• 15.747 nieuwsartikelen
  • 178.014 films
  • 12.206 series
  • 33.975 seizoenen
  • 647.002 acteurs
  • 198.993 gebruikers
  • 9.371.247 stemmen

De Oscars

zoeken in:

AHWA

• 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Jammer van Sorkin, al heb ik Steve Jobs nog niet gezien, maar had na de Golden Globe nod toch ook wel een Oscar-nominatie verwacht. Fijn dat Star Wars ook wat erkenning krijgt.

rokkenjager

• 2863 berichten
  • 1702 stemmen

Kregen de Oscars vorig jaar niet heel wat kritiek te verduren omdat er geen zwarte acteurs/actrices genomineerd waren? Dit jaar zie ik er ook geen 1, al lijkt het deze keer aan kwaliteit te ontbreken.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Elba had wel genomineerd mogen worden.

Ricky Roma

• 302 berichten
  • 26 stemmen

Leuk voor Tom Hardy, had ook een goed jaar (wel geen precursors geloof ik?). Jennifer Lawrence irriteert me dan weer mateloos. In Winter's Bone vond ik haar fantastisch, en was een nominatie verdiend, maar Silver Linings Playbook vond ik al op het randje, en de nominatie voor American Hustle was gewoon een farce. En dan nu weer voor het slechte Joy. Dan had ik liever een dubbele nominatie gezien voor Vikander of een nominatie voor Sarah Silverman.

Uier

• 2006 berichten
  • 3749 stemmen

Op de overload van oscars voor Brigde of Spies na, dit keer erg goede keuzes.

Tof dat Mad Max er zoveel bij elkaar gesprokkeld heeft, hopelijk maakt dit Hollywood wakker wat kwaliteit in een actiefilm inhoudt. The Revenant zal wel als grote winner er vandoor gaan, waar ik ook vrede mee heb.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Met uitzondering van Bridge of Spies zeven schitterend genomineerde films. Alleen The Big Short en Brooklyn moet ik nog zien maar daar heb ik hoge verwachtingen van. Creed had er van mij ook wel bij mogen staan maar je kan niet alles hebben . #oscarsaresowhite zal wel weer trending worden en in het geval van Jordan kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Hij was geweldig in Creed. En ook veel liefde voor Star Wars: TFA .

Room is een schitterende indiefilm en de regisseur is terecht genomineerd want wat een prachtprestatie. De strijd zal gaan tussen Spotlight, The Revenant en The Big Short met denk ik Spotlight als uiteindelijke winnaar.

(verwijderd)

• 1480 berichten
  • 0 stemmen

Dit wordt hopelijk dan toch het jaar van Leo

jacobine_rodijk schreef:

Geen Del Toro voor Sicario

Ook ik vind dit onbegrijpelijk.

John Milton

• 24220 berichten
  • 13385 stemmen

De omissie van Carol vind ik inderdaad vrij schrijnend. Sorkin had ook zeker wel een nomi verdiend voor Steve Jobs. Van genoten.

Wat cinematografie betreft, dat de naam er niet bij staat zal inderdaad in Lubezki's voordeel werken denk ik. Je hebt anders kans dat teveel mensen denken: 'een derde achter elkaar? nee nu weer iemand anders'. Is dat ooit eerder voorgekomen in de oscargeschiedenis, 3 opeenvolgende wins?

mjk87 (moderator films)

• 14514 berichten
  • 4511 stemmen

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Voor DoP niet, in andere categorieen wel, LotR volgens mij sowieso.

Maar niet in de main categories,

John Milton

• 24220 berichten
  • 13385 stemmen

Walt Disney is inderdaad de eerste die in je hoofd opkomt, en die zag ik ook direct in mijn google zoekopdracht voor ik mijn bericht plaatste, maar toch heb ik daar een ander gevoel bij, een meer team effort gevoel. Tevens waren de Oscars toen nog wel erg jong, ik betwijfel of de concurrentie toen net zo fel was als nu, wat betreft consecutive wins. In hoeverre dit daadwerkelijk klopt valt te debatteren, maar wat auteurschap betreft denk ik dat dit toch (Lubezki) andere koek is dan het rijtje van WD. Niets ten nadele van zijn pionierschap, maar als we kijken hoeveel goede DoP's er nu rondlopen is drie keer achter elkaar wel erg uniek.... Maar hij is ook bepaald geen prutser.

