• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.873 films
  • 12.196 series
  • 33.962 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.940 gebruikers
  • 9.369.475 stemmen

Favoriete horror/ monster iconen

zoeken in:

Vascago

• 4798 berichten
  • 3588 stemmen

1. Alien

2. The Thing

3. Damien (In The Omen 1)

4. Predator

5. The Blob

5. The Prowler, Jason, Michael Myers, Freddy

6. Zombies en kannibalen

En dan vergeet ik nog een aantal als Pinhead, Jack Torrence, Chucky, die freak uit House of Wax, het monster uit The Relic, dat jochie uit Pet Semetary, Randall Flagg

Vascago

• 4798 berichten
  • 3588 stemmen

De gremlins zijn meer grappige figuurtjes en totaal niets engs aan maar zijn toch eigenlijk wel horror-icoontjes.

DeCol

• 7009 berichten
  • 3022 stemmen

Freddy Krueger

Jason Voorhees

Pennywise

Mike Meyers

Dit zijn toch echt wel mijn favorieten. Misschien dat ik nog een enkele vergeet.

Chainsaw

• 8845 berichten
  • 3576 stemmen

damianodebeste schreef:

kun je me nog helpen met het icoon op 3:12 die man met dat kleine hoofdje.

Dat is Pinhead, één van de karakters uit de Puppet Master reeks.

damianodebeste

• 838 berichten
  • 0 stemmen

Chainsaw schreef:

(quote)

Thanks

Chloe Moretz

• 411 berichten
  • 0 stemmen

1 Michael Meyers

2 Ellen Rimbouwer

3 Leatherface TTCM 2003

4 Pinhead

5 Freddy

damianodebeste

• 838 berichten
  • 0 stemmen

Ik ben trouwens Dr. Herbert west uit Re-Animator vergeten.

Vascago

• 4798 berichten
  • 3588 stemmen

Herbert West en Ash zijn idd wel vette iconen, maar worden al heel vaak genoemd. Deze is hier misschien niet zo bekend maar in Amerika wel:

Pumpkinhead

Vascago

• 4798 berichten
  • 3588 stemmen

Warlock vond ik vroeger ook doodeng.

606

• 23876 berichten
  • 12263 stemmen

Chainsaw schreef:

Heet die ook pinhead appart.

Drs. DAJA

• 4355 berichten
  • 4515 stemmen

01: Graf Orlok

Het absolute horroricoon. Geen charmante graaf die met een chique keep en lange hoektanden zijn slachtoffers verleid maar de daadwerkelijke personificatie van de pest. Met z’n kale, ratachtige vertoning en lange postuur de vampier die ik als kind al het meest eng vond. In 1922 door Max Schreck geportretteerd in “Nosferatu: Eine Symfonie des Grauens”. Schreck was ijzersterk, iconisch en onverbeterlijk maar ook Kinski’s variant in Werner Herzog’s “Nosferatu: Phantom der Nacht” mag niet worden vergeten. De “mieze” charme die hij toevoegt zorgt er voor dat de vampier dichterbij kan komen, wat ook voldoende reden is voor angst.

02: The Phantom of the Opera

En dan de performance van Lon Chaney uit 1925. Zelfs de briljante Claude Rains (die met zijn “Invicible Man” net buiten het lijstje valt) kreeg het niet voor elkaar om ook maar in de schaduw te staan van Chaney’s geluidsloze performance. Is het de make-up? De sterke build-up? De geweldige art-direction? De monsterlijke make-up? Ze hebben allemaal zondermeer bijgedragen aan de legacy van dit angstaanjagende “spook”. Toch ligt het overgrote deel van de credits bij de expressieve, soepele manier van voortbewegen en communiceren die Chaney zijn karakter meegeeft.

03. Princes Aja Vajda

De duivelaanbidster uit ”La Machera del Demonio” is zondermeer één van de meest gruwelijke personages uit de filmgeschiedenis. Door de verwondingen van het duivelsmasker op het nog vrijwel onaangetaste gezicht voel je direct dat er iets niet goed is. De echte angst zit hem vooral in de ogen van Barbara Steel. De obsessieve onsterfelijke drang die zij uitstraalt is er een die onvoorwaardelijke kippenvel met zich meebrengt.

