menu

Film / Toplijsten en favorieten / Beste vrouwelijke regisseurs

zoeken in:
wyatt earp schreef:
(quote)
Geld een travestiet nu ook al als vrouw.

Nee, maar omdat Querelle zelf met Rosa von Praunheim aan kwam zetten...

Mochizuki Rokuro schreef:

En wat vind je van Edward D. Wood jr.?

Die vind ik heel slecht

IcU schreef:

Op het moment van filmen was het toch nog een man? Dan telt het niet

Ja dat is waar

En travestieten tellen niet inderdaad, Was gewoon een grapje omdat het topictitel nogal ruim geinterpretteerd kan worden. Derek Jarman vind ik trouwens ook heel vrouwelijk, maar is geen regiseuse.

Driello
er schieten me maar drie dames te binnen:

Sofia Coppola: Maakte indruk op me met Lost of translation maar dat heeft ze weer weten te vernietigen met Marie Antoinette.
Claire Denis: pas twee films van gezien, maar beide smaakten naar meer.
Leni Riefenstahl: afgaande op 'Triumpf des willens': een regiseusse die het wellicht enorm ver had kunnen schoppen maar door haar plaats in de geschiedenis alles heeft vergooid.

speranza
1. Chantal Akerman
2. Susanne Bier

dominion
Lexi Alexander.

Jodie Foster
Drew Barrymore

Er zijn er genoeg

Geen bepaalde volgorde:

- Chantal Akerman
- Agnès Varda
- Claire Denis
- Catherine Hardwicke
- Naomi Kawase
- Fien Troch
- Catherine Breillat
- Susanne Bier
- Sofia Coppola
- Lucrecia Martel
- Leni Riefenstahl
- Kathryn Bigelow

dominion
Baba Chui schreef:
Jodie Foster
Drew Barrymore

Dat zijn toch actrices geen regisseurs .

Lucrecia Martel, binnen korte tijd binnen gekomen met drie 4*

Wat zijn jullie favoriete Nederlandse regisseuses?

01. Eugenie Jansen
02. Nanouk Leopold
03. Mischa Kamp
04. Coco Schrijber

Debuut:
01. Esther Rots
02. Fleur Boonman
03. Urszula Antoniak
04. Tamar van den Dop

Meer van zien: Froukje Tan, Digna Sinke, Heddy Honigmann, Maria Ramos, Aliona van der Horst, Marjoleine Boonstra en Mijke de Jong.

Te weinig van gezien: Marleen Gorris, Karin Junger en Ditteke Mensink.

Benieuwd naar: Simonka de Jong, Annette Apon en Miriam Kruishoop.

Ooit veelbelovend: Jiska Rickels.

Tja, heel wisselvallig: Nicole van Kilsdonk, Maria Peters, Simone van Dusseldorp en Ineke Houtman.

Rotte appels: Monique van de Ven (Zomerhitte), Sacha Polak (Hemel) en Colette Bothof (Zwarte Zwanen). Per direct emigreren: Antoinette Beumer én Paula van der Oest!

Paula van der Oest was vroeger óók leuk. Ben zelf geloof ik voor Mijke de Jong op 1. En Digna Sinke is hier in huis een bijzonder geval. Miriam Kruishoop heb ik dan weer meegemaakt als één van de meest bijzondere gevallen van "regisseur aanwezig bij de film" en Nanouk Leopold heb ik ooit lief tegen geglimlacht. Tsja er speelt van alles mee bij 'lijstjes". Ik denk wel dat we in Nederland samen met Frankrijk wel de meeste vrouwelijke regisseurs hebben die zijn komen boven drijven.

Welke van Paula van der Oest moet ik nog een kans geven? Na Zus & Zo (2001 | ½), Wijster (2008 | ★) en Tiramisu (2008 | ★★½) heb ik het maar opgegeven.

Op basis van Weemoed & Wildernis (★★★★½) zou ik Digna Sinke eigenlijk in mijn Top 5 moeten plaatsen maar wil eerst nog wat ander werk van haar zien. Zal t.z.t. eens haar Tiengemeten DVD-Box bestellen. Bijzondere dame.

#Oest: Ik vond De Nieuwe Moeder en Trip van Teetje (vooral deze) allebei leuk. Achilles denk ik ook ooit gezien. Daarna werd het een stuk minder en de laatste films heb ik totaal geen zin meer in.

starbright boy (moderator)
Mochizuki Rokuro schreef:
. Ik denk wel dat we in Nederland samen met Frankrijk wel de meeste vrouwelijke regisseurs hebben die zijn komen boven drijven.

