menu

Film / Toplijsten en favorieten / Engste filmscène

zoeken in:
Milanboy schreef:
Laatste 10 minuten van [rec]

deed het bij mij ook goed ja...

1.The exorcist. Als dat wijf opeens haar hoofd omdraait. Brrrrr..
2.The shining. Niet zozeer heel eng maar die scene in dat doolhof gaf me toch echt kippenvel!
3. The Descent. Die eindscene. Brrrrr.
4. Ju-On The Grudge. Als dat wijf opeens achter iemand staat (ben ff de naam kwijt) en dan zo'n eng geluid maakt.

Ik denk meteen aan de scene uit de Blair Witch project met die handjes op het tentzeil. En ik ben het helemaal eens met de genoemde scenes uit The Tenant, The Shining, [REC] en Don't Look Now.

David Lynch weet me af en toe ook de stuipen op het lijf te jagen.Het is moeilijk te beschrijven waarom, maar bijvoorbeeld het einde van Mulholland Drive met het bejaarde echtpaar of de ontmoeting met dat enge mannetje in Lost Highway zijn echt enorm freaky. Ik vind Vinyan een recente topper met bij voorbeeld de scene met die kindertjes en het handje rijst (voor de mensen die 'm gezien hebben).

Die scene uit Don't Look Now is een mooi voorbeeld van een climax die alleen werkt omdat er zo'n ijzersterk verhaal aan vooraf gaat. De psychologie van de karakters in combinatie met de beelden maakt de film zo angstaanjagend, en beklijft uiteindelijk veel meer dan een doorsnee horrorfilm met schrikeffecten.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.best-horror-movies.com/image-files/the-ring-samara-from-television.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

The Ring

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.best-horror-movies.com/image-files/exorcist-spider-girl.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

The Exorcist

en de scene uit the sixth sense dat de jongen met de kogelwond in zijn hoofd ineens door het beeld komt lopen.

Vroeger vond ik de boekscène in It erg eng. Wanneer Pennywise flikflaks doet en ineens zijn hand uit het boek steekt.

Ik kan niet zo goed tegen onrecht tegenover kinderen.De bijlscene uit Frailty vond ik daarom ijzingwekkend.

riesma schreef:
Vroeger vond ik de boekscène in It erg eng. Wanneer Pennywise flikflaks doet en ineens zijn hand uit het boek steekt.

Ja dat vond ik trouwens ook 1 van de engste scenes ooit. Althans je schrikt je het leplazurus en helemaal als je wat jonger bent natuurlijk.
Zit je heel rustig mee te kijken in dat boek en hoppa ineens zo'n hand die eruit komt. Ik was deze scene vergeten, maar dan hebben we altijd riesma nog

Ik had het vant weekend met een vriend nog over It, dat we die vroeger samen hebben gekeken, toen we alleen thuis waren. 's Nachts hebben we een stoel onder de deurklink gezet, bang als we waren. Hahahahaha!

It heeft me als kind we leen aantal slapeloze nachten bezorgd ja. Ik heb nogal last van coulrofobie, It is dus off limits.

Ik snap ook niet waarom clowns grappig moeten zijn voor kinderen. Als ouderen kun je snel zien dat alles overdreven en overtrokken is. Als kind zie je een eng gekleurde met een brede bek die je op kan eten. Sinterklaas en de Kerstman (what's the difference anyway) hebben nog een gezellige lieve oude opa uitstraling.
Einde offtopicbericht.

De climax van [REC] zonder meer. Ook de scène in Drag Me To Hell waarin 't oude vrouwtje ineens achter een zeil staat heeft 't nogal voor me verpest, elke keer als ik 'n zeil of doek aan de kant moet schuiven (de rest van die scène was overigens wel behoorlijk lachwekkend). Ook de badkamerscène in The Shining was behoorlijk eng omdat je gewoon weet dat 't niet klopt als meneer Nicholson ineens 'n bloedmooie dame ziet staan - diezelfde scène was in het boek trouwens nog een klein stukje enger, maar vooruit.

De scene in Ringu waar ze eerst uit de waterput kruipt en dan uit het televisiescherm!!!! Krijg er nog altijd koude rillingen van.

[REC] - de eindscene, ultieme nagelbijter
Blair Witch Project - de eindscene
Lost Highway - introductie Mystery Man en de telefoontruc
Martyrs - het bevrijden van Sarah vind ik om een of andere reden bijzonder eng
Ringu - de televisie en put uiteraard
Ils - de openingsscene
Psycho II - de knerpende stem van 'moeder' op het eind
Silent Hill - de wc-scene
Poltergeist - die ouwe heeft iets engs
A Tale of Two Sisters - het slaapkamersfeertje
The Shining - de badkamerscene
Jacob's Ladder - o.a. de ziekenhuisscene
Silence of the Lambs - de kelderscene met nightvision

En zat films die gewoon geweldig spannend zijn zoals Haute Tension, The Descent, A l'interieur, Amsterdamned, The Thing, etc. etc. of juist heel ongemakkelijk zoals Jacob's Ladder en Irréversible.

