- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Studio Sport
Studio Sport
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3307 stemmen
...maar elk Spaans gebied heeft weer zijn eigen taal en dat maakt communiceren op het veld onmogelijk...
Wat een onzin. Iedereen dient gewoon Spaans te spreken natuurlijk.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Hehe, grappige actie. belachelijk dat hij geel krijgt.
Rujar
-
- 2871 berichten
- 3816 stemmen
Hmm zou je zeggen. Dat ligt met de Basken echt anders!!
In het verleden heeft het spaanse nationale hockey team hier veel problemen mee gehad.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3307 stemmen
Geen Basken meer opstellen dan. Zou mooi zijn als de Friezen hier ook ineens geen Nederlands meer wensen te spreken.
Maar het lijkt me onlogisch dat dat het grootste probleem is. Het zou betekenen dat Spanje nog nooit een coach heeft gehad die kon nadenken.
CAPIpsv
-
- 766 berichten
- 636 stemmen
Ik vond het ook een geweldige actie van Ruud van Nistelrooij. Echt super.
Ik vond die andorrianen(of wat dan ook) erg belabberd spelen, heel erg verschrikkelijk zelfs. Dat van nistelrooij dan na het missen van die penalty, hard wordt uitgelachen, de hele wedstrijd eigenlijk al gesard, en daarna een doelpunt maakt, naar die aanvoerder Lima hold en voor hem gaat staan juichen. Zo hoort het ook, en het kan dan wel DE Manchester United spits zijn, dat maakt geen jota uit, toch?
Hoorde Van Gaak in de derde helft ook zeggen, laten ze dan a b en c poules maken, hoe wil je dat dan in vredesnaam voor elkaar krijgen, dat werkt toch niet.
Ook supermooi is dat Mateja Kezman eens heeft gescoord, en nog wel tegen dat Spanje van raul.
fantastisch zeg, Servie en Montenegro kan zijn koffers wel alvast inpakken richting Duitsland.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Heb net even een filmpje gezien van de actie van van Nistelrooy. Vond het wel grappig om te zien. Onzin dat hij een gele kaart krijgt.
ThaMovieVoter
-
- 3637 berichten
- 2275 stemmen
Ik irriteerde me op een gegeven moment ook aan de commentator die de hele tijd Andorra zat te kleineren. Bijna constant gedurende de hele wedstrijd, niet alles wat ze deden was fout en wat de Nederlandse spelers deden goed, dus een beetje neutraal/objectief was toch wel op zn plaatst geweest. Verder is en blijft dat Andorra een miniscule voetbal gemeente, en aangezien ze flink tekort hebben aan professionele spelers proberen ze andere manieren toe te passen om te overleven, dus door het veroorzaken van problemen op het veld. En dat verpest idd het voetbal, maar aan de andere kant begrijp ik het ook wel een beetje en heb ik ook een beetje medelijden met die mannetjes..
mikoz
-
- 11297 berichten
- 867 stemmen
Ik totaal niet , alsje zo speelt ben je gewoon triest , echt lekker dat Ruud op het laast nog ff scoorde en die snotapen nog een lesje leerde.
Respekked
-
- 6286 berichten
- 1234 stemmen
andorra gewoon opdoeken
ben overigens wel met de rode en de gele kaart eens. 2 gelouterde professionals die zich op domme manier laten provoceren, kom op zeg. Ga niet op Andorra zeiken maar kijk eerst bij jezelf.
mikoz
-
- 11297 berichten
- 867 stemmen
Camera's langs de velden!!!!
Nee dat verpest het echte voetbal .. dan krijg je ijshockey toestanden.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Wat een onzin. Iedereen dient gewoon Spaans te spreken natuurlijk.
Ze spreken ook Spaans maar SPanje kent meerdere SPaanse talen. Het zit daar niet zo in elkaar als in Nederland. Castellano, Galician, Basque en Catalan behoren allemaal tot de Spaanse taal. Het zal handig zijn als iedereen español ofwel Castellano (de officiele Spaanse taal) sprak maar dat werkt zo niet in de Spaanse cultuur.