Nooit zo aan gedacht, maar nu ik de lijst van Verhoeven zie zijn het er inderdaad opvallend veel.

Nog veel te zien voor me. Zo moet ik Nanouk Leopold eens gaan doen. Me ooit enorm stukgebeten op haar debuut, maar binnenkort ga ik Boven Is Het Stil zien en ik heb er ook nog een in de kast.

De Jong heeft Tussenstand gemaakt en is alleen daarom al bijzonder, als iemand me vraagt naar mijn favoriete Nederlandse film noem ik meestal die film. Van van Kilsdonk vooral matigs gezien, maar ook veruit de beste bijdrage aan de episodenfilm Allerzielen. Van Van der Oest jaren terug Moonlight gezien. Vond ik heel interessant, maar had ook behoorlijke problemen, maar het interessante domineerde. Die wil ik weleens terugzien. Een nieuwe moeder ook gezien, maar dat is nog langer geleden en die is nogal weggezakt. Iets als Black Butterflies trekt me helemaal niet.

Ik mis Ineke Smits nog (hit (Magonia) en miss (Vliegenierster))

Meneer Bungel
Kelly Reichardt mag d'r ook wel bij.

-edit- En van Diane Keaton ('die actrice', juist) ken ik enkel Unstrung Heroes (1995), erg fijne film.

-edit2- Ida Lupino. Beste vrouwelijke regisseur? Nou... The Hitch-Hiker (1953) is in ieder geval een prima film, herziening gewenst.

Ik vind het wel erg blank en vpro achtig altijd die vrouwelijke regisseurs. (Moet ik meteen eerlijk zeggen dat ik lang niet alle (soms zelfs geen een) films heb gezien van de dames) maar toch kun je soms wel een juist gevoel hebben over de cinema zonder echt alles ervan gezien te hebben. Hoeft niet zo een ramp te zijn maar daardoor zit er op een bepaalde manier toch weinig verschil tussen de vrouwen. Komt door de Huid Heen en Guernsey bijvoorbeeld allebei een keer geprobeerd maar op een bepaalde manier straalde ze (ondanks ze uiteraard anders zijn) erg hetzelfde uit. En dat werkte bij mij totaal niet waardoor veel films van de dames me bij voorbaat niet erg warm maken.

Heb het dan vooral over de Arthouse films die commerciele meuk als Gooische vrouwen en Loft remake ofzo is gewoon Hollywoodje spelen en zijn in alles nog erger want die stralen niks eigens uit.

Meneer Bungel
Ben je d'r mooi snel klaar mee, Mac!

True. Klinkt wat negatief gelijk natuurlijk. Wil niet meteen de azijnpisser zijn. Maar probeerde een beetje mijn probleem met de Nederlandse dames te duiden Maar ik vind het oprecht jammer dat de NL cinema zo blank is. Dan bedoel ik niet dat er allemaal Marokaanse en Surinaamse namen hier hoeven te staan. Maar als je de dames ziet weet je wel dat je deze mensen in de balie Amsterdam kunt vinden. Ik vind het wat saai.

Topje:

Mijke de Jongh en het Paard van Sinterklaas vond ik de casting van het Chinese meisje echt fantastisch. Om met een iets positiever geluid te eindigen.

Macmanus: Angela Bettis al eens geprobeerd? Niet dat ze enorm veel films gemaakt heeft, ook niet meteen het 8e wereldwonder maar Roman is toch een aardig uniek en eigen filmpje.

Verder vaak wel hetzelfde gevoel als Macmanus. Ook aan Japanse kant heb je types als Naomi Kawase die toch net allemaal iets teveel in de zweeftevenhoek blijven hangen. Daarom niet altijd slechte films, maar veel variatie zit er niet in.

Ann Hui is iets rijker, ook qua genres en themas, al zijn zeker niet al haar films even best.

Meneer Bungel
Nog even gespiekt op imdb:

IMDb: The Coolest Female Film Directors - a list by Tamara_Nartichti (zitten bij nazoeken in ieder geval twee bij die hier nog niet genoemd zijn)
IMDb: Favorite New Indie Directors - a list by KatchFilm (niet allemaal female, maar o.a. de regisseur van Winter's Bone)

@OH: Bettis is een goeie mention.
@Mac: idd wat beperkt als je zo weinig kent, en het las algemener dan enkel Nl. regisseurs.

