• 15.963 nieuwsartikelen
  • 178.969 films
  • 12.270 series
  • 34.074 seizoenen
  • 649.094 acteurs
  • 199.243 gebruikers
  • 9.388.071 stemmen

Toplijsten (centraal topic)

zoeken in:

Jimmiie

• 586 berichten
  • 51 stemmen

Leuk, die lijstjes, maar ik hecht er weinig waarde aan.

Dat bv. de films 300, Saw (2004) en The Machinist (2004) erin staan en Dead Snow niet, zegt eigenlijk wel genoeg.

Het lijkt me dat films die weinig gezien zijn gewoon nooit in die lijstjes voorkomen, terwijl ze toch erg goed kunnen zijn.

kappeuter (crew films)

• 74673 berichten
  • 5985 stemmen

Dead Snow heeft anders ruim voldoende stemmen voor opname in de top 250.

De film wordt alleen nogal wisselend ontvangen door users.

Jimmiie

• 586 berichten
  • 51 stemmen

Oke. Dead Snow is ook maar een voorbeeld. Maar ik kan er zo nog een paar opnoemen waarvan ik me echt afvraag wat die in de top 250 doet, bv. Inception, Shutter Island en The Lion King..

Ik ben momenteel meer geneigd om films te kiezen die niet in de top 250 voorkomen. Dan heb je wel meer kans op bagger films, maar ook kans op nog niet ontdekte juweeltjes.

Maar goed, laten we het er maar op houden dat persoonlijke smaak ook een grote rol speelt.

Dk2008

• 11167 berichten
  • 788 stemmen

Waarom is er eigenlijk gekozen voor eerst het gemiddelde en dan pas het aantal stemmen?

Hannibal

• 9360 berichten
  • 3284 stemmen

Nou, wat denk je zelf...

kappeuter (crew films)

• 74673 berichten
  • 5985 stemmen

Hier overigens een lijst van de films met de meeste stemmen: link.

Dk2008

• 11167 berichten
  • 788 stemmen

Hannibal schreef:

Nou, wat denk je zelf...

Geen idee anders vroeg ik het toch niet. Er wordt meer gestemd dan dat er meningen over een film worden gegeven, dus vind ik het aantal relevanter.

Dk2008

• 11167 berichten
  • 788 stemmen

kappeuter schreef:

Hier overigens een lijst van de films met de meeste stemmen: link.

Bedankt kappeuter, nooit geweten van die lijst.

Hannibal

• 9360 berichten
  • 3284 stemmen

Dick2008 schreef:

(quote)

Geen idee anders vroeg ik het toch niet. Er wordt meer gestemd dan dat er meningen over een film worden gegeven, dus vind ik het aantal relevanter.

Een stem is een mening, dus in aantal gelijk, en met alle stemmen wordt het gemiddelde berekend...

Maar als je kwantiteit belangrijker vindt dan kwaliteit kun je die link van kappeuter gebruiken.

Dk2008

• 11167 berichten
  • 788 stemmen

Ik vind allebei wel belangrijk. Dus hou ik ze beide aan.

Dk2008

• 11167 berichten
  • 788 stemmen

Is er van de flop 100 ook zo'n lijst met de meeste stemmen?

Hannibal

• 9360 berichten
  • 3284 stemmen

Beste Dick.

Er is een toplijst van films met de meeste stemmen. Daar staan goede films tussen, maar ook minder goede. Deze kwantitatieve lijst heeft op geen enkele wijze verband met de toplijst of de floplijst.

Voor goede kwaliteit ga je naar de toplijst (top 250, waar de film het het hoogste gemiddelde cijfer bovenaan staat), voor slechte kwaliteit naar de floplijst (de flop 100, waar de film het het laagste gemiddelde cijfer bovenaan staat), en voor de films met de meeste stemmen ga je naar de lijst met de meeste stemmen (voila, de lijst waar de film met de meeste stemmen bovenaan staat).

Zo simpel kan het zijn.

Dk2008

• 11167 berichten
  • 788 stemmen

Ik vind dat het maar weinig met kwaliteit te maken heeft, is gewoon een kwestie van smaak en interesse. Alsof er meer interesse is voor klassiekers ipv bijvoorbeeld animatiefilms (die kwalitatief minder moeten zijn??).

De kwantiteit werkt dan in het voordeel bij de Top 250 maar in het nadeel van de Flop 100 met overdreven belangstelling voor bepaalde films. (Je gaat toch geen films kijken als ze slecht staan aangeschreven??).

Knisper

• 13041 berichten
  • 1279 stemmen

Maar wat voor lijst bedoel je nou precies? Want die lijst, die voorbij kwam, is niet de top 250 op basis van het aantal stemmen, maar de top 250 van ALLE films op de site met de meeste stemmen.

