- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Beste films van de jaren 10 (21e Eeuw)
Beste films van de jaren 10 (21e Eeuw)
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Dit decennium is al weer bijna halverwege en er was nog geen topic van, zoals van al die andere decennia. 468 films gezien zover. Dus een toplijst is wel weer op zijn plaats.
BEST OF THE 2010s
01. La Grande Bellezza - Paolo Sorrentino (2013)
02. Faust - Aleksandr Sokurov (2011)
03. Aurora - Cristi Puiu (2010)
04. Oslo, 31. August - Joachim Trier (2011)
05. Les Amours Imaginaires - Xavier Dolan (2010)
06. Kebun Binatang - Edwin (2012)
07. Boyhood - Richard Linklater (2014)
08. Kıs Uykusu - Nuri Bilge Ceylan (2014)
09. Post Mortem - Pablo Larraín (2010)
10. Los Salvajes - Alejandro Fadel (2012)
11. Wuthering Heights - Andrea Arnold (2011)
12. Cosmopolis - David Cronenberg (2012)
13. Before Midnight - Richard Linklater (2013)
14. The Broken Circle Breakdown - Felix van Groeningen (2012)
15. Dupa Dealuri - Cristian Mungiu (2012)
16. Bir Zamanlar Anadolu'da - Nuri Bilge Ceylan (2011)
17. Kochegar - Aleksej Balabanov (2010)
18. We Need to Talk about Kevin - Lynne Ramsay (2011)
19. Womb - Benedek Fliegauf (2010)
20. Soldate Jeannette - Daniel Hoesl (2012)
21. Mary Is Happy, Mary Is Happy. - Nawapol Thamrongrattanarit (2013)
22. Les Adieux à la Reine - Benoit Jacquot (2012)
23. Silver Linings Playbook - David O. Russell (2012)
24. La Pasión de Michelangelo - Esteban Larraín (2012)
25. Kreuzweg - Dietrich Brüggeman (2014)
26. Shit Year - Cam Archer (2010)
27. P3ND3JO5 - Raul Perrone (2013)
28. Okami Kodomo no Ame to Yuki - Makoto Shinkai (2012)
29. Tom à la Ferme - Xavier Dolan (2013)
30. Les Géants - Bouli Lanners (2011)
31. Upstream Color - Shane Carruth (2013)
32. Miele - Valeria Golino (2013)
33. Jultak Dongshi - Kyung-mook Kim (2011)
34. A Torinói Ló - Béla Tarr (2011)
35. Himizu - Sion Sono (2011)
36. Noir Océan - Marion Hänsel (2010)
37. Animals - Marçal Forés (2012)
38. Marti, Dupa Craciun - Radu Muntean (2010)
39. The Tree of Life - Terrence Malick (2011)
40. 36 - Nawapol Thamrongrattanarit (2012)
41. The Perks of Being a Wallflower - Stephen Chbowsky (2012)
42. Copie Conforme - Abbas Kiarostami (2010)
43. Trudno Byt Bogom - Aleksej Gherman (2013)
44. This Must Be the Place - Paolo Sorrentino (2011)
45. Pa Negre - Agustí Villaronga (2010)
46. American Hustle - David O. Russell (2013)
47. Leviafan - Andrej Zvyagintsev (2014)
48. Iep! - Rita Horst (2010)
49. Kaguya-hime no Monogatari - Isao Takahata (2013)
50. Beasts of the Southern Wild - Benh Zeitlin (2012)
51. Starred Up - David MacKenzie (2013)
52. Nihon no Higeki - Masahiro Kobayashi (2012)
53. The Grand Budapest Hotel - Wes Anderson (2014)
54. Kirishima, Bukatsu Yamerutteyo - Daihachi Yoshida (2012)
55. Laurence Anyways - Xavier Dolan (2012)
56. Borgman - Alex van Warmerdam (2013)
57. Medianeras - Gustavo Taretto (2011)
58. La Leggenda di Kaspar Hauser - Davide Manuli (2012)
59. Sueño y Silencio - Jaime Rosales (2012)
60. Mammuth - Gustave Kervern (2010)
61. Oh Boy - Jan Ole Gerster (2012)
62. Amour - Michael Haneke (2012)
63. Eu Cand Vreau Sa Fluier, Fluier - Florin Serban (2010)
64. A Vida Invisível - Víitor Gonçalves (2013)
65. Frances Ha - Noah Baumbach (2012)
66. Blue Jasmine - Woody Allen (2013)
67. Csak a Szél - Benedek Fliegauf (2012)
68. Stop the Pounding Heart - Roberto Minervini (2013)
69. Soshite Chichi ni Naru - Hirokazu Kore’Eda (2013)
70. Meek's Cutoff - Kelly Reichardt (2010)
71. Gravity - Alfonso Cuarón (2013)
72. Kotonoha no Niwa - Makoto Shinkai (2013)
73. Le Gamin au Vélo - Jean-Pierre Dardenne/Luc Dardenne (2011)
74. Los Insólitos Peces Gato - Claudia Sainte-Luce (2013)
75. Nude Area - Urszula Antoniak (2014)
76. Le Passé - Ashgar Farhadi (2013)
77. Ben o Degilim - Tayfun Pirselimoglu (2013)
78. Pozitia Copilului - Calin Peter Netzer (2013)
79. Loong Boonmee Raleuk Chat - Apichatpong Weerasethakul (2010)
80. Miss Bala - Gerardo Naranjo (2011)
81. The Social Network - David Fincher (2010)
82. Brownian Movement - Nanouk Leopold (2010)
83. Tabu - Miguel Gomes (2012)
84. The Zero Theorem - Terry Gilliam (2013)
85. Homme au Bain - Christophe Honoré (2010)
86. Anna Karenina - Joe Wright (2012)
87. Black Swan - Darren Aronofsky (2010)
88. Ida - Pawel Pawlikowski (2013)
89. La Demora - Rodrigo Plá (2012)
90. Blue Valentine - Derek Cianfrance (2010)
91. Kotoko - Shin’ya Tsukamoto (2011)
92. Another Year - Mike Leigh (2010)
93. Hugo - Martin Scorsese (2011)
94. Hyde Park on Hudson - Roger Michell (2012)
95. L’Hiver Dernier - John Shank (2011)
96. Wo 11 - Xiaoshuai Wang (2011)
97. Yeraltı - Zeki Demirkubuz (2012)
98. Only Lovers Left Alive - Jim Jarmusch (2013)
99. Cherry Pie - Lorenz Merz (2013)
100. La Vie d'Adèle - Abdellatif Kechiche (2013)
101. Minasan, Sayonara - Yoshihiro Nakashima (2013)
102. Winter's Bone - Debra Granik (2010)
103. Boven Is Het Stil - Nanouk Leopold (2013)
104. Bal - Semih Kaplanoglu (2010)
105. Le Havre - Aki Kaurismäki (2011)
106. Godzilla - Gareth Edwards (2014)
107. Les Salauds - Claire Denis (2013)
108. Drive - Nicolas Winding Refn (2011)
109. L’Amour de Jeunesse - Mia Hansen-Løve (2011)
Mijn favoriete regisseurs van dit moment zijn dan
Nuri Bilge Ceylan
Xavier Dolan
Benedek Fliegauf
Pablo Larraín
Richard Linklater
Cristian Mungiu
Cristi Puiu
David O. Russell
Makoto Shinkai
Paolo Sorrentino
Nawapol Thamrongrattanarit
Maar Hirokazu Kore’Eda eigenlijk ook nog wel.
