menu

Mijn Updates +
Film / Toplijsten en favorieten / MovieMeter top 1000 project - Editie 2019

zoeken in:
danuz schreef:
Thanks voor het raggen maxcomthrilla, hou alleen al tijden geen stemmen meer bij, dus een top zoveel maken wordt erg lastig
Gewoon een lijstje met titels beginnen te typen op basis van herinnering. Dat is straks ook veel leuker bij de 'reveal', dan zie je de films terug die je goed in je herinnering hebt zitten.

Beetje spuit elf misschien, maar waarom ook alweer geen top 50 of 100? Dat zou ik nog wel behapbaar vinden.

Film Pegasus (moderator)
Dat is in het begin zo opgezet om de lat toch iets hoger te leggen en zo aan een diverse top 1000 te komen. Als 40 mensen een top 100 insturen, ga je automatisch veel films terugvinden en krijg je ook een lijst waar films uit weinig lijstjes in geraken.

Ik hou me ook vast aan de regels van voorbije edities, omdat die bewezen hebben dat we zo aan een boeiende gevarieerde lijst komen.

Heb je wel eerder meegedaan? Want dan kan je tenminste een oude lijst als basis nemen.

Neuh, juist omdat ik nooit tot een top 250 zou komen

Spijtig

Bedankt voor de invite, ik ga mijn best doen maar verwacht helaas niet veel tijd te hebben om tot een lijstje te komen

maxcomthrilla
Thanks! Ik had deze gemist. Ik doe zeker mee

Niet getagd, maar hier toevallig op gesukkeld. Gezien mijn filmlijst met quotaties zelf in een excel staat, moet dit vrij snel te produceren zijn. I'm in!

Fijn werk Film Pegasus!

Film Pegasus (moderator)
Leuk dat je meedoet! Als er mensen zijn die nog iemand op de site kennen die mee kan doen, mag je die gerust taggen of een berichtje sturen. Lijsten mogen nu al ingestuurd worden, maar iedereen heeft nog een maand tijd.

Geef je vanavond weer een tussenstand Film Pegasus of is er sinds vorige week donderdag niets veranderd?

Film Pegasus (moderator)
Ik zal nog wel een tussenstand geven. Er komen nog af en toe lijstjes binnen. Gelukkig dus niet allemaal tegen de deadline.

Film Pegasus (moderator)
Ondertussen al 15 lijstjes verwerkt. Jullie hebben nog tijd natuurlijk, maar stuur gerust al eerder een lijstje door. De huidige nr 1.000 is Sullivan's travels uit 1941, al kan er nog zo veel gebeuren en wordt bij elk lijstje de hele top 1.000 mooi door elkaar geschud.

Rustig hier.

Zo langzamerhand maar eens naar een grove indeling toewerken.
Zoals bijvoorbeeld:

Top 100:
https://i.ibb.co/Tmr80tW/top-100.png

Top 50:
https://i.ibb.co/WgZfg8F/top-50.jpg

Top 10:
https://i.ibb.co/wzpbynr/top-10.jpg

IH88 en gauke, nog bedankt voor de 'tag', ik keek hiernaar en dacht dat het een hoop abbacadrabra was.
En ook veel werk om 250 filmtitels te selecteren die indruk maakten.
Maar al ben ik echt niet zo van dat soort dingen/spelletjes, toch maar weer eens een blik geworpen op alweer zoveel jaar film leven.

Film Pegasus (moderator)
Wie de vorige edities gemist heeft, kan een kijkje nemen naar de top 1000 van 2013-2015-2017:

MovieMeter Top 1000 Project uitslag - Editie 2013
MovieMeter Top 1000 Project uitslag - Editie 2015
MovieMeter Top 1000 Project uitslag - Editie 2017

Maar maak vooral je eigen lijst. Of dat nu oude Hollywoodfilms zijn, Europese Cannes-winnaars, Marvel-blockbusters, Aziatische pareltjes, Disney Classics of wat dan ook.

Misschien is het handig om ook het genre('s) te vermelden bij de uitslag?

Alexander1900 schreef:

........ dat lijkt me niet te doen.......
.........er wordt al zoveel vermeld..........

Ik zie daar de toegevoegde waarde ook totaal niet van in. Gaan we dan 90 procent van de lijst het label 'drama' meegeven?

Film Pegasus (moderator)
Alexander1900 schreef:

Kan leuk zijn, maar zoals je ziet spreken we over 1.000 films met elk een afbeelding, de namen van de deelnemers die er op gestemd hebben, de positie(s) van vorige edities, regie en een link naar de film op MM. Ik ga er niet het genre, land, quotes of filmprijzen bij zetten. Verdere info kan je via de link terugvinden.

Ik denk (ik hoop ) dat Alexander1900 bedoelt dat je aan het eind laat zien welke genres het populairst zijn. Dan kan je bijvoorbeeld de alfabetische lijst weg laten (voegt niet veel toe) en laten zien welke genres (of welke landen, ook leuk) het populairst zijn. Een tip.