Dk2008

• 11167 berichten
  • 788 stemmen

Een andere manier dan zoals de flop 100 nu wordt weergeven kan niet. Maar het aantal van minimaal 250 stemmen vind ik best hoog. Er zullen ook wel films zijn die een nog lager gemiddelde hebben en toch al behoorlijk veel stemmen hebben, dat bedoel ik meer.

Dreiecke

• 2768 berichten
  • 902 stemmen

'Toplijsten' is m.i. een ingang voor mensen die zich geroepen voelen elke film uit zo'n lijst te gaan kijken en die er waarde aan hechten dat hun mening hetzelfde is als het gemiddelde publiek.

Of die zich er juist tegen afzetten, allemaal motivaties.

Of een lijst objectief is? Discutabel, want naast de persoonlijke beleving van de filmkijker speelt de mate van promoten en distribueren ook mee (net als bij 'pushen' in muziek), de reden dat lijsten mij niet zoveel of niet alles zeggen, slechts een indicatie voor mij kunnen zijn.

Tevens gaat m.i. de hele maatschappij de richting uit van steeds meer waarde hechten aan persoonlijke beleving en niet meer naar de almachtige mening van 'objectieve professionele filmcritici". Het gaat er om wat een film met je doet en m.i. niet hoe ie aangeschreven staat.

Dat kwaliteit meespeelt voor een beter resultaat (in beleving) staat natuurlijk buiten kijf.

RuudC

• 4636 berichten
  • 2529 stemmen

Dk2008 schreef:

Een andere manier dan zoals de flop 100 nu wordt weergeven kan niet. Maar het aantal van minimaal 250 stemmen vind ik best hoog. Er zullen ook wel films zijn die een nog lager gemiddelde hebben en toch al behoorlijk veel stemmen hebben, dat bedoel ik meer.

Ik denk ook niet dat het een gek idee zou zijn om het minimaal aantal stemmen voor de flop 100 te verlagen, tenzij het de bedoeling is dat daar alleen 'grote' films in horen te staan. Er is heel wat meuk dat nooit meer dan honderd stemmen zal krijgen, omdat ze (over het algemeen terecht) gemeden worden als de pest. Het is wat vreemd dat de flop 100 dezelfde voorwaarde heeft als de top 250.

Dk2008

• 11167 berichten
  • 788 stemmen

Dreiecke schreef:

'Toplijsten' is m.i. een ingang voor mensen die zich geroepen voelen elke film uit zo'n lijst te gaan kijken en die er waarde aan hechten dat hun mening hetzelfde is als het gemiddelde publiek.

Of die zich er juist tegen afzetten, allemaal motivaties.

Of een lijst objectief is? Discutabel, want naast de persoonlijke beleving van de filmkijker speelt de mate van promoten en distribueren ook mee (net als bij 'pushen' in muziek), de reden dat lijsten mij niet zoveel of niet alles zeggen, slechts een indicatie voor mij kunnen zijn.

Er worden films bekeken en naar aanleiding daarvan wordt een lijst samengesteld. Dat er mensen zijn die dat als een soort menukaart gebruiken, zo van, welke zal ik deze keer eens bekijken, ik vind dat wel wat raar, al maakt het me ook niet zoveel uit. Ik ben het dan ook wel helemaal met je eens wat je schrijft.

Toplijsten zullen altijd discutabel blijven was in het verleden met hitlijsten ook al. Een verkoper moest een streepje zetten zodra er plaat over de toonbank ging, jaja wie controleert dat en meer van dat soort dingen, pushen is inderdaad ook al zoiets.

Ik vind het toch mooi dat ik die link van kappeuter heb gehad. Heb je ook een indicatie van welke films op de site in de vorm van stemmen nou eigenlijk de meeste aandacht hebben.

Pledge, this! zal wel ook niet de grootste baggerfilm aller tijden zijn die op de site staat. Lijkt me wel moeilijk aan te tonen welke dat wel is, omdat veel films nog geen eens een stem hebben, en hoeveel stemmen is voldoende voor een redelijk beeld. Overigens wat de grootste flop ook moge zijn, als iemand het wel de moeite waard vond, vind ik dat prima.

@ RuudC. Het is verhoogd, sinds? het was eerst 150 stemmen. Flop 100 - MovieMeterWiki - wiki.moviemeter.nl

J. Clouseau

• 976 berichten
  • 1078 stemmen

Ik zie gewoon het nut niet in van een Flop 100. Wie zou er geïnteresseerd zijn in een lijstje met de slechtste films aller tijden? De beste, daar kan je nog iets uithalen (ik heb als prille puber héél wat goede films ontdekt door de Top 250 hier), maar de slechtste? Dan wordt het gewoon wat kappen op mislukte films.

