- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Toplijsten (centraal topic)
Toplijsten (centraal topic)
kleez
-
- 849 berichten
- 1207 stemmen
ik vind t gewoon een vette film idd!!!! Mét een HEEL goed
verhaal! Ik vind die dikke 4* zeker terecht!
Maargoed, misschien ben ik wel een 'jeugdige stemmer'!
Wouters
-
- 2665 berichten
- 1837 stemmen
Maar ik soms ook het idee dat sommige mensen alle Aziatische films 5 sterren geven of alle oude film goed beoordelen. Dat zijn uiteraard minder stemmers, maar die films hebben ook in totaal minder stemmen, dus percentueel zal dat vergelijkbaar zijn.
Het zijn natuurlijk wel veel populariteitsstemmen, maar die mensen die 5* geven, vinden die film toch blijkbaar heel goed en hebben dus het recht om die stem uit te brengen, waardoor het zijn gemiddelde toch verdiend.
Tuurlijk mag iedereen de stem geven die hij wil geven. Wat ik alleen zeg is dat de wat jongere stemmers automatisch de hedendaagse hollywood filmpjes in mijn ogen wat overwaarderen en 5* geven aan middelmatige films als Saw, Lucky Number Slevin en Apocalypto omdat hun 'filmhorizon' nog niet al te breed is (want dat moet groeien). Er worden dan dingen gescandeerd als : 'Dat is een VETTE film', 'lekker veel bloed, 'coole actie' maar daar staat en valt een film natuurlijk niet bij.
Stemmers die aziatische films of wat oudere films gaan kijken zijn al serieus bezig hun 'filmhorizon' te verbreden en als zij die films dan goed waarderen kan je dat meer op waarde schatten. Deze zullen ook niet zo makkelijk met 5* gaan strooien. Natuurlijk zitten hier ook de fanatici tussen maar dat is niet de meerderheid.
Ook iets waar ik me erger (even wat anders) is de stemstatistieken die ik soms waarneem bij bepaalde gebruikers (niets met leeftijd te maken) waarbij ze of 0.5* uitdelen of 5* maar daar valt denk niks aan te doen.
Knisper
-
- 13042 berichten
- 1280 stemmen
Ja, ik ben het ook wel deels met je eens. Als je het vergelijkt met imdb (1-en en 10-en), dan valt het hier gelukkig nog mee, maar ik zie ook liever dat er wat genuanceerder wordt omgegaan met stemmen.
Bij een film als Blood Diamond zet ik dan ook vraagtekens bij het gemiddelde, maar aangezien ik de film niet gezien heb, heb ik daar nog geen mening over.
Saw heeft het toch gepresteerd om binnen een korte tijd gezien te worden als een topper in het genre en heeft nou al invloed uitgeoefend op films die nu gemaakt worden (al was Saw misschien zelf al niet zo orgineel). Daarom vind ik een top 250-plek niet zo gek, al vind ik persoonlijk niet dat Saw een van de beste 250 films ooit is.
PatrickV
-
- 28 berichten
- 543 stemmen
Is het ook een idee om een lijst toe te voegen met de films die de meeste stemmen hebben? Of is die al ergens te vinden?
Wouters
-
- 2665 berichten
- 1837 stemmen
Is het ook een idee om een lijst toe te voegen met de films die de meeste stemmen hebben? Of is die al ergens te vinden?
zou niet weten wat voor effectief nut dat zou hebben. Gaat om gemiddeldes
En knisper, ik heb ook meer wat tegen Saw op plek 33 dan tegen saw in de top 250
Blood diamond is met heel veel moeite en goede wil een 3* en een gemiddelde van 3.5 lijkt me redelijk voor deze film.
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2597 stemmen
Wouters
-
- 2665 berichten
- 1837 stemmen
grappig lijstje..misschien 10 films van voor 1980 en maar 2 van voor 1970
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2597 stemmen
Zijn het er dan niet 12 films van voor 1980? 
starbright boy (moderator films)
-
- 22487 berichten
- 5149 stemmen
De Tv uitzending heeft flinke gevolgen voor My Name is Nobody. Stond ervoor nog rond plek 190, maar gaat vannacht uit de top 250 vallen.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
De Tv uitzending heeft flinke gevolgen voor My Name is Nobody. Stond ervoor nog rond plek 190, maar gaat vannacht uit de top 250 vallen.
En terecht! Mogen we er een andere, betere western voor in de plaats zetten? 
-
- 22487 berichten
- 5149 stemmen
Van mij gerust, ik kan er ook niet om rouwen (ik vind het volkomen onbegrijpelijk dat de film hoger stond dat pak 'm beet: Giu La Testa).
