menu

Mijn Updates +
Film / Festivals en evenementen / Filmmuziek - De avond van de Filmmuziek (Concertgebouw)

zoeken in:
Voor diegenen die simpelweg niet op de hoogte waren dat dit bestond (zoals ik tot een paar weken terug), iedere jaar is er in het Concertgebouw in Amsterdam een avond van de filmmuziek. Publiekslievelingen, onbekendere maar schitterende composities, klassiekers, van alles door elkaar. Dit jaar was dat gisteren en vanavond, waarbij het programma als volgt was.

Ik heb echt een fenomenale avond gehad gisteren, en ben er volgend jaar zeker weer bij. Kijk vooral even op De Avond van de Filmmuziek: Een spectaculair concert met memorabele filmmuziek - avondvandefilmmuziek.nl

Het concert wordt als het goed is vrijdag 27 maart rond middernacht uitgezonden op NPO 1. De kaartjes voor vanavond zijn helaas uitverkocht, begreep ik.

Een trailer van de stukken van het concert van vorig jaar:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=X-DWeAalCSA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

en de complete uitzending van vorig jaar: Avond van de Filmmuziek

Vanavond om 00.20 op NPO1!

kappeuter (crew)
Vanavond op tv: 23:20 op NPO 1

Avond van de Filmmuziek - npo.nl

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=eBX05OQziqM

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Bedankt voor de reminder, Kappeuter. Ik heb het op kunnen nemen daardoor. Was er niet bij dit jaar, we waren te laat met kaartjes en er waren eigenlijk geen fatsoenlijke plekken meer. Volgend jaar ben ik er hopelijk weer bij, erg tof om Live mee te maken.

Niet erg dat ze Ruben Nicolai hebben vervangen, maar ik vond die vorige dirigent eigenlijk wel erg leuk.

(verwijderd)
Ik heb een stuk gezien. Leuk wanneer je de film kent, zo niet is het gelijk een beetje slaapverwekkend.

Het is altijd leuker als je de muziek kent natuurlijk, maar ik kan er ook bij de paar films die ik nog niet gezien heb (de meeste ken ik wel) zeker van genieten. Maar ik ben een filmscore liefhebber en houd van klassiek, dat scheelt de helft denk ik

Ik heb het gisteravond wel gekeken. De muziekkeuze bij de voorgaande edities sprak me persoonlijk iets meer aan. Echter het thema van Merry Christmas Mr. Lawrence vond ik erg mooi uitgevoerd. De film heb ik nog nooit gezien, maar ken de muziek al wel een tijd.

Ik lees nu ook het programma via de geüpdatet link uit het eerste bericht, toch jammer dat ze bepaalde mooie stukken hebben moeten knippen voor de televisie uitzending. Ga dit evenement volgend jaar wat beter in de gaten houden.

Vond het programma voorgaande 2 edities ook iets beter. Die focus op één componist in de tweede helft heb ik ook een beetje dubbele gevoelens bij. Zelfs al is het een grootheid als John Williams.

(verwijderd)
Ja,die Merry Christmas vond ik ook mooi trouwens! De film staat op mijn watchlist.

Ben zelf ook groot fan van filmmuziek, maar wel selectief. Zoals ik al aangaf heb ik slechts een stuk gezien omdat ik in slaap viel bij een oninteressant stuk naar mijn mening, misschien is mijn mening dus niet goed onderbouwd, maar toch.

neo (crew)
Als groot liefhebber juich ik elk initiatief rondom filmmuziek toe. Zo zijn er ook enkele ''nachten van de filmmuziek'' geweest en ook edities van de ''avond van de filmmuziek''.Maar juist als liefhebber kan ik niet anders als zeer kritisch zijn. Bij die nachten was het probleem dat het programma zo ontzettend veilig en haast eenzijdig gericht was op Amerikaanse filmmuziek. Dat veranderde per volgende editie wel iets je meer, zo ook bij de avonden. Jammer genoeg komt de aandacht voor filmmuziek in een bepaalde praatprogramma's vaak al niet verder dan het bespreken van een thema van Jaws.

Maar dit jaar was er zowaar 1 lichtpuntjes bij de avond van de filmmuziek:
een uitvoering van stuk muziek uit Holland in de Delta (Bob Zimmerman). Verder niets echt noemenswaardig gezien en gehoord. Dat het ook anders zijn kan bewijzen filmmuziekconcerten bij bepaalde filmfestivals die wel de aandacht geven aan interessante dingen.

