• 17.177 nieuwsartikelen
  • 181.983 films
  • 12.557 series
  • 34.722 seizoenen
  • 655.103 acteurs
  • 200.345 gebruikers
  • 9.458.274 stemmen

Studio Sport

zoeken in:

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

BoordAppel schreef:

Wat trouwens wel een enorm debiele sport is: snelwandelen! Het ziet er gewoon niet uit en het is ook nog eens suf om naar te kijken. Een sport voor mensen die niet gewoon kunnen rennen.

Totaal mee eens

flipsen

• 1696 berichten
  • 482 stemmen

Snelwandelen is gewoon een verzonnen discipline, te belachelijk voor woorden. Ook synchroonspringen/zwemmen: "kijk, wij kunnen precies tegelijk van de duikplank duiken joepie!"

Ik blijf er bij dat een sport aan mijn 3 punten moet voldoen:

Darts is gewoon een spelletje,

Mijn punt 1, een leuk voorbeeld: Ik keek laatst de mannenfinale paardspringen. Ik ben toen gaan gokken wat het cijfer ging worden op 0.1 punten nauwkeurig, net als de jury deed. Ik zat maximaal 0.15 punten mis van de eindscore, en ik gaf altijd een cijfer wat 1 van de juryleden ook gegeven had. Terwijl ik maar op een aantal dingen lette en geen moer van Turnen afweet.

De beoordeling is veel te subjectief. Dat zal ie ook wel een beetje blijven, maar je kunt het ook zo doen als bij schoonspringen of trampoline springen, die puntentelling zit naar mijn mening beter in elkaar.

Goodfella

• 5091 berichten
  • 4875 stemmen

BoordAppel schreef:

Overigens vind ik dat paardengedoe ook vrij dom allemaal.

Hehe, als m'n zusje op dit forum zat had ze je nu echt afgemaakt

Padd0

• 804 berichten
  • 3074 stemmen

flipsen schreef:

Mijn punt 1, een leuk voorbeeld: Ik keek laatst de mannenfinale paardspringen. Ik ben toen gaan gokken wat het cijfer ging worden op 0.1 punten nauwkeurig, net als de jury deed. Ik zat maximaal 0.15 punten mis van de eindscore, en ik gaf altijd een cijfer wat 1 van de juryleden ook gegeven had. Terwijl ik maar op een aantal dingen lette en geen moer van Turnen afweet.

De beoordeling is veel te subjectief. Dat zal ie ook wel een beetje blijven, maar je kunt het ook zo doen als bij schoonspringen of trampoline springen, die puntentelling zit naar mijn mening beter in elkaar.

Dat gokken kan je natuurlijk alleen maar zo doen omdat je hebt gezien hoe soortgelijke sprongen scoren. Als jij zonder hulp zo'n sprong moet beoordelen lijkt het me sterk dat jij de score kunt berekenen. Je moet namelijk eerst de moeilijkheidsgraad berekenen en dat lukt natuurlijk voor geen meter aangezien je geen enkele techniek kent (waarschijnlijk, don't shoot me if i'm wrong).

Als we alle sporten waar subjectieve oordelen gevormd meteen wegstrepen kunnen we de helft van alle sporten wel afschaffen. Voetbal bijvoorbeeld, daar maken de scheids en de grensrechter ook allemaal subjectieve oordelen, HUP voetbal weg van de spelen (zelfde geld voor alle sporten met een scheidsrechter).

Beetje belachelijk natuurlijk.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3306 stemmen

Padd0 schreef:

Je moet namelijk eerst de moeilijkheidsgraad berekenen en dat lukt natuurlijk voor geen meter aangezien je geen enkele techniek kent

Daar hebben ze bij de Olympische Spelen ook wel last van. Die Japanner hebben ze bij het turnen wel mooi een goude medaille afgepakt omdat ze op de basisschool niet hebben opgelet, stelletje prutsers.

flipsen

• 1696 berichten
  • 482 stemmen

Iedereen heeft altijd moeilijkhijdsgraad 10, 9,9, of 9.8. En het is geen moeilijkheidsgraagd, maar een maximale score en iedereen die meedoet kan sprongen maken van een 10. En dat is nou net het probleem, daardoor liggen de scores te dicht bij elkaar en is het veel te subjectief.

De subjectieviteit bij Turnen is iets anderst dan bij voetbal. Turnen is in principe gewoon subjectief, daar doe je niks aan. Voetbal is in principe objectief (goede regels over wat mag en niet, objectieve scheids in principe, objectieve puntentelling, etc), hoewel hier in de praktijk soms niks van terecht komt. Voetbal is eigenlijk ook geen olympische sport, want topvoetballers voetballen al lang niet meer voor de eer, maar voor het geld, voor hun een olympische titel don't mean shit. Daarom mogen de mannen onder de 23 het vervelende werk doen.

