• 15.747 nieuwsartikelen
  • 178.031 films
  • 12.206 series
  • 33.975 seizoenen
  • 647.057 acteurs
  • 198.998 gebruikers
  • 9.371.613 stemmen

De Oscars

zoeken in:

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Heb de meeste niet gezien of eigenlijk zelf nog niet van gehoord.

Meest in het oog springende is dat er blijkbaar een nieuwe film is van Mohammed Lakhdar-Hamina, die veertig jaar geleden een Gouden Palm won (met een film die niemand sindsdien zag) en die is boven zijn 80ste blijkbaar nog steeds actief.

Ik geef Que Horas ela Volta wel veel kans, hoewel ik het zelf allemaal niet zo bijzonder vond. En misschien Theeb ook wel. Maar dan ga ik voorbij aan allerlei onbekende grootheden hier - want er valt maar beperkt iets heel zinnigs over te zeggen.

Persoonlijke favorieten als Pablo Larraín zullen wel afvallen.Opvallend trouwens dat Portugal het middelste deel uit de trilogie (ze zijn inmiddels overal uit elkaar gehaald als entries) van Miguel Gomes instuurt. Zou dat dan de beste zijn? Is het los van elkaar te zien? Blijkbaar.

O ja nog iets dat opvalt: United Kingdom staat ertussen. Is dat vaker? Een film in Welsh (en Engels),

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Het een en ander al gezien: Ich seh, ich seh, Que horas ela volta?, Félix et Meira, Mustang, Im Labyrinth des Schweigens, Run, Theeb en A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence.

Zie Lamb, Mustang, Ixcanul en Rams wel ver komen. Maar Son of Saul zou dit op zijn sloffen moeten winnen als de regisseur verder geen interviews meer geeft.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Heb zelf Loreak, El Club en Im Labyrinth des Schweigens gezien. Van deze haalt alleen Loreak de 4*, maar het is vrees ik veel te ingetogen voor de academy. Van El Club weet ik het niet, geef het 3,25*, maar het thema (misbruikschandalen binnen de kerk) is actueel, het maakt indruk (al kon het beter) en heeft een sterke cinematografie, dus wie weet. A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence heb ik nog niet gezien maar het lijkt me dat die film een jaar te laat aan de oscarrace meedoet. Im Labyrinth des Schweigens is een prima film, maar te doorsnee voor een oscar.

Son of Saul met Auschwitz als thema lijkt me een schot in de roos gezien de smaak van de academy, typische oscarwinnaar. Misschien ook dat Arabian Nights (economische crisis als achtergrond) genomineerd wordt. En de zwartwitfilm El Abrazo de la Serpiente zie ik ook wel als kanshebber. Theeb lijkt me veelbelovend, Ixcanul en Mustang zie ik als een veilige gok, en Que Horas Ela Volta? om het lijstje compleet te maken.

Mijn voorselectiegok wordt dus:

Son of Saul

El Abrazo de la Serpiente

Arabian Nights

El Club

Theeb

Ixcanul

Mustang

Que Horas Ela Volta?

Loreak

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence is niet te laat. Die komt er gewoon niet door omdat de climax nooit goedgekeurd / begrepen zal worden in Amerika. En bij Im Labyrinth des Schweigens zou je wel eens helemaal verkeerd zitten. Wel teleurstellend om te zien dat Duitsland niet Victoria heeft opgestuurd. Toch wel de film van het jaar.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Zit hier de winnaar tussen?

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

Het wordt wel de meest ondankbare klus van Hollywood genoemd ( wil ik ook wel eens doen deze klus )

John Milton

• 24220 berichten
  • 13385 stemmen

Hmm, niet dat het me heel veel uitmaakt, maar ik ben geen enorme Chris Rock fan

Stephan

• 7890 berichten
  • 1387 stemmen

Ze moeten Louis CK een keer proberen

synec

• 752 berichten
  • 439 stemmen

Awards seizoen gaat eindelijk beginnen. Eerste voorspellingen?

