- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Films met beste Sounddesign
Films met beste Sounddesign

Drs. DAJA
-
- 4329 berichten
- 4404 stemmen
Een topic om films te noemen met opvallend (goed) geluid (dus niet per se de muziek).
Het eerste wat mij zo te binnen schiet is 2001: A Space Odyssey van de overgangen op de aarde (waarbij de nacht in feite nog meer lawaai maakt dan de dag) tot het schitterende gehoorpunt van de computer HAL in het schip, denk ook aan het geweldige gebruikt van "stilte". Waarschijnlijk is het mijn favoriete geluidsfilm.
Laatst viel Vinyan van Fabrice du Weiz me ook op. Daarbij vertrouwt hij bij zijn intro grotendeels op het geluid waarbij we alleen maar belletjes in het water omhoog zien gaan terwijl een geweldig stukje sounddesign te horen krijgen die ik al snel zou scharen onder één van de engste stukken horror.
Mario Bava maakt in I Tre Volti della Paura ook slim gebruik van de terugkerende geluiden van een druppelende kraan en de rondzoomende vlieg.
Wat me ook opviel was het geluid van Inglourious Basters, de momenten bij de intro waarbij Tarantino heel vrij van zijn omgevingsgeluiden de koeien laat wegvallen. Nog een mooi voorbeeld uit die film vind ik het gegeven dat het verhoor van Frau von Hammersmark zich afspeelt in een hondenkennel. In verhaalvorm wordt er nergens naar de honden verwezen en ik heb het idee dat ze er enkel in geschreven zijn zodat het geblaf en getik tegen de kooien het hele verhoor ongemakkelijker en daardoor spannender maken.
Dan maar even afsluiten met het schitterende geluid van A Clockwork Orange waarbij Kubrick er trots op ging dat hij bijna alles direct heeft kunnen opnemen. Bovendien mogen we het zingen van 'Singing in the Rain' niet vergeten.

Apollinisch
-
- 21258 berichten
- 0 stemmen
Verder niet zo'n geweldige film, maar vond het geluid van de vuurgevechten in Public enemies best indrukwekkend.

chevy93
-
- 12591 berichten
- 1175 stemmen
Bijna alle films (die ik zie althans) hebben tegenwoordig een prima sounddesign, dus om die te noemen, lijkt me wat makkelijk.

Drs. DAJA
-
- 4329 berichten
- 4404 stemmen
Verder niet zo'n geweldige film, maar vond het geluid van de vuurgevechten in Public enemies best indrukwekkend.
De vuurgevechten in die film wel ja, de kogels zijn erg mooi opgenomen en gemixt en als dat goed lukt ben je al een hele stap verder (kijk maar naar Elia Kazan's Panic in Detroit), verder vond ik (los van de rest) ook de sounddesign van de film waardeloos. Per shotwisseling was er gewoon een hoorbare geluidslas in de film (los daarvan vraag ik me af of die geluidsman uberhaupt met zijn microfoon in de buurt van de personages was...)

Drs. DAJA
-
- 4329 berichten
- 4404 stemmen
Bijna alle films (die ik zie althans) hebben tegenwoordig een prima sounddesign, dus om die te noemen, lijkt me wat makkelijk.
Noem er eens een paar die je echt goed vind want ik hoor ook de laatste tijd nog voldoende geklooi (scenes waarin het ene personage direct is opgenomen en het andere van veel te close gedubt bijvoorbeeld).

dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4097 stemmen
Film die me nu snel te binnen schiet waarbij het sound design voor bijna de hele ervaring zorgt is Polanksi's Repulsion. En om nog een Mann te noemen: Heat. De overval scène kent een van de meest indrukwekkende kogelsalvo's die ik al heb gehoord. Verder moet natuurlijk David Lynch genoemd worden. Zijn films halen het grootste deel van hun sfeer uit het sound design. Mulholland Drive is hier denk ik het beste voorbeeld van.

Onderhond
-
- 86879 berichten
- 11411 stemmen
Pi mag ook zeker niet ongenoemd blijven, al is het maar omdat de dialogen soms eerder deel uit lijken te maken van de soundtrack dan omgekeerd.

Knisper
-
- 12985 berichten
- 1240 stemmen
Vinyan is ook zeker mijn favoriet. Deed me denken aan het sound design van Idi i Smotri, die vergelijkbaar en net zo fenomenaal is.

kappeuter (crew films)
-
- 68688 berichten
- 5479 stemmen