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
een top50 uit 82 films met 4,5 ster of hoger
met zo veel goede films nog vers in het geheugen, voelt het hier toch wel lastiger om goede afwegingen te maken... misschien ook omdat er nu meer experimentele docu achtige dingen de lijst opsluipen dan in de andere decennia. Uiteraard is dat genre niet helemaal nieuw, maar mijn interesse op dat vlak toch wel echt iets van de laatste paar jaar. Ligt dit puur aan mezelf, of worden er momenteel ook gewoon heel veel interessante, sterke of zelfs nieuwe dingen gedaan op dat vlak?
Denk dat de lijst er aan het einde van het decennium er toch echt wel heel anders uit kan gaan zien... maar de eerste tien staan toch echt wel als een huis! zúlke sterke en bijzondere films!
01 ) Amour - 2012 - 5.0
02 ) Grande Bellezza, La - 2013 - 5.0
03 ) Post Tenebras Lux - 2012 - 5.0
04 ) Kis Uykusu - 2014 - 5.0
05 ) V Tumane - 2012 - 5.0
06 ) Cosmopolis - 2012 - 5.0
07 ) River of Fundament - 2014 - 5.0
08 ) Gravity - 2013 - 5.0
09 ) Tree of Life, The - 2011 - 5.0
10 ) Small Roads - 2011 - 5.0
11 ) Zero Theorem, The - 2013 - 5.0
12 ) Petaru Dansu - 2013 - 5.0
13 ) Yi Dai Zong Shi - 2013 - 5.0
14 ) Camille Claudel, 1915 - 2013 - 5.0
15 ) Danza de la Realidad, La - 2013 - 5.0
16 ) World's End, The - 2013 - 5.0
17 ) Vida Invisível, A - 2013 - 5.0
18 ) Salauds, Les - 2013 - 5.0
19 ) Master, The - 2012 - 4.5
20 ) Faust - 2011 - 4.5
21 ) Piel Que Habito, La - 2011 - 4.5
22 ) Deep Blue Sea, The - 2011 - 4.5
23 ) Drive - 2011 - 4.5
24 ) Kotoko - 2011 - 4.5
25 ) Hors Satan - 2011 - 4.5
26 ) Schastye Moe - 2010 - 4.5
27 ) Holy Motors - 2012 - 4.5
28 ) Pervert's Guide to Ideology, The - 2012 - 4.5
29 ) Anna Karenina - 2012 - 4.5
30 ) Attenberg - 2010 - 4.5
31 ) White Epilepsy - 2012 - 4.5
32 ) Blind - 2014 - 4.5
33 ) Alpeis - 2011 - 4.5
34 ) Clouds of Sils Maria - 2014 - 4.5
35 ) Antiviral - 2012 - 4.5
36 ) Salvajes, Los - 2012 - 4.5
37 ) Loneliest Planet, The - 2011 - 4.5
38 ) To the Wonder - 2012 - 4.5
39 ) Beginners - 2010 - 4.5
40 ) Vénus à la Fourrure, La - 2013 - 4.5
41 ) Shame - 2011 - 4.5
42 ) Noche - 2013 - 4.5
43 ) Only God Forgives - 2013 - 4.5
44 ) Gamin au Vélo, Le - 2011 - 4.5
45 ) Il Se Peut Que la Beauté Ait Renforcé Notre Résolution - Masao Adachi - 2011 - 4.5
46 ) Ugly One, The - 2013 - 4.5
47 ) Spring Breakers - 2012 - 4.5
48 ) Enemy - 2013 - 4.5
49 ) TRON: Legacy - 2010 - 4.5
50 ) Paradies: Glaube - 2012 - 4.5
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Denk dat de lijst er aan het einde van het decennium er toch echt wel heel anders uit kan gaan zien... maar de eerste tien staan toch echt wel als een huis! zúlke sterke en bijzondere films!
Dat komt uiteraard door de kwantiteit van het aanbod, maar gevoelsmatig is daar ook iets aan de hand. Het groeien van Iklimler door de jaren in mijn hoofd. En dat ik steeds strenger word met het uitdelen van 4.5* en 5.0* ster. Het maken van deze lijsten helpt om decennia onderling te vergelijken en films binnen één land te ordenen.
Vandaar work in progress. Deels therapeutisch, deels voor enige ordening en ook gewoon leuk. Natuurlijk. Meer lijstjes zijn welkom.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Goed idee, ook om te zien of de smaak over 6 jaar is veranderd. Hieronder mijn toplijsten (plaats, eigen stem, titel, jaar, MM-gemiddelde), 356 films gezien.