Nu begrijp ik best dat dit soort avonden bedoeld zijn voor een zeer algemeen publiek, maar het wordt hoog tijd dat men eens durft om niet de bekende wegen te bewandelen. Ondanks een enthousiaste presentator en gasten heb ik ook het idee dat deze stuk voor stuk een nogal beperkte kijk op filmmuziek hebben. Een mooie illustratie hiervan vond ik regisseur Adil El Arbi die over Morricone sprak. Ik geloof graag dat hij een liefhebber is van hetgeen wat hij van Morricone kent, maar ik vermoed dat hij zijn mening over Morricone vooral baseert op scores voor Angelsaksische films. Zo ontstond er een frons bij het noemen van samenwerkingen met een regisseurs als Oliver Stone (U-Turn). Niet dat de muziek van bijvoorbeeld die film niet goed is, maar is compleet irrelevant binnen zijn oeuvre.

Geef eens een podium aan onbekende mensen, die en de passie en een breed beeld hebben van filmmuziek, om mee te werken aan de invulling van zo'n avond. ...Daarnaast mag er ook best wel een talkshow, met wat meer diepgang, onderdeel worden van een volgende editie.

kappeuter (crew)
Avond van de Filmmuziek is a.s. zondag te zien op NPO 1 om 23:10 uur

Programma – De Avond van de Filmmuziek 2017

Ik had dit jaar al teveel aan kaartjes uitgegeven én was er wat laat bij voor acceptabele plaatsen. TV dus. Bedankt voor de reminder Kappeuter, dat had ik anders gemist!

kappeuter (crew)
John Milton

Graag gedaan!
Ik zag het staan in de VPRO gids.

Leuk die muziek, maar dat slappe gelul tussen de nummers door haalt me volledig uit mijn trance. En vooral dat popiejopie-taaltje van Jan Versteegh over de films frustreert me. Gewoon niet praten tussendoor, behalve wanneer een praatje essentieel is voor het komende nummer.

neo (crew)
Net als vorige jaar ongeveer dezelfde punten van kritiek.

Merkwaardig dat weer Love Actually van Armstrong en het James Bond thema worden gespeeld. Los van de publiekskeuzes, die nogal saai zijn, bestaat ook de rest van het programma uit een reeks voorspelbare keuzes.

Daarnaast zou het de makers sieren om niet meer een behoorlijke John Williams stempel op het evenement te drukken. Maar ik vrees dat er volgend jaar wederom meerdere bekende thema's van hem worden gespeeld, meerdere malen over hem wordt gesproken....

Het vermelden van de componist is niet altijd consequent, ofwel zowel mondeling als tekstueel. Er zijn zelfs enkele stukken waarbij deze informatie onvolledig of fout is.

Waar ik wel enorm blij mee ben zijn de uitvoeringen van muziek van Brimstone (Tom Holkenborg) en Elle (Anne Dudley). Van dit soort meer recente muziek voegt echt iets toe en geven het concert nog iets van karakter. Ook is de persoonlijke band van Mike Bodde met de muziek die Gabriel Yared voor 37°2 le Matin uitermate fijn.

neo (crew)
geplaatst:
Traditioneel getrouw grotendeels een hoop ellende.. Net deel 1 van 2019 teruggekeken; De Avond van de Filmmuziek - deel 1 gemist? Start met kijken op NPO Start - npostart.nl en mijn vorige berichten kan ik met wat aanpassingen net zo goed opnieuw gebruiken. Ik heb voor de verrassing niet onderzocht wat deel 2 gaat bieden, maar ik heb er weinig vertrouwen in. De te verwachte ergernis is denk ik hetgeen wat mij ieder jaar weer stimuleert om toch weer te gaan kijken.

Dit jaar weer de grootste clichématige, terugkerende stukken muziek. Alweer het stuk van Strauss uit 2001, alweer een afgrijselijke John Williams en Zimmer lofuiting, Dominic Seldis die weer iets uitlegt over zijn bassnoten van Goldeneye.. Het schijnt moeilijk te zijn om iets nieuws te brengen, of iets nieuws en interessants. Ditmaal echter ook een komiek die de groots mogelijke clichés weer herkauwt over te bekende scores, maar ook clichématige bioscoopervaringen...

Betreffende de uitvoeringen zijn deze best in orde, maar ook zijn er altijd enkele flinke missers. Concentrerend op Gladiator is het behoorlijk lullig om een enkel hamertje te gebruiken in de suite aangaande de interpretatie van het welbekende The Battle. Ook de kopersectie mist de kracht die essentieel is voor het stuk, de strijkers daarentegen volstaan. Dan zie ik liever interpretatie van een populaire pianist als Wibi Sourjabi voor solo piano, die zich wel beseft dat hji met zijn ''beperkte'' middel toch een eigen flair kan geven aan zo'n stuk. Juiste informatieverstrekking blijft ook steevast een punt van kritiek; het Universal logo met bijpassende muziek is niet van Zimmer, maar maakt wel onderdeel uit van het geheel. Kunnen mensen dit hierdoor interpreteren als een compositie van zijn hand, en wat is het nut van deze toevoeging überhaupt?

