- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
MaartenF
-
- 112 berichten
- 2427 stemmen
Smaken verschillen nu eenmaal. Ik vind bijvoorbeeld The Godfather Part II de slechtste oscarwinnaar ooit, maargoed. 
Ik hoop dat The Artist de oscar voor de beste film gaat winnen, al zou ik het niet erg vinden als The Help of Midnight In Paris zouden winnen. Hugo en The Descendants moet ik nog zien. Persoonlijk vind ik het jammer dat Warrior niet genomineerd is voor Best Picture. Dat is in mijn ogen samen met The Artist de beste film van 2011.
En waarom Tintin niet is genomineerd voor beste animatiefilm is mij een raadsel... 
jipt
-
- 3461 berichten
- 3477 stemmen
Slappe lijst, denk dat The Artist de grote winnaar zal worden, en Hugo de grote verliezer, maar die laatste kan ook nog wel eens een verrassing worden.
Verder ben ik voor Tree of Life voor beste cinematografie, alhoewel het buitengewoon bizar is dat TinTin niet is genomineerd in die categorie.
Beste acteurs en actrices is een categorie die niet aan mij besteed is, maar ga van de week even wat zien. Ben benieuw naar Tinker Tailor Soldier Spy, en The Artist. Goysling had ook wel een nominatie mogen krijgen. Maar laat Drive maar lekker een cult filmpje blijven.
Enige nominatie voor Drive is sound editing, en dat was volgens horen zeggen niet zo heel best. Dus lijkt mij de categorie waar het juist niet thuis hoort.
Screenplay wens ik Ides of March toe en ben ook naar Margin Call en (nogmaals) Tinker Tailor Soldier Spy benieuwd.
Effecten en geluidsoscars mogen van mij alle 3 naar Transformers gaan.
Props voor Rundskop, hopen dat die film de Nederlandse filmindustrie een beetje zal opkrikken.
Ik mis Melancholia, zeker Kirsten Dunst. Tree of Life in montage. Kuifje in cinematografie en die had van mij ook vaker genomineerd mogen worden (film, regie, montage). En voor de rest ben ik benieuwd nar de genomineerde films.
DonPeliculón
-
- 775 berichten
- 980 stemmen
En waarom Tintin niet is genomineerd voor beste animatiefilm is mij een raadsel...
Omdat de Academy motion capture niet als animatie ziet, vermoed ik.
Pieter Montana
-
- 6678 berichten
- 2290 stemmen
Ze nomineerden wel Monster House een aantal jaren geleden...
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Best Motion Picture of the Year
War Horse (2011): Steven Spielberg, Kathleen Kennedy
Volstrekt willekeurige gok? De film heeft geen nominatie voor Regie of Montage, de twee grootste garanties voor de hoofdprijs en daarnaast ook geen nominaties voor Scenario of enige acteur. Dat maakt het erg lastig. Ik denk zelfs dat hij na Extremely Loud de minste kans heeft van allemaal.
Extremely Loud heeft overigens een perfecte voorspelling van de nominaties voor mij verpest. Als het gewoon bij acht gebleven was had ik het waarschijnlijk goed gehad. Ik vraag me af op wat voor een afschuwelijke wijze Stephen Daldry de Academy chanteert, want dit is al de tweede keer op rij (na de The Reader) dat hij een nominatie weet te krijgen met een film die vooral slechte kritieken heeft gekregen en nergens geliefd lijkt te zijn.
Verder zijn veel dingen hier al gezegd. Vreemde afwezigheid van Albert Brooks (Plummer heeft nu een walk-over), Tintin (Rango heeft nu een walk-over; wel leuke erkenning voor die twee Europese animatiefilms) en Tilda Swinton (Streep had al een walk-over). Wel was ik dan weer extra blij met de erkenning van Tree of Life, Malick, Oldman en de scenarionominatie voor A Separation (voor de duidelijkheid, Rundskop haalt het lang niet bij die film; ga je schamen Reinbo om dit een film te noemen die het moet hebben van een plottwist). Fassbenders en Goslings afwezigheid voelde ik overigens al een beetje aankomen.
Verder vind ik het iets saais hebben dit jaar. De Beste Acteur competitie is nog wel leuk en bij de regisseurs zijn vier mannen genomineerd die ik erg waardeer (Allen, Scorsese, Malick en Payne), maar de rest van de categorieën hadden naar mijn gevoel sterker kunnen zijn. Dit moet wel de saaiste lijst voor Beste Actrice in tijden zijn, met veel rollen die me niet aanspreken. Ook Mannelijke Bijrol heeft iets suffigs, terwijl ik daar veel niet-genomineerde kandidaten had weten te verzinnen die totaal genegeerd zijn. Misschien komt er verandering in als ik deze acteerprestaties ook daadwerkelijk zie.
