menu

Film / Toplijsten en favorieten / MovieMeter Awards 2000 (editie 2007)

zoeken in:
Film Pegasus (moderator)
Ik dacht om opnieuw met de moviemeter awards te beginnen. Een spel/lijstjestopic dat eerder al in de smaak viel door de gebruikers hier. We kiezen zelf onder de gebruikers per jaar onze favorieten in verschillende categorieën. We gaan de jaren '00 nemen en beginnen de eerste MM-award in het jaar 2000.

Hoe werkt het: Kijk naar de hieronderstaande categorien en maak voor elke categorie een top 3. Stuur deze vervolgens via privebericht naar mij door:

Beste Engelstalige film
Beste niet-Engelstalige film Europa
Beste niet-Engelstalige film buiten Europa
Beste film uit de Benelux
Beste regie
Beste mannelijke hoofdrol
Beste vrouwelijke hoofdrol
Beste mannelijke bijrol
Beste vrouwelijke bijrol
Beste script
Beste (originele) filmscore
Beste soundtrack (verzameling van liedjes)
Beste cinematografie
Beste animatiefilm

Punten worden als volgt toegekent aan jullie top 3 in elke categorie:

1e plaats krijgt 5 punten
2e plaats krijgt 3 punten
3e plaats krijgt 1 punt

(het is overigens niet verplicht om op elke categorie te stemmen, ook is het niet verplicht een top 3 te maken. 1 stem per categorie is ook goed indien gewenst)

Vervolgens zal ik per categorie de 5 genomineerden bekend maken die de meeste punten hebben verzameld. En daarna volgt nog een tweede stemronde waarbij iedereen op een van de genomineerden kan stemmen. Hieruit zullen dan de uiteindelijke winnaars van de MovieMeter Awards 2000 tevoorschijn komen.

Je hebt tijd om je favorieten door te sturen tot zondag 29 september om 22.00u Zo heb ik de tijd nog om de gegevens te verzamelen en de namen van de 2e ronde hier te plaatsen zodat je opnieuw je keuze kan maken. Veel plezier en hopelijk komt er veel reactie natuurlijk.

Mooi initiatief! Het is vast een hoop werk om dit te maken.

Bij deze mijn lijstje(ik stuur hem ook direct per PM door)

Totaal 33 films uit 2000 gezien, niet voor alle categorieën heb ik drie keuzes kunnen maken omdat ik niet genoeg films uit 2000 heb gezien, of omdat ik ze simpelweg niet goed genoeg vind voor een vermelding.

Beste Engelstalige film:
Snatch
Cast Away
Road Trip

Beste niet-Engelstalige film Europa:
Baise-Moi
Thomas Est Amoureux
-

Beste niet-Engelstalige film buiten Europa:
Battle Royale
Seom
Latitude Zero

Beste film uit de Benelux:
-
-
-

Beste regie:
Snatch
Battle Royale
Road Trip

Beste mannelijke hoofdrol:
Jason Statham in Snatch
Tom Hanks in Cast Away
Takeshi Kitano in Brother

Beste vrouwelijke hoofdrol:
Suh Jung in Seom
Mami Nakamura in Tokyo Gomi Onna
Karen Lancaume in Baise-Moi

Beste mannelijke bijrol:
Alan Ford (Brick Top in Snatch)
Vinnie Jones (Bullet Tooth Tony in Snatch)
Mike Reid (Doug 'The Head' Denovitz in Snatch)

Beste vrouwelijke bijrol:
Yeong-ae Lee in Gongdong Gyeongbi Guyeok JSA
-
-

Beste script:
Snatch
Battle Royale
Cast Away

Beste (originele) filmscore:
Battle Royale
Brother
-

Beste soundtrack: (verzameling van liedjes)
Snatch
-
-

Beste cinematografie:
Snatch
Battle Royale
Cast Away

Beste animatiefilm:
-
-
-

----
Een hoop Snatch, maar dat is nou eenmaal de nummer 2 uit mijn top-10

Film Pegasus (moderator)
Bedankt Bacon, alhoewel een PM (die ik ondertussen ook ontvangen heb) wel volstaat. Laat maar komen de lijstjes

Van Sven Vermant heb ik ook al een lijstje.

Film Pegasus (moderator)
Ik zit aan 4 lijstjes:

Bacon
Sven Vermant
Pieter Montana
Film Pegasus

Enkele stevige films in 2000: Gladiator, Requiem for a dream, Amores Perros, Dancer in the dark, Cast Away, Almost famous, Battle Royale, Traffic, Snatch, Memento, ...

Geen slechtste film awards?

