• 12.686 nieuwsartikelen
  • 167.990 films
  • 10.906 series
  • 31.287 seizoenen
  • 626.429 acteurs
  • 195.683 gebruikers
  • 9.160.722 stemmen

De mooiste klassieker

zoeken in:

veron35

• 4768 berichten
  • 0 stemmen

The Grapes of Wrath

Cassablanca

Gone with the Wind

12 Angry Men

It's a Wonderful Life

Hier kan ik niet tussen kiezen.

maxcomthrilla

• 15568 berichten
  • 2761 stemmen

Van voor 1960 en tevens de moeite waard zijn:

01 - 5,0* Le Notti Di Cabiria

02 - 4,5* The Cranes are Flying

03 - 4,5* Le Quatre Cents du Coup

04 - 4,5* Night of the Hunter

05 - 4,5* Touch of Evil

06 - 4,5* Sunset Boulevard

07 - 4,0* It `s a Wonderful Life

08 - 4,0* Les Diaboliques

09 - 4,0* His Girl Friday

10 - 4,0* North by Northwest

11 - 4,0* Rashomon

12 - 4,0* The Third Man

13 - 4,0* Strangers on a Train

14 - 4,0* White Heat

15 - 4,0* The Killing

16 - 4,0* Mr. Smith goes to Washington

17 - 4,0* Ladri di Bicicletta

18 - 4,0* Brief Encounter

19 - 4,0* Umberto D.

20 - 4,0* La Strada

21 - 4,0* Ikiru

22 - 4,0* The Treasure of the Sierra Madre

23 - 4,0* On the Waterfront

24 - 4,0* Witness for the Prosecution

25 - 4,0* Marcelinho Pan y Vino

klute89

• 3649 berichten
  • 0 stemmen

Metropolis

Nosferatu

North By Northwest

Onderhond

• 87389 berichten
  • 12355 stemmen

Grappige aan die lijst is dat het eigenlijk niet eens om klassiekers gaat. Animatie komt er verder uit als een sneu medium. De eerste langspeel animatiefilm wordt meteen als beste gebombardeerd. Dat wil zeggen dat er in meer dan 70 jaar niks beters gemaakt is dan de eerste. Best lullig.

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

Leuk om te zien die AFI's 10 top 10. En het gaat wel degelijk om klassiekers in die lijst.

Onderhond

• 87389 berichten
  • 12355 stemmen

Daarom staan er zulke geweldige klassiekers als Finding Nemo en Shrek in hun animatielijst

Jupes

• 24 berichten
  • 3686 stemmen

Onderhond schreef:

Grappige aan die lijst is dat het eigenlijk niet eens om klassiekers gaat. Animatie komt er verder uit als een sneu medium. De eerste langspeel animatiefilm wordt meteen als beste gebombardeerd. Dat wil zeggen dat er in meer dan 70 jaar niks beters gemaakt is dan de eerste. Best lullig.

Wie zegt dat dit de criteria zijn waarop die ranking gebaseerd is? Ik denk eerder dat AFI beoordeelt op hoe vernieuwend en invloedrijk deze films waren op het moment dat ze uitkwamen. Disney producties waren destijds qua animatie vrijwel ongeëvenaard. Films als "Finding Nemo" en "Shrek" zou ik persoonlijk ook nooit opnemen in een top tien. Maar goed, de andere genrelijstjes van AFI zijn ook niet foutloos: "The Man Who Shot Liberty Valance" ontbreekt, "Barry Lyndon", "Lost Horizon", etc.

klute89

• 3649 berichten
  • 0 stemmen

klute89 schreef:

Metropolis

Nosferatu

North By Northwest

Faust

Invasion Of The Body Snatchers

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

Daarom staan er zulke geweldige klassiekers als Finding Nemo en Shrek in hun animatielijst

Ik doelde ook meer op de andere lijsten, maar goed, niet in elke lijst staat een klassieker.

Adrenal

• 1381 berichten
  • 0 stemmen

Wat vinden jullie van the Treasure of the Sierra Madre?

Dk2008

• 10636 berichten
  • 770 stemmen

Het is oud topic, maar goed, de laatste jaren gaat het weer wat beter met het kijken naar oude films maar de periode dat ik op MM zat ging het steeds slechter met die films, steeds meer viel het tegen en er bleef steeds minder over.

Van die waar ik heel goede herinneringen aan heb:

Gone with the Wind (Film, 1939)

The Third Man (Film, 1949)

High Noon (Film, 1952)

Blackboard Jungle (Film, 1955)

Giant (Film, 1956)

Cartouche (Film, 1962)

De eerste wil helemaal niet meer (veel te lang ook) en de laatste is vooral doordat ik destijds dingen in de film zag en die willen er niet meer uit. En verder is mijn houding veranderd van het hoeft niet goed gemaakt te zijn als het maar leuk is en amuseert of ze tonen mooie beelden maar toen was het inderdaad letterlijk dat ik na afloop reageerde van "wat een mooie film" (wat knap gemaakt, wat indrukwekkend). Zo moet je het zien.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.