- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Toplijsten (centraal topic)
Toplijsten (centraal topic)
Goldenskull
-
- 24398 berichten
- 3097 stemmen
Hm.. als je een filmhuis als grote bioscoop ziet misschien.
Nee. In één van de twee bioscopen in Leeuwarden (niet het filmhuis lwd).
kos
-
- 46708 berichten
- 8865 stemmen
Aha, nou in de grote steden draaiden die films zeker niet in de grote bioscopen, dus vandaar mijn twijfel.
VanRippestein
-
- 1178 berichten
- 1052 stemmen
Wordt gezien als één van zijn mindere films? Niet bij mijn weten.
Ik vind m zelf ook erg vet. Maar ik kreeg vanuit imdb het idee dat veel mensen dit een misser vinden. De voice over schijnt voor veel mensen een dooddoener te zijn. Het is ook zeker niet zijn bekendste werk. Das 1 van de redenen dat ik m zelf pas zo laat gezien heb. (de andere reden is dat ie 3 uur duurt, kost je toch weer je hele avond, zonder nabeschouwing
). Ik vind het hoe dan ook leuk dat ie erin staat, maar ik vind zelf The Shining beter.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
Het is een aangename verrassing dat The Dark Knight, door velen als "de film van het jaar" bestempeld op plaats 4 is blijven steken. Een teleurstelling is daarentegen dat de onbetwiste meesterwerken van dit jaar, te weten Caos Calmo en Gomorra niet in de lijst van beste films van 2008 zijn opgenomen.
Een lijst van een indivuduele filmrecensent is net zoveel waard dan de mijne. Interessanter is de lijst van de verzamelde filmcritici. Daar werd The Dark Knight de winnaar en Oorlogswinter der beste Nederlandse film. Beide keuzes waar ik goed mee kan leven.
otherfool
-
- 18536 berichten
- 3403 stemmen
Kan me niet herinneren Juno, Waltz with Bashir, Hunger of The Darjeeling in de grote bioscopen gezien te hebben. Hier niet althans.
Juno heb ik gewoon in de Pathe gezien.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Interessanter is de lijst van de verzamelde filmcritici.
Want dat krijg je ipv een eigenzinnige smaak weer zo'n afgevlakt gulden-middenweg doorsnee lijstje ...
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Een lijst van een indivuduele filmrecensent is net zoveel waard dan de mijne. Interessanter is de lijst van de verzamelde filmcritici. Daar werd The Dark Knight de winnaar en Oorlogswinter der beste Nederlandse film. Beide keuzes waar ik goed mee kan leven.
"The Dark Knight" is de meest overschatte film van dit jaar. Dat hij is uitgekozen als de beste film door de filmcritici is alleen maar omdat Heath Ledger vroegtijdig de geest gaf.
Om "Oorlogswinter" als beste Nederlandse film uit te roepen is geen kunst, zeker niet als het de enigste goede film is die dit jaar in Nederland is gemaakt.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
Want dat krijg je ipv een eigenzinnige smaak weer zo'n afgevlakt gulden-middenweg doorsnee lijstje ...
Dat kan het gevolg zijn maar in ieder geval is het gebasseerd op een veelvoud aan meningen niet op die van 1 persoon. Of je het met het lijstje eens bent of niet het zegt op zeker meer over een filmjaar.
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2596 stemmen
Even tussendoor voor de grap: toplijst (top 1000) van They Shoot Pictures, Don't They?. Je kan ook op regisseur selecteren e.d. Staat veel leuks tussen!
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
In de top 100 van deze "toplijst" staat geen enkele film die na 1982 geproduceerd is. Dit zou betekenen dat er de laatste 27 jaar geen enkel meesterwerk meer gemaakt is. Daar geloof ik niet in. Laat ik het maar als een grap beschouwen.
otherfool
-
- 18536 berichten
- 3403 stemmen
Even tussendoor voor de grap: toplijst (top 1000) van They Shoot Pictures, Don't They?. Je kan ook op regisseur selecteren e.d. Staat veel leuks tussen!
Jaaaa op die vernieuwde lijst zat ik al een tijdje te wachten. In 2009 gaat er toch wat afgestreept worden (goede voornemens enzo).
Goldenskull
-
- 24398 berichten
- 3097 stemmen
Op de 344e plaats vind ik de eerste film die uit dit decennium komt (In the Mood for Love).. zeker grappig 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Een bekende lijst waar ik zo nu en dan wel eens op kijk en waar ik al wat interessante tips uit afgeleid heb. Ik meen me te herrinneren dat hij een eigen topic had hier.
In de top 100 van deze "toplijst" staat geen enkele film die na 1982 geproduceerd is. Dit zou betekenen dat er de laatste 27 jaar geen enkel meesterwerk meer gemaakt is. Daar geloof ik niet in. Laat ik het maar als een grap beschouwen.
Ja, er staan (te) weinig recente films in de lijst, maar ik raad je aan om eerst eens te kijken naar de manier waarop de lijst is samengesteld voor het tot een grap te verklaren. Dit is geen lijst die door een paar filmliefhebbers is samengesteld, maar een gebaseerd op top 10's van filmmakers, filmcritici en andere mensen die iets met film te maken hebben. Deze hebben nogal eens de neiging om films in hun lijst te stellen die hun beïnvloed hebben, wat al aangeeft dat ze wat ouder moeten zijn. En sommige lijsten gebruikt voor het samenstellen van de top 1000 zijn ook al wat ouder als ik het goed begrijp.
