menu

Film / Toplijsten en favorieten / Surrealistische films toplijst

zoeken in:
Bas I.
Ik hoor vaak dat men vindt dat eerder genoemde films niet surrealistisch zijn, maar wat is dan precies surrealisme (in film)? Kijk de schilderijen van Dali en Magritte kennen we natuurlijk allemaal maar om op die manier echt een film te maken is tot op heden (volgens mij) niet gelukt. Als een film een nachtmerrie-achtige en vervreemdende sfeer heeft dan vind ik dat deze onder het surrealisme mag vallen en daarom vind ik dat de films van mijn eerder genoemde lijstjes zeker surrealistisch zijn, hoewel sommigen Possession, Suspiria, Inferno, The Beyond, Altered States en The Reflecting Skin niet bepaald surrealistisch zullen vinden.

Dit heeft dan tot gevolg dat ik surrealisme ook subjectief vind. Iedereen zal er zijn eigen mening over hebben hoewel ik van sommige films echt betwijfel of ze hier genoemd zouden mogen worden. Ook betwijfel ik of de term surrealistisch wel echt bij film gebruikt mag worden, aangezien ik onder surrealistisch de schilderijen van eerder genoemde schilders versta. Toch lijken deze films hier niet bepaald op, maar toch noem ik ze surrealistisch, omdat ze naar mijn mening een aantal raakvlakken hebben.

Een hele gave film die denk ik ook toch wel tot surrealisme genoemd mag worden maar ik hier nog niet langs heb zien komen:

The Machinist

valorian schreef:
Films waar ik veel over gehoord heb en die o.a. een grote inspiratie voor Lynch geweest zouden kunnen zijn (naast Bunuel natuurlijk!) zijn de films van Alejandro Jodorowski, zoals Holy Mountain en El Topo. Die wil ik nog wel eens zien...

Ik denk dat Lynch heel erg door schilders in beinvloed (edward hopper?, j.m.w. turner?), maar ik zie in zijn films ook wel elementen uit de films van Antonioni en de twee volgende klassiekers:
Meshes of the Afternoon (Deren)
Last year in Marienbad (Resnais)
(in Lost Highway refereerd hij het meest letterlijk aan Meshes en Blow Up)
deze zijn voor zowel liefhebbers van "sfeervolle films" en surrealisme zEEr aan te raden. uiterst moderne films ondanks hun leeftijd, dus ook voor mensen met een oude film fobie

The Last
Angel Heart wellicht?

Bas I. schreef:
Ik hoor vaak dat men vindt dat eerder genoemde films niet surrealistisch zijn, maar wat is dan precies surrealisme (in film)? Kijk de schilderijen van Dali en Magritte kennen we natuurlijk allemaal maar om op die manier echt een film te maken is tot op heden (volgens mij) niet gelukt. Als een film een nachtmerrie-achtige en vervreemdende sfeer heeft dan vind ik dat deze onder het surrealisme mag vallen en daarom vind ik dat de films van mijn eerder genoemde lijstjes zeker surrealistisch zijn, hoewel sommigen Possession, Suspiria, Inferno, The Beyond, Altered States en The Reflecting Skin niet bepaald surrealistisch zullen vinden.

Dit heeft dan tot gevolg dat ik surrealisme ook subjectief vind. Iedereen zal er zijn eigen mening over hebben hoewel ik van sommige films echt betwijfel of ze hier genoemd zouden mogen worden. Ook betwijfel ik of de term surrealistisch wel echt bij film gebruikt mag worden, aangezien ik onder surrealistisch de schilderijen van eerder genoemde schilders versta. Toch lijken deze films hier niet bepaald op, maar toch noem ik ze surrealistisch, omdat ze naar mijn mening een aantal raakvlakken hebben.

De door vrije associaties gekenmerkte bewustzijnstoestand van de droom staat centraal in het surrealisme.

Acid House, The (1998)
Fear and Loathing in Las Vegas (1998)
Jacob's Ladder (1990)
Requiem for a Dream (2000)
Signal, The (2007)
Tideland (2005)
Trip, The (1967)
Videodrome (1983)
Waking Life (2001)

and voor het ultieme surrealisme:

Slipstream (2007)

Lost Highway

gmx
Lynch is m'n favoriete regisser en Mulholland drive zelfs mijn favo film alle tijden, maar als ik denk aan surrealisme pur sang, dan denk ik toch aan "Picnic at Hanging Rock" (1975). Ik kan echter goed begrijpen dat anderen deze film niet zo zeer onder het surrealisme scharen, als je the virgin suicides niet surrealistisch vond, dan vind je dat van Picnic at Hanging Rock waarschijnlijk ook niet. In deze film draait het voornamelijk om het sfeer aspect dat surrealistisch is.

Reconstruction mag in dit topic ook weleens genoemd worden.

Al iemand op Nuit Noire gedacht? Ook zéér surrealistisch.

Ik vind Barton Fink op een bepaald moment behoorlijk surrealistisch.

Hot Fuzz

Walkure
L' Âge d'Or
Un Chien d'Andalou
Zabriskie Point
Delicatessen
Performance
Picnic At Hanging Rock

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=P8pwBo39bWA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Surrealistisch stukje uit Ana y los Lobos | Ana and the Wolves (1973)
https://cracksan.files.wordpress.com/2012/01/ana_y_los_lobos-743630208-large.jpg?w=209

- Valhalla Rising (2009)
- Inland Empire (2006)
- Mulholland Drive (2001)
- La Vie Nouvelle (2002)
- Suspiria (1977)
- Eraserhead (1977)

Gast
geplaatst: vandaag om 01:28 uur

geplaatst: vandaag om 01:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.