Tuurlijk is dit wel de oorzaak dat het vaak niet loopt, het is juist heel erg logisch. Voetbal draait om communicatie, hoe zal jij fungeren op je werk als je totaal niet kan communiceren omdat je de taal niet spreekt.
Jawel hoor, Jose Antonio Camacho tijdens het WK in Japan en Zuid Korea, wat een trainer. Daar presteerde Spanje goed maar toen kregen we dat partijdige scheidsrechter scenario die naar de pijpen dansten van de Koreanen. 2 Onterechte afgekeurde goals en die 1 op 1 situatie waar Morientes en Raul onterecht voor teruggefloten werden. 
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3307 stemmen
Ik neem aan dat alle Spanjaarden gewoon Castilliaans op school leren, dat horen (en kunnen) ze dus ook gewoon te spreken in het nationale elftal. Zou mooi zijn als de Friezen in Nederland gewoon Fries zouden spreken en geen Nederlands.
Domme coach die mensen opstelt die geen Castilliaans kunnen. Kan me dus ook niet voorstellen dat ze elkaar daar niet verstaan.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Castellano is voor outsiders de officiele taal maar in Spanje zijn al de vier de talen gewoon de officiele taal. Er kan dus geen onderscheid gemaakt worden, het hoort bij Spaanse cultuur en het is uitgesloten dat ze afstappen van het verschillende talen systeem. Is als Nederlander moeilijk voor te stellen denk ik. De Catalanen krijgen hun taal op school, De basken ook etc.
In 2002 bestond de selectie uit Madrilenen en de Castellano sprekenden (met Carles Puyol als uitzondering).
De LFP staat het meestal niet toe om spelers te selecteren op taal aangezien je dan in hun optiek andere Spanjaarden discrimineert. Als je Madrilenen selecteert en geen Catalanen dan wordt de relatie tussen hun nog veel vijandiger dan dat hij nu is.
Rujar
-
- 2871 berichten
- 3816 stemmen
Camera's langs de velden!!!!
Nee dat verpest het echte voetbal .. dan krijg je ijshockey toestanden.
Om maar een voorbeeld te noemen!
Jawel hoor, Jose Antonio Camacho tijdens het WK in Japan en Zuid Korea, wat een trainer. Daar presteerde Spanje goed maar toen kregen we dat partijdige scheidsrechter scenario die naar de pijpen dansten van de Koreanen. 2 Onterechte afgekeurde goals en die 1 op 1 situatie waar Morientes en Raul onterecht voor teruggefloten werden. 
pascal83
-
- 2736 berichten
- 2488 stemmen
Onzin natuurlijk. Er zijn genoeg clubteams waar men niet optimaal met elkaar kan communiceren, doordat men geen gemeenschappelijke taal beheerst. De oorzaak van het slechte presteren van het nationale elftal van Spanje moet toch echt ergens anders liggen. Ik noem maar wat:
- 'rivaliteit' tussen Basken, Catalanen en Madrilenen
- slechte coach
- slechte toernooimentaliteit
- ontbreken van een uitgebalanceerd elftal = topspitsen (die er veel inleggen), en/of brekers op het middenveld, en/of goede centrale verdedigers
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
- De rivaliteit speelt zeker een grote rol vooral omdat de Madrilenen de Catalanen en andersom niet kunnen luchten of zien. Dit is samen met de taal en de inzet van sommigen spelers het 'grote' probleem.
Topspitsen is geen probleem: Morientes, Fernando Torres en Raul zijn topschutters, Raul iets minder vooral de laatste jaren. De toernooi mentaliteit speelt ook een rol maar Raul zijn mentaliteit is zeker weten in orde.
De coaches zijn de laatste jaren geweldige coaches (Saez, Camacho).
En tuurlijk missen we iemand zoals Hierro. Op bijna elke positie heeft Spanje genoeg kwaliteit.
De taal is zeker niet de enigste oorzaak maar wel 1 van de grote. Tuurlijk zijn er vergelijkbare situaties bij clubs waarbij het niet beheersen van een gemeenschappelijke taal geen probleem is, bij Spanje echter wel. Het is ook typisch Spaans, bij de Spaanse hockeyers was dit ook al een groot probleem, zoals Rujar al zei.