TOP 50:
01. 5.0* Amour (2012) - 3,66*
02. 5.0* Misérables, Les (2012) - 3,33*
03. 5.0* Elle S'appelait Sarah (2010) - 3,69*
04. 5.0* Broken (2012) - 3,47*
05. 5.0* Después de Lucía (2012) - 3,54*
06. 5.0* Eva (2011) - 3,45*
07. 5.0* Captain Phillips (2013) - 3,88*
08. 5.0* Kick-Ass (2010) - 3,73*
09. 4.5* Vie d'Adèle, La (2013) - 3,94*
10. 4.5* Broken Circle Breakdown, The (2012) - 3,74*
11. 4.5* Mientras Duermes (2011) - 3,56*
12. 4.5* Jagten (2012) - 4,06*
13. 4.5* Jaula de Oro, La (2013) - 3,73*
14. 4.5* Biutiful (2010) - 3,63*
15. 4.5* Never Let Me Go (2010) - 3,22*
16. 4.5* No Se Aceptan Devoluciones (2013) - 3,52*
17. 4.5* Rafle, La (2010) - 3,57*
18. 4.0* Remember Me (2010) - 3,69*
19. 4.0* Passé, Le (2013) - 3,59*
20. 4.0* Voz Dormida, La (2011) - 3,41*
21. 4.0* True Grit (2010) - 3,46*
22. 4.0* Fault in Our Stars, The (2014) - 3,77*
23. 4.0* Cara Oculta, La (2011) - 3,64*
24. 4.0* Black Swan (2010) - 3,8*
25. 4.0* Warm Bodies (2013) - 3,19*
26. 4.0* Winter's Bone (2010) - 3,17*
27. 4.0* Stoker (2013) - 3,19*
28. 4.0* Artist, The (2011) - 3,55*
29. 4.0* Descendants, The (2011) - 3,39*
30. 4.0* También la Lluvia (2010) - 3,29*
31. 4.0* Better Life, A (2011) - 3,44*
32. 4.0* Monsieur Lazhar (2011) - 3,51*
33. 4.0* Argo (2012) - 3,58*
34. 4.0* Help, The (2011) - 3,79*
35. 4.0* Arrugas (2011) - 4*
36. 4.0* Kamikaze (2014) - 3*
37. 4.0* We're the Millers (2013) - 3,34*
38. 4.0* East, The (2013) - 3,1*
39. 4.0* 7 Cajas (2012) - 3,3*
40. 4.0* Dschungelkind (2011) - 3,75*
41. 4.0* Inception (2010) - 4,01*
42. 4.0* Next Three Days, The (2010) - 3,67*
43. 4.0* How to Train Your Dragon (2010) - 3,73*
44. 4.0* Tangled (2010) - 3,69*
45. 4.0* Frozen (2013) - 3,28*
46. 4.0* Toy Story 3 (2010) - 3,86*
47. 4.0* Nouvelle Guerre des Boutons, La (2011) - 3,18*
48. 4.0* Town, The (2010) - 3,58*
49. 4.0* Immortel, L' (2010) - 3,58*
50. 4.0* Robin Hood (2010) - 3,34*
FLOP 10:
01. 0.5* Srpski Film (2010) - 2,73*
02. 1.0* Turbulent Skies (2010) - 1,27*
03. 1.0* After Earth (2013) - 2,43*
04. 1.0* There Be Dragons (2011) - 2,72*
05. 1.0* No Habrá Paz para los Malvados (2011) - 2,78*
06. 1.0* Priest (2011) - 2,83*
07. 1.0* Tall Man, The (2012) - 2,89*
08. 1.0* All Is Lost (2013) - 2,99*
09. 1.0* 5 Days of War (2011) - 3,11*
10. 1.5* Frenemies (2012) - 1,33*
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
geweldige nummer 1!
... maar kan em toch een beetje moeilijk plaatsen tov de andere titels in je lijst...
wat sprong er voor jou het meest uit bij Amour / waarom is die film zo sterk volgens jou???
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Waarom Amour zo goed is? Heel veel redenen, het realisme, de subtiliteit, de montage, de sublieme acteerprestaties die de perfectie naderen (Emmanuelle Riva steekt voor mij met kop en schouders uit). Die film brengt heel goed de emoties over op het publiek, puur met subtiele expressie, en heeft nauwelijks dialogen nodig. Ik vond het een loodzwaar drama die je wel zonder enige afleiding moet bekijken. Amour staat in mijn top 10 op plaats #3, eigenlijk is het een gedeelde #2 plaats na mijn #1 (El Laberinto del Fauno, ook een drama).
Ten opzichte van mijn jaren '10-lijstje is het geen vreemde eend in de bijt hoor, Biutiful (#14) bijvoorbeeld vond ik ook zo'n loodzware en sterke drama. En The Fault in Our Stars (#22) is in zekere zin misschien wel het meest met Amour te vergelijken, waar Amour zich vooral op de wat oudere kijker richt en Fault in Our Stars juist bij de jongste generatie dezelfde emoties weet op te roepen. Verder past Amour ook tussen een hoop drama's met een rustige/subtiele stijl, zoals La Jaula de Oro (#13) en ook wel Después de Lucía (#5), en een hoop andere waar ik van hou van vóór 2010. En tot slot uit deze lijst ook Arrugas (Wrinkles) (#35), een animatie voor volwassenen over een bejaardentehuis voor (o.a.) mensen met alzheimer.
Verder bestaat mijn top 6 uit dit lijstje eigenlijk alleen maar uit drama's. Qua genres heb ik overigens best een brede interesse, alleen met misdaadfilms wil ik me wel eens verslikken (Godfather, Casino, Snatch), te cliché en teveel verheerlijking van geweld voor mijn smaak, maar andere misdaadfilms vind ik weer wel sterk (Crash, Gran Torino, Road to Perdition...).
