Der Tunnel (2001)

Alternatieve titel: The Tunnel

3,76

Duitsland
Drama / Thriller
150 minuten / 188 minuten (tv-versie)

geregisseerd door Roland Suso Richter
met Heino Ferch, Nicolette Krebitz en Sebastian Koch

1961. Berlijn wordt gescheiden door de Muur. De Oost-Duitse zwemkampioen Harry Melchior slaagt er in om met valse papieren naar het westen te vluchten. Vanaf dan begint hij met enkele vrienden aan een waanzinnig plan om zijn zus te redden; een tunnel graven van oost naar west, onder de neus van de geheime dienst... Een waargebeurd verhaal.

64 BERICHTEN9 MENINGEN

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst op 15 oktober 2013, 10:46 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Der Tunnel gooit hier hoge ogen en heeft daarnaast een interessant verhaal. Dat zijn toch wel de voornaamste redenen voor mij geweest om deze film eens te bekijken.

Het verhaal speelt zich af in het Berlijn van 1961, wat destijds een vreselijke tijd daar geweest moet zijn. Men bouwt zomaar een muur en familie en vrienden worden op keiharde wijze van elkaar gescheiden. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om zoiets mee te maken. Na een aardige introductie, begint men met het maken van de tunnel, waar het hier in feite continu om draait. Hoewel der Tunnel zeker diverse spannende momenten kent, zitten er ook (korte) periodes tussen dat het geheel wat inzakt.

De acteurs spelen vrij goed. De personages zelf zijn redelijk goed uitgewerkt en nemen grotendeels geloofwaardige beslissingen. Alleen ergens op driekwart vergaloppeert men zich enigszins. De manier waarop Harry en Fritzi seks met elkaar krijgen is zeer ongeloofwaardig en het gebeuren daarna, is te geforceerd dramatisch. Richting het einde gaat het wel weer beter en wordt het nog even serieus spannend. Wat wel uitermate goed gedaan is, is dat men zowel de Oost- als West kant van de muur goed weet te belichten. Alles krijgt meer dan voldoende diepgang mee, waardoor het automatisch al een stuk interessanter wordt. Daarnaast komen de diverse problemen waar men tijdens het graven van de tunnel mee te maken krijgt goed aan bod.

Het had hier en daar wat compacter en iets minder dramatisch gekund, maar bovenal is het allemaal goed gemaakt en kwalitatief gezien toch wel bovengemiddeld.

avatar van Ajax&Filmfreak
geplaatst op 20 september 2014, 22:11 uur, permalink
Mijn stem geld voor de langere tv versie.

avatar van Darbie
geplaatst op 8 maart 2015, 18:34 uur, permalink
Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het in Duitsland de afgelopen jaren ontbreekt aan goede regisseurs.
Regisseurs die lef hebben, in plaats van voorgekauwde verhalen braaf te verfilmen.

geplaatst op 7 juli 2016, 2:19 uur, permalink
Toontje35 schreef:
Wat een onverwacht prima film/serie

Realistisch/prachtig gefilmd en boeiend
3 uur genoten