Het thema van Soldaat van Oranje, ook alweer voor de derde keer, is de enige uitvoering die het beste het originele stuk in diens uitvoering benaderd.

Op naar een inspiratieloos deel 2.

geplaatst:
Ik heb het bij mijn 2 keer in het Concertgebouw gelaten Ziggo Dome zie ik niet zo zitten voor zo'n concert. Teleurstellend gebeuren, als ik jouw bevindingen zo lees

geplaatst:
Met veel plezier kijk ik ieder jaar naar het verslag van de avond van de filmmuziek. Ook dit jaar weer met veel plezier gekeken. De uitvoeringen zijn redelijk goed (al kan dit af en toe wel beter) en de gekozen muziek is op zich erg mooi.

De originaliteitsprijs krijgen de samenstellers van de avond van de filmmuziek niet. Ik geloof dat bijna elk nummer (meerdere malen) ook in vorige edities ten gehore is gebracht. En als men toch zondig bijna elk jaar een ode moet brengen aan John Williams, laat ook eens wat minder bekend werk van de man worden. Williams is meer dan alleen maar de componist van films zoals Star Wars, Jurassic Park of de oorlogsfilm Schindler's List.

neo (crew)
geplaatst:
Liever helemaal geen ode aan die componist, bekende of onbekende werken. Plezier is het laatste woord dat ik associeer met deze 'bijzondere' avonden.

Deel 2 gekeken. Tja, werkelijk elk kritiekpunt wat ik al eerder heb aangehaald in dit topic is van toepassing. Wat een schaamteloze vertoning van misinformatie, clichés, ongrappige toevoegingen, ondermaatse uitvoeringen etc. Deze 2019 editie heeft 0,0 % toegevoegde waarde.

geplaatst:
Volgend jaar maar niet meer kijken dan?

geplaatst:
Als goedmakertje voor neo dan maar deze fraaie uitvoering van de muziek uit La Grande Bellezza in Podium Witteman: klik

neo (crew)
geplaatst:
Podium Witteman vind ik een fijn programma. De makers en presentator hebben (breed) verstand van klassieke muziek, wat echt de basis voorwaarde is voor zo'n programma, en als ze zich begeven in dat genre, zeer veel toegevoegde waarde heeft. Men zoekt daar de grenzen op van pop, jazz, wereldmuziek tot aan filmmuziek, wat geregeld leidt tot enig ongemak. Als filmmuziek aan bod komt is dit echter vaak vele malen interessanter als bij zo'n '' populaire TROS'' aanpak als een Avond van de Filmmuziek.

Ik merk dat als filmmuziek bij de NPO (radio en televisie) aan bod komt de gemiddelde kijker/luisteraar vaak de basis vormt, met bijbehorende makers en presentatoren die duidelijk niet zijn ingelijfd in het genre. Ik ben een keer benaderd door een radiozender die advies wilde van iemand met brede kennis en ervaring met recenseren, maar uiteindelijk vooral wilde dat ik de Filmmuziek clichés bevestigde. Nu grijp ik doorgaans elk verzoek aan, en heb nog getracht de clichématige keuzes in ieder geval te voorzien van interessante en meer gedetailleerde toelichtingen, maar dat werd beschouwd als te zwaar. Ook afgezwakte versies waar ik vrede mee kon hebben, waren afgekeurd. Twee nare gesprekken waren dat, vol onbegrip van weerszijde.

Volgend jaar ga ik weer kijken naar '''de Avond van de Filmmuziek''. De algemene interesse voor het genre is te groot om het aan mij voorbij te laten gaan. Er is altijd hoop...

geplaatst:
Voor mij zijn dit soort van programma's al helemaal niet geschikt. Ik houd feitelijk alleen van originele filmmuziek, dit blijft toch altijd nagespeeld. Zelfs een concert van Morricone zelf zou voor mij niks zijn, ik ga dan alleen maar zitten luisteren en letten op wat anders/fout wordt gespeeld en is het al snel ergernis troef.

Ik heb één, misschien twee keer, de afgelopen jaren naar een registratie van één van deze concerten gekeken en ik vond het vrij matig, zeker ook de presentatie.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:10 uur

geplaatst: vandaag om 23:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.