bij LOTR heeft toch niet drie jaar achter elkaar dezelfde persoon een Oscar gewonnen MR? als ik de wiki check lijkt dat niet zo, in elk geval. Wat voor categorieën denk je dan aan, naast Walt Disney's bekende prijzenregen? Ik zie er niet direct meer dan twee achter elkaar.

edit: Jup, found it

Consecutive Awards for cinematography

Leon Shamroy 1944 & 1945

Winton Hoch 1948 & 1949

John Toll 1994 & 1995

Emmanuel Lubezki 2013 & 2014 & ?????????????????????????????? bron

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Sowieso natuurlijk wel een schande dat Roger Deakins nog nooit won, toch minstens zo goed als Emmanuel Lubezki. In de Jaren 90 dan toch, maar ook Lubezki was altijd al een favorietje.

Over LotR zou kunnen, maar ik meen zoiets van dat ze tot de zweep bij deel 3 alleen die mindere categorie als make-up of sound editing of zo wonnen. Of dat dezelfde personen waren weet ik z0 1-2-3 niet.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

De bijrolactrice categorie is dit jaar sterk bezet. Dat is wel eens anders, want wie kan direct Melissa Leo en Octavia Spencer plaatsen, twee winnaressen van de afgelopen vijf jaar?

Ik zag tot nu toe vier van de vijf genomineerden, waarbij ik Jennifer Jason Leigh het minst vond. Wel leuk dat ze eindelijk eens een nominatie krijgt, want het is wel een actrice die ik al 35 jaar graag zie - ook al lijkt ze wat buiten beeld geraakt. Kate Winslet won natuurlijk al eens, maar ik vond dit wel een gave rol al kwam dat ook grotendeels door Aaron Sorkin, die (shame!) sadly is missing. Winslet moet wel uitkijken niet helemaal een Meryl Streep II te worden, maar ze zette wel een heel fijn karakter neer. Dan is er Alicia Vikander die naast heel mooi ook heel mooi breekbaar is in The Danish Girl. Ze is misschien net iets teveel slachtoffer in de film, dat is wellicht iets makkelijk om neer te zetten. Daarom kies ik vooralsnog voor Rooney Mara (die ook al een Gouden Palm won) in Carol. Net als Vikander zou ze trouwens ook als hoofdrol genomineerd kunnen zijn want de screentime en verhaallijn van beiden doet niet veel onder dan die van hun tegenspelers (die beiden in de hoofdrol categorie een nominatie hebben). Mara is de ster van Carol, prachtig meerlagig en ambivalent. Alleen al de eerste blik die de twee wisselen in het warenhuis is onbeschrijflijk mooi. Mooi door cameraman Ed Lachman, mooi door het productiedesign en alles wat de film de film maakt (Haynes), maar vooral ook door Mara.

Rachel McAdams zie ik over twee weken.

John Milton

• 24220 berichten
  • 13385 stemmen

Mooi gezegd. Kan met Mara ook goed leven, denk ik.

(verwijderd)

• 1480 berichten
  • 0 stemmen

Zucht.

Ik zie dat Humberto weer eens een racisme theorie heeft bedacht betreft de oscars. Best een aardige man verder maar hij is wel erg bezig met huidkleuren de hele tijd. Ik word er eerlijk gezegd een beetje moe van. Ik ben zelf alles behalve racist, laat dat voorop staan, maar welke gekleurde persoon verdient een nominatie ipv een blanke?

John Milton

• 24220 berichten
  • 13385 stemmen

Ik heb geen idee Teejey, maar ik vond bijvoorbeeld Selma vorig jaar wel wat ondergesneeuwd en de academy bestaat nog steeds voor een groot deel uit blanke, oude mannen. En de nominaties (en winnaars) reflecteren dat vaker wel dan niet.

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb dit jaar (net als veel andere jaren) weer weinig films van Afrikaanse (en afro-Amerikaanse) herkomst gezien. Timbuktu vond ik goed, maar niet specifiek vanwege een uitzonderlijke acteerprestatie. Ik heb Creed en Straight outta Compton niet gezien, Dope evenmin, maar heb weinig buzz gehoord over een uitzonderlijke acteerprestatie. Of dat echter uit een discriminerende gedachtengang voort zou kunnen komen, kan ik pas zeggen nadat ik de films gezien heb. Ik denk wel dat het helpt om je met karakters te kunnen identificeren, om iets compleet op waarde te kunnen schatten. En die old white crackers van the academy hebben dan met straight outta compton hoods wellicht wat moeite.

