MENU

Alternatieve titel: The Tunnel

3,77

Duitsland
Drama / Thriller
150 minuten / 188 minuten (tv-versie)

geregisseerd door Roland Suso Richter
met Heino Ferch, Nicolette Krebitz en Sebastian Koch

1961. Berlijn wordt gescheiden door de Muur. De Oost-Duitse zwemkampioen Harry Melchior slaagt er in om met valse papieren naar het westen te vluchten. Vanaf dan begint hij met enkele vrienden aan een waanzinnig plan om zijn zus te redden; een tunnel graven van oost naar west, onder de neus van de geheime dienst... Een waargebeurd verhaal.

nummer 242 in de top 250

geplaatst op 18 november 2008, 15:15 uur, permalink
Alweer een pracht van een produktie deze Duitse film.
Ook hier gaat het weer eens over een niet zo'n mooi verleden, namelijk de Berlijnse Muur en de ontsnappingen van Oost naar West.
Dit waar gebeurde verhaal verteld de vlucht van een groep mensen door een tunnel onder de Muur.
Het is een 3 uur durende film, maar voor je het weet is ie zo voorbij, zo spannend en goed gemaakt is de film.
Met ook prachtige vertolkingen van onder anderen Sebastian Koch, Alexandra Maria Lara (die later de hoofdrol zou vertolken in 'Der Untergang') en Heino Ferch.
Een van de betere Duitse films die ik heb gezien, en hij kan zeker de vergelijking doorstaan met mijn favoriete Duitse film aller tijden, de eerder genoemde 'Der Untergang'.
Een film die ik ten zeerste kan aanraden en die je gezien moet hebben.

avatar van Toontje35
geplaatst op 5 januari 2009, 20:03 uur, permalink
Wat een onverwacht prima film/serie

Realistisch/prachtig gefilmd en boeiend
3 uur genoten

avatar van Jan met de pet
geplaatst op 9 januari 2009, 11:53 uur, permalink
Gewoon een prima film, ik heb ook 3 uur genoten en geen minuut langdradig geweest : 4,0

geplaatst op 10 januari 2009, 13:51 uur, permalink
Wat een film! Dit is 180-minuten-puntje-van-je-stoel niveau! Boeiend van start tot finish. Wellicht ben ik als ware 'Berlijnofiel' ietwat bevooroordeeld, maar deze film maakt dat je de sfeer ten tijde van De Muur écht voelt. De verwijzingen naar ware gebeurtenissen zijn perfect in de film opgenomen. Zoals bijvoorbeeld de dood van Peter Fechter. Acteerwerk is van hoog niveau. Deze film mag je gerust in één adem noemen met Der Untergang en Valkyrie (de uitvoering met Tom Cruise uiteraard). Ik heb gelijk zin om weer naar Berlijn te gaan

geplaatst op 17 maart 2009, 21:36 uur, permalink
Geweldige spannende film, waarnaar je blijft kijken. 4/5

AddictedToMovies
geplaatst op 28 maart 2009, 19:31 uur, permalink
Waar is deze op DVD te krijgen?

geplaatst op 6 april 2009, 21:21 uur, permalink
@Skindownz. Het gaat een beetje ver om der Untergang en Valkyrie op hetzelfde niveau te zetten. Maar dit is wel een toppertje inderdaad. Valkyrie overigens niet

geplaatst op 18 oktober 2009, 2:20 uur, permalink
Een geweldige en spannende film. De sfeer van die tijd, oost-west, west-oost is zo goed weergegeven dat de film echt van begin tot eind blijft boeien. Zo wordt perfect uitgelicht wat het met mensen doet om in een politie-staat te leven.
De sfeer van de Berlijnse muur wordt echt goed weergegeven

geplaatst op 18 oktober 2009, 2:44 uur, permalink
Prachtige Duitse film met een schitterend verhaal. De film is boeiend en spannend en er wordt uitstekend in gespeeld. De film duurt best lang, maar een tunnel graven duurt wel wat langer _O^

geplaatst op 5 maart 2010, 11:24 uur, permalink
gisteren voor de 2 de keer gezien en het blijft spannend.
Prima film

avatar van boemboem27
geplaatst op 5 april 2010, 20:14 uur, permalink
prachtige film,goed verhaal prima acteerwerk.
kort maar krachtig het kijken waard.
en die 3 uurtjes zijn zo voorbij..

avatar van Insignificance
geplaatst op 29 april 2010, 12:56 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Soms een beetje overdreven, maar door de bank genomen een fascinerend relaas over waaghalzen en waakhonden. Film focust zich vooral op de tunnelbouwers, maar ook de Oostkant wordt belicht, waar Oberst Krüger met meer dan gemiddelde interesse de achterblijvers van Harry Melchior volgt. Sterk aspect van de film, geeft op vrij subtiele wijze de akelige praktijken van de Stasi weer. Prima rol ook van Uwe Kockisch. Hadden ze best nog iets meer mee mogen doen, zoals met de ondervraging van Vic.

