- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Beste gebruik van songs in een film
Beste gebruik van songs in een film

moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Die van Rianneke zijn toch speciaal voor de film opgenomen?

Bottleneck
-
- 8214 berichten
- 2087 stemmen
Ja volgens mij wel, zou dan in andere topic horen.

Rianneke_Dan
-
- 14194 berichten
- 2544 stemmen
Oh sorry dan heb ik het ook verkeerd begrepen. Dacht dat het gewoon ging om welke muziek jij het beste en mooiste vond in een bepaalde film.

moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Het is ook redelijk verwarrend, aangezien er wel erg veel onderwerpen ooit zijn gemaakt die te veel op elkaar lijken of waar de titel vaag van te noemen is.

Bottleneck
-
- 8214 berichten
- 2087 stemmen
Is toch vrij duidelijk? als je het niet zeker weet zoek je het op bij imdb -> soundtrack en dan staan daar de eventuele originele artiesten of de muziekschrijver van de film

Leviwosc
-
- 871 berichten
- 325 stemmen
Een song is simpelweg één lied. Een soundtrack is een geluidsspoor met hierop één of meerdere songs. Doorgaans worden ook de dialogen, achtergrondgeluiden en geluidseffecten tot de soundtrack gerekend.

Bottleneck
-
- 8214 berichten
- 2087 stemmen
Gaat vooral om het verschil tussen een bestaand muziekstuk (voor dit topic, al dan niet anders uitgevoerd) en een muziekstuk speciaal geschreven voor de film (voor het andere topic Filmmuziek), wat ook één lied kan zijn zonder andere geluidseffecten, zoals de muziek van Clint Mansell voor Requiem for a Dream.
Om het ingewikkelder te maken heb je ook nog verschil tussen soundtrack en score maar da's weer een ander verhaal

Zandkuiken
-
- 1646 berichten
- 1312 stemmen
Leuk topic! Ook maar eens een paar songs op een rijtje:
Van Any Way The Wind Bleuws zijn er wel een paar scènes die ik zou kunnen noemen. M'n absolute favoriet is waarschijnlijk de autorit naar het feestje. Song bij het hele gebeuren: Assault On Magnus van... euh, Magnus. Enorm broeierig nummer en die hele scène geeft erg sterk dat gevoel weer van naar een feestje te rijden. Is wel te vinden op Youtube, maar de synchronisatie klopt niet. BESPOTTELIJK!
Daarom maar Max Berlin - Elle Et Moi. Veel cooler maken ze muziek niet en dit streepje "coïtus op de klankband" past weer perfect. De stad. Zwoel. Licht briesje. Héérlijk!
Iets melancholischer dan: My Bloody Valentine - Sometimes uit Lost in Translation. Ineens barst dat nummer los en word je meegesleurd op een wazige rit doorheen het nachtelijke Tokio. De visuele schoonheid in combinatie met My Bloody Valentine, 's kweenie oe dromerig! De camera lijkt zelf wat slaapdronken.
Met het risico om me de toorn van Neo op de hals te halen: Arvo Part - Für Alina uit Gerry. Een streepje hypnotiserende poëzie waar die pet hier heel diep voor af gaat! Eerste keer dat ik 'm zag, stonden de tranen me in de ogen (Te droge lucht? Zo'n verhaal?) Bloedmooi, maar misschien geen "song" en dus mag ik stilaan voor mijn veiligheid beginnen vrezen!
Broken Social Scene - Shampoo Suicide uit Half Nelson: nummer sluimert eerst wat rond, tot Drey de hotelkamer binnengaat (PAS OP!!! Mopjeuh...) en Shampoo Suicide vol weerklinkt. Pas dan ziet ze de echte Daniel Dunne. Die schuldige blik van Gosling, spot-on. Misschien wel mijn favoriete scène uit die hele Half Nelson.
Radiohead - Creep uit Xich Lo. Hier al genoemd, maar ook voor mij een briljant stukje cinema! Ook weer zo'n moment waarop iemand er gewoon niet in slaagt om "de juiste zichzelf" te zijn. Erg sterk gedaan: de muziek wordt stiller als hij de deur achter zich dichtslaat, maar weerklinkt daarna weer volop. De film vind ik niet over de gehele lijn super, maar deze passage is top.

speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Lost Highway met prachtige bijdragen van David Bowie, Rammstein en Smashing Pumpkins.

Thorak
-
- 6306 berichten
- 1810 stemmen
In Film > Toplijsten en favorieten > Beste Film Theme Song:
Wat is naar julie idee de beste film titel song?
Let op: titel song, dus niet een muziekstuk dat in een film zit.

Thorak
-
- 6306 berichten
- 1810 stemmen
Mijn top 3:
Bill Conti - Gonna fly now (Rocky)
Isaac Hayes - Theme from Shaft (Shaft)
Limp Bizkit - Take a look around (Mission: Impossible II)