• 15.787 nieuwsartikelen
  • 178.147 films
  • 12.220 series
  • 33.993 seizoenen
  • 647.201 acteurs
  • 199.052 gebruikers
  • 9.373.958 stemmen

iCheckMovies

zoeken in:

beavis

• 6627 berichten
  • 14795 stemmen

Groot verschil tussen Cien años sin soledad en Cinema Tropical dus... waarschijnlijk omdat je vooral het recentere werk bijhoudt...?

---

lijsten met minder dan vijf checks voor mij zijn:

Yle News' Best Finnish Films of All Time (4/92) wil daar nog steeds eens goed aan beginnen

Amanda Award - Best Film (3/30)

TV Mini-series (2/50)

FESPACO - Étalon de Yennenga (0/22) nog steeds...

Heb alleen bij Finland het gevoel dat ik achter loop, maar eigenlijk alleen omdat ik met Kaurismaki steeds maar wacht... hoeveel films van hem moeten wel niet in die lijst staan dan!?

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Het recentere werk is veelal te zien geweest in Nederland - IFFR / LAFF / Filmhuizen - of redelijk goed verkrijgbaar op DVD. Kun je niet altijd van die andere lijst zeggen. Hoewel ik er daar ook nog genoeg van in me kast heb staan. Echter op de één of andere manier kijk ik sneller hedendaagse films. Zal ook wel door mijn werk te maken hebben.

Die Finse lijst ben ik van drie naar zes gegaan. Waarvan Eight Deadly Shots en A Time of Roses door het IFFR komen. Je moet die Muukalainen / The Stranger eens bekijken. Lijkt me echt iets voor jou. En Waiting for Happiness heb je toch nog steeds van me liggen? Staat in die Afrikaanse lijst.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Tsja, die Finse lijst is echt onbegonnen werk

Maar mijn gevoel zegt me dat ik binnenkort nog wel eens een ouwe Fin zal gaan kijken.

Ik heb op een aantal on-/minder interessante ,lijsten de #1 positie, dus zo'n lijstje is niet zo sprekend denk ik. Hoewel die recente Aziatische lijst misschien.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

beavis schreef:

Heb alleen bij Finland het gevoel dat ik achter loop, maar eigenlijk alleen omdat ik met Kaurismaki steeds maar wacht... hoeveel films van hem moeten wel niet in die lijst staan dan!?

Heb het even voor je opgezocht:

- The Man Without a Past

- The Match Factory Girl

- Drifting Clouds

- Shadows in Paradise

- Calamari Union

- Crime and Punishment

Valt dus nog mee? Eerder veel op de Criterion('s Eclipse) Collection.

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Crime and Punishment moet ik nog. Heb inderdaad enkel Kaurismäki plus Frozen Land in die lijst gecheckt. Die laatste kan ik zaterdag overigens wel voor je meenemen beavis, als je hem niet al in bezit hebt.

beavis

• 6627 berichten
  • 14795 stemmen

Heb em niet in bezit, maar die Kaurismaki films allemaal wel volgens mij (drie Artificial Eye boxjes in de collectie)... momenteel staat Finland niet zo op de radar, maar gezien de achterstand op die lijst moet dat ooit toch nog eens komen. Van Tulio heb ik ook nog drie boxjes in de kast overigens...

Wellicht dat ik The Last Border - Viimeisellä Rajalla (1993) binnenkort nog wel even meepik, als mij 'PA fase' nog wat doorloopt

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb ook een account aangemaakt: https://www.icheckmovies.com/profiles/lizzy+olsen/

Heb alleen wel het idee dat het een erg buggy site is. Een avatar instellen lukt bijvoorbeeld niet.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Er is er weer eentje die beweert er drie niet gezien te hebben. En tegelijkertijd al drie maanden niet meer online geweest? Verdacht hoor.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Dat kun je beter daar in het forum melden dan hier natuurlijk.

