menu

Film / Toplijsten en favorieten / Beste vrouwelijke regisseurs

zoeken in:
Howdy allemaal..

Weten jullie wie alweer de vrouwlijke regisseur was die voor het eerst en als enigste vrouw de oscar won voor beste regie?

Alvast bedankt

Volgens mij heeft nog nooit een vrouw de Oscar voor regie gewonnnen. Ik meen dat er 3 keer een vrouw genomineert geweest is, maar allemaal zonder succes.

Er is maar 1 vrouw genomineert, maar ik weet helemaal niet wie? Ik weet niet of ze ook heeft gewonnen?

Won Sofia Coppola er niet een dan? Genomineerd sowieso, volgens mij.

De meest veelbelovende regisseuses die ik ken op dit moment zijn Lucile Hadzihalilovic, Susanne Bier en Sofia Coppola. Jane Campion had een oscar moeten krijgen voor 'The Piano' maar heeft daarna weinig bijzonders meer gemaakt.

Goodfella_90 schreef:
Won Sofia Coppola er niet een dan? Genomineerd sowieso, volgens mij.

Ze won beste script, maar niet regisseur. Ze was wel genomineerd ja. Peter Jackson won echter voor Lord of the Rings 3.

De andere twee vrouwen die ooit genomineerd waren voor beste regie waren ten eerste Lina Wermuller voor Seven Beauties in 1976. Zij verloor van de regisseur van Rocky (ik weet niet meer wie dat was). De ander was die hier al genoemde Jane Campion voor The Piano. Zij verloor van Steven Spielberg met zijn Schindler's List.

Het is vrouwelijk, i.p.v. vrouwlijk.

Top 3tje

1. Lucile Hadzihalilovic (Innocence)
2. Yan Yan Mak (Hu Die - Butterfly)
3. Miranda July (Me And You And Everyone Else)

Barbara Kopple won een Oscar (en veel meer prijzen) voor de beste documentaire (een geniaal meesterwerk) Harlan County in 1976 en 1 Oscar met American Dream in 1991!

Marguerite Duras o.a. van India Song.

De films van de Belgische Chantal Akerman zijn ook erg mooi en bijzonder. In het bijzonder: Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles.

Er zijn ook een paar Italiaanse vrouwelijke cineasten (horror meesters) die ik goed vind. Er zijn ongetwijfeld veel meer goeie filmmaaksters die ik vergeten ben. Overigens, nog nooit heeft een vrouw een Oscar gekregen voor de beste film.

Hmm tsja ik ken er eigenlijk niet veel. Maar Lost in Translation alleen al is ruim voldoende om Sofia Coppola als beste te noemen. The Virgin Suicides was trouwes ook een heel behoorlijk debuut.

De enige film die ik gezien heb waarvan ik weet dat ie door een vrouw geregiseert is, is Lost in Translation. Die beviel me dan weer niet.

Nancy Myers: The Parent trap
Sofia Coppola: The Virgin Suicides& Lost in Translation
Bonnie Hunt: Return to me
Tamar van den Dop. Ze gaat Blind regisseren. Als alles goed gaat, is de film eind februari 2006 klaar met draaien, en draait 2007 in de bios. Hopelijk. Daar ben ik echt erg benieuwd naar. Ik las er iets over in de tv-gids, en Halina Reijn klinkt in elk geval veelbelovend genoeg.

- Sofia Coppola
- Lucile Hadzihalilovic

Veel verder kom ik helaas niet.

Art
Jodie Foster heeft met Little Man Tate ook een aardig debuut afgeleverd. Hier in Nederland heb je Ineke Houtman die twee aardige films heeft gemaakt waaronder het goede Polleke. Ik ben toch wel een beetje nieuwsgierig naar Madelief. Die is ook gebaseerd op een boek van Guus Kuijer. En met Polleke heeft Ineke Houtman al laten zien dat ze een mooie familiefilm kan maken dus dat maakt mij toch wel nieuwsgierig. De meest intressante van alle regisseusses/regisseurs is toch wel Sofia Coppola. Met The Virgin Suicides en Lost in Translation heeft ze laten laten zien dat ze barst van het talent. Ik ben benieuwd of ze dat kan blijven volhouden. Verder heb je dan nog Jane Campion waarvan ik alleen The Piano heb gezien maar de andere films spreken me toch niet zo aan. Met Brødre heeft Susanne Bier mijn interesse gewekt en ik wil meer van haar zien. En Nora Ephron heeft aardige films gemaakt maar verder vind ik haar werk niet zo bijzonder. Dit zijn zo de eerste regisseuses die in mij opkwamen.

Mimi Leder (Peacemaker, Deep Impact, Pay it Forward)

Art schreef:
Verder heb je dan nog Jane Campion waarvan ik alleen The Piano heb gezien maar de andere films spreken me toch niet zo aan.

An Angel at my Table is ook best verdienstelijk, maar niet genoeg om haar nu tot 'beste vrouwelijke regisseur' te bombarderen, te meer omdat The Piano zo'n saaie, ja, vrouwenfilm was .

En Sweetie, niet te vergeten. Dat vind ik haar mooiste film.

