Cartouche (1962)

Frankrijk / Italië
Actie / Avontuur

geregisseerd door Philippe de Broca
met Jean-Paul Belmondo, Claudia Cardinale en Jean Rochefort

In de 18de eeuw verlaat meesterdief Louis de Bourguignon (Belmondo) de onetische Malichot bende om zelfstandig, als Cartouche, de rijken te bestelen en de buit te verdelen aan de armen. Gedreven door de liefde voor Venus (Cardinale), kan hij uit elke val ontsnappen, zowel die van Machinot en die van de politie, maar niet uit die van Venus ...

filmfann
Het is puur entertainment, wel van een heel hoog niveau.

avatar van Achilles
deze film is me erg bij gebleven om de een of andere reden..zou hem graag weer eens zien..

avatar van Dynamovie
Leuke film met Belmondo en de wonderschone Claudia Cardinale. Alleen daarvoor al 4,5*

Dick2008
Deze film heb ik eens op school gezien. En heel veel jaren later weer eens op de Duitse tv. Inderdaad zijn bij mij ook een aantal scenes bij gebleven, die ik nu gelukkig beter kan plaatsen. Een vreemde film is het ook wel. Een mengeling van spanning, humor, Frankrijk van een paar eeuwen terug, en een prachtige onvergetelijk einde.

hallo allemaal.wie kan mij vertellen hoe ik aan deze film kom.het liefst natuurlijk nederlands ondertiteld?ik maak mijn moeder er zielsgelukkig mee.groetjes nagela

avatar van Betamax
Aardige film.
Wel wat gedateerd maar hij blijft spannend en leuk.

avatar van hannes64
Oh , wat was deze goed.
En jaaaaah, Cardinale speelt hier in.
Zeer leuke "bandietenfilm".

avatar van Brix
Goed gemaakte vlotte film met Belmondo op z'n allerbest.
Cardinale is het 'kersje op de taart'.

Zeer onderhoudend.

avatar van thunderball
Deze vanavond bekeken na hem in minstens twintig jaar niet meer gezien te hebben.

Belmondo is perfect in deze ultieme degen- en schelmfilm en weet zowel de lichtvoetigheid als de tragiek van zijn karakter goed neer te zetten.
Cardinale is zoals gewoonlijk een plaatje
en het is ook leuk om Rochefort in een vroegere rol te zien.

Film is misschien net iets te langzaam en te lang om over de gehele lengte te kunnen boeien, maar biedt toch genoeg vermaak en het indrukwekkende einde zal je altijd bij blijven.
Ook de prachtige muziek mag niet onvermeld blijven.

Een acht, ofwel 4 sterren.

avatar van Bombong
Heel lang geleden als kind gezien en de film maakte toen veel indruk. Ik herinner me nog mijn verontwaardiging toen Jean-Paul Belmondo Claudia Cardinale in de steek liet voor Odile Versois en ook de uitvaart met de zinkende koets is in mijn geheugen gegrift.
Nu ik de film vandaag opnieuw zag (hij ligt net als een aantal andere Belmondo-films voor € 2,50 bij de Free Record Shop) viel het me allemaal nogal tegen. Avontuur en romantiek werden helaas vaak overvleugeld door houterig acteerwerk en melige slapstick humor met stuntelende vijanden. Maar Claudia Cardinale zag er wel weer erg fraai uit in haar rol van zigeunerin Venus.

Dick2008
Heb jaren op deze film moeten wachten, totdat hij opeens op de Duitse tv verscheen, zie mijn bericht (van 5-1-2008 alweer). De film was gerestaureerd, etc. Dat is wel het mooie van het digitale tijdperk. Helaas geldt dat voor veel oude films nog steeds niet. Doordat het allemaal zo lang duurt gaat de tijd er aan knagen, dus nou hoef ik hem niet nog eens in zijn geheel te zien.
Het begindeel is goed, het eindgedeelte is goed, en daartussen zitten ook goede momenten, maar kent ook slappe en vervelende stukken.
Is deze week op TV 5 en volgende week ook weer. En nou lees ik hij lag ook goedkoop bij de Free, het is wat.

avatar van Bombong
Dick2008 schreef:
En nou lees ik hij lag ook goedkoop bij de Free, het is wat.

Onder de titel 'Swords of blood' in een plat DVD-doosje.

[x]ongeschikt
Had het einde niet verwacht, (zoals bij meer franse films) hele mooie film
en idd Claudia deed het heel goed

Dick2008 schreef:

Het was toen op de lagere school, toen ik hem voor het eerst zag. En echt geweldig vond ik hem niet. Op zich is de film prima te bekijken met de familie. Een aantal gedeelten kunnen wat schokkend zijn. In het begin is een openbare terechtstelling, later volgt nog een brandmerk op het hoofd, en de scene met de put.. het zijn niet bepaald scènes die in een komische avonturenfilm passen, ook het einde is tamelijk ontroerend. En logisch dat zoiets als kind in je hoofd blijft zitten.

