• 15.954 nieuwsartikelen
  • 178.921 films
  • 12.263 series
  • 34.064 seizoenen
  • 648.970 acteurs
  • 199.236 gebruikers
  • 9.387.225 stemmen

Toplijsten (centraal topic)

zoeken in:

Leland Palmer

• 23785 berichten
  • 4900 stemmen

Moet je even contact zoeken met Empire, die hebben de lijst gemaakt...

M.Goodkat

• 1290 berichten
  • 1463 stemmen

Tyler Durden als 1*? Bevalt mij ook veel.

BasvanGroesen

• 31 berichten
  • 1156 stemmen

Wat een ***lijst allemaal films die 90 procent van de leden hier op moviemeter nog een neens kent beetje normale actie films staan er niet tussen alleen maar van die langdradige drama's..

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

BasvanGroesen schreef:

Wat een ***lijst allemaal films die 90 procent van de leden hier op moviemeter nog een neens kent

Spreek voor jezelf.

timbo_

• 13116 berichten
  • 3874 stemmen

BasvanGroesen schreef:

Wat een ***lijst allemaal films die 90 procent van de leden hier op moviemeter nog een neens kent beetje normale actie films staan er niet tussen alleen maar van die langdradige drama's..

Lol en ik wou nu net gaan klagen over de bekendheid van de karakters. Want ben er van overtuigd dat 90 % juist wel praktisch iedereen kent. Overigens zou ik James Bond. Jack Sparrow en John McClane nu net wel onder de normale actiefilms scharen.

Co Jackso

• 21924 berichten
  • 2791 stemmen

Top 100

Hierbij een top 25 van de top 100 samengesteld door Cahiers du Cinéma. Ze laten in ieder geval wel zien dat ze vrij elitair zijn. Met name een groot aantal films uit Azië en de VS zijn afwezig. Net als films van de afgelopen jaren. Overigens wel leuk om Mulholland Drive erin te zien. Maar toevoegingen als The Searchers, Singin in the Rain en Rio Bravo zijn compleet nutteloos. In plaats van die films weg te laten, zijn films als Lawrence of Arabia en Clockwork Orange nergens te zien.

Ik vind het maar een vreemd volk Het commentaar is trouwens ook leuk wat wisselt van mensen die de oude met de nieuwe Scarface verwarren en mensen die zich afvragen waar de films zijn van Imamura, Ichikawa en Kobayahsi.

01. Citizen Kane - Orson Welles

02. The Night of the Hunter - Charles Laughton

03. The Rules of the Game (La Règle du jeu) - Jean Renoir

04. Sunrise - Friedrich Wilhelm Murnau

05. L’Atalante - Jean Vigo

06. M - Fritz Lang

07. Singin’ in the Rain - Stanley Donen & Gene Kelly

08. Vertigo - Alfred Hitchcock

09. Children of Paradise (Les Enfants du Paradis) - Marcel Carné

10. The Searchers - John Ford

11. Greed - Erich von Stroheim

12. Rio Bravo - Howard Hawkes

13. To Be or Not to Be - Ernst Lubitsch

14. Tokyo Story - Yasujiro Ozu

15. Contempt (Le Mépris) - Jean-Luc Godard

16. Tales of Ugetsu (Ugetsu monogatari) - Kenji Mizoguchi

17. City Lights - Charlie Chaplin

18. The General - Buster Keaton

19. Nosferatu the Vampire - Friedrich Wilhelm Murnau

20. The Music Room - Satyajit Ray

21. Freaks - Tod Browning

22. Johnny Guitar - Nicholas Ray

23. The Mother and the Whore (La Maman et la Putain) - Jean Eustache

24. The Great Dictator - Charlie Chaplin

25. The Leopard (Le Guépard) - Luchino Visconti

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Maar toevoegingen als The Searchers, Singin in the Rain en Rio Bravo zijn compleet nutteloos.

Nutteloos? Ik zou Rio Bravo ook in mijn top 100 zetten. Geweldige film. Bijna alle films die in de lijst staan zijn erg goed.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16416 stemmen

[cyni-modus on]Is de meest recente film van voor WO II zeker?

Ongelofelijk dat die critici zijn opgehouden met kijken toen er kleur in het spel kwam [/modus off]

Ik hou best van een klassiekertje op zijn tijd (Rio Bravo! ), maar blijkbaar zitten ze in een hol onder de grond.

Spetie

• 38871 berichten
  • 8214 stemmen

Aparte lijst inderdaad, maar wel leuk dat Sunrise en The Night of the Hunter zo hoog staan.

Co Jackso

• 21924 berichten
  • 2791 stemmen

Overigens heb ik er 54 van de 100 gezien. Persoonlijk vind ik het wel jammer dat er zo weinig recente titels in staan. Maar aan de andere kant zitten er wel een aantal films tussen waarvan ik nog nooit heb gehoord zoals The Mother and the Whore.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

[cyni-modus on]Is de meest recente film van voor WO II zeker?

Ongelofelijk dat die critici zijn opgehouden met kijken toen er kleur in het spel kwam [/modus off]

Ik hou best van een klassiekertje op zijn tijd (Rio Bravo! ), maar blijkbaar zitten ze in een hol onder de grond.

Ik ben het daar mee eens hoor. Amper films die na de jaren 60 zijn gemaakt, te weinig Aziatisch, te weinig variatie etc. Maar het zijn wel erg goede films allemaal, dus ik kan me voorstellen dat ze zo'n lijstje samenstellen.

