• 15.747 nieuwsartikelen
  • 178.030 films
  • 12.206 series
  • 33.975 seizoenen
  • 647.002 acteurs
  • 198.995 gebruikers
  • 9.371.326 stemmen

De Oscars

zoeken in:

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Oscar Predictions – Academy Awards 2016 | Variety

With the Oscar season well underway, a slew of educated guesses on where the red carpet might lead this year is in order.

Ik denk sowieso dat Carol, The Revenant en The Hateful Eight genomineerd zullen worden.

SergioMalick

• 1230 berichten
  • 1833 stemmen

Wanneer de jury stemt voor de oscars, doen zij dit dan aan de hand van screeners? Het zal vast al eens eerder gezegd zijn, maar ik vind het echt de grootst mogelijke flauwekul als het zo is. Ik merk op de forums bij The Revenant en Hateful Eight dat mensen zeggen dat deze screeners prima te bekijken zijn, maar uit eigen onderzoek blijkt dit totaal niet te zijn. Misschien hebben we een verschillende maatstaf met betrekking tot kwaliteit, maar die screeners an sich zijn toch niet meer dan een krappe voldoende?

Straka

• 206 berichten
  • 564 stemmen

De Oscar "jury" bestaat uit de duizenden leden van de Academy. Om deze te bereiken maken de filmmaatschappijen ook gebruik, maar niet uitsluitend, van screeners.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

SergioMalick schreef:

Ik merk op de forums bij The Revenant en Hateful Eight dat mensen zeggen dat deze screeners prima te bekijken zijn, maar uit eigen onderzoek blijkt dit totaal niet te zijn.

Een screener is trouwens een gewone DVD/BR, en die zijn dus inderdaad prima thuis te bekijken. Een illegale kopie ervan die je even downloadt is een heel ander verhaal.

SergioMalick

• 1230 berichten
  • 1833 stemmen

arno74 schreef:

(quote)
Een screener is trouwens een gewone DVD/BR, en die zijn dus inderdaad prima thuis te bekijken. Een illegale kopie ervan die je even downloadt is een heel ander verhaal.

Oké, duidelijk. Dat verminderd mijn zorgen wel wat met betrekking tot de oscars.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Maar een illegale kopie kan net zo goed zijn als de originele screener.

TomPSV

• 503 berichten
  • 445 stemmen

Geen idee waar ik het precies moet plaatsen op het forum, maar ik heb hier in ieder geval erg van genoten. Quentin Tarantino ('The Hateful Eight'), Tom Hooper ('The Danish Girl'), Alejandro G. Inarritu ('The Revenant'), Ridley Scott ('The Martian'), Danny Boyle ('Steve Jobs') en David O. Russell ('Joy') die ruim een uur lang over films praten. Alleen de host is een tikkeltje irritant.

skinny_tie

• 1227 berichten
  • 3648 stemmen

Film1 stopt met live uitzenden van Oscaruitreiking Waar moet ik nu naar de Oscars gaan kijken?

John Milton

• 24220 berichten
  • 13385 stemmen

Dat is annoying!

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

skinny_tie schreef:

Film1 stopt met live uitzenden van Oscaruitreiking Waar moet ik nu naar de Oscars gaan kijken?

Ik heb de laatste jaren ook via Film1 gekeken, maar ik neem aan dat er wel een live-stream aangeboden wordt op de website van de Oscars, of op z'n minst ergens anders?

Zoals gewoonlijk hier mijn jaarlijkse lijst met voorspellingen voor Beste Film. Zoals gebruikelijk ga ik uit van 10, maar mochten er 9 nominaties zijn moet je de eerste 9 tellen, bij 8 de eerste 8, enz.

