- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Toplijsten (centraal topic)
Toplijsten (centraal topic)
tims
-
- 209 berichten
- 415 stemmen
Bij Shawshank Redemption, The (1994):
dus ergens snap ik het niet echt goed waarom deze film in de lijst van beste films op nummer 1 staat...
Je kunt het nog heel lang hebben over wel of niet de beste film aller tijden. Voorlopig staat deze film (al jaren) ook op 1 bij de IMDB. Dus je kunt stellen dat de meerderheid van de filmkijkers wereldwijd deze film hebben gekozen tot beste aller tijden...maar natuurlijk gaat allemaal om smaak...en blijft het persoonlijk. 4 sterren
Dk2008
-
- 11167 berichten
- 788 stemmen
Je kunt het nog heel lang hebben over wel of niet de beste film aller tijden. Voorlopig staat deze film (al jaren) ook op 1 bij de IMDB. Dus je kunt stellen dat de meerderheid van de filmkijkers wereldwijd deze film hebben gekozen tot beste aller tijden...maar natuurlijk gaat allemaal om smaak...en blijft het persoonlijk. 4 sterren
Tsja het is ook maar net welke lijst je wilt handhaven. Zo zullen er ook wel lijsten zijn met bioscoopbezoekersaantallen en filmopbrengsten en inderdaad ook beste films aller tijden maar wel met een andere film bovenaan.
Timba69
-
- 425 berichten
- 675 stemmen
Tsja het is ook maar net welke lijst je wilt handhaven. Zo zullen er ook wel lijsten zijn met bioscoopbezoekersaantallen en filmopbrengsten en inderdaad ook beste films aller tijden maar wel met een andere film bovenaan.
Bezoeksaantallen en filmopbrengsten zeggen natuurlijk niets over beste film. Dit zijn lijstjes die gaan over de meest succesvolle of populaire film. Je vergelijkt appels met peren.
En over beste film zul je altijd discussies houden, want smaken verschillen. Maar statistisch gezien zullen de gemiddelden van de grootste filmrecentie sites toch wel een redelijk beeld moeten geven van wat de gemiddelde filmkijker er van vind.
Dk2008
-
- 11167 berichten
- 788 stemmen
Als mensen dit op deze site en IMDb de allerbeste film aller tijden vinden mij best en dat hij op 1 staat ook geen probleem. Schrijf dan gewoon dat je dit een goede film vind omdat je dat zelf vindt en liefst waarom. (Als je het geen goede film vindt, stem dan maar gewoon en laat het bericht want ja ...) Maar neem alleen al de laatste berichten, je moet een filmkenner zijn
, de dvd wordt heel vaak verkocht, nou 1 Euro dvd's worden ook heel goed verkocht
en de meerderheid van de filmkijkers (hoeveel mensen schrijven zich in om vervolgens op een film te stemmen) en wereldwijd ? Ik begrijp niet waar dat op gebaseerd is.
porcupine3
-
- 142 berichten
- 6129 stemmen
Ik ben tamelijk nieuw op deze site en heb even een vraagje over hoe het precies werkt met de top 250 en recente films. Dit zal vast wel ergens al staan, maar ik heb geen zin om 5580 berichten door te lopen.
De regel is dat een film 2 jaar oud moet zijn om in de top 250 te komen. Geldt dit vanaf releasedatum ? Zo ja, hoe komt het dan dat een film als "Temple Grandin" er niet in staat ? Ook zou "Inception" er dan vanaf vandaag in moeten staan?
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12871 stemmen
Nederlandse releasedatum in de bioscoop. Is die er niet (enkel DVD of gewoon niet) dan komen ze er op 1 januari in.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
de alternatieve top-lijst is uitgebreid van 100 naar 250 films
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31163 berichten
- 5455 stemmen
Dit lijst levert veel recente films op, weinig 'oudjes' op te merken moet ik zeggen.
Dk2008
-
- 11167 berichten
- 788 stemmen
In de jaren dat ik hier op de site zit is het toch wel duidelijk geworden dat ik meer tot het doorsnee publiek hoor of het nu een oudje of een wat nieuwere betreft. The Longest Day is hier eruit, maar hier staat Grease erin. Het gaat het mij er niet zozeer om of mijn favoriete films erin staan. Wel heb ik het altijd raar gevonden dat als je bijvoorbeeld een Blokker of een Bart Smit binnenloopt en je ziet daar de dvd's dat je die helemaal niet terug zag in de lijst. Dat is met deze uitbreiding wel het geval. Nu zie je films als Shrek, Harry Potter....ik vind het een goede uitbreiding. Door beide lijsten naast elkaar te leggen krijg ik nu een beter beeld.