Is dat niet vanuit Icheckmovies te exporteren als die er eenmaal instaat? Daar staan ook genres immers. Dan is er wel een eindlijst van te maken bijvorbeeld.

Hoeft van mij verder niet in de lijst, voegt weinig toe en het wordt alleen maar voller zo.

ICM baseert zich op IMDb als ik me niet vergis. En IMDb is echt onnozel als het om genres gaat. Het is niet uitzonderlijk dat er 6 of 7 genres bij een film staan en 90% van alles is Drama.

Ben blij dat MM zich beperkt tot 2 hoofdgenres.

nathaniel177 Pierre1965 Misschien is dit topic ook wel wat voor jullie. Minimaal een top 250 inleveren om uiteindelijk tot een MM top 1000 te komen.

IH88 schreef:
nathaniel177 Pierre1965 Misschien is dit topic ook wel wat voor jullie. Minimaal een top 250 inleveren om uiteindelijk tot een MM top 1000 te komen.

Dankjewel voor de tip, hier heb ik wel interesse in! Ik ga een top 250 proberen te maken.

Film Pegasus schreef:
Het is bijna zover, de lijst der lijsten van Moviemeter!! De aanzet voor alweer de 4e top 1000, editie 2019. In 2013 begon The One Ring met een top 1000, samengesteld uit lijstjes die gebruikers konden opsturen. In 2015 nam beavis de fakkel over en in 2017 heb ik de traditie verder gezet. Dat wil ik nu 2 jaar verder, opnieuw doen.

Het concept is eigenlijk simpel, je maakt een lijst op tussen 250 en 500 films met je favoriet op nr 1. De nr 1 krijgt de meeste punten, de nr 2 iets minder enz... Samen vormt dat een eindlijst waarvan de 1000 films met de meeste punten plechtig gepresenteerd worden. Het eindresultaat is een boeiende mix van oude klassiekers, cultfilms, art house pareltjes, blockbusters naast elkaar.

Om alles vlot te laten verlopen voor de verwerking zijn er toch enkele regels, maar laat je dat vooral niet afschrikken. Het gaat vooral over de vorm en de gegevens die je moet meegeven om te zorgen dat ik weet over welke film je het exact hebt en om al die lijstjes snel en correct te kunnen verwerken. Als je vragen hebt kan je hier altijd terecht of stuur je gerust een bericht.

1. Timing:
Je hebt tijd tot 23 juni om een lijst in te dienen. Die dag zit ik in Graspop, dus dat mag tot na middernacht. Dan kan ik vanaf de 24e de laatste lijstjes samenvoegen en de ultieme lijst samenstellen. Met de presentatie in juli zodat je met een coctail in de hand de uitslag kan volgen.

2. Lijstjes:
Je geeft een lijstje af met je absoluut favoriete films met je beste film op nr 1. De lijstjes mogen niet random, alfabetisch of chronologisch geordend worden. Dit heeft impact op de punten zodat bvb films met de letter A beter zouden scoren dan de letter Z.

3. Gegevens lijstjes:
Ik wil van iedereen de nummer met de plaats in je lijstje, de titel zoals die hier op Moviemeter staat en het jaartal. Liefst nog aangevuld met de MM-code. Ik zal de lijstjes pas verwerken als alle gegevens zijn meegegeven. En eens een lijstje doorgestuurd is, kan je het niet meer aanpassen. Anders kan het mislopen met de berekening. (en heb ik nog meer werk) Vb: 1 Alien 1979 'MM-code'
Liefst aan te leveren met een export van MM (of eventueel IMDb). Dan worden misverstanden vermeden.

4. Punten:
Hier is veel op gezegd, ook in vorige edities. Zeker niet onterecht om te zien hoe je omgaat met korte en lange lijstjes, met 'ervaren' en 'minder ervaren' filmkijkers. Omdat niet iedereen stemt en het al meer wiskunde dan film wordt, houden we de berekening van vorige edities:
Point = 38000 / ( [place] + 75 )

5. Doorsturen lijstjes:
Om het snel te verwerken is het gemakkelijk om alles in een Excel te gieten. Gewoon in 4 kolommen te verwerken met Plaats Filmtitel Jaartal Moviemeter-code. Mijn mailadres kan je in mijn profiel terugvinden. Wie toch niet zo vertrouwd is met Excel kan het ook nog gewoon doorsturen via persoonlijk bericht, weliswaar met alle nodige gegevens.

6. Films:
Om het mij zelf gemakkelijk te maken, zijn enkel films toegestaan die hier op Moviemeter staan. Bij de eerste 2 edities waren kortfilms nog toegestaan, maar uiteindelijk haalden er maar 2 de eindlijst. De liefhebbers van kortfilms moeten het mij maar vergeven. Maar het zou de verwerking zoveel gemakkelijker maken. Maar dat wil zeggen dat ALLE films van Moviemeter kunnen meedoen. Ook de recente films die in de top 250 (nog) niet voorkomen.