04. Jack Torrance

Is het heel clichématig om direct “Here’s Johnny” te citeren? Absoluut, het is nu onderdeel van de popcultuur en al bijna net zo origineel als het “Offer you can’t refuse” citaat. Maar net zoals de Godfather-quote zit er achter Nicolson’s een ijzersterk personage. Jack Torrance is de vleeswording van totale waanzin die naar buiten komt na angstige isolatie. De vader in wiens hoofd alles qua visie dusdanig verandert dat het afslachten van z’n gezin een goed plan wordt.

05. Bruce

Hét personage wat het leukst is wanneer je hem niet ziet. Een monster gemaakt door cameravoering, montage en muziek. Spielberg geeft aan het begin toe aan de theorie over suggestie om later in het verhaal de bloederige confrontatie te tonen. Die confrontatie is beangstigend maar het blijft dat meisje wat ’s avonds in het water duikt en promp onder water wordt getrokken wat mij zelfs nu nog uit de zee houdt.

Chloe Moretz

• 411 berichten
  • 0 stemmen

Spoken

Max en Joep

• 1815 berichten
  • 0 stemmen

het is heel afgezaagd maar ik vind uiteindelijk denk ik toch Michael Myers de meest intrigerende horror "held'.

de hele idee van 15 jaar lang niet spreken en voor je uit staren met totaal dode lege ogen en geconcentreerd elke seconden wachten tot je kan toeslaan, dat uber koude, maniakale, gestoorde, zieke, heel boeiend.

hoewel er draken van films bij zitten, heb ik iets met de Halloween reeks.

(ik ben ook dol op de herfst)

en daarnaast natuurlijk ,net als iedereen ook:

-Jack Torrance ("I'm not gonna hurt you, Im just gonna........ )

-Jason ('t blijft eigenlijk gewoon een schatje)

-Freddy (duh....)

-Leatherface (het vieze, dooie kippen, rottende vlees in de zon, botten, bbq, gillende speenvarkens, hitte, smerigheid, rauw)

-Ash (deel 3 hoeft van mij niet perse)

-zombies (wel de langzame kreunende oldschool zombies, voodoo zombies)

-de noemenswaardige oppervampieren zoals Orlock, Klaus Kinski's Nosferatu, Barlow (Salems Lot)

Pinhead heb ik gek genoeg nooit veel mee gehad.

kwee nie, is het net niet voor me ofzo

en, iets orgineler, ik vind Otis B. Driftwood & The Firefly Family (Devil's Rejects, zie avatar) ) echt heel erg gaaf.

en (het idee van een) Dr. Satan.

Charles Manson in dat straatje ook wel.

The Manson Family (2003) is zelfs een zwaar onderschat horrormeesterwerk.

etc etc etc......

GOD I LOVE HORROR!!!!!!!!

MovieFreak1995

• 123 berichten
  • 449 stemmen

1 = Jason Voorhees

2 = Michael Myers

3 = Leatherface

4 = Pinhead

5 = Pennywise

6 = Freddy Krueger

7 = Jigsaw

8 = Hannibal Lecter

9 = Smara Morgan (The ring)

10 = Jeepers Creepers

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

1. Michael Myers

(Helaas door Rob Zombie verkracht maar het verhaal van Myers die er niet was en het ijzige emotieloze gemoord was echt heftig en mysterieus. Zombie vond helaas een kinderjeugdplot nodig maar vooral de oude delen zijn tof. Myers is een creep!)

2. Alien

(Slijmerig, dodelijk, niet te stoppen en vreselijk creapy)

3. Freddy Krueger

(Humor maar tegelijk o zo gevaarlijk. Love zijn manier van doden)

4. Pennywise

(Supereng! Clowns zijn beklemmend en vreemd en dat maakt het dus erg beangstigend. Enorm deceptie toen we de ware Pennywise kregen te zien)

5. Hannibal Lecter

(Ijzig koud, briljant, slim en meesterlijk. De Kannibaal is sulbiem)

6. Jason Voorhees

(Perfect horroricoon maar zijn plot was niet erg bijzonder itt Myers en Krueger)

6. Leatherface

(Je weet niks van hem maar hij slaat gruwelijk toe met de kettingzaag. Zeer wrede gek. Mag dus niet ontbreken)

7. The Thing

(Wat slaat The Thing toch hard toe zeg! Je ziet hem niet maar Het ziet je wel. Zeer beklemmend en wat slaat het hard toe!)

8. Jigsaw

(Hello...I want to play a game. Gewoon zeer cool! Jammer dat zijn rol in de vervolgdelen wat minder (boeiend) werd.)

