menu

Film / Festivals en evenementen / Filmcursussen en lezingen

zoeken in:
avatar van Miss Daisy
In Film > Festivals en evenementen > Anatomie van de film: filmcursus:

Ik vroeg mij af of er mensen op de site zitten die net als ik momenteel de cursus anatomie van de film volgen bij het filmmuseum in Brussel.

De cursus heeft trouwens wel nog site met veel informatie over films. (anatomie van de film)
Je moet het er enkel een beetje op zoeken.

In Film > Festivals en evenementen > Aangeboden: Basis filmcursus:

Heeft u ook altijd al meer ervaring op willen doen in het maken van dramafilms, videoclips en documentaires?

Dan is deze Basis filmcursus misschien iets voor u!

Op 18 september a.s. start namelijk onze eerste cursus.

Deze cursus bestaat uit 11 lessen van gemiddeld 2 uur. Dit zijn 11 lessen waarvan er 10 op vrijdagavond worden gegeven en 1 les op zaterdagochtend/-middag.

De cursus zal starten met een algemene les.
Hierin wordt behandeld wat de taken zijn van de scenarioschrijver, de regisseur, de cameraman/-vrouw en de editor (montage).

Gedurende deze cursus komen de volgende onderdelen aan de orde:
Scenario, regie, storyboardtekenen, camera, montage en het maken van dramafilms, videoclips en documentaires.

De laatste les is een evaluatiebijeenkomst.
Hierin worden de door de cursisten gemaakte films gepresenteerd.
Deze les wordt afgesloten met het uitreiken van de certificaten.

De kosten voor de Basiscursus bedragen € 275,- Euro.

Voor meer informatie kunt u kijken op www.filmcursus.nl

avatar van BlueJudaskiss
Klinkt leuk, maar van wie gaat het uit?

Pastichio Rocker
Misschien op de link klikken?

avatar van dutchtuga
Klinkt idd erg interessant dit. Volgens mij ook een stuk goedkoper dan Open Studio.

avatar van Verhoeven
Zijn er hier mensen die wel eens naar een cursus of lezing gaan over een bepaalde filmmaker of vanwege het analyseren van films?

avatar van Verhoeven
Vorig jaar ben ik naar het filmhuis in Heerlen geweest voor de filmcursus FILM-)BLIK OP DE WERELD.

Een film ontstaat nu eenmaal niet in een isolement. De tijd en de plaats waar een film gemaakt wordt zet een zeer nadrukkelijke stempel op het kunstproduct en mede daardoor kunnen films ook iets typisch krijgen.
Maar wat is dat typische dan? Kan dit een overmatige interesse zijn voor de historie of is er sprake van een meer maatschappelijke betrokkenheid. Is de ene natie meer introspectief gericht dan de andere en zijn daar redenen voor?
Dat soort vragen zullen Hans Bremmers en Jan Salden, op hun geheel eigen(-zinnige) wijze behandelen tijdens deze 8 bijeenkomsten. In die bijeenkomsten die elk twee uur duren zal een historisch overzicht gegeven worden en zal worden gezocht naar de centrale thema’s.
Met de cursus (Film-)blik op de wereld, neemt U wellicht al een voorschot op uw vakantie en anders weet U na het volgen van deze cursus wat een Duitse film Duits maakt en een Spaanse film Spaans. Ook met het oog op educatie kan dit een verrijking met betrekking tot het kijken en bespreken van de kunstvorm film zijn.

De landen die aan bod kwamen:

Italië
Scandinavië
China
Duitsland
Spanje
Rusland
Oceanië
Frankrijk


En gisteren naar een lezing geweest over Michael Haneke.

Over de films van Michael Haneke geraak je nooit uitgepraat. Lumière nodigde de enthousiaste Haneke-kenner Raoul Wassenaar (ex-onderzoeker aan de Jan van Eyck Academie) uit voor een persoonlijke lezing van zijn vroegere werk, met speciale aandacht voor de films uit ons miniretrospectief.

Voor de liefhebber die houdt van een diepgaande filmanalyse.