porcupine3
-
- 142 berichten
- 6129 stemmen
Ik vond de alternatieve top 100 altijd een betere graadmeter dan de top 250. Een lijst samengesteld uit de persoonlijke top 10 van alle gebruikers zegt mij meer dan een lijst van het gemiddelde van eenmalige beoordelingen van een bepaalde film. Hier kan de lijst immers beinvloed worden door een relatief kleine groep (250) gebruikers. In die voormalige top 100 stonden dan ook geen japanse tekenfilms of documentaires meer. Dat valt nu nog steeds mee, maar ik ben toch wel een beetje geschrokken van het niveau in de tweede helft van deze nieuwe alternatieve lijst. Ik dacht altijd dat deze site in principe bevolkt werd door min of meer serieuze filmliefhebbers. Maar als ik zie dat maar liefst 133 mensen een ongelofelijk stupide product als "Dumb and dumber" in hun top 10 aller tijden hebben staan, rest mij slechts de vraag: Wie van hen is de "dumbest".
nclo
-
- 1494 berichten
- 157 stemmen
Valt mij op dat die alternatieve lijst weinig verschilt van de gewone top 250. De algehele top 10 is bijna identiek aan elkaar en veel verder kom je toch niet. Maar wat porcupine3 allemaal zegt kan ik mee instemmen. Als je net een leuke film tegenkomt die je net had gezien geef je eerder 5 sterren voor dan dat je hem in je eigen lijst zet. Daarom hecht ik wel meer waarde aan die lijst dan die normale.
Dk2008
-
- 11167 berichten
- 788 stemmen
Ik ben het niet mee eens, in zoverre alle films die op de site staan mogen bekeken worden, stom of niet stom. Serieus is ook zo'n begrip, is gewoon een kwestie van smaak. Maar als je vooral users wil hebben met meer een "smaak van serieuze films", moet je van tevoren bij inschrijving dat criterium al handhaven of die films er gewoon niet opzetten.
Ik zag aanvankelijk weinig verschil maar met die uitbreiding is dat wel het geval. Wel blijf je houden, niet iedereen vult een top 10 in en je kunt er maar 10 films in kwijt.
starbright boy (moderator films)
-
- 22425 berichten
- 5130 stemmen
Ik vind de alternatieve lijst minder boeiend en ook minder representatief. Vooral omdat de positieve beoordelingen niet gecompenseerd worden met negatieve. Een film als Twilight staat in heel veel top 10 lijstjes doordat de film heel veel fans heeft. Een hoop mensen vinden het ook helemaal niks, maar dat zie je niet in de alternatieve lijst. Het zorgt er wel voor dat de film bijlange na niet de gewone lijst gaat halen.
nclo
-
- 1494 berichten
- 157 stemmen
Films als Twilight vind je ook makkelijk in de normale omdat die fans die van 12 die hier net op de site komen als eerste naar die films toegaan om 5 sterren te geven.
Dk2008
-
- 11167 berichten
- 788 stemmen
Ik had liever gehad één lijst waar het draait om het gemiddelde en één lijst waar je het aantal stemmen ziet. Nou heb ik van kappeuter die link gehad met het aantal stemmen dus kan ik die ook wel raadplegen. Maar een alternatieve lijst met bijvoorbeeld een Shrek-film ertussen vind ik ook wel wat hebben, anders lijkt het net of veel mensen er niks aan vinden, maar dat soort films scoren toch heel aardig. (171 mensen in hun top 10 is flink wat)
starbright boy (moderator films)
-
- 22425 berichten
- 5130 stemmen
Films als Twilight vind je ook makkelijk in de normale omdat die fans die van 12 die hier net op de site komen als eerste naar die films toegaan om 5 sterren te geven.
Nee hoor, hij staat er bijlange na niet in. Gemiddelde is veel te laag.
Fikret8
-
- 6172 berichten
- 4238 stemmen
En terecht. Niet de allerslechtste film, maar een typische tiener soap achtige highschool film zou de toplijst alleen maar ongeloofwaardiger maken. Sinds dat Pirates Of The Carribean er in staat, neem ik de top 250 al minder serieus. Die doet nog onder aan Twilight.
Jesper187
-
- 6434 berichten
- 2462 stemmen
Ik gebruik de MM top-250 sowieso nooit. De IMDB Top 250 wel ooit gebruikt, maar die heb ik - op 20 films waar ik geen interesse in heb na - helemaal gezien. 'K maak op MovieMeter meestal gebruik van de zoekfunctie, daar vind ik veel meer films mee, die ook meer mijn smaak zijn. Het kan me dus ook niet zoveel schelen wat er wel en niet in staat. Want de lijst zegt uiteindelijk toch niks.