Hoe vind je Amour zelf eigenlijk in jouw lijstje passen? Met welke andere films uit je lijst heeft het raakvlakken?
In jouw lijstjes was me trouwens eerder al een film opgevallen die ik bij je niet zo kon plaatsen. Hier noem je hem geloof ik niet, maar ik doel op Robocop (2014) die je ook op 4,5* hebt staan. Ik heb die zelf overgeslagen (ik verwachte meer van hetzelfde zoals in het origineel, vandaar dat ik daar niet zo'n interesse in had, maar de hoge score die je die film geeft viel me wel op). Ik ben wel benieuwd waarom je die zo'n hoge score hebt gegeven (en of je het nog steeds zo goed vindt)?
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
misschien ook omdat er nu meer experimentele docu achtige dingen de lijst opsluipen dan in de andere decennia. Uiteraard is dat genre niet helemaal nieuw, maar mijn interesse op dat vlak toch wel echt iets van de laatste paar jaar. Ligt dit puur aan mezelf, of worden er momenteel ook gewoon heel veel interessante, sterke of zelfs nieuwe dingen gedaan op dat vlak?
Als ik het goed zie tel ik slechts drie documentaires (Benning / Fiennes / Grandrieux). Dat is ook niet heel veel in vergelijkingen met wat er de laatste jaren aan bijzonderheden is uitgekomen. In mijn 'Top 10' van dit jaar staan er gewoon drie in de eerste vijf. The Missing Picture, Manakamana en Maidan. Vorig jaar twee en ga zo maar door.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Meer dan lastig, heb nog zoveel sterke 4.0* films, maar wilde toch niet verder dan 50 gaan. 2011 is mijn favoriete filmjaar ooit tot nog toe, al zijn de jaren daarna ook favoriete jaren, mede doordat ik vanaf 2011 meer nieuwe releases ben gaan kijken in plaats van alles van vroeger in te halen.
01. Tree of Life, The (2011) - 5.0*
02. Spring Breakers (2012) - 5.0*
03. Post Tenebras Lux (2012) - 5.0*
04. Drive (2011) - 5.0*
05. Norte, Hangganan ng Kasaysayan (2013) - 5.0*
06. Upstream Color (2013) - 5.0*
07. River of Fundament (2014) - 5.0*
08. Martha Marcy May Marlene (2011) - 5.0*
09. To the Wonder (2012) - 5.0*
10. Jess + Moss (2011) - 4.5*
11. Loong Boonmee Raleuk Chat (2010) - 4.5*
12. Leviathan (2012) - 4.5*
13. Petaru Dansu (2013) - 4.5*
14. Oslo, 31. August (2011) - 4.5*
15. Paradies: Liebe (2012) - 4.5*
16. Mud (2012) - 4.5*
17. Grande Bellezza, La (2013) - 4.5*
18. Cherry Pie (2013) - 4.5*
19. Saudâji (2011) - 4.5*
20. Snowtown (2011) - 4.5*
21. Sun Don't Shine (2012) - 4.5*
22. Submarine (2010) - 4.5*
23. Bad Film (2012) - 4.5*
24. Lore (2012) - 4.0*
25. Tchoupitoulas (2012) - 4.0*
26. Wuthering Heights (2011) - 4.0*
27. Sightseers (2012) - 4.0*
28. Faust (2011) - 4.0*
29. Simon Killer (2012) - 4.0*
30. Raid 2: Berandal, The (2014) - 4.0*
31. Sleeping Beauty (2011) - 4.0*
32. Kis Uykusu (2014) - 4.0*
33. Vie d'Adèle, La (2013) - 4.0*
34. Mesa sto Dasos (2010) - 4.0*
35. Yeralti (2012) - 4.0*
36. Master, The (2012) - 4.0*
37. Aurora (2010) - 4.0*
38. Comedy, The (2012) - 4.0*
39. Black Swan (2010) - 4.0*
40. Trudno Byt Bogom (2013) - 4.0*
41. Mistérios de Lisboa (2010) - 4.0*
42. Ruin (2013) - 4.0*
43. Cold Weather (2010) - 4.0*
44. Koi no Tsumi (2011) - 4.0*
45. Étrange Couleur des Larmes de Ton Corps, L' (2013) 4.0*
46. Pasookkoon (2010) - 4.0*
47. Ida (2013) - 4.0*
48. Color Wheel, The (2011) - 4.0*
49. Laurence Anyways (2012) - 4.0*
50. Whores' Glory (2011) - 4.0*
Was er trouwens niet al een toplijst-topic voor de jaren 10 (21ste eeuw)?
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
Loong Boonmee Raleuk Chat had er bij mij ook gewoon in moeten staan natuurlijk!
Toch nog mijn favoriete film van Apichatpong Weerasethakul denk ik, al beviel de recente herkijk van Sud Pralad ook echt enorm... en die mocht er dus misschien óók wel in! Beiden stonden nu op raadselachtige manier op 4 sterren. Had denk ik relatief nog conservatief gestemd omdat mijn eerste ervaringen met de regisseur zo'n cultureshock was
Dit is wel het soort film dat in dit decennium is opgekomen en veel invloed heeft gehad (zowel in de regio door directe creatie van kansen voor beginnende filmmakers, als wereldwijd) en waar ik in het begin dus aan moest wennen blijkbaar. Dit jaar was A Spell to Ward Off the Darkness (2013) ook een mooi voorbeeld in dit "experimentele docu achtige" hoekje waar ik het over had. Die heeft mijn eindlijst niet gehaald Verhoeven, net als nog andere titels waarvan sommige puur documentaire en andere weer meer mengvorm of pseudo-documentair, maar toch vielen ze me op. Ik weet dat je er zelf graag nog meer ziet, maar dan moet je toch echt een persoonlijk lijstje plaatsen
op naar een aparte post in reactie op arno74, leuk de discussies die deze lijstjes losmaken!
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
A Spell to Ward Off the Darkness haalde het bij mij ook net niet, in een top-100 of top-75 zeker wel.
