menu

Film / Toplijsten en favorieten / Films met een plottwist (dus niet enkel 'n ingewikkeld plot)

zoeken in:
The Last
Ik houd er wel van om tijdens een film op het verkeerde pad worden gezet door een plottwist of iets dergelijks waardoor de hele film in een ander perspectief komt te staan. Dus zou ik het leuk vinden als er mensen zijn die mij films kunnen aanraden waar 1 grote plottwist of meerdere (verrassende) wendingen in zitten.

De films die ik zo uit m'n hoofd ken: North by Northwest, The Sixth Sense, The Game, The Usual Suspects, Unbreakable, Chinatown...

Saw-reeks, Lucky Number Slevin, Running Scared, Wild Things, The Prestige, Rashamon, Mulholland Drive, Inside Man, The Score, Vertigo, Million Dollar Baby, Eternal Sunshine of the Spotless Mind, Planet of the Apes, Fight Club, Psycho, Oldboy, Jacob's Ladder, American Psycho, The Machinist, 8MM, Barton Fink, Hott Fuzz, Suicide Kings, Zwartboek, Cop Land, Derailed, Snake Eyes etc...

Heb je hier wat aan the last?

kappeuter (crew)
Zie ook het topic:
Genres en landen » Films waarin het pas op het einde duidelijk wordt

Fight Club vind is voor mij de onbetwiste favoriet.

The Usual Suspects

The Last schreef:
Dus zou ik het leuk vinden als er mensen zijn die mij films kunnen aanraden waar 1 grote plottwist of meerdere (verrassende) wendingen in zitten.
Er is toch niks meer leuk aan een plottwist, als je weet dat er een aan zit te komen? Dan zit je constant te wachten en voorspellen wat en wanneer het zou zijn.

Denk dat je bij de meeste films wel weet dat er 'iets' komt.

The Last
Nou ja mensen, onlangs weer een nieuwe ontdekt: Angel Heart.

Pastichio Rocker
Memento, The Village, Audition, Dead Or Alive, Hide and Seek, Minority Report, Nightwatch, Basic, Vanilla Sky, The Others, Infernal Affairs 1 en 3, Confession Of Pain, Frailty, Primal Fear, Planet Of The Apes, Wild Things, Southland Tales.

combi
Once upon a time in america?

Cube en Haute Tension

orbit
Helaas een erg trendy truukje, om die reden vind ik het inmiddels vrij saai worden en verwacht je ze bij iedere thriller/drama aankomen.

El Orphanato had wel een aardige plottwist in dezelfde stijl als The Others, dan kan ik het nog wel waarderen, als het iets mystieks of gothisch in zich heeft.

The Prestige en Fracture

Matchstick Men, meesterlijke omslag die je totaal niet aan zit komen.

combi
From Dusk Till Dawn.

Lad
Se7en

Unknown
Lucky Number Slevin

combi schreef:
From Dusk Till Dawn.

Fuckin' A!

The Last schreef:
Ik houd er wel van om tijdens een film op het verkeerde pad worden gezet door een plottwist of iets dergelijks waardoor de hele film in een ander perspectief komt te staan. Dus zou ik het leuk vinden als er mensen zijn die mij films kunnen aanraden waar 1 grote plottwist of meerdere (verrassende) wendingen in zitten.

De films die ik zo uit m'n hoofd ken: North by Northwest, The Sixth Sense, The Game, The Usual Suspects, Unbreakable, Chinatown...

Dan raad ik aan om A Tale of Two Sisters uit 2003 te gaan kijken.

SlasherMovieMan
In Film > Spoilers > De top 10 plot twists in horrorfilms:

Hee moviemeter-leden! Wat vinden jullie van een top 10 van plot twists in horrorfilms? Kunnen jullie er 10 bedenken? Dit wordt dan de toppic van de top 10 plot twists naar eigen mening. Ik zal proberen nog meer top 10s proberen te maken. Ikke heb m'n lijstje al gemaakt, check hem out hieronder:

#1: The Sixth Sense
#2: Saw
#3: Psycho (het origineel natuurlijk!)
#4: The Others
#5: Frailty
#6: The Ring
#7: Scream
#8: Orphan
#9: The Mist
#10: The Uninvited

Beste twist ooit komt uit Sleepaway Camp.

Inderdaad

Deze top 10 kan beter heten: Top 10 plottwist uit de bekendere horrorfilms.

Ik hou verder niet zo van plottwists, nooit echt boeiend. Sleepaway Camp waardeer ik dan nog enorm omdat het zo verdomd grappig en onverwachts is.

Ik vond die twist de eerste maal zelfs effectief eng (door dat gegrom misschien ).
Sleepaway Camp rules!! Nog zo'n wtf-moment is het einde van Don't Look Now.

Ja, inderdaad ook een weinig genoemd einde, zeker top 5-waardig.

SlasherMovieMan
Tja welke nog meer? Gewoon een paar hé: Dead Silence, Buried, Identity

Witness for the Prosecution (1957) heeft een zalige plotwending. Misschien wel de beste die ik ooit zag.

jeroentjuhhhhh schreef:
Ik hou verder niet zo van plottwists, nooit echt boeiend.
Jij vindt het verhaal überhaupt niet boeiend, dus..

SlasherMovieMan
jeroentjuhhhhh schreef:
Ik hou verder niet zo van plottwists, nooit echt boeiend. Sleepaway Camp waardeer ik dan nog enorm omdat het zo verdomd grappig en onverwachts is.

Ikkke juist wel. Jij kijkt een film en dan kan je op het einde zeggen van: ohhhhh, zo zit het dus.... Dat is juist het leuke aan plot twists in (met name) horrorfilms.

congo
The Sixth Sense, Sleepaway Camp en Don't Look Now hebben anders sterke eindes. Erg opmerkelijk!

Gast
geplaatst: vandaag om 16:22 uur

geplaatst: vandaag om 16:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.