1. Spotlight

2. The Revenant

3. Carol

4. The Martian

5. Mad Max: Fury Road

6. Bridge of Spies

7. The Big Short

8. Brooklyn

9. Steve Jobs

10 Inside Out

Zoals op veel plaatsen al is aangegeven is dit het meest onvoorspelbare jaar sinds... wellicht ooit. Ik neem enkele riskante keuzes. Inside Out wordt door de meeste voorspellers niet geplaatst, maar de film is zo geliefd dat ik die niet zie missen. Steve Jobs flopte enorm in de VS in de bioscopen en sindsdien wordt hij van de meeste lijstjes afgehaald, maar veel van de andere prijzen bewijzen dat de film toch duidelijk fans heeft. Anderen voorspellen Straight Outta Compton en Room, maar die verwacht ik toch wat minder te scoren. The Hateful Eight is een optie, maar voelt niet zo geliefd aan als de gemiddelde Tarantino. Als afwijkende keuze had ik nog bijna Star Wars geplaatst en het zou me niet eens echt verbazen als die het redt. Mochten de Oscars voor een "spannende" keuze gaan, zoals Amour enkele jaren geleden, dan zie ik Son of Saul het wel redden. Het mag dan wel zware arthouse zijn, maar wel van het type dat iedereen wel begrijpt en een veelbewogen onderwerp aansnijdt.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Bij wie is Inside Out precies geliefd volgens jou?

Ik vind de reacties hier ook redelijk vlak en verstomd eigenlijk.

Zeker geen nieuwe Toy Story.

Steve Jobs is een raar verhaal, ik had helemaal geen verwachtingen, maar de film bleek heel sterk, echte auteurswerkje, en zeker geen biopic. Aaron Sorkin moet haast wel winnen, wat betekent dat voor de film? Joy zie ik ook niet meer opkrabbelen (Jennifer Lawrence zeker wel) en The Big Short - ik weet het niet. Dan misschien toch eerder Compton.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

Bij wie is Inside Out precies geliefd volgens jou?

Ik vind de reacties hier ook redelijk vlak en verstomd eigenlijk.

MovieMeter is een enorm slechte graadmeter voor Oscars. Als je een beetje de Amerikaanse filmmedia volgt (zeker de meer mainstream-varianten, die vaak vrij dicht bij de Oscars zitten qua smaak) kom je niet om de opeenstapeling van superlatieven heen. Weinig films dit jaar zijn zo de hemel ingeprezen. Wel vind ik het vreemd dat hij op MovieMeter iets minder scoort. Vond het zelf echt een uitschieter van Pixar. Hij gaat sowieso animatie winnen, maar daar is dan ook geen competitie dit jaar (Anomalisa lijkt me niet iets voor de Oscars, zelfs al zal hij vast genomineerd worden).

Steve Jobs is een raar verhaal, ik had helemaal geen verwachtingen, maar de film bleek heel sterk, echte auteurswerkje, en zeker geen biopic. Aaron Sorkin moet haast wel winnen, wat betekent dat voor de film?

Sorkin stond er voor de overwinning bij de Globes aardig voor, maar was geen zekerheid. Hij zou natuurlijk wel genomineerd worden (evenals Fassbender en Winslett), al leek een overwinning spannender. Maar ik persoonlijk geef hem wel veel kans. De film als geheel is moeilijker te pijlen. Goede recensies, slechte box-office, veel respect, maar weinig echte fans. Dat kan veel betekenen. Ik vond het een prachtfilm tot ongeveer het laatste kwartier, maar dat heeft verder niets met Oscars te maken.

Joy zie ik ook niet meer opkrabbelen (Jennifer Lawrence zeker wel)

Daar is heel de wereld het wel mee eens denk ik.

en The Big Short - ik weet het niet. Dan misschien toch eerder Compton.

The Big Short doet het verrassend goed bij zo'n beetje iedere voorloper van de Oscars, inclusief de altijd belangrijke Guilds. Ik zag het vooraf ook niet meteen aankomen, maar hij lijkt deze doelgroep aan te spreken. Ik verwacht er zelf ook wel wat van moet ik zeggen. Compton is een beetje als Sicario of Creed, een groot vraagteken als het op Oscars aankomt.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Met 'hier' bedoelde ik Nederland, maar ik zie dat de film elders in eindejaarslijstjes toch ook op dook.

Van The Big Short zag ik net de rommelige trailer, dus dat is meer een persoonlijk gevoel, maar ik krijg ook het gevoel dat zo'n "belangrijk" onderwerp (dat de wereld jaren in zijn greep hield [kuch]) de film dan weer te weinig 'groots' is. Beetje een gevoel.

Ik had overigens nog nagelaten de Indiewire te checken. Zoals altijd ben jij veel beter ingevoerd, want ik zie daar wel duidelijk lijnen met andere bronnen die eerder lijstjes plaatsten. Maar Inside Out zie ik nu juist overal terug, ook in de finale-voorspelling van Variety. Dus zo gedurfd is dat niet Ze zitten inmiddels vrijwel op een lijn. Haynes is inmiddels ook weggezakt.

