menu

Film / Toplijsten en favorieten / Seven of Saw?

zoeken in:
Max en Joep
Halcyon schreef:
(quote)

Klopt, in die zin is Saw toch wel vernieuwend en inspirerend te noemen.

wat een kolder.
alsof martelscene's, verweven in een reguliere horrorfilm, nieuw zijn....

Noem dan eens wat titels waar het uitgangspunt draait om folteringen? Ben best benieuwd, want ik ken ze niet. En dan bedoel ik geen exploitationshit in de stijl van Ilsa of horrorfilms waar toevallig een martelscène in voorkomt.

Lad
Halcyon schreef:
Noem dan eens wat titels waar het uitgangspunt draait om folteringen? Ben best benieuwd, want ik ken ze niet. En dan bedoel ik geen exploitationshit in de stijl van Ilsa of horrorfilms waar toevallig een martelscène in voorkomt.

Saw I ging volgens mij toch wel niet om het martelen...

Hoewel de martelpraktijken inderdaad vooral in de vervolgdelen centraal stonden, gaf Saw toch al een mooie aanzet met de verschillende dodelijke boobytraps. Maar die lijken me dan weer geïnspireerd door Cube...

Pastichio Rocker schreef:
(quote)

Echte horror of commerciele horror?

Wat is het verschil? Ik heb bijna elke horrorclassic wel gezien, maar loop ook voor Saw 3 of 4 niet weg. Ik zie ze graag, al is het maar voor 1x.

Welke films voor Saw hadden een thema als deze? Seven is duidelijk anders.

Lad
Halcyon schreef:
Hoewel de martelpraktijken inderdaad vooral in de vervolgdelen centraal stonden, gaf Saw toch al een mooie aanzet met de verschillende dodelijke boobytraps. Maar die lijken me dan weer geïnspireerd door Cube...

Klopt, maar in Saw I ( deel II heb ik niet gezien) heb je iets wat je in III eigenlijk niet hebt...Een goed verhaal.

Max en Joep
Halcyon schreef:

even denken:
je had natuurlijk de twee martelfilms van Adriaan Hoven
(Hexen, bis aufs Blut gequalt en hexen, geschandet zur tode gequalt, zal hier en daar spelfout inzitten)

En verder schieten me dingen te binnen als Last House on the Left, Hills have Eyes, recenter House of 100 Corpses.

Dit is slecht een eerste gedachte maar ook jij als kenner moet toch nog wel wat titels kunen bedenken?

Hills have eyes is gewoon horror waarin mensen stuk voor stuk doorgemaakt worden. Een verre voorganger van Scream alleen met mutanten ipv een man met maskertje. Dat is toch niet te vergelijken met het sadisme in Saw?

Niet echt te vergelijken nee.

Max en Joep
nou nou, mag ik jullie herinneren aan hoe de vader van de groep eindigdt??

Een klein martelsegment in die film maar daar staat het thema 'torture' niet centraal zoals bij Saw.

Lad schreef:
(quote)

Klopt, maar in Saw I ( deel II heb ik niet gezien) heb je iets wat je in III eigenlijk niet hebt...Een goed verhaal.

Maar dat verhaal sluit natuurlijk niet uit dat de basis voor martelpraktijken (zij het latent) aanwezig was.

Max en Joep schreef:
Dit is slecht een eerste gedachte maar ook jij als kenner moet toch nog wel wat titels kunen bedenken?

Ik zou mezelf alles behalve een kenner willen noemen. Gewoon een liefhebber die graag en veel horrorfilms kijkt. Titels als Last House en Hills liggen in deze discussie voor de hand, maar zijn voor mij toch van een iets andere orde dan pakweg een Hostel en vooral een Saw. Er zijn op zich wel parallelen, zoals mensen die in een onherbergzaam gebied ten prooi vallen aan de grillen van bizarre locals (in Saw dan weer niet), maar het slachtwerk vertoont toch wel verschillen. Zo zie je dat in Hills een slachtoffer ter plaatse wordt vermoord, op gruwelijke wijze weliswaar, terwijl in Hostel en Saw er tevens een procedure van psychologische mishandeling aan vooraf gaat. Er is een soort communicatie tussen dader en slachtoffer waardoor het angstgevoel wordt uitgerokken en groter wordt... Een kleine nuance misschien, maar mijns inziens wel een belangrijke.
Maar 't is allicht een beetje een schijndiscussie waarin beide partijen een punt hebben...

Max en Joep
ok, dan houden we het bij een gelijkspel en een biertje toe

Naomi Watts schreef:
Een klein martelsegment in die film maar daar staat het thema 'torture' niet centraal zoals bij Saw.

Inderdaad. Bij Saw staat het thema martelen centraal. Je kan kiezen om te sterven of om helse pijnen te ondergaan. Bij Hills is het gewoon een groep die wilt ontsnappen aan mutanten en waar er toevallig 1 in de fik gaat...

Nou vind ik trouwens dat bij Saw het martelelement niet centraal staat. Bij Saw 2 wel al en bij Saw 3 en 4 is geprobeerd zoveel mogelijkheid ranzigheid in de film te proppen.

vergelijking gaat voor mij niet helemaal op!

SAW is geniaal en leuk

Nomak
Dit soort film hoort helemaal niet leuk te zijn!

Se7en haalt het met gemak.

Pastichio Rocker
Se7en of Saw? Wat is dit voor een domme vergelijking?

Als je nou The Bone Collector, Kiss The Girls of Resurrection had gezegd...

Gelukkig hoeven we ook niet te kiezen

..

inderdaad, niet echt vergelijkbaar

DonViseroo
Niet erg te vergelijken nee,
Se7en is een film die echt af is en uniek is, het zou moeilijk zijn of een vervolg te maken dat qua kwaliteit nog maar in de buurt komt van de eerste film.
Saw daarentegen is een heel goede film, maar het is relatief makkelijker om hier sequels op te maken, aangezien dat de moordenaar na de eerste film nog in leven was en het concept van de Saw-films nog verder uitgewerkt kon worden.

Se7en natuurlijk.

Inderdaad, dan maar Se7en!

Saw, verhaal is meestal spannend, zitten soms wel wat fouten in maar de sfeer is altijd spannend

Djoiszle schreef:
(quote)

Inderdaad, dan maar Se7en!

saw uiteraard

sweinsteiger
nee, niet te vergelijken

Gast
geplaatst: vandaag om 01:50 uur

geplaatst: vandaag om 01:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.