7. Presentatie:
Er zal een apart topic geopend worden voor de presentatie: (hier komt de link later te staan). Je kan de lijst ook volgen op icheckmovies om zo snel te zien hoeveel je van de lijst tal gezien hebt: (die link geef ik later ook nog mee)
De discussie over de uitslag kan in dit topic verder gevoerd worden. Dan behoud je een duidelijk overzicht dat niet verdwijnt in de (hopelijk) vele berichten. Omdat we nu al de 4e editie zijn, zal ik ook de posities van vorige jaren meegeven. Kan je zien of een film gestegen, gedaald of nieuw is. Verder normaal gezien ook in hoeveel lijstjes de film stond en wie er op gestemd heeft. Kan je altijd gelijkgestemde filmliefhebbers terugvinden.

Bij deze alvast dank aan The One Ring en beavis voor hun werk van voorbije jaren. En iedereen alvast bedankt voor de mooie lijstjes. Hopelijk loopt alles vlot zodat we in de zomer een mooie gevarieerde top 1000 als resultaat hebben. Vakantiegangers zoeken dus vooral een camping met wifi om niets te moeten missen.

Deze mensen deden vorige editie mee: !!!!*Lucky - Airbakke - Alastor - Apollinisch - arno74 - Ataloona - Badalamenti - Baggerman - BBarbie - beavis - Brave-Neo - chevy93 - Darbie - Dievegge - donnie darko - DVD-T - eRCee - Ferdydurke - Film Pegasus - Finisterra - gauke - handsome_devil - horizons - IH88 - joachimt - John Milton - joolstein - JT Chinaski - kaketoe - kappeuter - kevin_vp - Knisper - Koenr - Lord Flashheart - Lv92 - Mat_ - maxcomthrilla - McSavah - Metalfist - mjk87 - Mochizuki Rokuro - moviefreak#1 - Movsin - MRDammann - Night's Watch - Norma - Observator - Onderhond - Pieter Montana - Prinz - Querelle - Ramon - SimonSav - Spetie - starbright boy - Stoux - tbouwh - The One Ring - TheBunk - TornadoEF5 - vinnypassy - wendyvortex - Zwolle84

Maar iedereen mag meedoen. Tag gerust (zonder te stalken natuurlijk) nog andere filmliefhebbers om hen uit te nodigen voor deze top 1000. Het wordt ongetwijfeld opnieuw een topeditie!

Zou het mogelijk zijn als ik de lijst inlever op letterboxd? Zo niet dan zal ik de lijst persoonlijk naar je sturen. Denk dat ik morgen de lijst ga maken.

Film Pegasus (moderator)
nathaniel177 schreef:
(quote)

Zou het mogelijk zijn als ik de lijst inlever op letterboxd? Zo niet dan zal ik de lijst persoonlijk naar je sturen. Denk dat ik morgen de lijst ga maken.

Liefst in Excel, dat gaat het snelste. Anders mag eventueel op een andere manier (via PM bvb), maar dat vraagt veel meer werk en zie ik ook enkel als een uitzondering voor wie niet met Excel kan werken. Anders hebben we tegen september nog geen top 1000 vrees ik.

nathaniel177 schreef:
(quote)

Als jij je top 250 in excel invoert, dan kan je hem wel naar mij doorsturen. Dan doe ik de MM code er wel bij als je niet weet hoe het werkt. Moet dat voor iemand anders toch ook doen.

Onderhond schreef:
ICM baseert zich op IMDb als ik me niet vergis. En IMDb is echt onnozel als het om genres gaat. Het is niet uitzonderlijk dat er 6 of 7 genres bij een film staan en 90% van alles is Drama.

Ben blij dat MM zich beperkt tot 2 hoofdgenres.

Klopt. En het genre is niet eens toegevoegd aan een export van iCM, dus het heeft weinig zin dat hiervoor te gebruiken. Handmatig genre's verzamelen om statistieken te geven is een erorm werk. Vanuit een IMDb-export kun je dat tenminste automatiseren, maar dan heb je wel die oneindige lijsten genre's inderdaad.
Ik weet effe niet meer uit mijn hoofd of genre's ook in een MM-export zitten. Als dat zo is, dan is het niet al te moeilijk om statistieken daaruit te halen.

Statistieken als land van herkomst is volgens mij alleen mogelijk door het handmatig te doen.

Film Pegasus schreef:
(quote)

Liefst in Excel, dat gaat het snelste. Anders mag eventueel op een andere manier (via PM bvb), maar dat vraagt veel meer werk en zie ik ook enkel als een uitzondering voor wie niet met Excel kan werken. Anders hebben we tegen september nog geen top 1000 vrees ik.

Oke, ik zal kijken of ik het in excel krijg

IH88 schreef:
(quote)

Als jij je top 250 in excel invoert, dan kan je hem wel naar mij doorsturen. Dan doe ik de MM code er wel bij als je niet weet hoe het werkt. Moet dat voor iemand anders toch ook doen.

Dat zou top zijn! Heel erg bedankt alvast!

Gast
geplaatst: vandaag om 13:28 uur

geplaatst: vandaag om 13:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.