De "dubbel" voor Redmayne lijkt me - wat eerst overal werd gezegd - inmiddels toch wel onmogelijk nu de film een beetje is weggezakt (of zit ik er weer naast), maar tweemaal Iñarritu achtereen zou toch ook wat zijn. De 'director' categorie lijkt me toch het minst voorspelbaar dit jaar.

corvus77

• 2 berichten
  • 0 stemmen

The One Ring schreef:

Ik heb de laatste jaren ook via Film1 gekeken, maar ik neem aan dat er wel een live-stream aangeboden wordt op de website van de Oscars, of op z'n minst ergens anders?

Een legale live-stream wordt moeilijk. In ieder geval niet op de Oscar website. ProSieben bood afgelopen jaar een stream aan. Officieel alleen voor kijkers in Duitsland maar dit is wellicht te omzeilen met een proxy of vpn.

Het aanbod niet-legale streams is vrij groot. Heb elk jaar wel een redelijke stream weten te vinden.

synec

• 752 berichten
  • 439 stemmen

Mijn laatste voorspellingen voor morgen..

Beste Film

1. Spotlight

2. The Revenant

3. The Big Short

4. The Martian

5. Mad Max Fury Road

6. Bridge of Spies

7. Brooklyn

8. Carol 

alt: Room, Inside Out

Regie

1. Inarritu, The Revenant

2. Scott, The Martian

3. McCarthy, Spotlight

4. McKay, The Big Short

5. Miller, Mad Max Fury Road

alt: Spielberg (Bridge of Spies), Haynes (Carol)

Acteur

1. DiCaprio, The Revenant

2. Cranston, Trumbo

3. Damon, The Martian

4. Fassbender, Steve Jobs

5. Redmayne, The Danish Girl

alt. Depp (Back Mass)

Actrice

1. Larson, Room

2. Ronan, Brooklyn

3. Blanchette, Carol 

4. Vikander, The Danish Girl

5. Rampling, 45 Years

alt. Lawrence, Joy

Mannelijke Bijrol (moeilijkste categorie)

1. Rylance, Bridge of Spies

2. Stallone, Creed

3. Ruffalo, Spotlight

4. Bale, The Big Short

5. Hardy, The Revenant

alt. Elba (Beasts of No Nation), Dano (Love&Mercy), Shannon (99 Homes), Keaton (Spotlight)

Vrouwlijke Bijrol

1. Vikander, Ex Machina (of The Danish Girl)

2. Winslet, Steve Jobs

3. Mara, Carol

4. Leigh, The Hateful Eight

5. McAdams, Spotlight

alt. Mirren (Trumbo)

Originele Scenario

1. Spotlight

2. Inside Out

3. The Hateful Eight

4. Ex Machina

5. Bridge of Spies

alt. Sicario

Adapted scenario

1. The Big Short

2. Steve Jobs

3. Brooklyn

4. The Martian

5. Carol

alt. Room

Montage

1. Mad Max Fury Road

2. The Big Short

3. The Revenant

4. Spotlight

5. The Martian

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

Room komt bij best pictures hoor.

Spotlight

The Revenant

Carol

The Martian

Mad Max: Fury Road

Bridge of Spies

Room

Brooklyn

Inside Out

Son of Saul

John Milton

• 24220 berichten
  • 13385 stemmen

Ik vraag me af of Lubezki wellicht voor het derde jaar op rij een Oscar zou kunnen winnen. Dat zal toch niet?

synec

• 752 berichten
  • 439 stemmen

Reken er maar op! Bij een categorie als cinematografie worden geen namen vernoemd en kan er enkel op de film gestemd worden, dus met andere woorden het meerendeel weet niet eens op wie ze stemmen of zelfs wie Lubezki is. (is ook de reden waarom Deakins waarschijnlijk nog nooit heeft gewonnen).

Basto

• 11925 berichten
  • 7400 stemmen

synec schreef:

Reken er maar op! Bij een categorie als cinematografie worden geen namen vernoemd en kan er enkel op de film gestemd worden, dus met andere woorden het meerendeel weet niet eens op wie ze stemmen of zelfs wie Lubezki is. (is ook de reden waarom Deakins waarschijnlijk nog nooit heeft gewonnen).

