• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.914 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.966 gebruikers
  • 9.370.161 stemmen

Beste zwarte acteur

zoeken in:

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Maar ik denk dat er inderdaad een verschil is, overigens. Ik heb de indruk dat blanken iets expressiever acteren dan zwarten.

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

djelle schreef:

(quote)

Ik ben het met je eens wat Samuel L Jackson betreft, maar Morgan Freeman kan toch wel alles aan. Al komt hij natuurlijk wel het best uit de verf in zijn typische wijze man - achtige rol (ligt een beetje aan zijn uitstraling/stemgeluid).

Altijd als ik Morgan Freeman zie acteren, dan zie ik maar 2 typetjes. Of hij speelt de rol van ervaren rot (Seven, Kiss The Girls, Under Suspicion, Nurse Betty, Gone Baby Gone) of zijn lichtvoetige wise-ass know-it-all typetje (Bruce Almighty, The Big Bounce, Edison, batman Begins, Lucky Number Slevin). Sporadisch zie ik hem in een andere rol dan deze twee (Driving Miss Daisy, Unforgiven, Million Dollar Baby, Unleashed). Heeft wellicht met zijn laidback acteerstijl te maken, maar hoewel hij prettig is om naar te kijken weet hij me nooit over de streep te trekken. Zoiets heb ik met Denzel Washington ook. Prima acteur, maar hij heeft net niet dat extra beetje wat je moet overtuigen van zijn diversiteit als acteur.

kos

• 46685 berichten
  • 8843 stemmen

djelle schreef:

Maar ik denk dat er inderdaad een verschil is, overigens. Ik heb de indruk dat blanken iets expressiever acteren dan zwarten.

En waarop baseer je die indruk?

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

kos schreef:

(quote)
En waarop baseer je die indruk?

Omdat zwarten uit het getto komen en de taal van de straat kennen, jeweets! Daarom acteren ze ook wat agressiever.

kos

• 46685 berichten
  • 8843 stemmen

Kennelijk juist niet.

valerio2003

• 575 berichten
  • 3900 stemmen

Will Smith is trouwens ook een toppertje

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

kos schreef:

waarop baseer je die indruk?

Het is gewoon een gevoel. Als ik bv Samuel L Jackson een uitbundige rol zie spelen, zie ik dat ie dat met minder lichaamsbewegingen en minder diverse gelaatsuitdrukkingen zal doen dan bv een Pacino. Maar het hoeft daarom niet zo nadrukkelijk te zijn. Een gewone, smartass rol zal ook met een uitgebreider expressiepakket ingevuld worden door Bruce Willis dan Morgan Freeman.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Larie, vind ik.

orbit

• 12092 berichten
  • 0 stemmen

Sidney Portier en Denzel.. verder heb ik wel iets met Forrest Whitaker en Samuel L Jackson.

orbit

• 12092 berichten
  • 0 stemmen

PaulieWalnuts schreef:

Sidney Poitier, ook een goeie.

De beste naar mijn mening.. blijkt wel weer dat fora worden bevolkt door jonkies In The Heat Of The Night, kijken mensen!

Stephan

• 7890 berichten
  • 1387 stemmen

djelle schreef:

(quote)

Het is gewoon een gevoel. Als ik bv Samuel L Jackson een uitbundige rol zie spelen, zie ik dat ie dat met minder lichaamsbewegingen

Ik zeg Chris Rock... Ik zeg Eddy Murphy.

Wellicht ogen sommige negers wat gracieuzer, wat wellicht met de genen en lichaamsbouw te maken heeft. Afrikaanse genen produceren nu eenmaal een iets andere lichaamsbouw.

