• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.880 films
  • 12.199 series
  • 33.965 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.942 gebruikers
  • 9.369.514 stemmen

Interessante / informatieve (filosofische) monologen of dialogen

zoeken in:

Animosh

• 4665 berichten
  • 538 stemmen

In dit topic kun je monologen of dialogen plaatsen die je interessant vindt (of waarvan je denkt dat anderen ze interessant zullen vinden). Met "interessant" bedoel ik niet alle monologen of dialogen die "boeien" of "intrigeren": ik doel op monologen of dialogen die niet alleen boeien, maar ook informatief zijn (vandaar dat ik "filosofische" heb toegevoegd, al mag dat wat mij betreft vrij breed worden genomen).

Als je een (deel van een) scène wil plaatsen zou ik jullie verder willen vragen om (i) aan te geven waar de monoloog of dialoog over gaat, en (ii) (a) een link naar de monoloog of dialoog te plaatsen of (b) (als je de scène niet kan vinden) aan te geven op welk tijdstip in de film in kwestie het plaatsvindt. Ik verbied jullie uiteraard niet om interessante monologen of dialogen te plaatsen als jullie er geen zin in hebben om deze informatie op te zoeken - beter iets dan niets - maar het is wel bedoeld als een serieuze richtlijn.

Verder zijn monologen of dialogen uit korte films, series en zelfs games wat mij betreft ook welkom - zolang ze maar interessant zijn. Hoe meer inspiratie, hoe meer vreugd.

Mijn bijdragen zijn voorlopig in ieder geval de volgende:

De menselijke conditie:

Anything Else: de anekdote over de taxi-chauffeur (1:20-1:44)

Anything Else: de grappen van Allen (1:49-2:56)

Det Sjunde Inseglet: de biechtscène over de onzichtbaarheid van God en de zin van een leven zonder God (mijn ding is het niet, maar het hoort zeker in een lijst als deze thuis)

Golem: een kortfilm over de menselijke conditie en de toekomst van de mensheid

Hannah and Her Sisters: de monoloog over de zin van een leven zonder God

Trainspotting: de intro en het einde

Whatever Works: de intro (tot aan 1:40)

De waarde van vergeving:

Dogville: de dialoog in de auto en de daaropvolgende “omkering” van Grace (tot aan 1:20:43)

Dierenethiek:

Earthlings: de uitleg van speciesism (2:25-2:55 en 3:40-3:52)

Earthlings: de vergelijking van de bio-industrie met de Holocaust (06:57-8:10)

Earthlings: de verhouding tussen menselijke en niet-menselijke dieren (4:58-6:40)

Gevarieerd:

Izo: de scène in het klaslokaal (47:40-49:10)

Liefde en relaties:

Before Midnight: een stuk uit de dialoog aan de eettafel (12:55-13:05)

Before Midnight: een stuk uit het einde (0:24-1:30)

Before Sunset: een stuk uit de taxi-scène (0:52-1:00)

Husbands and Wives: een dialoog over de functie van relaties (01:36:54-01:37:17)

Husbands and Wives: een monoloog over relaties

Mr. Nobody: theorieën over de oorzaken van liefde

My Neighbors the Yamadas: de huwelijksspeech en de daaropvolgende “que sera sera”-scène (al is het laatste eerder een lied dan een monoloog of dialoog) (92:50-98:20)

Materialisme (als een levenshouding):

Fight Club: de oneliners tegen materialisme (klik, klik (tot aan 0:16) en klik)

Metafysica:

Mr. Nobody: speculatieve theoretische natuurkunde

Pi: de aannames van Max

Oorlog en vrede:

Patlabor 2: een monoloog over oorlog en vrede

Persoonlijke identiteit:

Waking Life: een dialoog over persoonlijke identiteit

Racisme:

American History X: een discussie tussen een racist en liberalen

Religie:

Naked: het “problem of evil” in een notendop

The Devil's Advocate: de monoloog van de duivel over God

Vrije wil:

Trois Couleurs: Rouge: een dialoog over wat wij zouden doen in andermans schoenen (1:03:00-1:03:25)

Waking Life: een monoloog over vrije wil

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

My Dinner with Andre (1981) is wel het summum:

Slechts een fragment uit de lange monoloog van Will Oldham in A Ghost Story (2017):

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.