Ja, sure. De prijs wordt toegekend door vakbroeders. Die herkennen de hand van Lubezki natuurlijk direct en weten ook heus wel wie het is. Bij dit soort 'technische' prijzen speelt politiek en de lobby een veel minder grote rol en kiest men gewoon voor de beste. Lubezki gaat gewoon 100% zeker winnen. Mad Max lijkt me de outsider.

synec

• 752 berichten
  • 439 stemmen

Kan best zijn. Maar wat ik wil zeggen is dat Lubezki zijn naam niet op de ballot staat, waardoor zijn 2x winst minder rol zal spelen. Er wordt gewoon op The Revenant gestemd, die cinematografisch ook met afstand de mooiste film van het jaar was. En het zijn echt niet enkel de 'vakbroeders' die er op mogen stemmen (dat is enkel bij de guilds zo). De Academy telt over x-aantal leden waar ze allemaal mogen stemmen, en ik betwijfel of het allemaal experts zijn in cinematografie.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

WTF. Geen Carol voor Best Picture. Epic fail.

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

Blegh, saaie nominaties zeg. Dat een grijze duif als Bridge Of Spies (zo vaak) genomineerd is zegt genoeg over de instelling van die jury.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

Spielberg is dan ook hun soulmate, hun grote voorbeeld die zich al bewezen heeft. Tja.

Carol er niet bij is spijtig.

jacobine_rodijk

• 2806 berichten
  • 9511 stemmen

Best Picture

Spotlight

The Revenant

Mad Max: Fury Road

The Big Short

Bridge of Spies

Brooklyn

Room

The Martian

Lead Actor

Leonardo DiCaprio, The Revenant

Matt Damon, The Martian

Michael Fassbender, Steve Jobs

Bryan Cranston, Trumbo

Eddie Redmayne, The Danish Girl

Lead Actress

Brie Larson, Room

Saoirse Ronan, Brooklyn

Cate Blanchett, Carol

Jennifer Lawrence, Joy

Charlotte Rampling, 45 Years

Director

Alejandro Iñárritu, The Revenant

George Miller, Mad Max: Fury Road

Tom McCarthy, Spotlight

Adam McKay, The Big Short

Lenny Abrahamson, Room

Supporting Actress

Rooney Mara, Carol

Jennifer Jason Leigh, The Hateful Eight

Alicia Vikander, The Danish Girl

Kate Winslet, Steve Jobs

Rachel McAdams, Spotlight

Supporting Actor

Sylvester Stallone, Creed

Mark Rylance, Bridge of Spies

Mark Ruffalo, Spotlight

Christian Bale, The Big Short

Tom Hardy, The Revenant

Foreign Language Film

Son of Saul

Mustang

A War

Embrace of the Serpent

Theeb

Adapted Screenplay

Carol

The Big Short

Brooklyn

The Martian

Room

Original Screenplay

Spotlight

Bridge of Spies

Ex Machina

Straight Outta Compton

Inside Out

Overige genomineerden hier.

jacobine_rodijk

• 2806 berichten
  • 9511 stemmen

Geen Del Toro voor Sicario en geen nominaties voor Tarantino noch Sorkin, ie afgelopen zondag bij de Golden Globe zelfs won voor Steve Jobs.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

jacobine_rodijk schreef:

Geen Del Toro voor Sicario en geen nominaties voor Tarantino noch Sorkin, ie afgelopen zondag bij de Golden Globe zelfs won voor Steve Jobs.

Terecht. Goede keuze daar in LA.

Zeer tevreden. Enkel Carol had er misschien bijgemoeten, maar voor de rest erg tevreden (misschien iets over het hoofd gezien), maar films die ik goed vond worden niet vergeten.

jacobine_rodijk

• 2806 berichten
  • 9511 stemmen

TornadoEF5 schreef:

(quote)

Terecht. Goede keuze daar in LA.

Alle drie of.....?

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

Denk het wel. En Tarantino's film heeft toch nominaties gekregen. Je had toch niet verwacht dat hij genomineerd zou worden voor beste regisseur?

jacobine_rodijk

• 2806 berichten
  • 9511 stemmen

TornadoEF5 schreef:

Denk het wel. En Tarantino's film heeft toch nominaties gekregen. Je had toch niet verwacht dat hij genomineerd zou worden voor beste regisseur?

Heb 't over Beste Scenario; overigens is Sorkin's adaptatie niet geheel onaardig, hoor. Wellicht één van de meest originele invalshoeken voor een biopic in recente tijd. Baseer je dit overigens op eigen mening of? Zie namelijk geen stemmen staan bij Hateful en Jobs.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.