• 15.963 nieuwsartikelen
  • 179.004 films
  • 12.272 series
  • 34.077 seizoenen
  • 649.163 acteurs
  • 199.261 gebruikers
  • 9.389.426 stemmen

Toplijsten (centraal topic)

zoeken in:

rep_robert

• 27519 berichten
  • 4089 stemmen

Daarom zeg ik ook altijd dat de Top 250 een populariteits lijst is en niet een kwaliteits lijst. Smaken blijven altijd verschillen.

Fikret8

• 6172 berichten
  • 4238 stemmen

Populariteits lijst klopt ook niet helemaal, dan zou een "2 Fast 2 Furious" het met kop en schouders winnen van "Ikiru" bijvoorbeeld.

rep_robert

• 27519 berichten
  • 4089 stemmen

Ik heb het dan ook niet over populair in de zin van welke film brengt het meeste geld op, maar populair in de zin van welke films scoren het best onder het grote publiek. Populariteit heeft natuurlijk niet alleen met geld te maken

orbit

• 12092 berichten
  • 0 stemmen

Het niet los kunnen koppelen van tijd en thema is toch echt een gemis aan intelligentie, in die zin zou elke klassieker echt wel hoog scoren, maar sommigen kunnen een tijdsverschil niet aan, ondanks het feit dat het weinig uitmaakt voor de algehele film zelf.

Thorak

• 6354 berichten
  • 1888 stemmen

Fikret8 schreef:

Op basis van stemgedrag concludeer ik dat volgens filmliefhebber92 de film Rush Hour 2 een van de beste films van na 2000 zou zijn en volgens Thorak zou dat The Expendables zijn.

Dan ben ik toch heel erg benieuwd hoe je daar op komt?!

Je hoeft geen Sherlock Holmes te zijn om te zien dat dat niet zo is...

Fikret8

• 6172 berichten
  • 4238 stemmen

Staat er toch letterlijk? Je gaf The Expandebles eerst 5*, vervolgens is dat verlaagd naar 4,5*, wat op 1 of 2 films na de bestbeoordeelde is van na 2000. Ik kan me niet voorstellen dat een film die je beoordeeld met 4,5 tot 5 sterren volgens jou onder doet aan de beste films van voor 2000.

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12875 stemmen

orbit schreef:

Het niet los kunnen koppelen van tijd en thema

Zeg dan tijd, plaats, taal en thema.

filmliefhebber92

• 1196 berichten
  • 2581 stemmen

Fikret8 schreef:

Over geen echte meesterwerken, maar enkel blockbuster spektakel gesproken.

Op basis van stemgedrag concludeer ik dat volgens filmliefhebber92 de film Rush Hour 2 een van de beste films van na 2000 zou zijn en volgens Thorak zou dat The Expendables zijn.

Grapjas. In mijn lijst van 5sterren staat alleen gladiator (2000).

Into the wild 4,5*

rush hour 2 4,5*

the prestige 4,5*

Fikret8

• 6172 berichten
  • 4238 stemmen

Gladiator is natuurlijk geen blockbuster spektakel?

Alleen films met 5 sterren zijn zeker meesterwerken? 4,5 sterren niet?

Hoeveel films uit de top 250 hebben een gemiddelde van meer dan 4,5 sterren?

Ben ik nu ineens de grapjas omdat jij Rush Hour 2 vier-en-een-half sterren geeft?

Thorak

• 6354 berichten
  • 1888 stemmen

Fikret8 schreef:

Staat er toch letterlijk? Je gaf The Expandebles eerst 5*, vervolgens is dat verlaagd naar 4,5*, wat op 1 of 2 films na de bestbeoordeelde is van na 2000. Ik kan me niet voorstellen dat een film die je beoordeeld met 4,5 tot 5 sterren volgens jou onder doet aan de beste films van voor 2000.

Er staan sowieso 2 films van na 2000 in mijn top 10 en daar is The Expendables er niet een van. Daarnaast heb ik in eerste instantie The Expendables een 5* gegeven omdat het in het aktiegenre inderdaad bijna wel een meesterwerk is in mijn optiek ja.