Paul Verhoeven deed er nogal lacherig over bij bijvoorbeeld de pijnbankscène in Floris. Want ook niet bepaald iets voor kinderen. Maar het paste wel bij die tijd. En zo kan je deze film dan ook bekijken. De film speelt in de 18e eeuw en mensen waren bepaald niet zachtzinnig.

Een film die waarschijnlijk toch wel wat in de vergetelheid is geraakt. Het is nu al de derde keer dat ik hem zie, wat ik niet van plan was en ga hem nu echt niet meer weer in zijn geheel kijken. Want er wordt wel veel actie in gegooid, maar die is helemaal niet meer van deze tijd, tenzij je heel erg van die oude avonturenfilms houdt. Met vreemde humor vaak. Een typische Belmondo-film ook. De beste kerel mag de held spelen maar door liefde verblind ontpopt hij zich eerder tot een grote sufferd. Ik ben nooit zo'n liefhebber van Belmondo geweest, maar hij doet het in deze film best aardig.
Het verhaal is tamelijk eenvoudig. Belmondo is lid van een bende van Malichot. Maar weet hier zich hiervan los te maken, door deel te nemen aan een oorlog. Hier vrienden maakt en een eigen bende begint. Waar hij als een Robin Hood de rijken besteelt en Cardinale als vriendin heeft. Malichot neemt wraak en Belmondo toont steeds meer interesse voor de vrouw van het hoofd van de politie dan voor Cardinale, wat hem duur komt te staan.

Het eerste deel is het vaak meer een flauwe komedie, met gedeelten die niet bepaald bij dragen tot een goede film. En de logica waarom ze dit hebben gedaan is me niet duidelijk, waar ik ook vaak het gevoel had dat het niks zou worden. Bovendien is de film onnodig lang geworden. Dus daar valt wel één en ander in te "knippen". Maar weet op gegeven moment toch weer steeds meer te boeien. Waar halverwege een merkwaardige wending volgt. Zodat mensen die dan al hebben afgehaakt, het beste deel zullen missen. De romantiek en het serieuze drama gaan dan steeds meer de boventoon voeren en er wordt naar een slot toegewerkt, die je bij aanvang in het geheel niet zou verwachten. Het tweede uur is dan ook aanzienlijk beter dan het eerste. Maar het blijft toch wel een merkwaardige film. Die hier en daar mooi gefilmd is en omlijst wordt door mooie muziek. 3.0/2.0/4.0

Dick2008
De muziek is van Georges Delerue en het verhaal speelt zich af in de 18e eeuw. Er zal wel gesuggeerd worden hoe Frankrijk een republiek is geworden, met die kloof tussen arm en rijk.
Ja, het is pas een jaar geleden. Kan je zeggen nu alweer?, als je ziet hoe vaak kinderen een film kijken, wel vier, vijf keer op een dag. Logisch dat ze een film dan al vrij snel beu zijn.
Kostuumdrama's zijn niks voor mij. Nu zit er in deze film vrij veel actie.... en hij is kleur. Films die ik als klein jongetje heb gezien hebben allemaal hetzelfde probleem, Action in the North Atlantic, The Third Man, in mindere mate Pyscho.... In het begin is er geen drol aan en opgegeven moment komen dan die herinneringen van vroeger weer naar boven en wordt de spanning opgebouwd.
De humor werkt eigenlijk nauwelijks (meer), het deed me denken aan les bidasses-films en de gendarme-reeks. Belmondo, speelt, van dat wat ik heb gezien, altijd dezelfde rollen, losjes een beetje lollig, hier mag hij de Robin Hood spelen en past dat wel in series van die tijd Floris, Ivanhoe, Thierry de Slingeraar.
De film was een enorme hit in Frankrijk, maar Nederland, Duitsland... moet ook wel. 50 stemmen is niet veel. Het publiek zit hier niet op de site, laten we dat maar aannemen. Al zal dat voor de meeste oude films wel gelden. Ik vind het aantal stemmen voor een andere klassieker als Sissi, nou ook niet bepaald veel.
De film begint best heftig en later zitten er ook van dingen in, die oorlog en met die vlag, het verhoor met water, het brandmerk op zijn hoofd en dat hij in dat gat wordt gepleurd...en natuurlijk met die koets, als je zulke dingen vroeger zag.... De Broca heeft enorm lopen stoeien met allerlei genres, waardoor de film heel anders eindigt dan je aan het begin zou vermoeden. Maar veel te lange film en erg gedateerd. 3.0