Ik heb het even voor je gedaan.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12844 stemmen

Je kan wel vaker vraagtekens zetten bij bepaald gedrag daar. Laatst zag ik dat in de nummer 2 checker op de LoveHKFilm lijst was, leek me wel leuk om daar eens in verder te neuzen en zo de topspot te claimen. Dat is me ondertussen al 3 keer gelukt, maar telkens springt de huidige nummer 1 er een aantal dagen later weer over. Ditmaal met een film of 10, hij is het blijkbaar beu .

Nu kan het best dat hij ook gewoon alles kijkt natuurlijk, maar die checks daar zijn redelijk lang stabiel gebleven. Dus je hebt daar mensen die echt wel lopen azen op topposities en gericht gaan kijken als ze voorgelopen worden door anderen. Je moet er maar zin in hebben.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Wel een grappige discussie nu in die thread over 'frauderende' users.

Er was iemand die onvindbare Brakhage shorts had aangevinkt die vervolgens van de mod de vraag had gekregen hoe hij daaraan gekomen was... En het antwoord: "Anyways Brakhage does the same crap in all videos, so i thought why not mark all of them"

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

Wordt die site überhaupt beheerd? Ik kan nog altijd m'n profiel niet afronden en mailtjes worden niet beantwoord.

beavis

• 6627 berichten
  • 14795 stemmen

Als je op ICM zelf geen antwoorden krijgt, dan helpt het om vragen te stellen in het forum (een onafhankelijke site, waar je je dus ook even apart voor moet aanmelden)

The Unofficial iCheckMovies Forum - s15.zetaboards.com

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

Oké, dank je.

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

Heb 2x wat gevraagd en 2x antwoord gekregen. Duurt wel 2 dagen. (Het zijn vrijwilligers)

( Who we are - iCheckMovies.com )

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

De uitslag van de poll Lists That Should Be Official is er...!

Locarno eindigt 59e in de stand. Onbegrijpelijk. Om de pijn voor Verhoeven te verzachten wel een docu-lijst op 1... En helaas geen Japanse lijsten in de top.

Maar wel Mark Cousins op 3!! . EN enkele andere lijsten die ik ook hoog had gestemd.

Ben benieuwd wat dit gaat betekenen.

beavis

• 6627 berichten
  • 14795 stemmen

Van die docu lijst was al eerder gezegd dat die tzt wel officieel zou worden. Dezelfde lijst heeft echter ook al zijn effect gehad op de lijsten van TSPDT die de afgelopen maanden zijn geupdate, dus hopelijk zetten ze daar toch niet al te veel prioriteit op...

Cousins kan men misschien nu niet meer omheen, lijkt me ook een aardige lijst, door de persoonlijke inslag. Ook al is het weer een mega-lijst, van zoiets kan je er nooit echt te veel hebben waarschijnlijk. 'Canon building' heeft niet alleen veel lijsten nodig, maar juist ook altijd dat persoonlijke, om het fris te houden.

De poll op zich. daar zijn verder wel een héléboel kanttekeningen bij te zetten lijkt me. Ben benieuwd hoe de nieuwe lijst-managers het gaan doen met hun tweede batch keuzes en wat dat zal betekenen voor ICM in het algemeen... voelt wel aan alsof er naar een nieuwe richting gewerkt wordt, terwijl er nog steeds niet aan de basis wordt gesleuteld... voelt soms een beetje scheef... beperk me ook steeds meer tot de lijsten waarvan ik weet wat ik er aan heb, dan dat ik enthousiast wordt over nieuwe lijsten, of deze in mijn zoektochten betrek.

Heb die Asian Field Guide bijvoorbeeld nog helemaal niet bekeken, voelt echt aan als 'too much'.... Maar kortere lijsten van individuele landen (die het ook wel aardig doen in de poll zo te zien) en (festival) awards, daarvan kunnen er niet genoeg worden toegevoegd. dat voegt echt iets toe aan het pallet van de site / vult hiaten op.