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
Hoe vind je Amour zelf eigenlijk in jouw lijstje passen? Met welke andere films uit je lijst heeft het raakvlakken?
Het verschil zit em er denk ik in dat jij het vooral als loodzwaar drama ervaart en daarbij de opvallende rol van Riva uitligt (zoals veel van de pers en de verschillende award-shows ook deden, dus zeker niet "fout" oid). En het zelfs vergelijkt met films die in mijn ogen (voor zover ik ze gezien heb) inhoudelijk veel minder artistieke ambities hebben als Amour. Haneke maakt niet zomaar een drama film en Amour gaat niet in de eerste plaats om "het omgaan met een ziekte".
Persoonlijke highlights uit de film vond ik het spel van Trintignant (schandelijk genegeerd in mijn ogen, wellicht de beste rol uit zijn imposante carrière), de nachtmerrie sequentie en de schilderijen sequentie (de gevoelsmatige tegenhanger daarvan, maar op wat een belangrijk moment wordt die ingezet! fenomenaal). Amour ging in de eerste plaats om liefde uiteraard, maar dan tóch extreem dicht in de tweede plaats om de belevingen van Trintignant in zijn hartverscheurende situatie. Riva was daarentegen vooral de gemanierde bijrol (al doet dat ook wel weer onrecht )
De film heeft daarmee met heel veel films uit mijn lijstje raakvlakken. Post Tenebras Lux, Tree of Life of Camille Claudel, 1915 zou ik kunnen benadrukken, maar ik denk dat ik zeker voor 75% van de films wel een sterk argument zou kunnen maken.
mbt Robocop:
Robocop wordt inderdaad overal opvallend laag beoordeeld. Vooral door mensen die het vergelijk trekken met het origineel. Nu vind ik het origineel ook goed, maar als sinds de Dawn of the Dead remake eigenlijk ook wel goed bleek in vergelijking met de onaantastbare horror klassieker, zal ik de laatste zijn om te roepen dat remakes not-done of heiligschennis zijn. Die praktijk is al zo oud als de cinema zelf, en zeker in Hollywood.
Dus mijn interesse in die film ging vooral uit naar de moraliteit (het klassieke monster van frankenstein thema) en de filosofie van het concept. Ook hoe dit aangepast zou zijn voor juist deze tijd, die toch echt wel anders is dan in de tijd van de originele Robocop en de update ook legitimiteit geeft. Op deze vlakken vond ik de film dus opvallend sterk! Het verbaasde me zelf ook, want het blijft verder toch wel gewoon blockbuster spektakel (en op dat vlak is het niet écht vernieuwend en niet zo spectaculair als sommige andere van de recente blockbusters).
Ik had het idee dat de schrijvers en regisseur zeer goed over het concept hadden nagedacht en geen rare steken lieten vallen om een bepaalde demografie/publiek tegemoet te komen (misschien de reden waarom de film dus bij een groot deel van het publiek niet echt goed viel. De kids zijn tegenwoordig niet meer geïnteresseerd in politiek blijkbaar )
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Die beschrijving van Amour klinkt toch een stuk bijzonderder dan ik altijd voor ogen had. Onterecht door mij genegeerd.
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Dit is wel het soort film dat in dit decennium is opgekomen en veel invloed heeft gehad (zowel in de regio door directe creatie van kansen voor beginnende filmmakers, als wereldwijd) en waar ik in het begin dus aan moest wennen blijkbaar. Dit jaar was A Spell to Ward Off the Darkness (2013) ook een mooi voorbeeld in dit "experimentele docu achtige" hoekje waar ik het over had. Die heeft mijn eindlijst niet gehaald Verhoeven, net als nog andere titels waarvan sommige puur documentaire en andere weer meer mengvorm of pseudo-documentair, maar toch vielen ze me op. Ik weet dat je er zelf graag nog meer ziet, maar dan moet je toch echt een persoonlijk lijstje plaatsen
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Zo, hier heb je al soorten documentaires. Van experimenteel tot aan journalistiek. En nu ga ik naar bed.
01. L'image Manquante / The Missing Picture (2013 | Rithy Panh)
02. Stand van de Sterren (2010 | Leonard Retel Helmrich)
03. Samsara (2011 | Ron Fricke)
04. Manakamana (2013 | Stephanie Spray en Pacho Velez)
05. Maidan (2014 | Sergei Loznitsa)
06. Autobiografia lui Nicolae Ceausescu / The Autobiography of Nicolae Ceausescu (2010 | Andrei Ujica)
07. Final Cut: Hölgyeim és Uraim / Final Cut: Ladies and Gentlemen (2012 | György Pálfi)
08. Weemoed & Wildernis (2010 | Digna Sinke)
09. Into the Abyss (2011 | Werner Herzog)
10. Searching for Sugar Man (2012 | Malik Bendjelloul)
11. De Van Waveren Tapes (2012 | Wim van der Aar)
12. Armadillo (2010 | Janus Metz Pedersen)
13. Zombie: the Resurrection of Tim Zom (2014 | Billy Pols)
14. Amma Lo-fi / Grandma Lo-Fi: The Basement Tapes (2011 | Birgisdóttir, Jonsson en Kristjánsdóttir)
15. ¡Vivan las Antipodas! (2011 | Victor Kossakovsky)
16. The Act of Killing (2012 | Joshua Oppenheimer)
17. Ana Ana (2014 | Corinne van Egeraat en Petr Lom)
18. Cave of Forgotten Dreams (2010 | Werner Herzog)
19. Inside Job (2010 | Charles Ferguson)
20. More Than Honey (2012 | Markus Imhoof)
21. Ne me Quitte Pas / Don't Leave Me (2013 | Sabine Lubbe Bakker en Niels van Koevorden)
22. A Story of Children and Film (2013 | Mark Cousins)
23. Women Are Heroes (2010 | Jr.)
24. Nieuwe Helden - in het Hart van de Tour (2014 | Dirk Jan Roeleven)
25. Crulic - Drumul spre Dincolo / Crulic - The Path to Beyond (2011 | Anca Damian)
26. Putty Hill (2010 | Matthew Porterfield)
27. De Engel van Doel (2011 | Tom Fassaert)
28. Mannenbroeders van Kootjebroek (2011 | Geertjan Lassche)
29. Into Eternity: A Film for the Future (2010 | Michael Madsen)
30. Il se Peut que la Beauté ait Renforcé Notre Résolution - Masao Adachi (2011 | Philippe Grandrieux)
Maar ook: Journal de France (2012 | Depardon en Nougaret) & White Epilepsy (2012 | Grandrieux).