Film weet het Oost-West aspect overtuigend te brengen, maar gaat in z'n vertelling zo af en toe iets te ver. De dood van Heiner (geïnspireerd op het voorval rond Peter Fechter) valt, samen met de ontwikkelingen meteen daarna, toch wat uit de toon. De verkleedpartij van Harry komt ook iets te gedramatiseerd over. Neemt niet weg dat de rest solide genoeg in elkaar steekt om uit te kijken naar de ontknoping. De cast is ook nog eens uitstekend. Ruim voldoende.

geplaatst op 24 juli 2010, 17:37 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Zeldzaam: Een film waarin het potentieel goeddeels volledig wordt benut: 3.50 (3.40)
Prima en zorgvuldig geschoten film over een groep tunnelbouwers in Berlijn. Het verhaal concentreert zich in beginsel vrij breed en trechtert steeds meer naar de climax toe, waar regisseur Richter telkens kort op zit. Het enige grote moment van zwakte, of beter gezegd onbegrepen, tekent zich halverwege af als Heiner van de muur wordt afgeschoten, en kort daarop Harry en Fritzi gemeenschap met elkaar hebben. Dat voorval staat het ontwikkelde verhaal verder echter niet in de weg en blijft de verrassing tot het einde aan toe bewaard. Cinematografisch oogt de prent eenvoudig doch doeltreffend, en valt er ook op de cast weinig aan te merken. De zorgvuldige werkwijze van Richter helpt de prent aan een bovengemiddelde beoordeling, maar daar is het maximum ook wel mee bereikt.

avatar van markel66
geplaatst op 18 april 2011, 19:07 uur, permalink
Niks over te melden wat niet al gezegd is, daarom ben ik em ook gaan kijken.
Zeker de moeite waard, mooie film.

avatar van Euro551
geplaatst op 6 juni 2011, 19:15 uur, permalink
Deze film op school gekeken ooit met het vak Duits.
Prima film, al was het alleen om het saaie vak nuttig in te vullen

geplaatst op 18 juli 2011, 22:49 uur, permalink
Hele goeie film. Heb me geen moment verveeld.
Ondanks de duitse taal heb ik genoten van de film. De 3 uur waren zo voorbij. Af en toe komen die duitsers met goeie film met een goed verhaal.

Die Welle vond ik ook een mooie film maar deze was toch wel wat boeiender.
deze krijgt een 9 van mij.

avatar van SnakeDoc
geplaatst op 15 september 2011, 23:36 uur, permalink
Iemand enig idee waar ik deze film kan aanschaffen met Nederlands ondertiteling?

avatar van xMilennx

geplaatst op 1 december 2011, 13:11 uur, permalink
Eigenlijk vreemd dat ze er een geacteerde film van gemaakt hebben, terwijl de gebeurtenissen toendertijd ook allemaal écht met een camera vastgelegd zijn. Dit was een deal met een bepaalde zender, aan de hand daarvan konden ze de het grootste deel van de kosten voor de tunnel financieren.
Ik heb tijdens mijn avondlessen Duits deze echte beelden bekeken, en die documentaire lijkt mij wel indrukwekkender dan een fictieve film. Onze leraar noemde deze film de "geromantiseerde versie van de gebeurtenissen".
Desondanks lijkt dit mij toch ook wel een aanrader, want het is om het verhaal te doen, dat hoe dan ook fascinerend is.

avatar van Leo1954
geplaatst op 24 februari 2012, 1:19 uur, permalink
Eens met mijn voorganger, bij zo'n tv serie kan je veel romantiek verwachten. Het blijft een bizarre geschiedenis en dat kwam wel over. Als geromantiseerd verhaal houd het je ook in de greep, zeker niet slecht gedaan.

avatar van SnakeDoc
geplaatst op 1 april 2012, 13:12 uur, permalink
Wauw, wat een waanzinnige Duitse productie is dit. De acteurs, de decors, de muziek. Erg goed hoor.

Het verhaal is prachtig gefilmd en de spanning is geregeld te snijden. Ik zocht deze film al een tijdje nadat ik een bezoek heb gebracht aan Berlijn, en gelukkig heb ik hem nu eindelijk mogen aanschouwen. Gelukkig ook de 188 minuten versie. Zou niet weten waar ze een half uur moeten knippen om tot die 150 minuten te komen. Lijkt me zonde.

Deze film komt in ieder geval dicht in de buurt van een top 10 notering!

Zeer goed, zeer vermakelijk!

avatar van Bijdevaate11
geplaatst op 7 april 2012, 17:48 uur, permalink
Fantastisch! wat een ijzersterk drama, het heeft mij 188 minuten geboeid! En inderdaad, als je zelf ook een keer in Berlijn hebt rond gelopen is het helemaal goed te begrijpen.

avatar van the new guy
geplaatst op 13 april 2012, 13:03 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Prima verfilming van een ongelooflijk spannend verhaal. Je kunt je niet voorstellen in wat voor wereld die mensen in Berlijn decennia hebben geleefd, althans ik kan dat niet. Niemand is te vertrouwen en iedereen wil iets doen.

Goed gemaakt, af en toe wat geforceerde actie, verder een geloofwaardig tweeluik.

