• 15.954 nieuwsartikelen
  • 178.924 films
  • 12.263 series
  • 34.064 seizoenen
  • 648.970 acteurs
  • 199.237 gebruikers
  • 9.387.386 stemmen

Toplijsten (centraal topic)

zoeken in:

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3705 stemmen

djelle schreef:

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje te makkelijk allemaal. Constant aangebrande grollen en situaties aan elkaar lappen, het is wel leuk af en toe maar de echte verfijnde amusementskeuken is het toch niet. (...)

Het is een beetje zoals het verschil tussen een striker en een stand up comedian. Beiden kunnen grappig zijn, maar de echte kunst en bijgevolg betere resultaat ligt toch bij dat tweede. Ik zal langer en smakelijker lachen met een stand up artiest in elk geval (tenzij ik het een slechte vind uiteraard).

Heb al teveel neergeschreven. Nu weet ik weer waarom ik me meestal niet meng in dit soort discussies. Maar ik heb 1000x liever filters en cool effecten ten opzichte van saaie Bruce Willis one liners.

Weet niet wat een striker is? een aanvaller bij voetbal?

Edit: Ow wacht zo een naaktloper moet er dan niet nog een e bij?

Totaal niet te vergelijken met elkaar, de 1 heeft totaal geen talent. Dat kun je hier toch niet zo snel zeggen over 1 van beide partijen.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

kos schreef:

Ik bijf me verbazen over het feit dat mensen zich bemoeien met uitspraken van mensen waarvan ze toch al 100 procent zeker weten dat die een totaal andere filmvisie hebben.

Het gaan dan ook helemaal niet over filmvisie, het gaat over "13 in een dozein". Dat wil zeggen dat er nog 12 inwisselbare films voor Running Scared zijn, en die namen wil ik dan wel een keer horen.

Dat heeft weinig met smaak te maken, maar met overeenkomsten tussen films. Maar meer dan die loze kreet komt er bij sommigen niet uit jammer genoeg.

Observator

• 18281 berichten
  • 3579 stemmen

Onderhond schreef:

Het gaan dan ook helemaal niet over filmvisie, het gaat over "13 in een dozein". Dat wil zeggen dat er nog 12 inwisselbare films voor Running Scared zijn.

Dat wil zeggen dat jij kos' spreekwoord iets te letterlijk neemt. Dat jij vind dat de film wel enige betekenis heeft en de ander vind van niet, geeft aan dat het hier dus wel degelijk over filmvisie gaat.

Persoonlijk vind ik Running Scared ook wat hooggewaardeerd en niet direct top 250 waardig. Wel heeft de film denk ik een hoog bovengemiddeld-goed gehalte, waardoor het aanslaat bij een groot publiek, wat een top 250 plek verklaard.

Over "13 in een dozijn" gesproken vind ik een Man on Fire (nog hoger genoteerd) een beter voorbeeld.

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Zucht...

Ik was ook niet gek van Running Scared maar je kan er toch allesbehalve van zeggen dat het een "13 in een dozijn" filmpje is?

Ik heb zo'n beetje de indruk dat er opzettelijk rakeling langs Onderhond's punt gelezen (geinterpreteerd) wordt.

Wat heeft Lethal Weapon nu met Running Scared te maken? Behalve dat het beiden onderhoudende actiefilms zijn, helemaal niets. Hoeveel actiefilms zijn er al gemaakt met als uitgangspunt een verloren vuurwapen? In hoeveel actiefilms kreeg je dan een stortregen aan verschillende krankzinnige plotlijnen? Hoeveel actiefilms zijn er al met zo'n gamma aan stijlexperimenten? Zijn de vele visuele effecten allemaal al done before? Etc etc. Ik kan er zo geen 12 dezelfde bedenken hoor, in elk geval.

Dit is allesbehalve een clichematige 13 in dozijn, eerder vooruitstrevend en vernieuwend. Daarom alleen al vind ik het ook wel een welkome prent in de top 250. Al was het maar dat het niet altijd inhoudelijk, intelligent of statutair (scorcese, what's in a name) moet zijn om gewaardeerd te worden. Betekenis is overrated.

kos

• 46708 berichten
  • 8865 stemmen

Observator schreef:

(quote)

Dat wil zeggen dat jij kos' gezegde iets te letterlijk neemt. Dat jij vind dat de film wel enige betekenis heeft en de ander vind van niet, geeft aan dat het hier dus wel degelijk over filmvisie gaat.