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Was er trouwens niet al een toplijst-topic voor de jaren 10 (21ste eeuw)?
Er is er eentje over de jaren 1910, en daar zijn een enkele keer ook films uit de jaren 2010 gepost, maar een aparte lijst over jaren 10 21ste eeuw was er volgens mij inderdaad nog niet.
Die beschrijving van Amour klinkt toch een stuk bijzonderder dan ik altijd voor ogen had. Onterecht door mij genegeerd.
Kom ik dan wel met een "disclaimer" voor je : Niet te hoge verwachtingen hebben, en bekijk het zonder afleiding als je in de mood bent voor zo'n film. Beavis en ik zijn wel enthousiast over die film, maar anderen schreven daar weer dingen zoals "wat een saaie film, er gebeurt niets" of dat het helemaal niet over liefde ging (want geen "ik hou van je", geen kus onder de maneschijn, geen diner bij kaarslicht, geen romantische muziek, dus tjsa dan gaat het vast niet over liefde ). Daar gaat het zeker wel over, liefde van een koppel die elkaar al 50 jaar (?) kent, maar dus op een veel subtielere manier en dus niet in de hollywood/commerciële stijl of met valentijnskaartjes .
Naar mijn mening helpt ook een zekere levenservaring om het te bekijken, en ook een gezonde dosis empathisch vermogen om je in te leven met mensen die richting de 80 gaan.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Het verschil zit em er denk ik in ....
Opvallend hoe we inderdaad op andere dingen letten of de nadruk op leggen (in je geval meer Trintignant dan Riva, en meer het artistieke dan het verhaal). Trintignant vond ik ook erg sterk spelen, maar juist de rol van Riva lijkt me zó moeilijk om zo overtuigend te spelen. Het is zo makkelijk om daar de plank juist mis te slaan en nep over te komen. Beiden waren uitmuntend.
Amour is van een andere dimensie en staat ver boven de andere films die ik genoemd heb, en ik denk dat je daar ook zo over denkt vs. de films die jij noemt (anders stond het niet in onze lijsten op 1 De films die ik noem lijken er wat op qua stijl, verhaal of emoties die ze oproepen, maar staan inderdaad ver af van de nr. 1. Als je ooit The Fault in Our Stars (in de bioscoop) bekijkt zul je zien dat het dezelfde emoties oproept (bij een hele andere generatie), en dat de manier waarop een zieke personage wordt gespeeld heel ver af staat van wat Riva in Amour laat zien.
Wat je als artistiek ziet ("de nachtmerrie sequentie en de schilderijen sequentie (de gevoelsmatige tegenhanger daarvan, maar op wat een belangrijk moment wordt die ingezet! ") zag ik ook als enorm pluspunt maar dat vat ik samen als "montage", een van de redenen die de film zo sterk maken
Alleen ik durf zelf niet van "artistieke ambities" te spreken bij Amour (met name het woord ambitie), die zijn er duidelijk wel bij The Tree of Life, maar bij Amour gaat alles zo soepel, zo ingetogen, zo natuurlijk, zo subtiel, dat ik het artistieke niet als doel zie, terwijl bij The Tree of Life ik dat wel zo ervaar, waarbij het zelfs op mij bij Tree of Life te gemaakt of geforceerd overkwam.
Zo zie je maar dat je een film op heel veel manieren kunt beleven
En... Robocop zal ik misschien dan toch maar een keertje huren, ik was bang voor een film die standaard de kassa probeert te spekken met een herhaling van een kunstje, maar je omschrijving geeft me dan een andere (positievere) indruk.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Ook even een lijstje gemaakt, een top 50 is het geworden.
1. Post Tenebras Lux - Carlos Reygadas (2012)
2. The Tree of Life - Terence Malick (2011)
3. Noche - Leonardo Brzezicki (2013)
4. Aurora - Christi Puiu (2010)
5. Jultak Dongshi - Kyung Mook-Kim (2011)
6. Leones - Jazmin Lopez (2012)
7. Boyhood - Richard Linklater (2014)
8. A Torinói Ló - Bela Tarr (2011)
9. Oslo, 31 August - Joachim Trier (2011)
10. Sudoeste - Eduardo Nunes (2012)
11. Shi - Chang-dong Lee (2010)
12. Los Salvajes - Alejandro Fadel (2012)
13. Putty Hill - Matthew Porterfield (2011)
14. Les Amours Imaginaires - Xavier Dolan (2010)
15. Autobiografia lui Nicolae Ceausescu - Andre Ujica (2010)
16. Betoniyö - Pirjo Honkasalo (2013)
17. Cosmopolis - David Cronenberg (2012)
18. Stop the Pounding Heart - Roberto Minervini (2013)
19. Loong Boonmee Raleuk Chat - Apichatpong Weerasethakul (2010)
20. A Spell to Ward Off the Darkness - Ben Rivers & Ben Russell (2013)
21. Amour - Michael Haneke (2012)
22. Marti, dupa Craciun - Radu Muntean (2010)
23. We Need to Talk about Kevin - Lynne Ramsay (2011)
24. Han Jia - Hongqi Li (2010)
25. Spring Breakers - Harmony Korine (2012)
26. De Jueves a Domingo - Dominga Sotomayor Castillo (2012)
27. Kill List - Ben Wheatley (2011)
28. Weekend - Andrew Haigh (2011)
29. The Loneliest Planet - Julia Loktev (2011)
30. Les Géants - Bouli Lanners (2011)
31. Futatsume no Mado - Naomi Kawase (2014)
32. Only God Forgives - Nicholas Windig Refn (2013)
33. Norte, Hangganan ng Kasaysayan - Lav Diaz (2013)
34. Someone's Wife in the Boat of Someone's Husband - Edwin (2013)
35. Trudno Byt Bogom - Aleksey German (2013)
36. Mary Is Happy, Mary Is Happy - Nawapol Thamrongrattanarit (2013)
37. Simon Killer - Antonio Campos (2012)
38. Laurence Anyways - Xavier Dolan (2012)
39. Le Gamin au Vélo - Gebr. Dardenne (2011)
40. La Vie D'Adèle - Abdellatif Kechiche (2013)
41. Meek's Cutoff - Kelly Reichardt (2010)
42. The Perks of Being a Wallflower - Stephen Chbosky (2012)
43. Tom à la Ferme - Xavier Dolan (2013)
44. Borgman - Alex van Warmerdam (2013)
45. Inori - Pedro González-Rubio (2012)
46. Martha Marcy May Marlene - Sean Durkin (2011)
47. 36 - Nawapol Thamrongrattanarit (2012)
48. Tariumu Shôjo no Dokusatsu Nikki - Yutaka Tsuchiya (2012)
49. Play - Ruben Östlund (2012)
50. Cherry Pie - Lorenz Merz (2013)
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
en één ding is duidelijk arno74, Amour stijgt boven elk niveau uit!