Hier kun je nog iets nalezen over Micheal Haneke.

Het was in een klein zaaltje met vrijwel alleen maar 40 plussers die net zoals ik gefascineerd zijn van het werk van Haneke. De lezing kwam van een liefhebber die zichzelf geen kenner wilde noemen. Buiten Haneke om wist hij eigenlijk niets over de filmwereld af. Misschien wat kort door de bocht maar hij wist bijvoorbeeld niets af van andere regisseurs, films of stromingen binnen het medium film. Dat hoeft natuurlijk ook niet want hij had zoveel kennis van zaken over de films van Haneke dat hij mij met heel veel kennis naar huis liet gaan.

Om een aantal aspecten te noemen:
Waarom Haneke geen films meer maakt over mensen in Oostenrijk. Waarom Funny Games zijn enige provocatieve film is. Wat zeggen de camerastanden over de film? Waarom beweegt de camera op sommige momenten wel? Hoe moet je de begintitels interpreteren? Wat zeggen de zwarte vlakken tussen de scènes door over de film? Wat doet Haneke met kleursignalen?

Wat is waarheid wat is fictie? Waarom speelt Haneke zoveel met film in film? Waarom maakt Haneke geen films die de absolute waarheid vertolken maar juist films die je op vele manier kan interpreteren? Waarom juist veel vragen maar geen antwoorden? En waarom is La Pianiste als boekverfilming minder geslaagd? Of hoe Haneke personages tegenover elkaar uitspeelt met alleen maar vormaspecten zonder er enige woorden aan te spenderen. Waarom speelt Haneke veel met driehoeksverhoudingen? Waarom komen sommige namen van personages vaker terug in andere films van Haneke? En ga zo maar door…

Voor mij was het ontzettend verhelderend!

avatar van Verhoeven
Cursus filmanalyse voorjaar...


Anders kijken = uiteindelijk zien | een cursus filmanalyse.

Heeft u dat soms ook dat je bij het kijken van een bepaalde film op het puntje van de stoel zit? Dat de spanning soms zo groot wordt dat je het liefst achter die stoel zou wegkruipen of dat je bij een andere scene tot tranen toe geroerd wordt. Dat een bepaalde moordscene op film de rest van je leven bij zal blijven of dat die ene afscheidsscène je elke keer weer doet slikken. U heeft bij het kijken van film honderden moordscènes gezien en talloze afscheidsmomenten bijgewoond en toch kan het zijn dat het juist die ene scene is geweest dat de moord erger was of het afscheid pijnlijker.
Heeft u zich wel eens afgevraagd waarom u zo geraakt wordt door juist die ene scene? En, heeft u er een antwoord op? Het raakt u, zegt u? Het heeft met de inhoud te maken, zegt u? Dat spreekt nu eenmaal aan, zegt u?