En p.s. is die heel jonge regisseur van dat ene horrorfilmpje al genoemd? Ik weet haar naam zo even niet. -pre-edit- Emily Hagins, hier de docu over haar: Zombie Girl: The Movie (2008) + Emily Hagins. Ook al hebben we het hier niet meteen meer over de beste, ze is wel een bewonderenswaardige.

Naar Sun Don't Shine (2012) van Amy Seimetz ben ik tenslotte nog erg benieuwd (speelde o.a. in A Horrible Way to Die).

-edit- + Unicorns (2014), waarin ook Amy Seimetz weer opduikt.

Infographic: Where Are All The Women Directors?

Welke regisseuses hebben in Azië een belangrijke stempel op het Filmklimaat gedrukt? Ken buiten Ann Hui (Hongkong) en Naomi Kawase (Japan) om niemand behalve natuurlijk een aantal veelbelovende hedendaagse debutanten. Maar die komen helaas niet verder dan internationale Filmfestivals. Wat zeggen de kenners? Mabel Cheung noemenswaardig?

Wisit Sasanatieng heeft een ingrijpende operatie ondergaan?

Verhoeven schreef:
Maar die komen helaas niet verder dan internationale Filmfestivals.

Iemand als Ann Hui toch ook niet echt? Zelfs op deze site een onbekende voor de meeste mensen. Van Kawase ligt er wel een DVDtje in de rekken hier geloof ik.

Naoko Ogigami is ondertussen toch wel een "regular". Mika Ninagawa en Mai Tominaga vallen onder noemer veelbelovend. Vicky Zhao heeft ondertussen ook een film uit die het redelijk goed doet las ik.

En je noemde zelf al Yan Yan Mak, maar die is niet erg bekend.

Wel erg goed! Wist zelfs niet dat het een vrouw was ... met Chinese namen weet ik het vaak niet zo.

Je noemde haar in dit topic, dus je wist het wel Bij Hu Die (2004) schreef je ook:
Vrouwelijke regisseurs, het blijft iets aparts. Ik kan er mijn vinger niet opleggen, maar in iets zijn ze steeds herkenbaar.

Yan Yan Mak heeft die typische touch ook, maar legt itt tot veel van haar collegas, meer nadruk op de afwerking. Waar films van vrouwelijke regisseurs vaak erg 'realistisch' zijn, is deze film wat zweveriger.

Zal het anders zeggen ... niet onthouden dat het een vrouw was Blijkbaar is ze ook wat een buitenbeetje tov andere regisseuses, dus het zij me vergeven.

Edit: en dan zat ik bij Hu Die ook nog met een verkeerde film in m'n hoofd (Zi Hudie). Zal wel de ouderdom zijn vrees ik.

Onderhond schreef:
Iemand als Ann Hui toch ook niet echt? Zelfs op deze site een onbekende voor de meeste mensen.

Je hebt gelijk. In Nederland is er buiten Tao Jie / A Simple Life niets uitgebracht. Het IFFR is wel een trouwe volger van haar werk maar voor de rest dus niets. Een snelle kijk in het buitenland zie ik nauwelijks werk van haar op DVD. Best wel betreurenswaardig.

Onderhond schreef:
Naoko Ogigami is ondertussen toch wel een "regular". Mika Ninagawa en Mai Tominaga vallen onder noemer veelbelovend. Vicky Zhao heeft ondertussen ook een film uit die het redelijk goed doet las ik.

Allemaal uit Japan?

Wil zelf Song Fang met Ji yi wang zhe wo / Memories Look at Me noemen uit China. Prachtig debuut!

Verder heb je nog Shireen Seno met Big Boy uit de Filipijnen en Visra Vichit-Vadaka met Sao Karaoke / Karaoke Girl uit Thailand. En natuurlijk Anocha Suwichakornpong die dit jaar verantwoordelijk was voor de leader op het IFFR en een paar jaar geleden het prikkelende debuut Jao Nok Krajok / Mundane History afleverde. Allemaal veelbelovende dames.

Uit Zuid-Korea heb je nog Park Chan-ok (Jealousy Is My Middle Name en Paju) en uit Malaise heb je nog Tan Chui Mui en Charlotte Lim maar daar heb ik niet al te beste herinneringen aan.

Lees trouwens hier dat actrice Kinuyo Tanaka in de jaren '50 en '60 een aantal films heeft geregisseerd. Staan er geen enkele van op MM.

Vicky Zhao is Chinese. Bekende actrice ook, maar zit denk ik in het mainstream segment.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:42 uur

geplaatst: vandaag om 01:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.