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Hoeveel waarde moet je aan zo'n lijst geven? Geen enkele Britse film in de lijst. Hebben de Fransen nog steeds zo'n hekel aan de Britten? Het Franse chauvinisme druipt in ieder geval van de lijst af. Maar liefst 26 Franse films. Zitten wel een paar interessante films tussen zoals "The Wind" en "The Crowd", uitstekende zwijgende films die ik ooit een keer op video heb opgenomen.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Welke Whore is dat dan?

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

[quote="Co JacksoMaar toevoegingen als The Searchers, Singin in the Rain en Rio Bravo zijn compleet nutteloos.[/quote]

Wij verschillen duidelijk van mening. Twee van de beste films ooit gemaakt. Rio Bravo is top 10 materiaal wat mij betrefd en Singin' in the Rain heeft voor mij een soortgelijke potentie.

Ik ben het met de kritiek eens dat de lijst te weinig recent werk verwacht, zelfs al ben ik een liefhebber van klassiekers. Er worden in alle tijden toch zeker hele goede films gemaakt en net als bijvoorbeeld AFI lijkt ook Cahiers dit niet in hun lijst te willen verwerken (Empire is dan weer het uiterste van de andere kant).

Dat gezegd hebbende heb ik weinig kritiek op de titels die erin staan. Ik kon maar 1 onvoldoende van mijn kant vinden (The Seachers, 2,5*). Moonfleet is echter de onbegrijpelijkste keuze. Die film kijkt aardig weg, maar de genialiteit ervan ontgaat me totaal, waar ik dat bij The Searchers nog wel kan begrijpen. De minste film van Fritz Lang die ik zag.

Er staan ook twee titels in die ik nog niet kende: Pleasure en Confessions of a Cheat. The Mother and the Whore ken ik al langer van naam.

BasvanGroesen

• 31 berichten
  • 1156 stemmen

Nou oke ik ken de helft van de films niet. misschien komt dat omdat de meeste films die ik vet vind nog te jong zijn en nog helemaal niet in de top250 kunne komen;)

VanRippestein

• 1178 berichten
  • 1052 stemmen

Hey, dat is wel een interessante lijst. Een paar opmerkingen:

Night of the hunter op nr. 2!

Goed dat Murnau er 3x in staat, met inderdaad 3 toppertjes.

Freaks op nr 21? Dat verbaast me, goede film, maar echt niet geweldig

En natuurlijk vreemd dat Barry Lyndon erin staat, die wordt over het algemeen toch gezien als 1 van zijn mindere films. Ik had zelf The Shining erin gezet.

kappeuter (crew films)

• 74673 berichten
  • 5984 stemmen

UPDATE:

The Grapes of Wrath 3

Laura 3

Andrey Rublyov 4

In a Lonely Place 6

Il Ladro di Bambini 7

(aantal stemmen nog nodig voor opname in top 250)

jaspertjes

• 54 berichten
  • 0 stemmen

VanRippestein schreef:

En natuurlijk vreemd dat Barry Lyndon erin staat, die wordt over het algemeen toch gezien als 1 van zijn mindere films.

Wordt gezien als één van zijn mindere films? Niet bij mijn weten.

Goodfella_90

• 10408 berichten
  • 2596 stemmen

kappeuter schreef:

UPDATE:

The Grapes of Wrath 3

Laura 3

In a Lonely Place 6

Oef, drie films die mensen echt eens gezien zouden moeten hebben!

kappeuter (crew films)

• 74673 berichten
  • 5984 stemmen

Dankzij tv-vertoning vanaf morgen in de top 250:

Ascenseur pour l'Échafaud

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

kappeuter schreef:

Dankzij tv-vertoning vanaf morgen in de top 250:

Ascenseur pour l'Échafaud

Hij is wel gezakt na de tv vertoning. Geloof dat dat standaard is.

Leland Palmer

• 23785 berichten
  • 4900 stemmen

There Will Be Blood op nummer 1!

speranza

• 24668 berichten
  • 0 stemmen

Het is een aangename verrassing dat The Dark Knight, door velen als "de film van het jaar" bestempeld op plaats 4 is blijven steken. Een teleurstelling is daarentegen dat de onbetwiste meesterwerken van dit jaar, te weten Caos Calmo en Gomorra niet in de lijst van beste films van 2008 zijn opgenomen.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Die lijst moet je ook niet serieus nemen. Was meer om te stoken bedoeld.

Goldenskull

• 24398 berichten
  • 3097 stemmen

ja duh, alleen films die in de grote bioscopen hebben gedraaid en engelstalig zijn maken een kans.

kos

• 46708 berichten
  • 8865 stemmen

Kan me niet herinneren Juno, Waltz with Bashir, Hunger of The Darjeeling in de grote bioscopen gezien te hebben. Hier niet althans.

Goldenskull

• 24398 berichten
  • 3097 stemmen

De middelste twee niet, dat waren kleine verrassingen, maar de rest wel. Een maat van me is naar Juno geweest, dus daarvan weet ik het zeker..over Darjeeling durf ik geen uitspraak te doen..maar is wel een film van een bekende regisseur en er spelen bekende acteurs in, zegt wel genoeg. Mja, die lijst geloof ik verder wel.

kos

• 46708 berichten
  • 8865 stemmen

Hm.. als je een filmhuis als grote bioscoop ziet misschien.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Hebben allen in UGC Antwerpen gedraaid in ieder geval. Darjeeling had zelfs een enorme poster hangen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.