Bottleneck schreef:
[REC] - de eindscene, ultieme nagelbijter .

Wou ik net opnoemen!

[REC] eindscene vond ik idd ook eng, zo irritant dat de hele film lang er niks aan de hand is en dan op het einde blijf je over met zo'n gevoel van....

Event Horizon vond ik eng, al weet ik niet meer waarom, heb em denk ik 8 jaar geleden gezien en was zo over de zeik dat ik em compleet geblokt heb!

Yuon (japanse), dat geluid......

Ik kijk veel horror met mijn vriend, dus ben inmiddels wel wat gewend, ik ben in het begin meestal bang als je nog niet weet wat het is, maar als het tevoorschijn komt dan is het over.

Naomi Watts schreef:
It heeft me als kind we leen aantal slapeloze nachten bezorgd ja. Ik heb nogal last van coulrofobie, It is dus off limits.

Bij goede gevallen van claurofobie is zelfs een plaatje van een clown al out of question, laat staan It kijken...

http://www.moviemeter.nl/fi...

Misschien keer kijken dan om er vanaf te raken.

Ik scheet als klein ventje niet snel in mijn broek. Maar van deze scene heb ik nachtelang niet goed geslapen:

Deze film

Vooral deze scene, waar ze iedereen in dat hospitaal vermoorden.

https://www.youtube.com/watch?v=mEi1BV08Lxc

Ik vond het altijd heel erg eng als de cenobites eraan kwamen in hellraiser. Daar heb ik wel wat nachtjes minder om geslapen.
Hierbij zo'n moment(slechte kwaliteit overigens, maar die stukjes bedoel ik dus).

https://www.youtube.com/watch?v=bRljLeb8XLs

Amity schreef:
Ik kijk veel horror met mijn vriend, dus ben inmiddels wel wat gewend, ik ben in het begin meestal bang als je nog niet weet wat het is, maar als het tevoorschijn komt dan is het over.

Daar heb je inderdaad gelijk in. Zo was Fragile best een spannende film, totdat het 'monster' helemaal in beeld kwam. Zolang ze een beetje vaagjes op de achtergrond bleef, was 't best eng, maar het einde was helaas een klein beetje lachwekkend.

Misschien dat Alien daarom ook zo'n goede film is: daarin krijg je de alien nooit helemaal goed te zien.

Daar heb je zeker gelijk in, en direct de reden waarom de Alien vs Predator films zo extreem slecht zijn!

Ik ben ook huiverig voor Paranormal Activity, ik trek die onzichtbare dingen echt heel slecht

606
moviemafketel schreef:
Ik vond het altijd heel erg eng als de cenobites eraan kwamen in hellraiser. Daar heb ik wel wat nachtjes minder om geslapen.

Heerlijke film een van mijn lievelings film qua horror.
En ja aliens is ook best creepy maar dat is SF

Amity schreef:
Ik ben ook huiverig voor Paranormal Activity, ik trek die onzichtbare dingen echt heel slecht

Zeker als ze dan ook nog eens je bed in sluipen - daar hoor je veilig te zijn, verdomme!

Haha, idd! Doet me denken aan Johnny Depp in Nightmare on elmstreet, en Kevin Bacon in Friday the 13th.

Stir of echoes wanneer kevin bacon net de tv aanzet en wanneer hij gaat zitten die geest achter hem verschijnt.

Mulholland Drive natuurlijk!
Als die gast ineens achter het muurtje vandaan komt.

Man ik schrok me dood!!

10 jaar geleden, na de eerste helft, de overige van Predator alleen maar hartkloppend.

Medusa uit Clash of the Titans gaf me maandenlang nachtmerries.

En natuurlijk The Exorcist, de Ju-On reeks op The Box vroeger ook, man o man.

Maar om eerlijk te zijn ken ik zozeer geen andere films waar ik tegenwoordig achter me om kijk in de donker.

jipt schreef:
Mulholland Drive natuurlijk!
Als die gast ineens achter het muurtje vandaan komt.
God, ja. Wat een suspense... Lynch speelt met voorspelbaarheid, je weet dat er iets zit, maar als het dan tevoorschijn komt, schrik je je toch rot.
De eerste keer was ik nachts, op m'n eentje naar die film aan het kijken, maar daarna hield ik er meteen mee op. Brrr...

Eigenlijk is het natuurlijk nooit alleen een enge scene, een film is pas eng als de algehele sfeer in de film goed neergezet is. De shining vond ik ook altijd wel eng, vanaf het begin.

The Skelleton Key met die spiegels, eng!!

Gast
geplaatst: vandaag om 10:31 uur

geplaatst: vandaag om 10:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.