Toch zijn er genoeg voorbeelden te bedenken van wél uitzonderlijke prestaties in de afgelopen jaren, die niet genomineerd zijn ten gunste van een veelal Engels sprekende blanke. En dan lijkt het niets eens zoveel uit te maken of het nu African, Latino, Europees of Aziatisch is. Maar of dat meer met huidskleur of ook ondertitelangst in Amerika te maken heeft, weet ik in elk geval niet zeker.

Meer diversiteit zou leuk zijn, maar dat gaat mijns inziens eerder om nationaliteit dan huidskleur. En de positie van de vrouw in Hollywood films is ook nogal pijnlijk. Als je ziet hoeveel films falen in de Bechdel test, is dat toch veelzeggend. En dat het aantal rollen voor actrices voorbij 35 opeens schrikbarend afneemt, is ook veelbesproken. En terecht (en geslaagd) geparodieerd...

Yeah... It ain't nowhere near perfect... Maar een klagende Humberto zet niet echt zoden aan de dijk, vermoed ik.

(verwijderd)

• 1480 berichten
  • 0 stemmen

John Milton schreef:

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb dit jaar (net als veel andere jaren) weer weinig films van Afrikaanse (en afro-Amerikaanse) herkomst gezien.

Dit geldt trouwens ook volkomen voor mij, maar ik heb ook niks gelezen/gehoord over acteerprestaties van gekleurde mensen, vandaar mijn vraag.

Wat ik trouwens nog vergeet te zeggen, wat helemaal hilarisch was, was dat Humberto indirect aan Ice Cube vroeg of zijn nieuwe film, Ride Along 2, en zijn acteerprestatie daarin niet kans maakten op eventuele Oscars. Dat vond ik toch wel zo pijnlijk. Ice Cube was trouwens net zo verbaast toen hij deze vraag voorgeschoteld kreeg.

Basto

• 11925 berichten
  • 7400 stemmen

rokkenjager schreef:

(afbeelding)

(afbeelding)

Wat een onzin allemaal. Ik hoor de chinezen niet zeuren. Waarom maken die zwarten er zo'n issue van? Racistisch gezeur, vind ik het. Iedereen is gelijk. Blank of zwart zou helemaal niks uit moeten maken.

En ik heb dit jaar ook geen enkele rol van een donker acteur gezien die in aanmerking zou moeten komen...misschie Samuel Jackson voor The Hateful 8, maar die film is sowieso gepasseerd bij de top nominaties..

Verder ontbreken in dat plaatje o.a. Sidney Portier (agent), Forrest Whitaker (dictator), Denzil Wahington (corripte agent), Morgan Freeman (coach), Louis Gosset Jr. (Militair trainer), Cuba Gooding jr. (Sporter) en Jamie Fox (blinde zanger)

Kortom erg suggestief allemaal. Calimero gedrag.

rokkenjager

• 2863 berichten
  • 1702 stemmen

Er wonen 38 miljoen zwarten in Amerika, tegenover 3 miljoen Chinezen. Vind het meer dan logisch dat daar discussie over is als er zo'n groot deel van de bevolking zo ondervertegenwoordigd is. Daarnaast zijn afro- Amerikanen historisch, maatschappelijk en cultureel veel meer Amerikaans dan Chinees Amerikanen.

Iedereen is gelijk. Blank of zwart zou helemaal niks uit moeten maken.
Zeg dat maar tegen de academy.

Voor Calimerogedrag moet je overigens bij Wilders zijn

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Basto schreef:

(quote)

Wat een onzin allemaal. Ik hoor de chinezen niet zeuren. Waarom maken die zwarten er zo'n issue van? Racistisch gezeur, vind ik het. Iedereen is gelijk. Blank of zwart zou helemaal niks uit moeten maken.

En ik heb dit jaar ook geen enkele rol van een donker acteur gezien die in aanmerking zou moeten komen...misschie Samuel Jackson voor The Hateful 8, maar die film is sowieso gepasseerd bij de top nominaties..

Verder ontbreken in dat plaatje o.a. Sidney Portier (agent), Forrest Whitaker (dictator), Denzil Wahington (corripte agent), Morgan Freeman (coach), Louis Gosset Jr. (Militair trainer), Cuba Gooding jr. (Sporter) en Jamie Fox (blinde zanger)

Kortom erg suggestief allemaal. Calimero gedrag.