Ik vraag me al jaren af waarom film mij zo weet te raken en waarom de ene scene meer dan die andere. En ja, ik heb ook de antwoorden gegeven die hierboven staan. Ja, het raakte me, ja, het sprak me nu eenmaal aan, ja, het heeft met de inhoud te maken. Ik geef, samen met o.a. Hans Bremmers, al jaren cursussen over film en in het begin was ik er van overtuigd dat ongeveer 70 % waarom een film mij wist te raken, mij wist doen te sidderen of —op vast zwakke momenten- mij wist te doen janken te maken had met juist die inhoudelijke elementen en aspecten.
Maar het geloof in de juistheid van die gedachte is door de jaren heen behoorlijk aangetast. ‘Tuurlijk, die inhoudelijkheid speelt een belangrijke rol maar nu geloof ik dat waarom ik door een bepaalde film geraakt wordt voor minstens 70 % niet door de inhoud maar juist door de vorm bepaald wordt.
En die vormkant is juist bij film immens machtig en manipulatief. Film is immers de meest complexe en complete kunstvorm van ze allemaal (alleen al omdat alle andere kunstdisciplines (of principes ervan) voor een groot deel weer terugkomen in film) en is dus in staat om de kijker (u en ik dus) op een ongekende manier te sturen. Dat wij iets voelen, dat wij ontroerd raken of bang worden of opgewonden raken gebeurd omdat iemand (laten we hem of haar de regisseur, de scenarioschrijver, de acteur, de actrice, de componist, de editor noemen) dat wil.
De meeste kijkers hebben dat echter niet door. Men ondergaat het. Daar is op zich niets mis mee maar ik persoonlijk heb altijd wel willen weten hoe ik gemanipuleerd word, hoe ik gestuurd word. Door te weten dat een bepaald camerastandpunt zorgt voor een bepaalde beleving of dat de spanning groter wordt door te kiezen voor een bepaald montagepatroon vond ik een fascinerend inzicht. Maar leidt deze kennis niet tot een soort van ontmaskering die het plezier van het kijken wegneemt? Nee, ik kan met recht stellen dat door structuuranalytisch naar films te kijken bij mij de bewondering voor het medium alleen maar groter is geworden. En dat het mij gigantisch helpt bij het formuleren van een waarde-oordeel over een film. Structuur-analyse geeft mij de argumenten om tot een gemotiveerd en gefundeerd waarde-oordeel van een film te komen. Het argument dat het plezier van film kijken minder is geworden doordat ik nu weet hoe het functioneert kan ik alleen maar logenstraffen en tegenspreken. Het tegendeel is waar, het plezier is alleen maar groter geworden omdat de beleving nu bewust ervaren wordt.

Ik ben dan ook blij dat komend seizoen in filmhuis De Spiegel de cursus Anders kijken = uiteindelijk zien | een cursus filmanalyse gaat aanbieden.
Het zijn 8 bijeenkomsten van 2 uur elk. De eerste 4 bijeenkomsten zijn theoretische lessen waar de volgende zaken behandeld worden: de camerastandpunten en —bewegingen, de montage-technieken en —patronen, de mise- en scene (alles dat voor de camera gebeurd, dus acteren, decors, costuums), de buitenbeeldse laag (toegevoegde tekst en/of muziek) en uiteindelijke filmdramaturgie (hoe wordt er filmisch verteld?). En vervolgens zullen er 4 films die u als cursist thuis al bekeken heeft onder begeleiding geanalyseerd worden en zult u daarover een gefundeerd waarde-oordeel kunnen vormen.

Er vallen technische termen maar het is geen technische cursus (Eenieder die mij een beetje kent zal beamen dat ik de laatste ben die iets kan zeggen over techniek). Het is een cursus die laat zien hoe bepaalde technische aspecten de inhoudelijkheid kleuren. Het is dus vooral een cursus die er vooral op uit is om u te laten zien hoe film vertelt en waarom dingen zo ervaart zoals u ze ervaart. Niet alleen maar droog gepraat maar vooral ook veel fragmenten om de inhoudelijkheid te illustreren.

Zowel Hans Bremmers als ik vinden dit een van de leukste cursussen om te geven temeer omdat het een van de meest dankbare is. Uw kijkhouding zal veranderen en u zult merken hoe snel u al bepaalde elementen gaat toepassen. Als u deze cursus volgt zal de bewondering voor het medium groeien, zal het plezier niet minder maar juist meer worden en zal, dat garandeer ik u, filmkijken nooit meer hetzelfde zijn.


Inhoudelijk ziet de cursus als volgt uit:

3 maart Theorie 1 Camerastandpunten, bewegingen, montage-technieken
24 maart Theorie 2 Montagepatronen, mise —en scene
31 maart Theorie 3 Mise-en-scene, buitenbeeldse laag
7 april Theorie 4 Filmdramaturgie
28 april Analyse 1 Funny Games - Michael Haneke
5 mei Analyse 2 The Isle - Kim Ki Duk
12 mei Analyse 3 Million Dollar Baby - Clint Eastwood
19 mei Analyse 4 The Third Man - Carol Reed

Gast
geplaatst: vandaag om 13:15 uur

geplaatst: vandaag om 13:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.