Dat dus.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Dat jij vind dat de film wel enige betekenis heeft en de ander vind van niet, geeft aan dat het hier dus wel degelijk over filmvisie gaat.

Het gaat mij helemaal niet over de betekenis die een film voor iemand heeft, het gaat over gelijkenissen tussen Running Scared en andere films.

Ik vind Donnie Darko ook een zeikfilm en niks speciaals, maar zal het nooit 13 in een dozein noemen.

Man On Fire en Domino zijn trouwens twee films die eventueel bij de 12 mogen, maar ook dat zijn redelijk uitzonderlijke films wat mij betreft. Ik blijf dus wachten op 12 andere films die zich met Running Scared mogen vergelijken.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Ze zijn er wel, maar niet veel en kun je ze dus niet onder de noemer

13 in een dozijn plaatsen.

Als zo'n film matig is uitgewerkt en weinig originaliteit bevat, dan

valt ie er al snel onder.

Ik denk dat Kos te snel met zijn gedachten heeft gehandelt.

Mits hij hem echt heel matig vindt, wat denk ik wel mee zal vallen.

kos

• 46708 berichten
  • 8865 stemmen

Een film met een agentje, een undercover gebeuren, een verloren kind, een hoop domme actie en personages is voor mij al 13 in een dozijn.

Verder differentiatie of onderscheid doet er voor mij niet toe bij deze filmpjes, derhalve een volledig verschil in filmvisie.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Ach onzin. Dan is heel je 5.0* lijst ook 13 in een dozijn, allemaal films die makkelijk te reduceren zijn tot zulke statements.

Hebben we dan al twee films nu:

1. Running Scared

2. Heat

Nog 11 te gaan.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Verhaallijn is uiteraard 13 in een dozijn.

Vind dat de film een hoop extra toegevoegde waarde heeft op andere

standaard actie filmpjes.

Als je dat niet waardeert is dat prima, maar voor mijn gevoel kun

je hem niet in dat hokje plaatsen.

Alleen ieder mag zijn zegje doen.

Maar hoelanger ik erover nadenk, ik blijf ook maar steeds op dezelfde films uitkomen zoals 16 Blocks e.d.

Ik heb altijd Ricochet wel een aparte goede film gevonden.

Mja, dat was 15 jaar geleden of zoiets.

Leland Palmer

• 23785 berichten
  • 4900 stemmen

Misschien kan er een ''13 in een dozijn'' topic aangemaakt worden? De laatste 40 posts gaan daar zo'n beetje over

kos

• 46708 berichten
  • 8865 stemmen

Onderhond schreef:

Ach onzin. Dan is heel je 5.0* lijst ook 13 in een dozijn, allemaal films die makkelijk te reduceren zijn tot zulke statements.

.

Vind jij. Ik niet.

Derhalve de opmerking over filmvisie.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Te makkelijk. Bepaalde films zijn gewoon niet 13 in een dozijn, losstaand van filmvisie.

kos

• 46708 berichten
  • 8865 stemmen

Onderhond schreef:

Te makkelijk. Bepaalde films zijn gewoon niet 13 in een dozijn, losstaand van filmvisie.

Oh jawel hoor.

Evenals dat een hoop oude films of noirs voor jou 13 in een dozijn zouden zijn als je ze zou zien. Alleen ben ik niet zo naief om te denken dat ze voor mij dan ook meteen 13 in een dozijn zijn.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Mij zul je anders die klassiekers niet meteen als "13 in een dozijn" zien omschrijven. Ze zijn best gevarieerd, naast het fijn dat het merendeel serieus kut is.

Mug

• 13981 berichten
  • 5969 stemmen

Hoe een oer-Hollands spreekwoord verzandt in een ander oer-Hollands spreekwoord: je gram halen. Waar gaat dit over? Spreekwoorden letterlijk interpreteren en eisen gaan stellen is toch wel erg ******.

Lad

• 5700 berichten
  • 0 stemmen

Persoonlijk vind ik het vreemd dat films gelijk 187 niet beter aanslaan bij het publiek...De algemene score valt nog mee, maar ik had persoonlijk toch meer verwacht...

Hetzelfde gevoel had ik met "a time to kill, V for vendetta,..."

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Mug schreef:

Spreekwoorden letterlijk interpreteren en eisen gaan stellen is toch wel erg ******.

Erg wat ?

Ik stel trouwens helemaal geen eisen, maar verwacht wel normale reacties als ik een vraag stel. Niet gezever rond de pot.