Verder is het denk ik vele niet ontgaan dat nostalgiefilms hoogtij vieren, met The Artist, Hugo en Midnight in Paris die terugblikken op kunsten uit het verleden, al gaan ze ook over het accepteren van verandering. Dat scheelt dan weer. Overigens speelt alleen The Descendants zich volgens mij compleet in het heden af (Midnight in Paris voor de helft en The Tree of Life in de stukken met Sean Penn).
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Nee, het leek me de meest sentimentele van allemaal. En hij is Amerikaans en The Artist niet - vorig jaar won er ook al geen Amerikaan. Ik heb het idee dan Glenn Close gaat winnen omdat er altijd minstens 1 verrassing bij de acteurs/actrices zit en volgens mij doen zieken, gehandicapten en man/vrouw verwisselingen het nog altijd buitengewoon goed bij The Academy. Al zullen Tootsie, Yentl, Year of Living Dangerously, Boys Don't Cry niet allemaal gewonnen hebben, het merendeel wel.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Iemand enig idee waarom Margaret niet meedingt? Door de selecte omloop of puur omdat de film jaren geleden geschoten is?
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Streep heeft volgens mij geen walk-over, ik denk dat ze zelfs niet eens de frontrunner is.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik zie Michelle Williams ook wel als een grote bedreiging trouwens. Al kan dat wishful thinking zijn.
jipt
-
- 3461 berichten
- 3477 stemmen
Sucker Punch had ook best genomineerd mogen worden voor Best score
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
SP heeft toch geen score maar een soundtrack?
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik zie Michelle Williams ook wel als een grote bedreiging trouwens. Al kan dat wishful thinking zijn.
Ik denk het. Helemaal uit de running is ze niet, maar de grootste bedreiging voor Streep is Viola Davis (in een toepasselijk sentimentele rol). Glenn Close lijkt de minste kans te hebben, ondanks het man-vrouwspel.
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Ik blijf bij Davis voor actrice, al is 't nog even afwachten wie de SAG award wint.
Uiteraard is Streep het monument Streep, maar ik denk dat Davis ook erg gerespecteerd en geliefd is in het wereldje als hardwerkende below the radar actrice. Streep heeft ook het nadeel dat haar rol uit een half geflopte film met veel negatieve kritieken komt, terwijl The Help daar véél en véél sterker staat.
Uiteraard zou het enkel om de acteerprestatie zelf moeten draaien, maar het zou me niet verbazen indien de film zelf ook vaak meetelt in de overweging van veel Academy leden. Men wil The Help gewoon belonen, ook iets geven. Het is geen toeval dat Streep zo zelden wint, die kiest gewoon veel te vaak de verkeerde films.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
@ TOR:
Nu je het zegt, was Davis al helemaal vergeten.
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Ik denk ondertussen ook dat Davis zekerder is dan Spencer, die laatste gaat misschien wel nadeel ondervinden van 't feit dat er iemand uit dezelfde film in haar categorie genomineerd is (en stiekem is 't dan nog iemand die ook nog eens gewoon beter was, maar dit terzijde
) en die andere hadden ze dan ook nog eens voor 3 verschillende films kunnen nomineren als ze wilden, dus...
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik denk zelf toch dat Spencer zekerder is dan Davis. Ze steelt toch iedere scène waarin ze zit, behalve die met Chastain, maar aangezien niemand denkt dat Chastain wint zal ik dat ook maar niet doen. Chastain en Spencer stelen sowieso de film een beetje van Davis, maar geen idee of de Academy dat ook opgevallen is. Ik denk dat in de zwakke competitie voor Beste Actrice Streep toch maar eens die langverwachte derde Oscar krijgt. Ik gun het haar niet (heb The Iron Lady niet gezien, maar Streep altijd het toonbeeld van een saaie actrice gevonden; speelt altijd degelijk maar kruipt nooit onder huid), maar misschien zijn we dan eindelijk eens af van dat gezeur dat Streep een Oscar moet krijgen na 12 keer loos genomineerd te zijn geweest. Dat gemekker komt na iedere nieuwe film die Streep de laatste jaren weer te voorschijn.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4089 stemmen
Omdat de Academy motion capture niet als animatie ziet, vermoed ik.
Hier ben ik het wel mee eens. Als we Avatar niet als een animatie zien moeten we TinTin ook niet als een animatie zien.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Hier ben ik het wel mee eens. Als we Avatar niet als een animatie zien moeten we TinTin ook niet als een animatie zien.
Avatar bevat echter nog een groot deel live-action en Tintin totaal niet. Lijkt me toch wel verschil maken.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik denk zelf toch dat Spencer zekerder is dan Davis. Ze steelt toch iedere scène waarin ze zit, behalve die met Chastain, maar aangezien niemand denkt dat Chastain wint zal ik dat ook maar niet doen. Chastain en Spencer stelen sowieso de film een beetje van Davis, maar geen idee of de Academy dat ook opgevallen is.
