijk zijn kandidaten voor te vinden vrees ik.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

djelle schreef:

Hmm... Die films met engelse subs zijn hier allemaal al met nederlandse subs te vinden (waarom koop je die buitenlandse versies eigenlijk). Zal een beetje moeilijk zijn kandidaten voor te vinden vrees ik.

Krijg ik nu in elk topic commentaar van je? Ik kan je maar niet kwijt raken.

De BFI versies waren er voor de Nederlandse releases. Toendertijd 1 van de enige manieren om die films te zien (misschien heb ik zelfs wel de eerste stemmen geplaatst bij verschillende Kurosawa's op MM). Beeldkwaliteit is verder gelijk aan en soms zelfs beter dan de nl releases. Verder zijn er nog de extras. Vind ik heel interessant, vooral bij klassieke films die ik adoreer. Verder zijn de Engelse subs heel accuraat. Vaak gedaan door Japan deskundigen. Dat geldt ook voor commentaartracks en dergelijken. De nl releases komen zonder extras. Nog geen trailertje zelfs.

En maak je maar niet druk: ik raak ze wel kwijt (ik ben er hier al heel veel kwijtgeraakt). Wellicht traag, maar ik heb geen haast. Ik wil ze ook alleen ruilen.

Bevredigend genoeg? Of moet er weer een discussie tegenaan gegooid worden?

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen...

Het waren vooral films als Dolls en Sin City (die normaal bij ons al snel en op goeie kwaliteit te vinden zijn) die mij opvielen. Maar goed, ik durf al niks meer zeggen voor mijn neus helemaal af is.

FL88

• 241 berichten
  • 0 stemmen

Dat klopt niet helemaal. A-film's Dolls is goed uitgegeven. Echter, de eerste echt goede release van RCV (het label waar Sin City op uitgegeven is) moet ik nog meemaken. Dutch Filmworks en Indies zijn van hetzelfde laken een pak. Ik mijd deze labels dan ook liever (of eigenlijk altijd).

Nee, in Nederland worden doorgaans heel wat DVD's verprutst. Ligt het niet aan het beeldformaat, ligt het wel aan de ondertiteling of een gebrek aan (of gebrekkige) extra's.

Beste voorbeeld is nog Citizen Kane (algemeen beschouwd als de beste film allertijden), die een schandalige release van Indies kreeg. Het beeld was slecht en de (Nederlandse) ondertiteling was ingebrand.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Echter, de eerste echt goede release van RCV (het label waar Sin City op uitgegeven is) moet ik nog meemaken.

Je hebt redelijk gelijk daarin. Ik kocht Sin City trouwens in Amerika, simpelweg omdat die release er veel eerder was. Dolls schafte ik in de UK aan. Anderhalf jaar voor de nl release. Ik wist niet eens of ie hier wel uitgebracht zou worden. En doorgaans is het betere (of gelijke) kwaliteit, mijn engels is verder perfect, dus waarom zou ik die releases niet aanschaffen?

FL88

• 241 berichten
  • 0 stemmen

Ik zie inderdaad geen reden om ze dan niet aan te schaffen.

Quentin

• 10202 berichten
  • 8429 stemmen

A-film is inderdaad de beste Nederlandse independent maar ook RCV en DFW brengen met regemaat goede dvd's uit ... een uitspraak: "Echter, de eerste echt goede release van RCV moet ik nog meemaken" is pure onzin.

FL88

• 241 berichten
  • 0 stemmen

Iets afdoen als pure onzin zonder enige vorm van onderbouwing vind ik wel erg makkelijk. Ik dag eenieder uit om een aantal releases van die labels te noemen die minimaal gelijkwaardig zijn aan de UK of VS release.

Laat ik zelf niet kinderachtig doen en ook maar een voorbeeld geven van een uitgave die mij op z'n zachtst gezegd niet kan behagen. Zo'n steelcase van The Aviator, waarbij het beeldformaat niet klopt, vind ik tamelijk storend. Dat is in feite gewoon ingrijpen in het (artistieke) werk van Scorsese. DFW, shame on you!