Ik vind nog steeds dat je (bijvoorbeeld) een aktiefilm niet kan vergelijken met een dramafilm, kan dus best zijn dat ik een aktiefilm 4.5* geef en een drama 4.0* en toch die van 4.0* beter vind dan die met 4.5*...

Ik beoordeel (bijna) altijd binnen het genre van de film. Soms word ik de eerste keer door een film zo overdonderd dat ik die direct een 5.0* geef, in het geval van The Expendables was dat de 1e, 2e 3e 4e en 5e keer, de 6e keer werd het een 4.5*

Zo.., om het even makkelijk te maken!

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12875 stemmen

Thorak schreef:

Ik zeg dan ook vrijwel geen en niet helemaal geen!

Al zou ik zo even geen voorbeeld weten, ze zullen er vast wel zijn (en kom alsjeblieft niet met Avatar of The Dark Knight aan!).

8 van de 10 films in mijn Top 10 zijn recenter dan het jaar 2000, geen enkele daarvan laat zich vergelijken met films als Avatar (1.0*) en The Dark Knight (0.5*).

Thorak

• 6354 berichten
  • 1888 stemmen

Hmm van die 10 ken ik er 2 en dat zijn precies de 2 die niet uit 2000+ komen!

Mijn scores voor Avatar en TDK waren dan zelfs nog hoger dan de jouw, beiden heb ik het dubbele gegeven.

Overigens, het verhaal van jouw nr.1, Avalon, komt me erg bekend voor, het lijkt op een boek dat ik ooit gelezen heb.

Fikret8

• 6172 berichten
  • 4238 stemmen

Naar mijn bescheiden mening worden heel veel films vanwege een status of jaartal door velen hier bevooroordeeld. Of het is dat blockbuster spektakels bij voorbaat al een hoge cijfer krijgen, of juist tegendraads een extra lage cijfer vanwege de hype / fanbase.

Een blockbuster spektakel hoeft bij mij niet per definitie minder te zijn omdat het een blockbuster spektakel is. In mijn top 10 zal je geen blockbuster spektakel vinden. Dat betekend niet dat ik films als The Dark Knight, Inception, Avatar, The Expendables, Gladiator niet kan waarderen.

Film Pegasus (moderator films)

• 31163 berichten
  • 5455 stemmen

Fikret8 schreef:

Naar mijn bescheiden mening worden heel veel films vanwege een status of jaartal door velen hier bevooroordeeld. Of het is dat blockbuster spektakels bij voorbaat al een hoge cijfer krijgen, of juist tegendraads een extra lage cijfer vanwege de hype / fanbase.

Heeft ook veel te maken met de vooroordelen die je daardoor meekrijgt voor je een film gaat zien. Door prijzen of een hoge notering ga je gemakkelijker hoge verwachtingen hebben van een film en kan die daardoor net tegenslagen. Of andersom kan een slechte genoteerde film net verrassen omdat je er niet veel van verwacht had. A

ndersom is er dan wel weer de reactie zoals je die weergeeft om op voorhand al hoge cijfers te geven of net niet als tegenreactie of juist om er bij te horen. Zo hebben de recensies, scores, lijstjesnoteringen en trailers hun voor- en nadelen.

Fikret8

• 6172 berichten
  • 4238 stemmen

Dat sommige films hoog scoren is natuurlijk niet maatgevend of een film daadwerkelijk goed is, maar het zegt inderdaad wel iets of een film na duizenden stemmen gemiddeld 4* scoort of 3*.

Fikret8 schreef:

En zolang er toplijsten zijn, zal er altijd iemand zijn die beweert dat behalve hij of zij iedereen knettergek is omdat er een film tussen staat die haast iedereen kan waarderen behalve hij of zij. (wat eigelijk lachwekkend is, maar wel op 9 van de 10 discussies slaat)

Thorak

• 6354 berichten
  • 1888 stemmen

Houdt er ook rekening mee dat er héél erg veel mensen hier op MovieMeter zijn die alle films 5.0* óf 0.5* geven en er niets tussen in kennen!