Lord Flashheart

• 6454 berichten
  • 2375 stemmen

Ik vind het zo'n onzinnig onderscheid dat hier wordt gemaakt. Het maakt toch niet uit of een acteur/actrici zwart, geel of rood is? Er zijn toch ook geen competities voor beste Joodse acteur of beste homo acteur. Dat die rare Amerikanen zich door huidskleur laten leiden (zie de belachelijke oscar voor Halle Berry), wil toch niet zeggen dat wij dat ook moeten doen!

combi

• 20609 berichten
  • 0 stemmen

ze hadden de top-pic ook beter beste afro-american acteur actrice kunnen noemen volgens mij, begrijp trouwens niet dat deze top-pic nog bij filmgames staat.

Lord Flashheart

• 6454 berichten
  • 2375 stemmen

Hoe ze het topic ook noemen; ik blijf het onzin vinden om mensen op hun etniciteit te beoordelen of te belonen.

Stephan

• 7890 berichten
  • 1387 stemmen

Lord Flashheart schreef:

Ik vind het zo'n onzinnig onderscheid dat hier wordt gemaakt. Het maakt toch niet uit of een acteur/actrici zwart, geel of rood is? Er zijn toch ook geen competities voor beste Joodse acteur of beste homo acteur.

Om te beginnen is dat ook niet een verschil dat 'te zien' is.

Dat die rare Amerikanen zich door huidskleur laten leiden (zie de belachelijke oscar voor Halle Berry), wil toch niet zeggen dat wij dat ook moeten doen!

A. is die oscar voor Berry geheel terecht.

B. De speech van Obama over het rassen-conflict gehoord? Geniaal. Gaat ook voor hier op.

Ik weet wel dat het politiek correct is om 'kleur' uit elke discussie te bannen, maar dat maakt het verschil (uiterlijk, maar ook cultureel) niet anders. Voetbal kende ook een 'kleurrijk elftal'. Sommige gekleurde acteurs roeren zich ook nog wel eens dat ze alleen voor criminelen worden gecast. Ook hier in Nederland.

Kraay

• 6190 berichten
  • 1474 stemmen

Er wordt hier wel heel hard geklaagd over discriminatie, terwijl dit topic niet discriminerend bedoelt is, je hebt ook bijv. ko's voor beste vrouw en daar hoor je dan weer niemand over klagen, als je alleen maar gewoon beste acteur en beste film discussies zo houden zou het toch ook een beetje saai worden.

p.s. Ving Rhames vind ik wel bij eerder genoemde passen

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Kraay schreef:

Er wordt hier wel heel hard geklaagd over discriminatie, terwijl dit topic niet discriminerend bedoelt is, je hebt ook bijv. ko's voor beste vrouw en daar hoor je dan weer niemand over klagen, als je alleen maar gewoon beste acteur en beste film discussies zo houden zou het toch ook een beetje saai worden.

Precies. Er wordt toch niemand beledigd door de beste zwarte acteurs op te noemen zeker??? Zelfs beste homofiele of heterofiele zou nog niet 'discriminerend' mogen opgevat worden. Djeezes, tegenwoordig mag je nog niet eens overwegen of je nu liever Pitta eet of worst met bloemkool of je bent al een dikke racist met nazifantasiëen. Bedroevend...

Ik ga maar even Fitna kijken.

kos

• 46685 berichten
  • 8843 stemmen

djelle schreef:

[Er wordt toch niemand beledigd door de beste zwarte acteurs op te noemen zeker??? Zelfs beste homofiele of heterofiele zou nog niet 'discriminerend' mogen opgevat worden.

Ik weet niet hoe jouw definitie is, maar is 'discriminerend' niet gewoon hetzelfde als 'onderscheid maken'? Beledigend bedoeld of niet doet er niet toe.

orbit

• 12092 berichten
  • 0 stemmen

In die zin is discriminerend dus helemaal niet zo'n negatieve term.. onderscheid maken is namelijk behoorlijk neutraal en als het om het aanduiden van zaken gaat best nuttig.

Lord Flashheart

• 6454 berichten
  • 2375 stemmen

Kos begrijpt het. Ik heb niks tegen onderscheid maken als het gaat om onderwijsachterstanden of criminaliteitscijfers, maar bij het beoordelen van acteerprestaties vind ik het vrij achterhaald om etniciteit erbij te betrekken.