John Milton

• 24225 berichten
  • 13388 stemmen

En welke hiervan worden officieel? Die 20 hoogst geëindigde?? Of moet dat nog besloten worden?

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Deze lijst wordt voorgelegd aan de moderatoren die 'iets' gaan beslissen.

Ik verwacht wel een aantal van deze lijsten, maar niet allemaal.

John Milton

• 24225 berichten
  • 13388 stemmen

Leek mij ook al niet...

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

'Canon building' heeft niet alleen veel lijsten nodig, maar juist ook altijd dat persoonlijke, om het fris te houden.

Maar ICM vernietigt toch juist een 'Film Canon' door steeds maar meer lijsten toe te voegen? Zo help je het hele idee van een canon toch om zeep? Het gaat toch om selectie? Ik snap helemaal niets (meer) van die site eigenlijk....

Uiteindelijk zal elke Italiaanse film die ik in de toekomst nog zie ergens een 'check' verdienen. Nou jippie hoi hoi. Maar welke 200 moet ik zien voordat ik sterf? Want DAT is toch het idee van een canon?

Hoeveel checks zullen er nu al in totaal te verdienen zijn op ICM? Ik kreeg net een check voor Charlie-fucking-klei-schaap die nog niet de bios uit is. Verplichte kost!

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12844 stemmen

Het "probleem" van ICM is dat er eigenlijk 3 soorten belanghebbenden zijn.

1/ mensen die de site zien als "canon building", die willen eigenlijk voor een aantal zéér "kwalitatieve" lijsten.

2/ mensen die de site zien als tiplijst. Die willen zoveel mogelijk lijsten van zoveel mogelijk verschillende genres/landen/niches

3/ de hardcore gamers. Die willen gewoon zoveel mogelijk lijsten waar ze eerst kunnen staan en medailles kunnen scoren.

Probleem is dat er tussen 1 en 2/3 tegengestelde doelen zijn, dus dat zal immer een lastige balans blijven, of ICM moest ooit bewust kiezen om één of meerdere groepen gebruikers te laten vallen.

beavis

• 6627 berichten
  • 14795 stemmen

Zoals gezegd "voelt het een beetje scheef", maar het canon effect wordt nog steeds bereikt omdat sommige titels op heel veel lijstjes zullen voorkomen en andere maar op een of enkele. De combinatie van lijsten gaat belangrijker worden dan de individuele lijsten.... Maar ik hoop dus dat de moderatoren zich wel afvragen waar het juiste eindpunt ligt van deze ontwikkeling. Op het moment dat bijna alle films een officiële check opleveren, heeft ICM misschien wel zijn doel verloren... Iig voor mensen die tips zoeken...

Ik zie liever de hiaten opgevuld en de overkill / kwalitatief zwakke lijsten verwijderd, dat dat er verplicht elke drie maanden oid nieuwe lijsten officieel worden. Zeker als ook nog niet duidelijk is naar welk doel er wordt toegewerkt met die keuzes. Op het ICM forum zitten ook verschillende soorten stemmers. Mensen die alleen maar kijken naar genres waar ze zelf in geïnteresseerd zijn, mensen die zo veel mogelijk nieuwe checks willen of zo groot mogelijke lijsten, mensen die zo veel mogelijk individuele niches willen bedienen... En heb uit de poll niet het idee dat er echt veel naar de objectieve kwaliteit van een lijst wordt gekeken... Maar dat was met de opzet van de poll misschien ook niet te doen...

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Als ik zie dat de iCM Most Favorite 1001 Films zo hoog scoort (heb die zelf een 0 gegeven) wordt het probleem van de poll wel geillustreerd.

Een van de grootste nadelen is dat veel lijsten zo lang zijn. Genrelijsten, Landenlijsten, Decadelijsten van ca. 50 titels is meer dan genoeg. De ontwikkeling van een TSPDT naar 2000 titels, All Time Box Office van 100 naar 200 etc etc levert alleen maar meer diffuse lijsten op.