Wat wel helemaal eerlijke sporten zijn is Tijdrit wielrennen, als je het hardst kan fietsen, dan win je, verder helemaal niks bij. Zo ook bij de marathon. Deze onderdelen win je niet zomaar of per ongeluk.

Maar goed, die puntentelling bij turnen. Ze moeten het net zo doen als bij schoonspringen. Elk jury lid geeft punten voor de uitvoering (benen bij elkaar, geen spetters, amplitude (whatever that may be, etc), en die score wordt dan vermenigvuldigd met de moeilijkheidsgraad en de moeilijkheidsgraad bij schoonspringen zit geen maximum aan. Zo's systeem vind ik beter.

Padd0

• 804 berichten
  • 3074 stemmen

Dus als ik het goed begrijp mogen ze wel optellen/vermenigvuldigen bij het schoonspringen maar als ze punten aftrekken zoals als bij turnen is het spoor zoek? Beetje vreemde redenering, beide is toch net zo subjectief. Bij turnen hebben ze namelijk ook drie mensen die de moeilijkheidsgraad vaststellen en drie mensen die letten op de uitvoering (net zoals bij schoonspringen). Enige verschil is dat ze tellen hoeveel fouten er zijn gemaakt en dat aantal trekken ze dan af van de uitgangswaarde. Ik snap je punt dus echt niet.

Zelva

• 2188 berichten
  • 2726 stemmen

als je het hardst kan fietsen, dan win je, verder helemaal niks bij.

flipsen

• 1696 berichten
  • 482 stemmen

@padd0 OK, het punt is:

Iedereen die mee doet aan de olympische finales kan oefeningen doen met een maximale score van 10. Je kunt ook geen hogere uitgangswaarde hebben.

Een mooi voorbeeld was de mannen rekstok finale. 1 iemand, ik weet niet meer wie, die had 1 vluchtelement en voor de rest: handen naar binnen gedraaid en rondzwaaien, handen naar buitengedraaid en rondzwaaien, aan een arm rondzwaaien. Dat leverde een uitgangswaarde 10 op. Maar iemand anders, die leek veel moeilijkere dingen te doen (en de commentator was het met me eens), vier keer boven de rekstok uit, achter elkaar, met salto's en schroeven en ik weet niet wat meer, en die had OOK maximale score 10.

Het punt is, er zit bij turnen een maximale score en bij bijvoorbeeld schoonspringen niet. Als je daar een salto meer kan maken, dan gaat de jurybeoordeling (10 min aftrek voor foutjes in uitvoering) niet keer 3 maar keer 3.5.

Zo moet het bij Turnen ook, als iemand meer moeilijke dingen in zijn oefening doet, dan moet hij niet beperkt worden door een maximale moeilijkheidsgraad.

flipsen

• 1696 berichten
  • 482 stemmen

Zelva schreef:

(quote)

Niet dan Zelva? Je moet keihard getraind hebben en op dat moment van de tijdrit moet je het hardst fietsen. Het enige oneerlijke wat ik hieraan kan verzinnen is dat verschillende renners verschillende weesomstandigheden hebben.

jassonn

• 5303 berichten
  • 3250 stemmen

flipsen schreef:

Ook synchroonspringen/zwemmen: "kijk, wij kunnen precies tegelijk van de duikplank duiken joepie!"

Ehm Flipsen, ik zit zelf op turnen (jarenlang wedstrijden gedaan e.d maar tegenwoordig recreatief) en weet je hoe moeilijk het is om iets tegelijkertijd te doen? Daar zit jaren trainig in hoor. Probeer maar eens met iemand tegelijkertijd een radslag of zo te doen(iets wat de meeste nederlanders alleen niet eens kunnen) ,(tegelijk beginnen, tegelijk draaien en weer netjes stilstaan), dat doe je niet zomaar even hoor.

En laat staan tegelijkertijd van een duikplank springen, een dubbele schroef draaien en tegelijkertijd weer recht in het water duiken.

jassonn

• 5303 berichten
  • 3250 stemmen

flipsen schreef:

@padd0 OK, het punt is:

Iedereen die mee doet aan de olympische finales kan oefeningen doen met een maximale score van 10. Je kunt ook geen hogere uitgangswaarde hebben.

Een mooi voorbeeld was de mannen rekstok finale. 1 iemand, ik weet niet meer wie, die had 1 vluchtelement en voor de rest: handen naar binnen gedraaid en rondzwaaien, handen naar buitengedraaid en rondzwaaien, aan een arm rondzwaaien. Dat leverde een uitgangswaarde 10 op. Maar iemand anders, die leek veel moeilijkere dingen te doen (en de commentator was het met me eens), vier keer boven de rekstok uit, achter elkaar, met salto's en schroeven en ik weet niet wat meer, en die had OOK maximale score 10.