9. Pinhead

(Niet geheel een favoriet van me maar Pinhead had zeker topmomenten)

10. Predator

(Vele malen minder dan de alien maar zeker in deel 1 mocht ie er toch wel zijn)

En waar ze niet echt een naam voor hebben als icoon, daar noem ik ze algemeen: Zombies! Cool!

Friday the 13 th

• 2558 berichten
  • 2023 stemmen

Ik begrijp niet goed waarom Leatherface zo hoog scoort eigenlijk. Heeft het met de brutaliteit van de kettingzaag te maken of het masker van mensenhuid?

De films op zich zijn vermakelijk, maar ik heb nooit die grootheid van Leatherface begrepen. Op zich is het een vrij wisselvallig horrorfiguur.

In de ene film is hij een dragqueen, in de andere film is hij poeslief voor zijn slachtoffers en helpt hij ze zelfs ontsnappen. Dat de grootste horroriconen een laag IQ hebben, misvormd zijn etc. weten we ondertussen wel. Maar Leatherface heb ik nooit echt als een groot horroricoon op zichzelf gezien. Altijd het slaafje van de familie. Een slaafje dat zich laat afmeppen als hij niet doet wat van hem gevraagd wordt. De medogenloosheid kan ik amper in hem terugvinden.

Sympathie en medenlijden krijg ik voor hem. Iets wat niet de bedoeling is denk ik. Voor de rest wordt wel iedereen vlug een horroricoon genoemd moet ik zeggen. Iets waar meer dan 2 films van zijn is een horroricoon. Zo was ik geschrokken toen ik bij L'interieur de naam "La Femme' verschillende keren zag voorbij komen. Wordt aan een eenmalig individu nu ook al een naam gegeven?

Ik vind dat de titel tot horror/monster figuren verandert moet worden. Icoon is wel een héél groot woord vind ik.

Bottleneck

• 8233 berichten
  • 2117 stemmen

Een bont gezelschap:

1. Michael Myers - zoals hierboven mooi aangegeven door Max en Joep, 15 jaar je bek houden en dan zonder emotie slachten, en toch beetje medelijden op kunnen wekken

2. Freddy Krueger - bijna nachtmerries van gehad in mn kindertijd, die verbrande kop, die gekke trui, ogenschijnlijk fragiele vent en menselijk, maar doodeng

3. Jigsaw - sadist met ultieme stemgeluid 'let the game begin'

4. Jason Voorhees - ook zo'n rechttoe rechtaan Killer als Myers

5. Sadako / Samara - schokkend uit de tv kruipen geeft een goede top 5 notering

6. Pinhead en zn vriendjes, vooral die bolle, hoe heet ie ook alweer..

7. Pennywise - duivelse lach

8. Alien - niet te doorgronden

9. Linda Blair in The Exorcist - vette manier om de trap af te komen

10. Weerwolf van Silver Bullet - best sterk

11. Annie uit Misery - crazy bitch in optima forma

12. Patrick Bateman - lekker sick and twisted

Aparte vermelding icoon (eerder een held): Ash Williams

en nog vele anderen.,.

Ajax&Filmfreak

• 3360 berichten
  • 3729 stemmen

Freddie kreuger en pinhead zijn voor mij ambasadeurs van het genre!

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

(afbeelding)

sinterklaas

• 11811 berichten
  • 3315 stemmen

Van welke film is dat?

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Eraserhead.

sinterklaas

• 11811 berichten
  • 3315 stemmen

Ahzo.

Dit blijft voor mij de engste horror-icoon:

(afbeelding)

moviemafketel

• 19752 berichten
  • 2118 stemmen

(afbeelding)

The Creeper(Jeepers Creepers)

(afbeelding)

Pinhead(Hellraiser)

(afbeelding)

Onze Freddy mag niet ontbreken

Richard_Voorhees

• 2311 berichten
  • 2135 stemmen

Persoonlijk vind ik Cropsy uit The Burning (1981) echt een geweldig horrorfiguur. Voor de rest zijn er nog wel een aantal favorieten waarvan de meesten al eerder zijn genoemd.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

(afbeelding)

(afbeelding)

dutchtuga

• 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Die laatste foto! Pyramid Head

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Naomi Watts schreef:

(afbeelding)

Welke film, de eerste?

mikey

• 28986 berichten
  • 5136 stemmen

(afbeelding)

Black Christmas, Billy

dutchtuga

• 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Deze mag er trouwens ook wezen:

(afbeelding)

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

Welke film dutchtuga?

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.