Moet toch nodig eens aan The Help beginnen, zal er morgen eens voor gaan zitten. Emma Stone zal me niet langer tegenhouden. Wat ik ervan heb gezien (Davis, Spencer, Chastain) en de oscar perikelen even werk van maken.
Ik ben er ook bang voor en deel je mening volledig inzake Streep. Solide maar nooit enerverend of indrukwekkend Mocht ze winnen, enig voordeel is dat het dan eindelijk klaar is met het gezeik..
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4089 stemmen
Mwoah, the Help wordt wel behoorlijk overschat. Leuke film, maar bevat teveel elementen om het voor het mainstream publiek aangenaam te maken. Oftewel, de Oscar nominatie is logisch 
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
True, leek mij ook al en 150 minuten met Emma Stone opgescheept worden zie ik ook niet zo zitten. Maar wel benieuwd naar de performances, ben ook een kleine fan van Chastain geworden door The Tree of Life.
Number23
-
- 8638 berichten
- 5699 stemmen
True, leek mij ook al en 150 minuten met Emma Stone opgescheept worden zie ik ook niet zo zitten. Maar wel benieuwd naar de performances, ben ook een kleine fan van Chastain geworden door The Tree of Life.
Number23
-
- 8638 berichten
- 5699 stemmen
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Sterk opgemerkt.
Ik vind de vrouw vanuit een emotioneel standpunt gewoon veel interessanter en de esthetiek op dat vlak vind ik bij de vrouw ook veel completer en sterker. Vooral fragiliteit doet het bij mij erg goed. Ik heb het dus andersom, wat betreft actrices maak ik zo een lijstje, ook kan ik veel makkelijker huidige talenten opsommen terwijl ik dat bij acteurs toch lastiger vindt.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Een actrice die de laatste tijd aardig op gang komt en zeker die ons nog veel moois heeft laten zien. Vanavond Mammoth en Wendy & Lucy gezien en Synecdoche in de herziening gegooid, erg goed. In My Week With Marilyn op haar best en vorig jaar wist ze me ook al enorm te verrassen met Blue Valentine.
Over Streep is het ook vooral speculeren maar ga me morgen maar eens wagen aan The Iron Lady, wil graag wel weten waarover ik praat. Ik kom hier nog op terug
.
Montorsi
-
- 9721 berichten
- 2382 stemmen
Ja, ik vrees van wel. Ik heb m 1.5* gegeven - net zo goed als Oscarwinnaar Dances With Wolves dus (misschien is dat een troost
)
Ik ben benieuwd wat je er inhoudelijk van vind, kon het bij de thread van The Artist niet terugvinden helaas. Ik vond hem zelf ook niet zo namelijk en merk dat ik een van de (zeer) weinigen ben aldaar.
starbright boy (moderator films)
-
- 22431 berichten
- 5131 stemmen
Hoewel die Monroe-film me niet echt trekt mag Williams van mij dat beeldje hebben. Al genoeg zeer overtuigende rollen van gezien. Beste Amerikaanse actrice van haar generatie denk ik zelfs.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Eens. En met Carey Mulligan heb je nu ook een Michelle Williams 2.0 (zonder iets af te doen aan Mulligan's mega talent). Erg gelijkwaardig en kan de komende jaren nog veel moois laten zien. Beiden kennen ook een uitstekende feel voor scripts en hebben een voorliefde voor independent produkties.
dimi303
-
- 3423 berichten
- 3708 stemmen
Best Motion Picture of the Year
The artist ( Michel Hanazavicius )
Best Performance by an Actor in a Leading Role
Jean Dujardin ( The artist )
Best Performance by an Actress in a Leading Role
Meryl Streep ( The iron lady )
Best Performance by an Actor in a Supporting Role
Nick Nolte ( Warrior )
Best Performance by an Actress in a Supporting Role
Bérénice Bejo ( The Artist )
Best Achievement in Directing
Michel Hazanavicius ( The artist )
Best Writing, Screenplay Written Directly for the Screen
A Separation ( Asghar Farhadi )
Best Writing, Screenplay Based on Material Previously Produced or Published
Hugo ( John Logan )
Best Animated Feature Film of the Year
Rango ( jammer genoeg )
Best Foreign Language Film of the Year
A Separation ( Asghar Farhadi )
Best Achievement in Cinematography
The Tree of Life ( Emmanuel Lubezki )
Best Achievement in Editing
The girl with the dragon tatoo ( Kirk Baxter and Angus Wall )
Best Achievement in Art Direction
The artist ( Lauren Bennett and Robert Gould )
Best Achievement in Costume Design
The artist ( Mark Bridges )
Best Achievement in Makeup
Harry Potter and the deadly hallow part 2
Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Score
The artist ( Ludovic Bource )
Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Song
Real in Rio
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Opgeblazen films? The Artist is juist heel erg klein. Ook een vreemd kritiekpunt met jouw top 10 overigens.