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

kos schreef:

Ik weet niet hoe jouw definitie is, maar is 'discriminerend' niet gewoon hetzelfde als 'onderscheid maken'?

Dit topic is enkel in die betekenis van het woord bedoeld, inderdaad (veronderstel ik toch, kan niks 'slechts' afleiden uit de titel igg). Sommigen zien dat blijkbaar anders.

Lord Flashheart schreef:

Kos begrijpt het. Ik heb niks tegen onderscheid maken als het gaat om onderwijsachterstanden of criminaliteitscijfers, maar bij het beoordelen van acteerprestaties vind ik het vrij achterhaald om etniciteit erbij te betrekken.

Voor jou misschien achterhaald, een ander kan verschil menen te zien tussen een zwarte, gele en blanke manier van acteren. Kwestie van persoonlijke prikkels. Verder gaat het niet om 'beoordelen of belonen' van een etniciteit, we noemen hier enkel onze favorieten uit deze groep. Niks mis mee toch?

Kraay

• 6190 berichten
  • 1474 stemmen

idd

Kraay

• 6190 berichten
  • 1474 stemmen

De enige mensen die hier discrimineren zijn de mensen die op alle (onderscheidende) topic's blij aanwezig zijn en vervolgens als zwarte acteur langskomt opeens lopen te klagen, alsof het een negers een ander soort mensen zijn.

KrisV

• 8061 berichten
  • 1173 stemmen

kos schreef:

(quote)
Ik weet niet hoe jouw definitie is, maar is 'discriminerend' niet gewoon hetzelfde als 'onderscheid maken'? Beledigend bedoeld of niet doet er niet toe.

Jaja, en als je iemand homofiel noemt, bedoel je gewoon dat hij vrienden van hetzelfde geslacht heeft, gezien dat de letterlijke betekenis is.

Laten we wel wezen, het is toch wel duidelijk dat discriminatie momenteel altijd gebruikt wordt in de betekenis van "benadelen op basis van geslacht, ras, geaardheid, ...

En als je ziet hoe dikwijls dezelfde namen in dit topic voorkomen, blijkt toch wel duidelijk dat er, verhoudingsgewijs, veel minder zwarte topacteurs zijn dan blanke. Wat toch, op zijn minst, de indruk geeft dat ze (nog) niet dezelfde kansen krijgen.

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

De grootste racisten zijn diegenen die gaan lopen janken dat dit topic alleen over zwarte acteurs gaat. Tsjongejonge zeg, waar je je al niet over druk kan maken.

combi

• 20609 berichten
  • 0 stemmen

ik zie niemand zich druk maken, hoogstens dat deze top-pic geen enkele meerwaarde heeft en dat het een onderscheid maakt waar sommige mensen niks mee (willen) hebben.

mikey

• 28986 berichten
  • 5136 stemmen

djelle schreef:

we noemen hier enkel onze favorieten uit deze groep. Niks mis mee toch?

Komt me toch een beetje vreemd over, vooral het woordje groep.

ThaMovieVoter

• 3637 berichten
  • 2242 stemmen

Denzel Washington (met kop en schouders) Verder: Morgan Freeman, Don Cheadle en Samuel L. Jackson.

BenicioDelToro

• 4178 berichten
  • 1391 stemmen

Haha, geweldige discussie wordt hier gevoerd.

Zijn we er al uit heren?

Clueless Dork

• 682 berichten
  • 1046 stemmen

Lord Flashheart schreef:

Hoe ze het topic ook noemen; ik blijf het onzin vinden om mensen op hun etniciteit te beoordelen of te belonen.

Het is compleet natuurlijk om dat te doen en dat zal altijd blijven gebeuren zolang de mens in verschillende pakketjes en kleuren op deze wereld word gezet. Dit als onzin bestempelen is zelf onzin, kijk naar de geschiedenis van de mensheid en de wereld vandaag de dag.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.