- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- De nieuwe Halliwell-lijst
De nieuwe Halliwell-lijst
Wolkenmeter
-
- 640 berichten
- 1448 stemmen
John Walker, de samensteller van de beroemde Halliwell filmlijsten, heeft vriend en vijand verbaasd met zijn nieuwe top-1000. Natuurlijk is het nog steeds een cinefiele lijst vol klassiekers en auteursfilms, maar voor het eerst prijkt er met Tokyo Story een Aziatische film op de eerste plaats, en niet (de haast obligatoire) Citizen Kane.
De eerste 10:
1. Tokyo Story
2. La Règle du Jeu
3. Lawrence of Arabia
4. The Godfather Trilogy
5. The Seven Samurai
6. Citizen Kane
7. Raging Bull
8. Vertigo
9. Some Like it Hot
10. 8½
Wat ik het meest opvallend vond:
-de 25e plaats voor Toy Story
-de 30e plaats voor de LOTR-trilogie
-de 71e plaats voor Gosford Park (leuke verrassing)
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Erg hip ja, zo'n Toy Story ertussen plaatsen
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Wat mij ook opviel is de 39e plek voor Breaking the Waves en een paar opvallend hoge plekken voor een aantal Britse films (Tom Jones op 53, Saturday Night and Sunday Morning op 58 en tot mijn vreugde: If... op 51)
aegron
-
- 4030 berichten
- 1118 stemmen
is deze lijst ook op internet te vinden?
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ja, met Toy Story, LOTR en Breaking the Waves erin valt meteen de lijst al niet meer serieus te nemen, en wat te denken om maar 1 Capra erin te zetten (Mr Smith goes to Washington) en op zo'n lage 66e plaats.
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Toy Story had niet gehoeven, maar LOTR verdient zijn plaats absoluut, snap niet dat je daar een probleem van maakt. En Breaking the waves is nu niet direct de beste film van Lars Von Trier.
Ik was ook enorm verrast door de plaats van Gosford Park, leuk dat die film ook eens de waardering krijgt die hij verdient (al is dit misschien wat overdreven) Wat me vooral getroofen heeft is het feit dat ik van heel de top honderd maar 33 films gezien heb Veel werk te doen nog dus.
Favoriete regisseurs van Halliwell zijn trouwens duidelijk Bergman en Bunuel, elk met vier films in de top 100.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ik bedoelde aan te geven dat ik LOTR te jong vind om in een top100 lijst te verschijnen. Laat die eerst maar minimaal 5 jaar "bezinken"
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Ik begrijp je punt wel hoor. Hij had LOTR nu ook niet per sé vlak voor 2001 A Space Odyssey moeten neerplanten ook niet natuurlijk
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ach, Toy Story heeft toch wel het een en ander veroorzaakt in (teken)filmland en verhaal is zeer origineel en leuk uitgewerkt. Van mij mag ie er tussen staan. En het lijkt me sterk dat LotR niet meer een grote klassiekerstatus zal krijgen. Dat hij te jong is voor zo'n lijst kan ik verder wel begrijpen.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Ik heb trouwens iets meer dan de helft gezien. 51.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Ik kom amper aan 10 (Schindler's List nooit volledig gezien denk ik).
Maar wie is die vent eigenlijk, dat er zoveel ophef over z'n lijstje bestaat ?
Yekezzez
-
- 2512 berichten
- 1126 stemmen
Volgens mij is het iemand die net iets meer films heeft gezien dan Henk.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Als er nu één land is met een vreselijke filmdistributie
moviefreak#1
-
- 14259 berichten
- 20551 stemmen
Ik kom tot 47 + de korte films van Laurel & Hardy , daar heb ik wel iets van gezien maar vast niet alles
Leuke lijst en meteen een herinnering aan het feit dat ik Tokyo Story toch echt eens een keer moet gaan kijken
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik heb er maar 13 gezien. En dat terwijl ik 3 films van deze lijst nog ongezien thuis heb liggen
Dan tel ik The Godfather- LotR- en Star Wars-trilogie maar als een film.
Vreemd ook dat The Searchers altijd hoog weet te komen in dit soort lijstjes. Die maakte absoluut geen bijzondere insruk op mij.
jassonn
-
- 5303 berichten
- 3131 stemmen
De trilogieën gerekend als 1 film kom ik tot 31 films van de lijst.
jpglaarh
-
- 102 berichten
- 0 stemmen
Tokyo Story is een waardige #1, La règle du jeu een waardige #2. Lawrence of Arabia een meer dan waardige #3.
Mijn Top 20 lijkt er wel een beetje op
Some like it hot op #9 is belachelijk, evenals Toy Story op #25. Gosford Park is goed, maar niet de beste van Altman en hij lijkt teveel op La règle du jeu. Wel een redelijk briljante film, natuurlijk.
The sweet smell of success staat ook erg hoog. Toch maar eens kopen!
Ik heb er 49 gezien; waaronder de complete Top 14 (jaja!)
Pieter Montana
-
- 6630 berichten
- 2183 stemmen
Pas een 62ste plaats voor Schindler's List
Wat een schande
en "A Clockwork orange" staat er nog niet eens in.
Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
Erg veilige lijst met een paar veilige outsiders ertussen om duidelijk te maken dat hij zich wel degelijk ook buiten het geijkte idioom waagt. De meest recente film is Gosford Park. Keurige film van een regisseur waar niks mis mee is.