Film Pegasus (moderator)
We zullen eerst deze doen, er is al een keer een soort Razzie Awards geweest maar dat zal apart moeten lopen

Al weer 3 lijstjes bij: Koenr, Knisper en bebdn. Allemaal alvast bedankt voor jullie inzending.

Heb je al wat meer lijstjes gekregen Pegasus? Hoop dat er toch wel meer dan 7 mensen meedoen.

Film Pegasus (moderator)
Sorry, was er enkele dagen tussenuit... Ik heb nog een lijstje gekregen van neo. Maar verder voorlopig nog niets. Ik veronderstel (hoop) dat er veel gebruikers nog wat aan het herzien zijn of de film even op een rijtje aan het zetten. Er is nog tijd tot zondagavond 30 september (niet foutief de 29e zoals ik per ongeluk had vermeld).

Ik verwacht nog veel lijstjes dus

Film Pegasus (moderator)
Net nog de lijstjes van Onderhond en citybird verwerkt. Bedankt voor de inzendingen.

Film Pegasus (moderator)
En weer twee lijstjes binnen gekregen: DieGo en Finesterra. Maar er mogen nog veel meer lijstjes komen. Elk lijstje kan een verschil maken.

Film Pegasus (moderator)
Het lijstje van NKyou is ook binnen. Stuur gerust je lijstjes in, ook al heb je niet direct 3 nominaties voor elke categorie. Wel leuk natuurlijk, maar geen noodzaak.

Film Pegasus (moderator)
Net het lijstje van Observator binnen. Laat maar komen de lijstjes

Film Pegasus (moderator)
Ik hoop dat iedereen dit weekend volop bezig is om een lijst samen te stellen. Hoe meer lijsten hoe beter natuurlijk.

Film Pegasus (moderator)
Ik zal zien of het vanavond al lukt om de selecties bekend te maken, anders zal het zeker morgenavond zijn. Er moeten uiteraard wel voldoende inzendingen komen.

Film Pegasus (moderator)
Ik heb dit keer maar weinig inzendingen gekregen: 12

Koenr
Knisper
bebdn
Chainsaw
neo
Onderhond
citybird
DieGo
Finisterra
Film Pegasus
Nkyou
Observator

Ligt het spel niet meer in de smaak, is het een slecht jaar of is dit spel niet bekend genoeg bij iedereen (misschien gebruik van PM's?) Ik ga zowiezo nog 1 week wachten op enige reactie, en anders maak ik zonder probleem volgende week zondag de genomineerden bekend op basis van de inzendingen die ik heb gekregen. Iedereen die al de moeite heeft gedaan om een lijstje op te sturen, bedankt voor het opsturen alvast.

Ik heb de mijne ook zojuist ingezonden. Een opvallend zwak jaar, waarin O Brother Where Art Thou? een duidelijke uitschieter is. Veel 3,5*-films werden in sommige categoriën genomineert door mij.

starbright boy (moderator)
Uitstekend jaar bij mij, met twee vijf sterren films. O Brother was bij mij een pechvogel die in elke categorie net aan tekort kwam, heb 'm geloof ik nu nergens of bijna nergens. Opvallend sterk soundtrackjaar, weinig typische acteerfilms. Had met de acteercategorieen het meeste moeite.

Wat dat betrefd ben ik het met je eens. Geweldige soundtracks (O Brother uiteraard bovenaan) en mindere acteerprestaties (de vrouwen deden het dit jaar overigens beter dan de mannen bij mij).

Ik vind het ook maar een zwak jaartje moet ik zeggen. Ik moest bijna alle categorien met dezelfde films opvullen en dat is nooit een goed teken, al was er voor elke categorie wel een mooie nummer 1 te bedenken.

Film Pegasus (moderator)
Zonder al veel bekend te maken merk ik inderdaad dat de spannendste rubriek die van de muziek is: score en soundtrack. Bij veel rubrieken zitten er uitschieters bij. 't Is inderdaad een ietwat zwak jaar met heel mooie films (2 ervan in mijn top 10) maar verder weining goeds. Een selecte groep echte goeie films blijkbaar.

De lijstjes van The One Ring en starbright boy zijn nu verwerkt, bedankt alle twee Ik hoop dat andere vaste gebruikers als Reinbo of Wouter toch ook nog een lijstje opsturen (als die daar zin in hebben natuurlijk )

Film Pegasus (moderator)
Script is ook heel verrassend en zeer gevarieerd.

Jammer, was graag alvast vanavond begonnen. Maar hoe meer inzendingen, hoe beter. 2000 is wat mij betreft ook geen top jaar. 2001 daarentegen juist weer wel. Wie weet voor een volgende MovieMeter Awards...

(Handigheidje voor wie het nog niet weet: http://www.moviemeter.nl/user/typ-hier-je-usernummer/votes/2000, voor je becijfering van het jaar 2000.)