Van mij mogen zulke mensen wel eens gebanned worden. Bij mij werd mijn account op MusicMeter totaal geleegd omdat ik alle cd's van Radiohead tussen de 0.5 en 1.5 had beoordeeld (dat vind ik ook echt vréselijke muziek) terwijl ik verder alles wel in de range 0.5 tot 5.0* had beoordeeld... Maar op MovieMeter mag je blijkbaar meer dan op MusicMeter.

Waarschijnlijk een paar grote Radiohead fans onder de mods...

filmliefhebber92

• 1196 berichten
  • 2581 stemmen

Fikret8 schreef:

Gladiator is natuurlijk geen blockbuster spektakel?

Alleen films met 5 sterren zijn zeker meesterwerken? 4,5 sterren niet?

Hoeveel films uit de top 250 hebben een gemiddelde van meer dan 4,5 sterren?

Ben ik nu ineens de grapjas omdat jij Rush Hour 2 vier-en-een-half sterren geeft?

Oh en een blockbuster is niet goed of wat bedoel je daarmee?

Rush hour is in zijn genre (actie/komedie) een meesterwerk net als lethal weapon. noem mij maar eens beter in dat genre.

Knisper

• 13041 berichten
  • 1279 stemmen

Nieuw in de top 250: Okuribito (2008)

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12875 stemmen

Hoogste tijd om die film eindelijk eens te kijken.

Fikret8

• 6172 berichten
  • 4238 stemmen

Een grote kans dus dat de film gauw weer uit de top 250 verdwijnt.

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12875 stemmen

Op de één of andere manier verwacht ik er ook niet al te veel van (nog nooit een trailer van gezien, dus vooral op primair gevoel). Kan ook gewoon wachten tot de film er vanzelf uitdondert (zal ook snel genoeg zijn zonder mijn "hulp"), maar wil hem toch een keer gezien hebben.

Knisper

• 13041 berichten
  • 1279 stemmen

Nieuw in de top 250: Majo no Takkyûbin (1989)

AC1

• 5775 berichten
  • 909 stemmen

^ Vreemd.

Goldenskull

• 24398 berichten
  • 3097 stemmen

Heeft er eerder ook even ingestaan toen de grens nog op 200 stemmen lag. Zal binnenkort wel weer verdwijnen.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

Hoezo? Gaat de grens weer opgetrokken worden? Wanneer?

starbright boy (moderator films)

• 22428 berichten
  • 5131 stemmen

Vooralsnog nog geen plannen in die richting.

Goldenskull

• 24398 berichten
  • 3097 stemmen

Ik bedoel dat mensen hem er wel weer uit stemmen (dalend gemiddelde) .

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

De volgende nieuwe kan deze zijn:

It Happened One Night (1934) (Nog 9 stemmen)

Of deze:

Kakushi-Toride no San-Akunin (1958) (Nog 5 stemmen en 0,01 stijgen)

Op de rest zal het nog wel een tijd wachten zijn.

Films in de tiplijst met meer dan 200 stemmen:

38. Heima (2007) 3,98 (225)

65. Grapes of Wrath, The (1940) 3,93 (226)

66. Andrey Rublyov (1966) 3,93 (226)

70. Cercle Rouge, Le (1970) 3,92 (223)

71. Armée des Ombres, L' (1969) (204)

80. In a Lonely Place (1950) 3,91 (223)

88. Battaglia di Algeri, La (1966) 3,90 (228)

135. Sunrise: A Song of Two Humans (1927) 3,85 (220)

158. Tekon Kinkurîto (2006) 3,83 (213)

217. Tunnel, Der (2001) 3,79 (216)

218. Laura (1944) 3,79 (213)

Thorak

• 6354 berichten
  • 1888 stemmen

filmliefhebber92 schreef:

(quote)

Oh en een blockbuster is niet goed of wat bedoel je daarmee?

Rush hour is in zijn genre (actie/komedie) een meesterwerk net als lethal weapon. noem mij maar eens beter in dat genre.

Rush Hour (1 t/m 3) zijn heel erg niet leuk!

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.