Mug

• 13981 berichten
  • 5969 stemmen

Je blijft irritant hameren, terwijl het niet eens de bedoeling was een antwoord te geven, aangezien het hier gewoon om een spreekwoord gaat. Normaal, mijns inziens.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Het nummer 12 is gewoon ludiek, verder ben ik gewoon bekend naar een aantal titels die "het spreekwoord" ondersteunen. Moet toch niet moeilijk zijn voor een "13 in een dozijn" films.

Momenteel heb ik enkel jaren '80 films met Chuck Norris. Ofwel ben je dan ver heen, ofwel loop je gewoon bullshit te verkondigen.

kos

• 46708 berichten
  • 8865 stemmen

. dat toontje.

Ik vind dat dus geen bullshit. Klaar.

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3705 stemmen

Denk eerlijk gezegd dat hij wat titels wil horen, zodat hij kan reageren waarom hij die niet vindt lijken op Running Scared of juist wel en hij kan zeggen dat je gelijk hebt. Kon een normale discussie worden maar helaas...

kos

• 46708 berichten
  • 8865 stemmen

Macmanus schreef:

Denk eerlijk gezegd dat hij wat titels wil horen, zodat hij kan reageren waarom hij die niet vindt lijken op Running Scared of juist wel en hij kan zeggen dat je gelijk hebt. Kon een normale discussie worden maar helaas...

.

Serieus? Hij weet na jaren MM toch hopelijk wel dat wat ik 13 in een dozijn noem voor hem totaal anders is aangezien we enorm uiteenlopende smaak hebben. Zo dom zal ie niet zijn lijkt me.

Lijkt me dan wel ERG nutteloos om een rijtje films te horen waarbij je per film gaat analyseren waarom jij dat er niet tot vindt behoren.

Asjeblieft zeg.. .

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3705 stemmen

Hoezo? heeft toch niet alleen met smaak te maken. Als een film extreem uiterlijk verzorgt is en een Chuck Norris film niet dan is dat toch een redelijk groot verschil denk ik. Of je het nou mooi vindt of niet het verschil is er. Ik ga een Wong Kar Wai toch ook niet vergelijken met een woensdag avond tv-film omdat ze allebei het thema liefde hebben.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Een 13 in een dozijn film is een film die zich niet of nauwelijks distantieert van andere films.

Dat heeft zeer weinig met filmsmaak te maken. Een film is nu eenmaal een kopie van 1000 andere films of heeft een aantal kenmerken die hem duidelijk onderscheiden van andere films.

Visueel onderscheidt Running Scared wat mij betreft zich zeer duidelijk van andere actiefilms. Of je dat nu interesseert of niet zal mij verroesten, maar dat maakt dat de film al niet 13 in een dozijn is.

Wat mij betreft:

1. Running Scared

2. Domino

3. Man On Fire

en verder kom ik dus niet. Het is ook niet meteen het type films waar ik er erg veel van ken, dus als iemand beweert dat dit 13 in een dozijn films zijn ben ik benieuwd naar andere namen. Maar dat is blijkbaar een zeer groot issue.

kos

• 46708 berichten
  • 8865 stemmen

Macmanus schreef:

Hoezo? heeft toch niet alleen met smaak te maken. Als een film extreem uiterlijk verzorgt is en een Chuck Norris film niet dan is dat toch een redelijk groot verschil denk ik.

Misschien. Vond Running Scared alleen niet extreem uiterlijk verzorgd. En dan nog is het wat mij betreft prima vergelijkbaar.

Het feit dat je zegt 'redelijk verschil denk ik' zegt al dat het puur met smaak te maken heeft.

kos

• 46708 berichten
  • 8865 stemmen

Onderhond schreef:

Of je dat nu interesseert of niet zal mij verroesten, maar dat maakt dat de film al niet 13 in een dozijn is.

Voor mij wel aangezien dat visuele er niet zoveel toe doet wat mij betreft in verhouding tot de rest, snap je het nu? Smaak enzo.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Nee, ik vind dat onzin. Het is niet omdat iets "er niet toe doet" dat het gelijkaardig is aan iets anders. Enkel gelijkwaardig voor jou Ik ben dan ook niet geïnteresseerd in voor jou gelijkwaardige films, wel gelijkaardige films

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

Nietes, welles! Nietes, welles! Jij!! Nee jij!! Niet waar! Wel Waar!

.....

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3705 stemmen

O wacht las het laatste stukje van Kos niet. Aha, zo kun je redelijk veel dertien in een dozijn noemen,weet niet of dat helemaal de bedoeling was van het spreekwoord. Maar goed.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.