interessante lijst ook starbright boy, had niet verwacht dat Putty Hill bij jou zo hoog zou staan!
horizons
-
- 5655 berichten
- 2322 stemmen
1 Drive 2011
2 Toy Story 3 2010
3 Gravity 2013
4 Lego Movie, The 2014
5 Transformers: Age of Extinction 2014
6 Black Swan 2010
7 X-Men: First Class 2011
8 Transformers: Dark of the Moon 2011
9 Let Me In 2010
10 Inception 2010
11 Only God Forgives 2013
12 Tangled 2010
13 Sucker Punch 2011
14 How to Train Your Dragon 2 2014
15 Tinker Tailor Soldier Spy 2011
16 World War Z 2013
17 How to Train Your Dragon 2010
18 Cloud Atlas 2012
19 Tree of Life, The 2011
20 Frozen 2013
21 Alice in Wonderland 2010
22 Dredd 2012
23 Imaginaerum 2012
24 Iron Sky 2012
25 Pacific Rim 2013
26 Social Network, The 2010
27 Star Trek into Darkness 2013
28 Silver Linings Playbook 2012
29 Oz the Great and Powerful 2013
30 We're the Millers 2013
31 Prisoners 2013
32 Hotel Transylvania 2012
33 Oblivion 2013
34 Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides 2011
35 Tinker Bell and the Great Fairy Rescue 2010
36 Prometheus 2012
37 Counselor, The 2013
38 Noah 2014
39 Cabin in the Woods, The 2012
40 Monsters University 2013
hmmm, volgens mij heeft het feit dat ik veel films met kinderen kijk toch wel weerslag op de lijst.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30452 berichten
- 5199 stemmen
01. 2010 - 5.0* - Black Swan
02. 2012 - 5.0* - Jagten
03. 2013 - 5.0* - La vie d'Adèle
04. 2011 - 5.0* - Intouchables
05. 2012 - 5.0* - Venuto al mondo
06. 2011 - 5.0* - Drive
07. 2010 - 5.0* - Balada triste de trompeta
08. 2010 - 5.0* - My name is Khan
09. 2012 - 4.5* - The broken circle breakdown
10. 2011 - 4.5* - Hanna
Dk2008
-
- 10396 berichten
- 746 stemmen
Nu al weer 2015. Voor mij is het gewoon een voortzetting van het vorige decennium. En wat ik in 2008 nog niet wist (heel) oude films die plaats maken voor... kinderfilms.
1 Marmaduke (2010)
2 Beverly Hills Chihuahua 2 (2011)
3 Alpha and Omega (2010)
4 Konferenz der Tiere (2010) (Animals United)
5 Yogi Bear (2010)
6 Snuf en het spookslot (2010)
7 Cats & Dogs: The Revenge of Kitty Galore (2010)
8 Shrek Forever After (2010)
9 Sammy's Avonturen: De Geheime Doorgang (2010)
10 Alpha and Omega 2: A Howl-iday Adventure (2013) / Zambezia (2012)
1 t/m 7 staan in mijn favorietenlijstje (van iets meer dan 100 films)
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Vage lijst , maar ben in ieder geval blij dat Copie conforme (2010) van Abbas Kiarostami op de vierde plaats staat , magistrale film !
" The 50 best films of the decade so far, part 2 " - thedissolve.com
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Mijn top 5 so far :