Film:

The Revenant

Spotlight

Brooklyn

The Martian

Room

Joy

Steve Jobs

Inside Out

Carol

Bridge of Spies

Alt: Youth, The Danish Girl, The Hateful 8, The Big Short

Regie:

Alejandro Gonzales Inarritu, The Revenant

Tom McCarthy, Spotlight

Ridley Scott, The Martian

David O. Russel, Joy

Lenny Abrahamson, Room

Alt: Todd Haynes, Danny Boyle, John Crowley, George Miller, Steven Spielberg

Acteur:

Leonardo DiCaprio, The Revenant

Michael Fassbender, Steve Jobs

Eddie Redmayne, The Danish Girl

Johnny Depp, Black Mass

Matt Damon, The Martian

Alt: Michael Caine, Will Smith, Tom Hanks

Actrice:

Brie Larson, Room

Saoirse Ronan, Brooklyn

Jennifer Lawrence, Joy

Cate Blanchette, Carol

Charlotte Rampling, 45 Years

Alt: Carey Mulligan

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Carol lijkt me zo'n typische film die speciaal voor de Oscars is gemaakt. Brooklyn en Room lijken me interessant(er).

Voor beste animatie gok ik op Anomalisa.

En "beste" niet engelstalige film wordt vast Son of Saul, ook typisch oscarmateriaal.

Maar ik heb me eerlijk gezegd er nog niet echt zo in verdiept, m.u.v. de niet engelstalige films.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Zou Son of Saul niet als typisch Oscarmateriaal omschrijven.

starbright boy (moderator films)

• 22403 berichten
  • 5070 stemmen

Stillistisch is Son of Saul verre van typisch oscarmateriaal. Ik vind het lastig te voorspellen daardoor hoe de film het gaat doen. Zou best kunnen dat het door het thema gaat lukken, maar het zou me ook niet ècht verbazen als de film niet eens genomineerd wordt. El Club gaat het ook absoluut niet halen. Daar schrikken ze bij de Academy zelfs een beetje van denk ik, ze vielen juist voor het feel-good gehalte van No. Van wat ik nog meer al zag zijn ook Arabian Nights (veel te afwijkend van vorm), Goodnight Mommy (te veel een genrefilm), The Assassin (te summier, traag verhaal, geen spektakel) en A Pig Sat on a Branch Reflecting on Existence (kunnen nogal wat Academy leden echt helemaal niks mee) zo goed als uitgesloten.

Ik denk het volgende:

Zeer waarschijnlijk een nominatie (* is gezien):

Mustang (ik voorspel dit voorlopig ook als winnaar)

Im Labyrinth des Schweigens

Que Horas Ela Volta?

Zou goed kunnen:

Rams*

Son of Saul*

Ixcanul

Thina Sobabili: The Two of Us

Theeb

Verder nog gezien: Court en Babai,

Maar er komt vast nog wat bovendrijven wat ik over het hoofd zie.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Wat Son of Saul betreft, ik bedoelde het ook qua thema, heb de film zelf niet gezien dus over de visuele stijl kan ik niet oordelen. Al ga ik wel twijfelen of dit idd oscarmateriaal is nu ik sommige reacties bij die film lees. Ik handhaaf voorlopig toch mijn gok, denk nog wel dat het door de eerste selectie door zal komen. Al vervang ik waarschijnlijk Loreak in mijn gok door een andere film die meer kans maakt, Rams misschien.

Onlangs ook Ich See Ich See (Goodnight Mommy) gezien en die lijkt me zeker geen kanshebber.

cordiacovens

• 1526 berichten
  • 1447 stemmen

Ik heb mijn eerste voorspellingen online geplaatst:

Eerste Oscar Voorspellingen - Filmtakers

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Iemand die weet op welke datum de shortlist van 9 foreign language titels bekend wordt gemaakt? Ik las ergens mid december

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Dat is top secret denk ik... . Vorig jaar was het ergens rond 20 december (?).

Indiewire heeft hun voorspellingen inmiddels ook bekendgemaakt.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

Ik denk dit als nominaties met de eerste vier films die kanshebber zijn om te winnen.

Spotlight

The Revenant

Room

Carol

The Martian

Mad Max: Fury Road

Brooklyn

Bridge of Spies

Heel misschien nog: Steve Jobs

Regisseur: Ridley Scott, Tom McCarty of Alejandro Gonzalez Inarritu (denk dat McCarthy gaat winnen)

Acteur: Leonardo DiCaprio for sure

Actrice: Brie Larson

Original Screenplay: Spotlight

Adapted Screenplay: Moeilijk Room of Steve Jobs, ga toch voor Steve Jobs

Animatie: inside out uiteraard

Documentaire: Amy voor The Look of Silence

Cinematografie: (kan hier niet over oordelen maar denk) The Revenant

Visuele effecten: The Martian

Foreign language:

Son of Saul wint

Mustang

Labrinth of Lies

Rams

El Club

Verder halen deze de shortlist

The Assassin

le tout nouveau testament

a pigeon sat on a ...