Het probleem is dat het niet eerlijk zou zijn als je geen maximaale waarden hebt, want dan zouden de gene die het meeste kunnen dus inprincipe altijd winnen. Daarom hebben ze een maximum van 10 punten, binnen die tien punten kun je bij moeilijke elementen wel bonuspunten krijgen (om eventuele fouten te compenseren), maar je kunt nooit boven een tien komen. Je kunt dus wel 4 keer over de rekstok vliegen, maar daar neem je alleen maar risico mee.

jassonn

• 5303 berichten
  • 3250 stemmen

Het gaat er in die turnfinales niet om wie de moeilijkste dingen kan, maar wie de dingen die hij kan ook foutloos doet. Een score van 10 punten is zover ik weet dan ook in de hele geschiedenis maar 1 keer gehaald, en dat was bij het damesturnen.

flipsen

• 1696 berichten
  • 482 stemmen

edit: Je hebt ondertussen al antwoord gegeven Jasson! En de punten die je daar noemt, daar zit ook wel wat in ja.

He, leuk, jij zit op Turnen. Wat vindt jij van die puntentelling? Jij hebt vast wel die rekstok finale gezien, met dat ene jurylig wat na een kwartier fluiten van het publiek zijn stem ophoogde. Wat vond jij daar nou van? En wat vind je van de puntentelling? Want ik als leek zet daar nogal wat vraagtekens bij.

Ik heb ook niet gezegd dat het niet knap is dat synchroon springen, ik vind het alleen een iets te verzonnen onderdeel, net als dat ik snelwandelen verzonnen vindt en net als dat ik al die verschillende roeiboten die je hebt te verzonnen vindt en al die verschillende schiet disciplines. Het vergt allemaal wel stuk voor stuk jarenlange training en sommige dingen zijn ontzettend knap, maar sommige dingen vind ik dan toch niet echt op een olympische spelen thuis horen. Dat is gewoonhoe verzin ik een nieuw onderdeel.

Zelva

• 2188 berichten
  • 2726 stemmen

flipsen schreef:

Niet dan Zelva? Je moet keihard getraind hebben en op dat moment van de tijdrit moet je het hardst fietsen. Het enige oneerlijke wat ik hieraan kan verzinnen is dat verschillende renners verschillende weesomstandigheden hebben.

Als je denkt dat zodra je van de verhoging naar beneden rijdt, en vanaf dat moment zo hard mogelijk die trappers laat rondgaan, je wint, kom je heel erg bedrogen uit.

Zo werkt dat natuurlijk niet. Je zal eerst het traject moeten kennen. Waar kan ik hard rijden, waar kan ik maar beter even wat inhouden omdat er een paar bochten aankomen waar ik toch af moet remmen? Dan zal je ook een plan moeten hebben hoe je race tactisch op te bouwen. Ga ik in het begin hard omdat ik weet dat ik toch niet dat hele stuk op een hoge snelheid kan rijden en op die manier proberen nog een beetje goede tijd te halen? Doe ik het wat rustig aan in het begin en probeer dan later te versnellen? Ga ik proberen een vlakke race rijden? Doe ik het in het begin rustig aan, zodat ik straks op die berg nog een beetje energie over heb?

Natuurlijk, uiteindelijk wint degene die het snelste is. Maar hoe wordt je het snelste? Dan zal je toch tactisch bezig moeten zijn en dat redt je niet met alléén hard rijden.

flipsen

• 1696 berichten
  • 482 stemmen

Je moet je dus zo ik zei goed voorbereiden en ook wel een beetje tactisch rijden, maar er is niks subjectiefs/oneerlijks wat de uitslag bepaaldt

jassonn

• 5303 berichten
  • 3250 stemmen

flipsen schreef:

He, leuk, jij zit op Turnen. Wat vindt jij van die puntentelling? Jij hebt vast wel die rekstok finale gezien, met dat ene jurylig wat na een kwartier fluiten van het publiek zijn stem ophoogde. Wat vond jij daar nou van? En wat vind je van de puntentelling? Want ik als leek zet daar nogal wat vraagtekens bij.

Ja, dit was natuurlijk éen grote blamage voor de turnsport, en met name de jury natuurlijk. De puntentelling vind ik verders goed, turnen is een artistieke sport waarbij het er gewoon om gaat dat je alles wat je doet perfect moet uitvoeren. Een maximum van 10 punten vind ik dan ook genoeg.

Ik heb ook niet gezegd dat het niet knap is dat synchroon springen, ik vind het alleen een iets te verzonnen onderdeel, net als dat ik snelwandelen verzonnen vindt en net als dat ik al die verschillende roeiboten die je hebt te verzonnen vindt en al die verschillende schiet disciplines. Het vergt allemaal wel stuk voor stuk jarenlange training en sommige dingen zijn ontzettend knap, maar sommige dingen vind ik dan toch niet echt op een olympische spelen thuis horen. Dat is gewoonhoe verzin ik een nieuw onderdeel.