Dk2008

• 11167 berichten
  • 788 stemmen

Ik zie het nut wel maar niet anders dan de toplijst. Het geeft een beeld van wat men hier op de site van films vindt, in uitersten, goed - slecht, leuk - niet leuk, mooi - lelijk ..... vul zelf wat in.

mar007

• 1151 berichten
  • 949 stemmen

persoonlijk boeit mij de flop 100 ook niet.

wat mij dan wel weer leuk lijkt is een top 100 van favoriete acteurs bv en dat de

persoonlijke top 10 uitgebreid wordt met bv top 25.

en naast je persoonlijke top 10 ook een top 10 favoriete acteurs.

nou zijn hier wel topics van maar stemmen op een acteur lijkt mij wel interresant.

en wat de topics betreft van lijstjes vind ik het jammer dat er geen discussies zijn,ik

bedoel je ziet dan allemaal lijstjes en verder niets.

ik vind het juist leuk om van mening te wisselen.

daarom vind ik het leukste om meningen/recensies te lezen en te reageren.

ook wordt het dan duidelijker waar iemand zijn stem op baseert.

Jimmiie

• 586 berichten
  • 51 stemmen

Misschien moeten we er ook nog even bij stilstaan dat veruit de meeste mensen nooit stemmen.

Dk2008

• 11167 berichten
  • 788 stemmen

@ mar007. Persoonlijk boeit het geen van beide me erg, maar negeren kan ik het ook niet helemaal, het is net als het stemmen, het komt vaak ter sprake. Terecht onterecht, te hoog te laag, te veel te weinig stemmen zo dus ook met die lijsten wat meestal het gevolg is van dat gestem.

Zover ik heb begrepen. Het gaat vooral om de film zelf, dus wat je er van vindt kan dan met een stem. De stem zelf kan, zolang er geen fraude is, niet ter discussie staan. Alleen als je je stem gaat toelichten in een bericht kan dat eventueel tot een discussie leiden, dat hangt af van de persoon of het bericht. Voor de rest denk ik dat het er niet gaat komen, anders dan dat het nu gaat.

RuudC

• 4636 berichten
  • 2529 stemmen

J. Clouseau schreef:

Ik zie gewoon het nut niet in van een Flop 100. Wie zou er geïnteresseerd zijn in een lijstje met de slechtste films aller tijden? De beste, daar kan je nog iets uithalen (ik heb als prille puber héél wat goede films ontdekt door de Top 250 hier), maar de slechtste? Dan wordt het gewoon wat kappen op mislukte films.

Ik vind het juist erg leuk om soms een film uit de flop 100 te kijken. Net zoals een film in de top 250 ontzettend vervelend kan zijn, kan een 'flop'film juist een pareltje zijn. Highlander II is daar nog niet zo gek lang geleden uit gestemd, maar dat vind ik een te gekke film. Zo zitten er wel meer tussen, want ik ben vaker aangenaam verrast.

mrwhite

• 1521 berichten
  • 3499 stemmen

Ik moet RuudC volgen zo'n lijst moet er gewoon zijn. Ik vind het trouwens jammer dat als je naar toplijsten gaat en dan naar overige en je wil bvb eens een lijst zien van beste horror films 2003 dat dat niet gaat ! Of is er mss een andere manier om zulke lijsten te zien ?

filmliefhebber92

• 1196 berichten
  • 2579 stemmen

Ja via de knop zoeken en dan dat invullen. Wie zoekt zal vinden.

Jesper187

• 6434 berichten
  • 2462 stemmen

Zoeken op overige gegevens

Genre: Horror

Jaartal: 2003 t/m 2003

Aantal stemmen: 250 t/m 15000 stemmen

Filmtypes: Reguliere films

Sorteren op: Stemgemiddelde

mrwhite

• 1521 berichten
  • 3499 stemmen

Ahn ok dank u ! Een mens leert toch altijd bij e.

chevy93

• 12755 berichten
  • 1325 stemmen

Even een aantal films die op het randje van de Top 250 zijn:

248; 3,77*: Der Tunnel (2001)

247; 3,89*: Le Cercle Rouge (1970)

246: 4,19*: Pride and Prejudice (1995) (miniseries mogen niet in de Top 250, of wel?)

245; 3,79*: Fitzcarraldo (1982)

Spetie

• 38871 berichten
  • 8216 stemmen

247; 3,90 The Grapes of Wrath (1940)

Die zit er ook erg dicht bij.

Miniseries komen niet in de top 250, dat klopt.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.