01. Adieu au langage (2014) - GODard
01. Blackhat (2015) - MANN
03. Copie Conforme (2010) - Kiarostami
04. The Counselor (2013) - Ridley Scott
05. Le gamin au vélo (2011) - Dardenne + Cécile De France !!! =
05. Reality (2012) - Garrone
05. Dracula 3D (2012) - ARGENTO !!!
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
Top 50 (2010 - 2014) per 20 februari 2015:
01. Le Cose Che Restano (Gianluca Maria Tavarelli, 2010)
02. Deux Jours, Une Nuit (Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne, 2014)
03. Jodaeiye Nader Az Simin [A Separation ] (Asghar Farhadi, 2011)
04. Krugovi [Circles] (Srdan Golubović, 2013)
05. Intouchables (Éric Toledano & Olivier Nakache, 2011)
06. Amour (Michael Haneke, 2012)
07. My Name Is Khan (Karan Johar, 2010)
08. Incendies (Denis Villeneuve, 2010)
09. La Vie D'Adèle (Abdellatif Kechiche, 2013)
10. Le Passé (Asghar Farhadi, 2013)
11. Aşk Tesadüfleri Sever [Love Loves Coincidences] (Ömer Faruk Sorak, 2011)
12. La Source Des Femmes (Radu Mihaileanu, 2011)
13. Tangshan Dadizhen [Aftershock ] (Xiaogang Feng, 2010)
14. Polisse (Maïwenn, 2011)
15. Die Fremde (Feo Aladag, 2010)
16. Dogani [Silenced] (Dong-hyuk Hwang, 2011)
17. Made In Dagenham (Nigel Cole, 2010)
18. Les Petits Mouchoirs (Guillaume Canet, 2010)
19. The Help (Tate Taylor, 2011)
20. Dschungelkind (Roland Suso Richter, 2011)
21. The Whistleblower (Larysa Kondracki, 2010)
22. 12 Years A Slave (Steve McQueen, 2013)
23. Welcome To The Rileys (Jake Scott, 2010)
24. Le Nom Des Gens (Michel Leclerc, 2011)
25. As If I Am Not There (Juanita Wilson, 2010)
26. Pride (Matthew Warchus, 2014)
27. The Broken Circle Breakdown (Felix Van Groeningen, 2012)
28. Benim Dünyam (Ugur Yücel, 2013)
29. La Voz Dormida (Benito Zambrano, 2011)
30. Udaan (Vikramaditya Motwane, 2010)
31. Syngué Sabour, Pierre De Patience (Atiq Rahimi, 2012)
32. Después De Lucía (Michel Franco, 2012)
33. Belle (Amma Asante, 2013)
34. Dabba (Ritesh Batra, 2013)
35. The Perks Of Being A Wallflower (Stephen Chbosky, 2012)
36. Jagten (Thomas Vinterberg, 2012)
37. Barfi! (Anurag Basu, 2012)
38. Kıs Uykusu [Winter Sleep] (Nuri Bilge Ceylan, 2014)
39. Kahaani (Sujoy Ghosh, 2012)
40. Elle S'Appelait Sarah (Gilles Paquet-Brenner, 2010)
41. What Maisie Knew (Scott McGehee & David Siegel, 2012)
42. Venuto Al Mondo (Sergio Castellitto, 2012)
43. Jeune & Jolie (François Ozon, 2013)
44. Oranges And Sunshine (Jim Loach, 2011)
45. Offline (Peter Monsaert, 2012)
46. Na Putu [On The Path ] (Jasmila Žbanić, 2010)
47. Omar (Hany Abu-Assad, 2013)
48. Kelebeğin Rüyası [The Butterfly's Dream] (Yılmaz Erdoğan, 2013)
49. Achtste-Groepers Huilen Niet (Dennis Bots, 2012)
50. Short Term 12 (Destin Daniel Cretton, 2013)
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
Ik heb tot op dit moment 488 films uit de jaren 2010-2014 gezien.
Na mijn Top 50 hiervoor, hieronder de Top 10 van de slechtste films
01. Bad Teacher (Jake Kasdan, 2011)
02. Toscaanse Bruiloft (Johan Nijenhuis, 2014)
03. Burning Palms (Christopher Landon, 2010)
04. Hick (Derick Martini, 2011)
05. New Kids Turbo (Steffen Haars & Flip Van der Kuil, 2010)
06. Filth (John S. Baird, 2013)
07. Don Jon (Joseph Gordon-Levitt, 2013)
08. The Penthouse (Chris Levitus, 2010)
09. Nymphomaniac - Vol. I (Lars von Trier, 2013) [aan vol. II ben ik maar niet begonnen]
10. Spring Breakers (Harmony Korine, 2012)
TheBunk
-
- 739 berichten
- 3093 stemmen
Op alfabetische volgorde, mijn 20 favorietes films van dit decennium tnt:
Act of Killing, The | 2012 | Oppenheimer, Joshua
Anna Karenina | 2012 | Wright, Joe
Before Midnight | 2013 | Linklater, Richard
Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance) | 2014 | Iñárritu, Alejandro González
Blue Valentine | 2010 | Cianfrance, Derek
Drive | 2011 | Winding Refn, Nicolas
Grand Budapest Hotel, The | 2014 | Anderson, Wes
Grande Bellezza, La | 2013 | Sorrentino, Paolo
Her | 2013 | Jonze, Spike
Jodaeiye Nader az Simin | 2011 | Farhadi, Asghar
Killing Them Softly | 2012 | Dominik, Andrew
Martha Marcy May Marlene | 2011 | Durkin, Sean
Master, The | 2012 | Anderson, Paul Thomas
Melancholia | 2011 | Trier, Lars von
Post Tenebras Lux | 2012 | Reygadas, Carlos
Shame | 2011 | McQueen, Steve
Somewhere | 2010 | Coppola, Sofia
Tree of Life, The | 2011 Malick, Terrence
Under the Skin | 2013 Glazer, Jonathan
Vie d'Adèle - Chapitres 1 et 2, La | 2013 | Kechiche, Abdellatif
Observator
-
- 18281 berichten
- 3472 stemmen
Op 706 films:
01. 5,0* - Hetun (2011)
02. 5,0* - Petaru Dansu (2013)
03. 4,5* - Attenberg (2010)
04. 4,5* - Shit Year (2010)
05. 4,5* - Shokudo Katasumuri (2010)
06. 4,5* - Black Swan (2010)
07. 4,5* - Zhu Li Ye (2010)
08. 4,5* - Sleeping Beauty (2011)
09. 4,5* - Kokuhaku (2010)
10. 4,5* - Les Géants (2011)
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
op 1372 films:
01. Xiao Shi Da Kan [Honey PuPu) (2011)
02. Herutâ Sukerutâ [Helter Skelter] (2012)
03. Petaru Dansu [Petal Dance](2013)
04. Xing Kong [Starry, Starry Night] (2011)
05. Hetun [Blowfish] (2011)
06. Yi Dai Zong Shi [The Grandmaster] (2013)
07. Lee's Adventure (2011)
08. Miss Zombie (2013)
09. Beyond the Black Rainbow (2010)
10. Godkiller: Walk among Us (2010)