Overigens miste ik wel de echte NBC beelden in de aftiteling. Ben erg benieuwd hoe het er echt uit zag.

avatar van zxstyle
geplaatst op 27 juli 2012, 21:02 uur, permalink
In tegenstelling tot andere recensies hierboven, kon ik de lange speelduur niet waarderen.
Inderdaad, de sfeer van Berlijn na de muur wordt haarfijn uitgelegd. Maar zeker in het middelstuk gebeurt er vrij weinig, had weinig nut en had dus wat mij betreft geknipt kunnen worden.

ik zie niet de genialiteit in de film en 3 sterren lijkt me ook een reële waardering.

Persoonlijk vind ik dat mattis helemaal niet naar het westen had hoeven vluchten. Hij had beter gewoon terug kunnen gaan. Zijn vrouw en kind zaten daar, en zijn vrienden konden op bezoek gaan.

avatar van martin&angela
geplaatst op 2 augustus 2012, 9:51 uur, permalink
Naar aanleiding van ons bezoekje aan Berlijn deze film gekeken. Spannende film, heeft me tot het einde weten te boeien (188 minuten versie). 4 sterren.

avatar van popcorn en cola
geplaatst op 21 augustus 2012, 19:54 uur, permalink
Heel goed, en waar gebeurd.

geplaatst op 13 september 2012, 10:22 uur, permalink
heb gisteravond samen met mijn vrouw deze film zitten kijken een erg goeie soms emotionele film, ben zelf verschillende malen in de DDR geweest en deze film kreeg het voor elkaar om de beklemmende sfeer van dat land goed in beeld te brengen. de filom is verfilmd naar een waar gebeurd verhaal en je moet je toch niet indenken dat jou zoiets zou overkomen.
al bij al een goeie film met goed acteerwerk vond het alleen raar dat als je een rechte tunnel graaft er opeens aan het eind van de film bochten inzitten ( artistieke vrijheid ) zullen we maar zeggen maar geef toch 4 sterren

geplaatst op 19 december 2012, 17:31 uur, permalink
De vele ondergrondse opnames konden mij niet echt bekoren, in tegenstelling tot de boeiende scènes die zich in Oost-Berlijn afspeelden. Degelijk gemaakte film, die z'n spanning vooral ontleent aan het feit dat het verhaal waargebeurd is. Met name vanwege dat gegeven meer dan het aanzien waard.

avatar van 93.9
geplaatst op 16 mei 2013, 22:41 uur, permalink
Beetje aangezet, beetje te simplistisch. Het kringetje stasi - republiekvluchtelingen is wat klein.
Toch wel een vakkundig gemaakte film.

geplaatst op 19 juli 2013, 15:21 uur, permalink
De 188 minuten versie gezien; waarschijnlijk is de filmversie beter omdat daar de niet zo interessante scènes uitgeknipt zijn, zodat de productie, hoewel authentiek, minder langdradig overkomt.(alhoewel er momenten zijn dat je helemaal in beslag genomen wordt door het verloop). Gebaseerd op een waar gebeurd verhaal, gefilmd in documentaire stijl, met verstand gemaakt en ouderwets onderhoudend. De personages, die goed geschetst zijn, worden gespeeld door een uitstekende cast.

avatar van jeuletaxi
geplaatst op 9 augustus 2013, 11:16 uur, permalink
Geweldige film, en wat een spanning.
Boeiend van begin tot eind, ook nog waargebeurd, ongelooflijk!!
Een must see naar mijn mening....

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst op 15 oktober 2013, 10:46 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Der Tunnel gooit hier hoge ogen en heeft daarnaast een interessant verhaal. Dat zijn toch wel de voornaamste redenen voor mij geweest om deze film eens te bekijken.

Het verhaal speelt zich af in het Berlijn van 1961, wat destijds een vreselijke tijd daar geweest moet zijn. Men bouwt zomaar een muur en familie en vrienden worden op keiharde wijze van elkaar gescheiden. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om zoiets mee te maken. Na een aardige introductie, begint men met het maken van de tunnel, waar het hier in feite continu om draait. Hoewel der Tunnel zeker diverse spannende momenten kent, zitten er ook (korte) periodes tussen dat het geheel wat inzakt.

De acteurs spelen vrij goed. De personages zelf zijn redelijk goed uitgewerkt en nemen grotendeels geloofwaardige beslissingen. Alleen ergens op driekwart vergaloppeert men zich enigszins. De manier waarop Harry en Fritzi seks met elkaar krijgen is zeer ongeloofwaardig en het gebeuren daarna, is te geforceerd dramatisch. Richting het einde gaat het wel weer beter en wordt het nog even serieus spannend. Wat wel uitermate goed gedaan is, is dat men zowel de Oost- als West kant van de muur goed weet te belichten. Alles krijgt meer dan voldoende diepgang mee, waardoor het automatisch al een stuk interessanter wordt. Daarnaast komen de diverse problemen waar men tijdens het graven van de tunnel mee te maken krijgt goed aan bod.

Het had hier en daar wat compacter en iets minder dramatisch gekund, maar bovenal is het allemaal goed gemaakt en kwalitatief gezien toch wel bovengemiddeld.