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Na Etappe 12:
pos. teamnaam Pnt.totaal
1 Lucid Recyclings 629
2 De bout hachelen 520
3 Tims Epocentrale 513
4 Fc Nistelrooi 283
5 smurfinnekes 231
6 Freude 176
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2627 stemmen
Als ik bondscoach was had ik de volgende keer Ernesto Hoost geslecteerd. Ik had die gozer echt doormidden laten zagen.
En dan op het WK tegen de VS met Bob Sapp 
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3307 stemmen
Ik blijf het raar vinden dat taalprobleem in Spanje. Het Castilliaans is de officiele taal zoals het Nederlands dat in Nederland is. Hier hebben we dan nog het Fries zoals je in Spanje nog een x aantal talen hebt. Maar Friezen moeten op school gewoon Nederlands spreken (toch?), dat is in Spanje dus niet zo?
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Nu zit je goed BoordAppel. 
Castellano is het Spaans wat ook gesproken wordt in Zuid Amerika en is eigenlijk de officiele Spaanse taal al zien de niet Castilliaans sprekende Spanjaarden het anders.
Friezen krijgen gewoon Nederlands en dat zou in Spanje ook moeten gebeuren. In Catalonia krijg je dus alleen Catalaans Spaans etc.
Rujar
-
- 2871 berichten
- 3816 stemmen
Als ik bondscoach was had ik de volgende keer Ernesto Hoost geslecteerd. Ik had die gozer echt doormidden laten zagen.
En dan op het WK tegen de VS met Bob Sapp 
die gozer is na een ronde al moe.
Dan krijg ik hem zelfs koockout 
Bob Sapp ook te zien in de nieuwe fim Elektra als ik mij niet vergis.
mikoz
-
- 11297 berichten
- 867 stemmen
Haha Bob Sapp het k-1 beest.
Altijd leuk om hem te zien knokken , als acteur lijkt het me overgens een beetje een flop.
moviefreak#1
-
- 14391 berichten
- 25202 stemmen
Is er dan echt geen bondscoach die gewoon zegt : "Castellano is de voertaal in Spanje. Iedereen die geen Castellano spreekt word niet meer opgeroepen. Je kunt het gaan leren of je kunt niet meer spelen voor Spanje. " Het lijkt me toch dat Spanje wel meer als één team kan opstellen met alleen mannen die Castellano spreken. Als mensen zich daar te goed voor voelen hebben ze dus geen echte vaderlandsliefde wat wel nodig is voor een goede international.
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2627 stemmen
Hehe lol, die film moet ik zien!

Rujar
-
- 2871 berichten
- 3816 stemmen
Hehe lol, die film moet ik zien!

Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik ben het helemaal met je eens, ook een droom van me om een nationaal team zonder spelers van Barca te bewonderen. De Madrilenen kennen toch de meest talentvolle voetballers en Castellano is de meest voorkomende taal in Spanje, een prima basis voor een prima Spaans team inderdaad.
Nu maar hopen dat ze dat gaan inzien en dat de LFP niet moeilijk gaat doen.
T.O.
-
- 2469 berichten
- 2856 stemmen
Ik ben het helemaal met je eens, ook een droom van me om een nationaal team zonder spelers van Barca te bewonderen. De Madrilenen kennen toch de meest talentvolle voetballers
Waarom toch? Het is niet helemaal niet zo dat de meest talentvolle spelers uit Madrid komen en bovendien kan elke Spanjaard Spaans spreken.
Wat mij betreft is die hele taalsituatie enorm opgeblazen en geëscaleerd dankzij het Baskische probleem met terroristen. Een beetje zoals in het Verenigd Koninkrijk met die katholieken en protestanten en zo.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
en bovendien kan elke Spanjaard Spaans spreken.
Dat zeg ik ook de hele tijd, alleen kenne nze hun eigen Spaanse taal. Een Catalaan kan Catalan, geen Castellano.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6140 stemmen
Dat mag en zal niet voor problemen zorgen. Hoeveel nationaliteiten spelen er wel niet bij verschillende clubs ?
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.