- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- De mooiste klassieker
De mooiste klassieker
veron35
-
- 4768 berichten
- 0 stemmen
The Grapes of Wrath
Cassablanca
Gone with the Wind
12 Angry Men
It's a Wonderful Life
Hier kan ik niet tussen kiezen.
maxcomthrilla
-
- 15568 berichten
- 2761 stemmen
Van voor 1960 en tevens de moeite waard zijn:
01 - 5,0* Le Notti Di Cabiria
02 - 4,5* The Cranes are Flying
03 - 4,5* Le Quatre Cents du Coup
04 - 4,5* Night of the Hunter
05 - 4,5* Touch of Evil
06 - 4,5* Sunset Boulevard
07 - 4,0* It `s a Wonderful Life
08 - 4,0* Les Diaboliques
09 - 4,0* His Girl Friday
10 - 4,0* North by Northwest
11 - 4,0* Rashomon
12 - 4,0* The Third Man
13 - 4,0* Strangers on a Train
14 - 4,0* White Heat
15 - 4,0* The Killing
16 - 4,0* Mr. Smith goes to Washington
17 - 4,0* Ladri di Bicicletta
18 - 4,0* Brief Encounter
19 - 4,0* Umberto D.
20 - 4,0* La Strada
21 - 4,0* Ikiru
22 - 4,0* The Treasure of the Sierra Madre
23 - 4,0* On the Waterfront
24 - 4,0* Witness for the Prosecution
25 - 4,0* Marcelinho Pan y Vino
kos
-
- 46372 berichten
- 8602 stemmen
Onderhond
-
- 87389 berichten
- 12355 stemmen
Grappige aan die lijst is dat het eigenlijk niet eens om klassiekers gaat. Animatie komt er verder uit als een sneu medium. De eerste langspeel animatiefilm wordt meteen als beste gebombardeerd. Dat wil zeggen dat er in meer dan 70 jaar niks beters gemaakt is dan de eerste. Best lullig.
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
Leuk om te zien die AFI's 10 top 10. En het gaat wel degelijk om klassiekers in die lijst.
Onderhond
-
- 87389 berichten
- 12355 stemmen
Daarom staan er zulke geweldige klassiekers als Finding Nemo en Shrek in hun animatielijst
Jupes
-
- 24 berichten
- 3686 stemmen
Grappige aan die lijst is dat het eigenlijk niet eens om klassiekers gaat. Animatie komt er verder uit als een sneu medium. De eerste langspeel animatiefilm wordt meteen als beste gebombardeerd. Dat wil zeggen dat er in meer dan 70 jaar niks beters gemaakt is dan de eerste. Best lullig.
Wie zegt dat dit de criteria zijn waarop die ranking gebaseerd is? Ik denk eerder dat AFI beoordeelt op hoe vernieuwend en invloedrijk deze films waren op het moment dat ze uitkwamen. Disney producties waren destijds qua animatie vrijwel ongeëvenaard. Films als "Finding Nemo" en "Shrek" zou ik persoonlijk ook nooit opnemen in een top tien. Maar goed, de andere genrelijstjes van AFI zijn ook niet foutloos: "The Man Who Shot Liberty Valance" ontbreekt, "Barry Lyndon", "Lost Horizon", etc.
klute89
-
- 3649 berichten
- 0 stemmen
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
Daarom staan er zulke geweldige klassiekers als Finding Nemo en Shrek in hun animatielijst
Ik doelde ook meer op de andere lijsten, maar goed, niet in elke lijst staat een klassieker.
Adrenal
-
- 1381 berichten
- 0 stemmen
Wat vinden jullie van the Treasure of the Sierra Madre?
Dk2008
-
- 10636 berichten
- 770 stemmen
Het is oud topic, maar goed, de laatste jaren gaat het weer wat beter met het kijken naar oude films maar de periode dat ik op MM zat ging het steeds slechter met die films, steeds meer viel het tegen en er bleef steeds minder over.
Van die waar ik heel goede herinneringen aan heb:
Gone with the Wind (Film, 1939)
Blackboard Jungle (Film, 1955)
De eerste wil helemaal niet meer (veel te lang ook) en de laatste is vooral doordat ik destijds dingen in de film zag en die willen er niet meer uit. En verder is mijn houding veranderd van het hoeft niet goed gemaakt te zijn als het maar leuk is en amuseert of ze tonen mooie beelden maar toen was het inderdaad letterlijk dat ik na afloop reageerde van "wat een mooie film" (wat knap gemaakt, wat indrukwekkend). Zo moet je het zien.