Het wordt steeds meer zaak je eigen lijsten te kiezen en daarop te focussen en de rest te laten voor wat het is.

beavis

• 6627 berichten
  • 14795 stemmen

Waardoor je ICM dan niet meer echt kan gebruiken om je all-round filmkennis te toetsen en/of te verbeteren...

Zo ver is het wellicht nog niet (soms is het lastig om een ontwikkeling goed in te schatten als je op veel lijstjes al hoog scoort).... Maar als je de mensen en de discussie op het ICM forum een beetje volgt, krijg je niet het idee dat er ooit een eenduidig antwoord gaat komen daar, op de vraag waar ICM nu naar toe wilt en ook daadwerkelijk gaat...

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12844 stemmen

Denk eerlijk gezegd ook niet dat dat de bedoeling is, ICM lijkt me op de één of andere manier op zoek naar een oplossing om al die verschillende groepen te verenigen in één systeem.

Want ik heb liever een nichelijst van 200 titels (LoveHKFilm) dan een genrelijst van 50, waarvan er 25 niet écht puur zijn en ze alle 50 binnen het bestaande canon vallen. Het hele canon gebeuren is al één grote echo chamber, dat effect nog meer versterken heeft wat mij betreft geen enkel nut.

Vraag is hoe je een "canon" gevoel overhoudt terwijl je toch nog steeds het tip-gehalte en het gamification aspect van de site blijft ondersteunen.

beavis

• 6627 berichten
  • 14795 stemmen

Ik denk dat het game element de boel verstoort, de mensen die daar echt voor gaan zijn tenminste heel andere kijkers dan een meer doorsnee cinefiel en zeker ook de gemiddelde filmkijker lijkt me. Opzich werkt het game element wel als een aanleiding om verschillende lijstjes onder handen te gaan nemen, maar juist een sterke ondersteuning van dit element zorgt voor de onverenigbaarheid van de andere elementen.

Het feit dat een canon een zichzelf versterkende echoput is lijkt me een wat intrinsiek effect. Jammer als mensen hier niet voorbij kunnen of willen kijken, maar dit hoeft geen nadelig effect te hebben op het tip-gehalte van niche lijstjes of ICM in zijn geheel.

beavis

• 6627 berichten
  • 14795 stemmen

De imdb lijstjes voor decades en genres vind ik kwalitatief niet voldoende, maar toen ik ICM net begon te gebruiken, waren dat wel lijstjes waar ik me makkelijk op kon richtten om te kijken waar mijn zwakkere plekken zaten in de kennis van de filmgeschiedenis... Juist de lengte van slechts 50 films was ook heel aantrekkelijk (overzichtelijk, en qua game-element had je sneller het gevoel iets te bereiken).

Ondertussen zou ik dat soort lijsten liever tot 100 zien gaan en van een wat meer kritisch onderbouwde bron komen... Maar denk toch dat die groep lijstjes de harde kern van ICM vormen en moeten blijven vormen.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12844 stemmen

Vind ik wel, ik hoef bijvoorbeeld geen scifi lijsten te zien met Back to the Future en Solyaris in. Althans niet wanneer de lijst niet lijvig genoeg is om ook nog de pure scifi mee te nemen. Want dan heb je eigenlijk gewoon weer dezelfde canon lijsten met een andere filter op.

Het probleem met het hele gamification aspect is dat ICM daar wél grotendeels rond gebouwd is. Je kan inderdaad zeggen dat het enkel voor een harde kern is weggelegd (is ook gewoon zo), dat neemt niet weg dat al die user toplijsten en medailles en whatever dat je allemaal kan verzamelen een groot deel van de site uitmaakt. Zolang dat er is blijft de site uitnodigen om er een "spelletje" van te maken. Het zou mij eerlijk gezegd verbazen zou ICM daar afstand van doen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.