Topster Belmondo, mooie CC en ook een jonguitziende Jean Rochefort, - en zonder snor -, brengen deze goedgemaakte Philippe de Broca-avonturenfilm die het Robin Hood-thema bewandelt, tot leven.
Luchtig opgevat bevat de film de onvermijdelijk vecht-en schermpartijen, ook de nodige humor en een flinke scheut romantiek.
Het wordt gebracht met bekwaam camerawerk wat het na 50 jaar nog best bekijkbaar maakt.

avatar van Metalfist
Belmondo als Robin Hood

Ik ben sowieso wel fan van de Franse film, maar als er één ding is dat je dat land kunt aangeven: ze weten hoe ze een vlotte avonturenfilm moeten maken. Recentelijk nog Fanfan la Tulipe gezien en ik nam me voor om eens wat meer van dat lichtvoetige genre te gaan zien. En toen was daar Cartouche. Een combinatie van een op het eerste zicht vermakelijk plotje, Belmondo die altijd wel een meerwaarde is en één van de mooiste actrices die ooit het scherm heeft gesierd.

De verwachtingen waren hoog gespannen en ze komen in ieder geval volledig uit. De film komt wat traag op gang, maar geraakt helemaal op dreef eenmaal Venus haar opwachting maakt. Het interessante aan Cartouche is dat regisseur Philippe de Broca (die later met Belmondo nog het erg vermakelijke Le Magnifique zou maken) er in slaagt om de film van een soort van Robin Hood variant te laten eindigen met een knal. De manier waarop Venus besluit om Cartouche te gaan redden, de effectieve reddingspoging, de dood van Venus en dan het rouwproces van Cartouche met de koets die wordt neergelaten in het water.. De kers op de taart moest echter nog komen via de laatste minuten waar Cartouche met ware doodsverachting besluit dat hij wraak zal nemen. Een aangename verrassing die de Broca hier uit zijn hoed tovert in ieder geval. Visueel trouwens ook best wel leuk gemaakt. Kleurrijke aankleding en van die heerlijke sets waar van tafel naar muur gesprongen kan worden, liefst nog met een touw of iets dergelijks tussen.

Jean-Paul Belmondo dus. Een acteur wiens carrière is op te delen in twee soorten van rollen. Je hebt de gangster Belmondo die in serieuze films als À Bout de Souffle en Le Voleur speelt en je hebt de komische Belmondo van films als Le Magnifique en dus ook deze Cartouche. Ik zie hem in beide graag spelen en ook hier is hij overduidelijk in zijn sas. Zou ik trouwens ook zijn als ik gedurende het merendeel van de film mocht rollebollen met iemand zoals Claudia Cardinale. Die bewijst hier (opnieuw) meer te zijn dan enkel een mooi snoetje en overtuigt over de gehele lijn, zeker naar het einde toe drukt ze helemaal haar stempel op de film. Verder ook nog een aantal erg vermakelijke bijrollen in de vorm van Jess Hahn (La Douceur), Jean Rochefort (La Taupe) en Noël Roquevert (de sergeant die voor de rekrutering zorgt) die het geheel nog wat meer schwung geven.

Tof! Jammer dat dit tegenwoordig zo lastig te vinden is. Heeft een tijdje geleden redelijk goedkoop in de DVD bakken gelegen, maar als je bekijkt dat zo'n bol.com hier ondertussen meer dan 20 euro voor durft te vragen.. Dan ben ik toch blij dat ik een bibliotheekeditie op de kop heb kunnen tikken. Soit, erg vermakelijke film in ieder geval die dankzij een erg sterk einde net iets meer krijgt dan zijn genregenoten.

Dikke 3.5* met kans op verhoging naar 4*

Recentelijk deze fraaie jeugdherinnering nog een keer voorbij zien komen, maar zal je zien dat het dan toch tegenvalt. Aan alles valt wel af te lezen dat dit destijds een grote bioscoopfilm was. Technisch en visueel ziet het er schitterend uit, maar verhaalinhoudelijk heeft Cartouche weinig te bieden. Belmondo speelt deze Franse Robin Hood, op de van hem bekende losse wijze als een charmante schavuit die meer met de vrouwtjes bezig is dan met zijn professie. Die dames, Cardinale en Versois, doen het meer dan goed en geven deze film enig extra cachet, maar voor de rest is dit vrij oubollig allemaal. De vijanden van onze held, worden bijvoorbeeld wel erg stereotype en eendimensionaal weergegeven, net niet op het belachelijke af, maar erg geloofwaardig is het allemaal niet. Nee, hier had zeker meer uitgehaald moeten worden, de herinnering is zoals zo vaak mooier dan de realiteit, misschien een idee om dit bekende en potentieel sterke verhaal thans nog een keer opnieuw te verfilmen.