Quentin

• 10202 berichten
  • 8429 stemmen

Recente RCV dvd van Hairspray bijvoorbeeld of Terminator 2 Ultimate Edition. Uitstekende releases van DFW zijn onder andere; de Special Edition van Vidocq, Underworld Director's Cut, Slither SE, Ad Vitam SE en Highlander 2 - The Quickening.

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

Als je niet zoveel eisen stelt aan je dvd's en gewoon een film wilt zien is Nederland best een goedkoop land. Ben je filmliefhebber en wil je wat betere kwaliteits-dvd's dan kun je beter elders kijken. het oevre van Terry Gilliam om maar wat te noemen: vrijwel alle buitenlandse releases zijn beter dan de Nederlandse uitgaves. Leg de Fear & Loathing criterion maar eens naast de RCV uitgave (zelfs die steelbook uitgave is kut met peren), de UK-dvd van The Brothers Grimm naast de NL-dvd, de Tideland release naast de UK special edition... Zelfde met die Kurasawa's. De criterions zijn 10x beter. Ik weet dus wel waar ik voor kies. Dan maar wat meer betalen.

Quentin

• 10202 berichten
  • 8429 stemmen

Tuurlijk doe ik zelf ook, maar je moet er ook rekening mee houden dat het voor de independents in Nederland gewoon niet te doen is om van 'kleinere' films (de films die onafhankelijke maatschappijen vrijwel alleen kunnen uitbrengen) een uitgebreide DVD-uitgave te produceren. Enkel in de release van een 'grote' publieksfilm kunnen ze wat meer geld steken.

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

RCV lijkt me toch een vrij grote filmmaatschappij, en toch flikken ze het om stelselmatig films zonder extra's uit te brengen, terwijl diezelfde films in het buitenland wel allerlei toevoegingen hebben. Om maar weer een Gilliam-film aan te halen: The Brothers Grimm bijvoorbeeld. Op de UK editie staan nou niet bijster veel extra's (ik geloof een trailer, commentaartrack, deleted scenes en korte making of..) maar diezelfde dvd is hier in nederland zo kaal als het hoofd van Jan Marijnissen. Is het dan gewoon laksheid, of geen respect naar de consument?

Quentin

• 10202 berichten
  • 8429 stemmen

De Nederlandse markt is gewoon te klein om zo'n investering te doen voor films die geen 'blockbuster'-status hebben.

FL88

• 241 berichten
  • 0 stemmen

Je uitleg klinkt erg logisch, Quentin.

De titels die je noemde ken ik niet, maar ik neem aan dat je daar gelijk in hebt, dus ik neem bij deze mijn woorden (dat maatschappijen als RCV en DFW niets goeds uitbrengen) terug. Mijn standpunt blijft echter dat je als liefhebber beter afbent in de V.S. en het V.K

VanRippestein

• 1178 berichten
  • 1052 stemmen

hmmm, ik zoek meestal oudere films (Silent of bizarre experimentele shit), en die zijn simpelweg niet te koop in Nederland. Nu begint dat heel langzaam te komen, maar dan met titels die al jaaaaren uit zijn in andere landen: metropolis, sunrise etc.

Beetje raar aangezien iedereen die interesse heeft in Silent cinema die films al lang heeft (lijkt mij). ik zou zeggen: breng is een film uit waar nog geen R2 release van is ipv films die ALLANG bestaan, en dan ook nog in een betere versie!

Voor nieuwe films vind ik beeldkwaliteit niet zo interessant: die hoeven namelijk niet gerestaureerd te worden. Daarnaast boeien extra's mij op zulke films ook minder: meestal is het pure cocksuckerrij. Dus ik neem genoegen met die schrale sin city dvd (om maar een titel te noemen).

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

Of je koopt de 2 DVD Steelcase, wat wel weer een aardige release is van RCV (hoewel sommige dingen ook niet kloppen zoals vermeld op de case: ik geloof dat het beeldformaat of de geluidstrack niet klopte).

kappeuter (crew films)

• 74259 berichten
  • 5914 stemmen

Bestaan ze nog?

Ik hoor nog wel 'betrekkelijk' goeie verhalen vanuit Rotterdam en Brussel.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.