Iedere lijst die probeert de beste films te bieden is bij voorbaat gedoemd te falen, maar zover als lijsten gaan kun je het bijna niet beter treffen dan deze. In ieder geval vanuit een filmhistorisch standpunt, wnat praktisch iedere film die van belang is geweest voor de filmgeschiedenis staat erin. Ja, er staan weinig recente films in en ook Azië doet in vergelijking met de VS en Europa slechte zaken, maar het de objectiviteit van de lijst maakt het al wat interessanter dan een favorietenlijst.
Overigens zie ik dit soort lijsten altijd meer als tip- dan als toplijsten. Toplijsten kun je nooit serieus nemen, maar tiplijsten kunnen inspirerend zijn. Ik ga er in ieder geval voor de top 100 eens gezien te hebben. Misschien besluit ik daarna verder te gaan.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Niks voor filmliefhebbers dus.
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2596 stemmen
Op de 344e plaats vind ik de eerste film die uit dit decennium komt (In the Mood for Love).. zeker grappig 
Ze hebben elders op de site een apart lijstje voor films uit dit decennium.
otherfool
-
- 18536 berichten
- 3403 stemmen
Niks voor filmliefhebbers dus.
Zou je het heel erg vinden als ik mezelf filmliefhebber noem en toch deze lijst af ga struinen?
Catscan
-
- 49 berichten
- 414 stemmen
Kan iemand me vertellen of deze trailer echt is?? History x 2 ??
http://www.metacafe.com/watch/1628091/american_history_x_2_official_movie_trailer/
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Fake. De laatste beelden zijn de eindaftiteling van de gewone American History X. Kijk maar op 2.59 daar zie je gewoon American History X staan.
Goldenskull
-
- 24398 berichten
- 3097 stemmen
The Shawshank Redemption 4,39 
Triest dat Stalker niet meer in de IMDB top 250 staat..die Amerikanen hebben echt geen smaak. (onderstaande komt uit stem grafieken IMDB)
US users 2,670 voters 7.2 gem.
Non-US users 10,126 8.4
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8213 stemmen
The Shawshank Redemption 4,39 
Triest dat Stalker niet meer in de IMDB top 250 staat..die Amerikanen hebben echt geen smaak. (onderstaande komt uit stem grafieken IMDB)
US users 2,670 voters 7.2 gem.
Non-US users 10,126 8.4
Vrouwen boven de 45 hebben bij Stalker dan helemaal geen smaak met een gemiddelde van 4.3 
Goldenskull
-
- 24398 berichten
- 3097 stemmen
Wel gek om te zien.. ook bij Andrey Rublyov en Solyaris bijvoorbeeld.. het verschil tussen Amerikanen en niet Amerikanen. Ik kijk sowieso niet veel naar toplijsten, maar ik kijk toch liever naar die van Moviemeter dan die van IMDB. Vooral omdat films zoals There Will Be Blood, Wall E, The Dark Knight, NCFOM etc meteen zo hoog staan, zodat het bijna niet objectief meer lijkt, maar gewoon bekend acteur/regisseur = hoog cijfer. Maar dat kan ik mis hebben natuurlijk.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
Nee hier moeten we het doen met titels als Running Scared en Felon (Gelukkig nog geen 2 jaar) die dicht tegen de top 250 aanzitten. Doe me dan toch maar die 4 hierboven.
Goldenskull
-
- 24398 berichten
- 3097 stemmen
Felon is al een stuk gezakt en die gaat nog wel verder zakken. Running Scared stond eerst in de top250, nu niet meer, zegt ook genoeg. Liever die 2 iets onbekendere films hoog dan meteen al die mastodonten in de top 50 (van IMDB), hoewel het mij iets te veel naar de blockbuster kant gaat met die andere 2 zijn ze best aardig. (Beter dan Taken, die wordt pas overrated hier, maar is gelukkig ook al wat gezakt)
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4900 stemmen
Felon in de top 250
Dat zie ik inderdaad ook niet zitten. Dat zo'n film hoger gewaardeerd wordt dat een There Will Be Blood vind ik toch wel behoorlijk triest.
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8213 stemmen
Felon en Taken zijn toch wel de overgewaardeerde films van dit moment. Het goede van Mm is dat het 2 jaar duurt voordat ze in de toplijsten geraken. Dat heeft IMDB inderdaad niet en dan is dit systeem toch een stuk beter. Anders had ook op Moviemeter na 150 stemmen The Dark Knight op 1 gestaan, nu zal dat over een kleine anderhalf jaar zeker niet het geval meer zijn.
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8213 stemmen
The Grapes of Wrath staat inmiddels in de top 250 en hoog ook. Mooie film, die binnenkort wel zal zakken, want Onderhond zal deze film ongetwijfeld op een van de komende zaterdagen op zijn programma hebben staan
.
Fikret8
-
- 6172 berichten
- 4238 stemmen
The Grapes of Wrath staat inmiddels in de top 250 en hoog ook. Mooie film, die binnenkort wel zal zakken, want Onderhond zal deze film ongetwijfeld op een van de komende zaterdagen op zijn programma hebben staan
.
Ik sta hier bekend om mijn hoge scores die ik vaak geef en heb deze film ook nog tussen mijn kijkachterstand dvd's staan.
In a Lonely Place overigens ook.