Dus omdat jij ze niet gezien hebt is het maar calimero gedrag lol. Misschien maar wat vaker films kijken. Dit is niet uit de lucht gegrepen. Ik kom heel vaak in de VS en racisme is op zoveel vlakken dagelijks aan de orde. Iedereen is gelijk ja, maar helaas is dat niet zo.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

rokkenjager schreef:

Zeg dat maar tegen de academy.

Eerder tegen filmproducenten. De Academy kan er niet veel aan doen als er weinig te kiezen valt. Ik heb Beasts of No Nation nog niet gezien, maar blijkbaar is dat een van de weinige films met een opvallende rol voor een zwarte acteur.

Maar ik denk wel dat het een structureel probleem is dat er wel getypecast wordt (al heb je in een historische film niet veel keuze), maar dat het wellicht ook een box-office "probleem" is. Dat is een serieuzer probleem lijkt me, dan het negeren bij een prijs. Ik vrees dat een 'statement' van de Academy daar niets aan zou veranderen.

rokkenjager

• 2863 berichten
  • 1702 stemmen

Zoals ik eerder aangaf kan het dit jaar idd aan de kwaliteit liggen (al kan ik daar moeilijk over oordelen omdat ik weinig films heb gezien dit jaar), maar vorig jaar leken zij onterecht gepasseerd te zijn.

Box office is idd een probleem gebleken zoals bijvoorbeeld uit uitgelekte mails van Sony waarin een van de hoofden zich zorgen maakt om Denzel Washington te casten voor The Equalizer en recent nog de regisseur van Gods of Egypt die openlijk toegeeft voor blanke acteurs te hebben gekozen zodat ze de film gefinancierd konden krijgen.

Basto

• 11925 berichten
  • 7400 stemmen

Naomi Watts schreef:

(quote)
Dus omdat jij ze niet gezien hebt is het maar calimero gedrag lol. Misschien maar wat vaker films kijken. Dit is niet uit de lucht gegrepen. Ik kom heel vaak in de VS en racisme is op zoveel vlakken dagelijks aan de orde. Iedereen is gelijk ja, maar helaas is dat niet zo.

Ok vertel mij dan maar welke zwarte rollen dit jaar een nominatie hadden moeten hebben. Verder geeft mijn opsomming aan dat ze gewoon in aanmerking komen als de rol daar aanleiding toe geeft. En niet enkel als slaaf of maid zoals de afbeelding doet voorkomen.

Basto

• 11925 berichten
  • 7400 stemmen

rokkenjager schreef:

Daarnaast zijn afro- Amerikanen historisch, maatschappelijk en cultureel veel meer Amerikaans dan Chinees Amerikanen.

Werkelijk? Ga je nu zelfs onderscheid maken in 'hoe Amerikaans' bepaalde groepen zijn?

Orwell's varkens zouden trots op je zijn...

rokkenjager

• 2863 berichten
  • 1702 stemmen

Ik denk dat je je wat meer moet verdiepen in de Amerikaanse maatschappij en geschiedenis, dan zul je wellicht begrijpen wat ik bedoel:) heeft echt absoluut niks met onderscheid te maken.

Basto

• 11925 berichten
  • 7400 stemmen

Aziaten klagen sowieso minder en werken hard. Is een veel betere aanpak dan klagen en protesteren. Laat ze hun energie stoppen in het maken van films waar de academieleden niet omheen kunnen. Obama is president geworden door hard te werken en positief in het leven te staan, niet door zich de hele dag miskent te voelen.

rokkenjager

• 2863 berichten
  • 1702 stemmen

Wie ben jij om een hele bevolkingsgroep te diskwalificeren als minder hard werkend? En ook nog insinueren dat ze niet genoeg energie stoppen in hun werk en passie en vandaar dat ze minder vaak genomineerd worden.. misschien zou je uit je comfort zone moeten stappen en je realiseren dat de spelregels niet altijd even eerlijk zijn.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

Tja, weeral dezelfde redenering: "we kiezen voor blanke acteurs, omdat meer geld opbrengt".

Weeral voor de zoveelste keer eindigt de discussie: "Hadden we maar geen kapitalisme, dan moest men geen keuzes maken op basis van geldinning." Geld is zelfs belangrijker geworden, dan het behoud van onze wereld, en miljarden mensenlevens.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.