Met films als Shiki-Jitsu, Versus, 19, Snatch, Requiem fa Dream, Party 7, In The Mood For Love, Monday, Suzhou He en nog veel meer bezwaarlijk een "minder" jaar te noemen.

Film Pegasus (moderator)
Een minder jaar is dan ook niet echt de juiste term, maar meer een minder gevarieerd jaar. Als je dan niet de juiste films van dat jaar hebt gezien kan het soms moeilijk zijn.

Film Pegasus (moderator)
Ik hoop dat er zo nog enkele inzendingen komen. Ik kan moeilijk beginnen met PM's te sturen... Nog enkele dagen en ik maak de geselecteerden bekend. Elke inzending kan nog verandering brengen. Dus laat zeker komen.

Ik was met vakantie. Ik stuur m nog. Ga er mee aan de slag. Wacht je dan nog even?

Film Pegasus (moderator)
Ik wacht tot het einde van dit weekend. Als er niets tussenkomt worden zondagavond de nominaties bekend gemaakt. Dus iedereen die nog wil mag gerust nog een lijstje doorsturen. Hoe meer hoe beter.

Film Pegasus (moderator)
Met het lijstje van Mochizuki Rokuro erbij kom ik momenteel aan 15 inzendingen. Je hebt nog tijd tot morgenavond om je lijstje op te sturen.

Film Pegasus (moderator)
Hier zijn de nominaties die het gehaald hebben. Bedoeling is om nu uit elke categorie gewoon 1 favoriet te kiezen. Die met de meeste stemmen wint uiteindelijk de moviemeteraward 2000 editie 2007. Ook wie niet gestemd heeft in de eerste ronde, mag zijn of haar keuze maken.

Enkel die met minstens 5 stemmen hebben deze 2 rondes gehaald, en van elke categorie 5 nominaties, tenzij er te weinig namen uit de bus gekomen zijn, of er teveel namen komen door gelijke scores (als bvb 5-8 allemaal 7 stemmen hebben gehaald in de eerste ronde). De namen staan alfabetisch, dus niet volgens punten van de eerste ronde. Hier komen ze:

Beste Engelstalige film:

American Psycho
Gladiator
O brother, where art thou?
Requiem for a dream
Snatch

Beste Niet-Engelstalige film uit Europa:

Les rivière pourpres
Sånger från Andra Våningen
Tillsammans
Werckmeister Harmoniak

Beste Niet-Engelstalige film buiten Europa:

Amores Perros
Batoru Rowaiaru
Fa yeung nin wa
Shiki-jitsu
Wo hu cang long

Beste film Benelux:

Iedereen beroemd
Lek
Rent-a-friend
Thomas est Amoureux

Beste regie:

Fa yeung nin wa
Memento
O brother where art thou?
Requiem for a dream
Shiki-jitsu

Beste mannelijke hoofdrol:

Christian Bale (American Psycho)
George Clooney (O brother where art thou?)
Jared Leto (Requiem for a dream)
Tony leung chiu wai (Fa yeung nin wa)

Beste vrouwelijke hoofdrol:

Ayako Fujitani (Shinki Jitsu)
Bjork (Dancer in the dark)
Ellen Burstyn (Requiem for a dream)
Jung Suh (Seom)
Maggie Cheung (Fa yeung nin wa)

Beste mannelijke bijrol:

Benicio del Toro (Traffic)
Brad Pitt (Snatch)
Joaquin Phoenix (Gladiator)

Vrouwelijk bijrol:

Caterine Deneuve (Dancer in the dark)
Helen Hunt (Cast away)
Jennifer Connelly (Requiem for a dream)
Kate Hudson (Almost famous)

Beste script:

Fa yeung nin wa
Memento
Seom
Snatch

Beste score:

Aberdeen
Fa yeung nin wa
Gladiator
Requiem for a dream
Werkmeister Harmoniak

Beste soundtrack (verzameling van liedjes)

Almost famous
Dancer in the dark
Fa yeung nin wa
High fidelity
O brother, where art thou?

Beste cinematografie:

Fa yeung nin wa
Gladiator
Requiem for a dream
Shiki Jitsu

Beste animatie:

Chicken run
Dinosaur
Emperor's new groove
FLCL

Laat maar komen die stemmen, je hebt tijd om je keuze te maken tot zondag 21 oktober. Ik denk dat 2 weken zeker voldoende zullen zijn. Dat de beste mogen winnen.

Dat Memento de Beste Engelstalige film niet heeft gehaald vind ik verrassend (niet erg overigens), de betere film staat ertussen

Ik stuur je gewoon PM Film Pegasus, toch?

Gast
geplaatst: vandaag om 09:39 uur

geplaatst: vandaag om 09:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.