Regisseuses naar wiens films ik reikhalzend uitkijk:

Sofia Coppola
Claire Denis
Nanouk Leopold
Lucrecia Martel
Lynne Ramsay

Eentje vergeten: Kawase Naomi

Koekebakker schreef:

Regisseuses naar wiens films ik reikhalzend uitkijk:

Claire Denis => Trouble Every Day

Sommige maken goede (heldere, vlotte en grappige) en sommige hele troebele en zware films (die in 't algemeen geaccepteerd zijn als hoogwaardige kunst) welk ik niet zo goed vind (niet Sofia Coppola hoor )

Wel goed:
Amy heckerling Fast times (5), clueless (5)
Kathryn bigelow Point break (4), Near dark (4)
Mary Harron: american psycho (4.5)

Niki Caro heeft met Whale Rider ook een sterke film gemaakt.

Uiteraard Coppola met Lost In Translation en The Virgin Suicides.

De Belgische Patrice Toye maakte met de film Rosie (1998) een erg sterk debuut. Helaas is dit haar enigste langspeelfilm tot nu toe.

Marry Haron maakte twee interessante films met I Shot Andy Warhol en American Psycho.

Mira Nair maakte de hele leuke komedie Monsoon Wedding.

Wat uitgebreide filmografie betreft moet je zeker met Jane Campion rekeninghouden.

Wat de filmgeschiedenis betreft zeker niet Leni Riefenstahl vergeten.

Nog interessante films van vrouwelijke regisseurs

Ratcatcher van Lynne Ramsay
Boys Don't Cry van Kimberly Peirce
Thirteen van Catherine Hardwicke
Monster van Patty Jenkins
Beautiful Thing van Hettie MacDonald
Priest van Antona Bird
À ma soeur! van Catherine Breillat
de films van Susanne Bier

Zou heel interessant zijn maar ik heb er nog geen films van gezien: Vera Chytilová (hele een grote filmografie op imdb en haar films hebben meestal hoge scores (7+) zoals bv haar film Daisies (7,9).

Er zijn er nog een paar die ik in m'n zoektocht heb ontdekt :

Kathryn Bigelow (Near Dark, The Weight of Water, K-19, Point Break, Blue Steel, Strange Days) een beetje a-typische vrouwelijke films

Het hele mooie My Life Without Me van Isabel Coixet.

Frida van Julie Taymor

En nog meer op http://www.moviemail-online.co.uk/scripts/collection.pl?ID=24;thispage=1

In Film > Cast en crew > Vrouwelijke regisseurs:

Er zijn best weinig vrouwlijke regisseurs de enige die ik ken zijn; Sofia Coppola,Kimberly Peirce,Anne Fletcher,Catherine Hardwicke en Valerie Faris.

Weet iemand nog een paar vrouwelijke regisseurs..??

Alvast bedankt

Jane Campion, Chantal Akerman, Kathryn Bigelow, Sally Potter, Penelope Spheeris, Jodie Foster, Nanouk Leopold, Nicole van Kilsdonk, Simone van Dusseldorp, Tallulah H. Schwab, Janice Pierre, Monique van de Ven, Eugenie Jansen, Dorothée van den Berghe, Nouchka van Brakel, Digna Sinke, Marleen Gorris, Marianne Dikker, Paula van der Oest, Tamar van der Dop, Mijke de Jong, Dana Nechustan, Maria Peters, Ineke Houtman, Ineke Smits, Antoinette Beumer, Heddy Honigmann, Frouke Fokkema, Mischa Kamp, Mady Saks, Rita Horst, etc. etc. etc.

Susanne Bier

1. Chantal Akerman
2. Marguerite Duras
3. Agnès Varda
4. Věra Chytilová
5. Claire Denis
6. Catherine Breillat
7. Mijke de Jong

Zeven regisseuses die ik waardeer om hun manier van filmmaken en waarvan ik weet dat ze meer kunnen dan één goede film maken. Blijft een mager lijstje natuurlijk vergeleken bij het aantal mannelijke collega's.

Verder mag ik Maya Deren niet vergeten, een vrouw die met haar filmfilosofie en tegendraadsheid een onmiskenbaar stempel heeft gedrukt op de filmgeschiedenis.

Mijn favorieten bij de vrouwelijke regisseurs:
Mary Harron
Julie Taymor
Catherine Breillat
Sofia Coppola
Naomi Kawase (Nog maar 1 van gezien, maar die staat wel in mijn top 10)

Ook interessant maar nog te weinig van gezien om te kunnen beoordelen:
Agnes Varda
Chantal Akerman
Claire Denis

En the Matrix van Lana Wachowski vond ik ook best goed
En Rosa von Praunheim heb ik gezien in een documentaire waar hij zelf in speelde, en die hoort toch wel in die andere categorie.

Querelle schreef:
En Rosa von Praunheim heb ik gezien in een documentaire waar hij zelf in speelde, en die hoort toch wel in die andere categorie.

En wat vind je van Edward D. Wood jr.?

IcU
Querelle schreef:

Op het moment van filmen was het toch nog een man? Dan telt het niet

Mochizuki Rokuro schreef:
(quote)

En wat vind je van Edward D. Wood jr.?
Geld een travestiet nu ook al als vrouw.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:10 uur

geplaatst: vandaag om 12:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.