Ixcanul

Denk dus vrij verdeeld, geen grote slokop dit jaar. The Revenant en Spotlight zullen de twee grootste winnaars zijn met prijzen voor Mad Max, Son of Saul, Inside Out, Room, Amy, Steve Jobs, Carol en Brooklyn. Zoiets denk ik.

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

Quentin Tarantino zelfs niet genomineerd, TornadoEF5? Hij zal vast te gewelddadig zijn voor de hoofdprijzen, maar in de zijcategoriën zal hij toch wel weer een grote kanshebber zijn denk ik.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

Zwolle84 schreef:

Quentin Tarantino zelfs niet genomineerd, TornadoEF5? Hij zal vast te gewelddadig zijn voor de hoofdprijzen, maar in de zijcategoriën zal hij toch wel weer een grote kanshebber zijn denk ik.

Enkel best score (soundtrack dus) en misschien een nominatie voor beste kostuums of productie (al is er wel wat concurrentie met veel historische films). Zoals je zelf zegt: blockbusters en gewelddadige films doen het nooit goed, zelfs als zijn ze meesterlijk (bvb. Drive).

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

Voor o.a. screenplay, cinematografie en bijrollen zou ik The Hateful Eight ook zeker niet uitsluiten.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

Betwijfel het toch.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

TornadoEF5 schreef:

Zoals je zelf zegt: blockbusters en gewelddadige films doen het nooit goed, zelfs als zijn ze meesterlijk (bvb. Drive).

Klopt over het algemeen best wel, maar Tarantino is echt een uitzondering. Inglourious Basterds en Django Unchained kregen veel nominaties. Het is alleen nog wat onduidelijk hoe goed The Hateful Eight nu werkelijk bevalt.

synec

• 752 berichten
  • 439 stemmen

The Revenant zou ook zeer gewelddadig zijn... Maar het meest verrassende dit seizoen is dat een film als Mad Max overal in de prijzen valt. Ik denk zelfs dat George Miller Beste Regie kan winnen.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

En daar zijn ze dan eindelijk:

*KLIK*

Zag er slechts vijf. Die uit Ierland zegt me helemaal niets ...

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Het zal wel gaan tussen Embrace of the Serpent en Son of Saul vermoed ik zo.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

4/9. Beetje zwak gescoord. Worden volgens mij de genomineerden:

Son of Saul

Mustang

Labrinth of Lies

Le tout nouveau testament

Theeb

starbright boy (moderator films)

• 22403 berichten
  • 5070 stemmen

Ik kan in elk geval goed inschatten wat het allemaal niet gaat worden. Geen Larrain, Hou of Anderson. Dat is echt geen oscarmateriaal. Hoe geprezen die films elders ook zijn.

Mijn gokje:

Finland, "The Fencer," Klaus Härö, director;

France, "Mustang," Deniz Gamze Ergüven, director;

Germany, "Labyrinth of Lies," Giulio Ricciarelli, director;

Hungary, "Son of Saul," László Nemes, director;

Jordan, "Theeb," Naji Abu Nowar, director.

Waarbij de Oscar gaat naar Mustang.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

Tja, films ook nog niet gezien hé, en nog net dat tikkeltje te weinig ervaring om het goed te voorspellen.

Zou wel tevreden zijn mocht Mustang de Oscar winnen, dan is de film die ik het meest prees dit jaar, ook een Oscarwinnaar. Son of Saul mag hem ook winnen, met de rest zou ik wat ontgoocheld zijn, hoewel ik de meeste films nog moet zien.

Bon, in 2015 mocht Relatos salvajes of Leviathan wel winnen. Ida was wat raar en naar mijn mening onterecht. In 2014 had ik ook liever Jagten, hoewel ik ook kan leven met de uiteindelijke winnaar. 2012 en 2013 hadden terechte winnaars volgens mij. 2011 is dan weer wat raar. Ook heel wat nominaties die vergeten worden. ... Maar dat zal altijd en overal wel zo zijn.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.