Tja weet ik niet hoor, soms zie ik ook wel sporten dat ik bij mezelf denk "wat moet dat hier"?, zoals voetbal, daar zijn al genoeg kampioenschappen in lijkt mij zo.

Verders zijn snelwandelen e.d er natuurlijk al jaren, die kun je nu niet meer uitsluiten van de spelen.

Zelva

• 2188 berichten
  • 2726 stemmen

maar er is niks subjectiefs/oneerlijks wat de uitslag bepaaldt

Dat zei je niet.

jassonn

• 5303 berichten
  • 3250 stemmen

flipsen schreef:

edit: Je hebt ondertussen al antwoord gegeven Jasson! En de punten die je daar noemt, daar zit ook wel wat in ja.

Had het trouwens nou nog invloed?, volgens mij ging hij nog zonder medaille naar huis niet?

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3306 stemmen

jassonn schreef:

Had het trouwens nou nog invloed?, volgens mij ging hij nog zonder medaille naar huis niet?

Hij had uiteindelijk een iets hogere beoordeling gekregen maar bleef idd nog zonder medaille. Vond hem eigenlijk wel veruit het beste op dat onderdeel, maar ja ik zit niet in de jury.

jassonn

• 5303 berichten
  • 3250 stemmen

Daarnaast vind ik dat er in Nederland veel te veel aandacht gaat naar bepaalde sporten, en dan met name voetbal. Andere sporten zie je bijna nooit op tv.

Daarnaast gaat er imo veelste weinig geld naar de topsport en sport in zijn algemeen, in het buitenland bv. Amerika is het volgensmij wel beter. Weet iemand daar meer van?

FX

• 931 berichten
  • 685 stemmen

jassonn schreef:

Daarnaast gaat er imo veelste weinig geld naar de topsport, in een land als bv. Amerika is het volgensmij wel beter. Weet iemand daar meer van?

In Amerika gaat er veel meer geld naar topsport, maar wordt er ook veel meer gefinancierd door het bedrijfsleven. In Nederland hebben ze volgens mij sinds dit jaar structureel EEN KWART van het budget gekort op topsport, echt belachelijk.

Ik begrijp trouwens niet waarom het Nederlandse bedrijfsleven zo weinig investeert in topsport. Beelden van een winnaar in een populaire sport gaan de hele wereld over, als dat geen reclame is....

flipsen

• 1696 berichten
  • 482 stemmen

@Jassonn (of anderen die het weten): Zou je mij als turner uit kunnen leggen hoe meisjes van 1.55 m lengte het voor elkaar krijgen om op het onderdeel vloer 2 meter hoog te springen, 2 salto's maken en weer op hun pootjes terechtkomen? Zij moeten op atletiek gaan, het wereldrecord ligt rond de 2 meter geloof ik!

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3306 stemmen

Die mat veert zodat het wat makkelijker is om zo hoog te komen. Desalnietemin is het een prestatie van formaat, echt niet meer normaal wat ze allemaal doen op de vloer. Maar de balk blijft altijd het engste om naar te kijken vind ik.

flipsen

• 1696 berichten
  • 482 stemmen

Ik denk dat de evenwichtsbalk als man nog vervelender is dan voor vrouwen.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3306 stemmen

Hehe, precies daarom doen ze dat ook niet.

jassonn

• 5303 berichten
  • 3250 stemmen

Idd Flipsen zoals BoordAppel (hoe kom je aan zo'n naam?) al zegt. Onder de vloer ligt nog een (houten) vloer die mee veert, verders moet je het toch echt met eigen kracht doen. Meestal noem je dit een tumblingbaan, misschien dat je daar welleens van gehoord hebt. Je hebt ze van hout, waar dan een soort spul tussen zit wat extra mee geeft. En je hebt ze die je me een grootte compressor kunt opblazen, een soort luchtkussen maar dan in de vorm van een langemat, deze geeft extreem mee en zie je ook nooit op wedstrijden.

jassonn

• 5303 berichten
  • 3250 stemmen

Daarnaast zijn de meeste turners ook niet supergroot of heel zwaar, en je moet ook wel snel om je as kunnen draaien anders red je het sowiezo niet.

jassonn

• 5303 berichten
  • 3250 stemmen

flipsen schreef:

Ik denk dat de evenwichtsbalk als man nog vervelender is dan voor vrouwen.

Levengevaarlijk, dat kan je ik zeggen

Maar echt superknap wat die meiden kunnen op een balkje van 10cm.

EmDee

• 7192 berichten
  • 1417 stemmen

We hadden t vanmiddag over jury's en partijdigheid.

Op dit moment wordt Italië ook al genaaid door de scheidsrechters bij het waterpolo.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.