Onderhond
-
- 87627 berichten
- 12899 stemmen
Ondertussen ligt ook C'est Arrivé près de chez Vous uit de Top 250
Volgens mij ook meteen de enige en laatste Belgische film die in de Top 250 gestaan heeft.
Following, nog zo'n heerlijke filmpje, is er ook uitgevlogen.
-
- 22487 berichten
- 5149 stemmen
Volgens mij is daarintegen Innocence: Ghost in the Shell 2 vannacht terug in de lijst gekomen. Dus toch nog een troost voor je, Niels. 
Volgens mij hebben trouwens Daens en Anyway the Wind Blows ook nog een tijdje in de onderste regionen gehangen. Maar heel zeker weet ik dat niet meer. De Zaak Alzheimer heeft ook een tijdje in de lijst gestaan (voor de 2-jaar regel).
Onderhond
-
- 87627 berichten
- 12899 stemmen
GitS2: Innocence hangt al een tijdje aan de rekker. In en uit.
Any Way geloof ik een paar dagen, daarna was hij op TV en was het gedaan met de pret. Daens en Alzheimer zou best kunnen, al zijn die me nooit opgevallen. Horen er ook helemaal niet thuis vind ik.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Ook Le Huitième Jour heeft lange tijd in de toplijst gestaan. Wel opmerkelijk dat er nu geen Belgische produkties instaan.
Slechts 2 Nederlandse produkties bij de 'beste 250'. Dat zijn er ook veel meer geweest in het verleden.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Klopt. Karakter en De Tweeling hebben er een lange tijd in gestaan. Als een troost komt Zwartboek er wel zeker in, maar dan wel veels te hoog. En er zitten meer NL-films in 'onze' toplijst dan in die van IMDB 
by_the_way
-
- 3792 berichten
- 504 stemmen
Slechts 2 Nederlandse produkties bij de 'beste 250'..
Absurd, minimaal 10 goede Nl films moeten er wel in. En Zwartboek komt er pas over 2 jaar in.
-
- 22487 berichten
- 5149 stemmen
Turks Fruit, Cloaca, Familie, Met Grote Blijdschap, Van God Los en Spoorloos stonden er eerder ook in. Met de eerdergenoemden volgens mij zelfs ooit (bijna) allemaal tegelijk. Toen hadden we er dus ongeveer tien.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3876 stemmen
Weet je turks fruit zeker? Die staat namelijk wel erg laag gemiddeld.
by_the_way
-
- 3792 berichten
- 504 stemmen
Weet je turks fruit zeker? Die staat namelijk wel erg laag gemiddeld.
Ja nu wel. Maar naar mijn mening moet die er absoluut in.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ja nu wel. Maar naar mijn mening moet die er absoluut in.
Dat wanproduct heeft niks met toplijsten te maken 
Ik moet eigenlijk toegeven dat ik er totaal niet mee zit dat de NL-film het zo slecht doet in de lijst. Zelden weten die films mij echt mee te slepen. Karakter is tot nu toe de enige die er van mij in mag.
Wouters
-
- 2665 berichten
- 1837 stemmen
dat heb ik ook. Nederlandse cinema heeft me nooit echt kunnen boeien. En nationalistisch qua films ben ik niet. Karakter, Zwartboek en soldaat van Oranje (jeugdsentiment) mogen er wel in. Ook Ober mag er van mij in maar ik ben bang dat dit toch geen film voor het grote publiek is.
lowhusky
-
- 8230 berichten
- 0 stemmen
Nog 5 stemmen voor de top 250:
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
Alleen 'De Tweeling' hoeft er van mijn kant in. Zwartboek staat hoog, ja zeer hoog op m'n must-see.
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2597 stemmen
Dit zal ook wel in de toplijst geraken. 
Knisper
-
- 13042 berichten
- 1280 stemmen
Nou nee hoor, het gemiddelde is nu al niet hoog genoeg. Laat staan de hoeveelheid lage stemmen die de film zou krijgen als mensen de film gaan kijken omdat hij in de toplijst staat.
Valt me wel op dat er al 15 films uit 2004 in de lijst staan, waar naar alle waarschijnlijk Saw, Bin-Jip, Hotel Rwanda, Brotherhood, Million Dollar Baby, Crash, Nobody Knows en Howl's Moving Castle nog bij komen.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Dit zal ook wel in de toplijst geraken. 
Hopelijk niet. Lijkt me echt een vreselijk wanproduct.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3876 stemmen
Nog 1 stem