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
En terecht. Niet de allerslechtste film, maar een typische tiener soap achtige highschool film zou de toplijst alleen maar ongeloofwaardiger maken. Sinds dat Pirates Of The Carribean er in staat, neem ik de top 250 al minder serieus. Die doet nog onder aan Twilight.
meen je dat nou?
pirates of the carribean?
nou sorry hoor hier begrijp ik niets van,werkelijk een top film naar mijn mening.
ik neem de lijst wel serieus uit respect voor de gebruikers hier op mm.
Dk2008
-
- 11167 berichten
- 788 stemmen
Want de lijst zegt uiteindelijk toch niks.
Dat doet het juist wel. Mij geeft het een beeld wat mensen hier op de site zoal aan films kijken en dan ook nog weten te waarderen. Valt me dan nog mee dat er films in staat die ook hoog weet te waarderen. Verder ga ik inderdaad die lijst niet gebruiken om een film te kijken. Ik vind wel dat er wat al te gemakkelijk een te hoge dan wel te lage stem aan een film wordt toegekend, dus al te veel waarde hecht ik er ook niet aan.
nclo
-
- 1494 berichten
- 157 stemmen
Nou, ik ben toch benieuwd naar Shawshank Redemption hoor. Als hij bij beide lijsten op 1 staat trekt het redelijk makkelijk mijn aandacht, maar dat is mijn mening.
Dk2008
-
- 11167 berichten
- 788 stemmen
pirates of the carribean?
nou sorry hoor hier begrijp ik niets van,werkelijk een top film naar mijn mening.
ik neem de lijst wel serieus uit respect voor de gebruikers hier op mm.
Ik wil wel aannemen wat je schrijft en ik respecteer de lijst wel, maar hoe serieus kun je alle gebruikers nemen? We gingen er vanuit dat de meeste gebruikers wel serieus bezig zijn, maar lange niet alle. Daarom kijk ik verder dan alleen lijsten. Berichten bij films is ook een goede indicatie en te kijken welke stem bepaalde gebruikers bij een film hebben neergezet helpt ook.
porcupine3
-
- 142 berichten
- 6129 stemmen
Ik gebruik de MM top-250 sowieso nooit. De IMDB Top 250 wel ooit gebruikt, maar die heb ik - op 20 films waar ik geen interesse in heb na - helemaal gezien. 'K maak op MovieMeter meestal gebruik van de zoekfunctie, daar vind ik veel meer films mee, die ook meer mijn smaak zijn. Het kan me dus ook niet zoveel schelen wat er wel en niet in staat. Want de lijst zegt uiteindelijk toch niks.
Heb deze IMDB lijst eens bekeken. Wijkt toch wel behoorlijk af. Maar liefst 16 tekenfilms en (te) veel Charlie Chaplin, Kurasowa en Bergman.
Dk2008
-
- 11167 berichten
- 788 stemmen
Ik begrijp je aversie tegen tekenfilms toch niet helemaal. Ik heb altijd een voorkeur gehad voor handgetekende films, maar na een aantal computergetekende films gezien te hebben ben ik daar ook nog wel over te spreken. Het verbaast me dat ze zoveel kunnen doen "tegenwoordig" met computers, terwijl het in het verleden niet meer was dan een briefje of databasebestandje. Het zijn gewoon films voor jong en oud, de één wat meer voor kinderen dan de ander, maar goed, lees anders de berichten bij die films.
porcupine3
-
- 142 berichten
- 6129 stemmen
Ik heb geen aversie tegen tekenfilms. Ik lig ook wel eens op zondagmiddag katerig op de bank naar de Lion King te kijken en vind dat dan best leuk.
Ik vind alleen dat tekenfilms een andere kunstvorm zijn dan gewone speelfilms, en daarom niet in een movie top 250 thuishoren.
Dk2008
-
- 11167 berichten
- 788 stemmen
Dan heb ik je inderdaad niet goed begrepen. 
Fikret8
-
- 6172 berichten
- 4238 stemmen
Heb deze IMDB lijst eens bekeken. Wijkt toch wel behoorlijk af. Maar liefst 16 tekenfilms en (te) veel Charlie Chaplin, Kurasowa en Bergman.
Als er drie regisseurs zijn die meerdere top 250 noteringen verdienen, dan zijn Charles Chaplin, Akira Kurasowa en Ingmar Bergman ze wel.
Een Pirates Of The Carribian in de MovieMeter top 250 ten koste van City Lights of Rashomon is alleen al te gek voor woorden.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1717 stemmen
Off-topic berichten verwijderd.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12871 stemmen
Geef het nog een paar maand, is hij eindelijk volledig uit de toplijst.